Welkom. Je laatste bezoek was maandag 21 mei 2012 11:37.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Overig
  4. ik wil voor mijn motorrijbewijs, wie ook?

Dit onderwerp heeft 83 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 10-12-2009 22:34.

[ ik wil voor mijn motorrijbewijs, wie ook? - Pagina 1 ]

Ga naar een onderdeel

1. ik wil graag voor mijn motorrijbewijs, maar ik heb zo"n examenvrees dat ik het nu al 15 jaar uitgesteld heb.
    over een paar weken heb ik mijn eerste introductieles.
    wie o wie gaat ook rijles nemen?
    lijkt me leuk om ervaringen te delen.

sorry, verkeerde pijler, wie kan het even rechtzetten waar die hoort?

graspolletje wijzigde dit bericht op 03-08-2009 22:40 met 13%

1. Ik heb morgen ook mijn eerste rijles. Of nouja, mn tweede eigenlijk, maar de eerste keer ging er iets mis met koppelen en gasgeven en lag de motor binnen 5 minuten in de heg waarbij de koppelingshandel af brak. Dus dat was gauw over..... De eerste keer had ik geen schrik om op te stappen, maar voor morgen dus wel.

Maar we gaan naar een groot parkeerterrein en de instructeur gaat achterop. Het is een motor waarop hij achterop ook kan gasgeven, remmen en koppelen. En ik hoop vurig dat ik het leuk ga vinden en dat ik wat relaxed kan rijden....

2. dus geen goede ervaring de eerste keer, hoop dat morgen het beter gaat.
    ik heb dus 15 jaar eerder 6 lessen gehad, maar ben toen gestopt omdat ik zwanger was.
    hoop dat het morgen lekker voor je gaat.

3. Even vragen aan de engeltjes graspolletje, die verplaatsen je topic wel!

elleinspe wijzigde dit bericht op 04-08-2009 08:16 met 200%
    Ik vind dit hele gezeur weinig boeiend eigenlijk!

4. Zet hem op meiden, het is zoooo gaaf!

5. Hoi hoi,

Ik wil het wel ooit, het lijkt me ook machtig... maar ik durf nog niet zo goed.
    Jaren geleden ben ik eens met mijn toenmalige vriend meegegaan, hij ging op de racefiets en ik op de snorfiets van zijn moeder (anders kon ik hem niet bijhouden)... enne... dat was een rare gewaarwording... ;-) Voelde me er niet helemaal relaxed door... enne... dat is denk ik ook wel de reden waarom ik het nog niet aandurf om motorrijlessen te gaan nemen...

Dus: voorlopig blijft het nog bij dromen....

Ehm? Is dat zo?

6. Hee Graspolletje! Leuk dat je gaat motorrijden! Ik heb toevallig gister m'n eerste les gehad en vond het zooo gaaf! Verwacht niet teveel van jezelf de eerste les, je moet gewoon echt heel erg wennen aan de besturing... En dat examenvrees, das pas van latere zorg. Belangrijk is dat je écht een goede rijschool kiest, die ervoor kan zorgen dat jij je zo zeker als een huis voelt op die motor. Ik heb zo'n rijschool, en ik voel me er nu al helemaal goed bij! In welke omgeving woon je!?

Boarn, supergoed dat je voor een tweede keer gaat! Inderdaad de moed niet opgeven! Snap dat je er gespannen voor bent, maar wat ideaal dat hij achterop mee kan bij jou (hoewel me dat ook wel lastig lijkt). Maar hij kan er wel voor zorgen dat het gevoel koppelen-schakelen-gasgeven-remmen wat makkelijker gaat! Ben heel erg benieuwd! Laat je ons weten hoe het ging!?

Pilous, jij dus al je rijbewijs!? Lang al!?

Ben blij dat er een motorrijdend topic is geopend hier. Voor mijn gevoel veel te weinig motorrijdende vrouwen hier... Er lopen er geloof ik een paar, maar wordt weinig gepost volgens mij... Heb me nu wel aangemeld op motor-forum. Daar heb je ook een lessend topic, kan je veel ervaringen delen. Wel fijn.

Veel succes beide!

Geluk = Lekker doen waar je zelf zin in hebt!

7. Yraatje, een snorfiets lijkt me in de verste verte niet te vergelijken met motorrijden. Als het je droom is, vraag eens een proefles aan en ervaar het eens... Kan je altijd nog beslissen of je door wilt ja of nee... Ik heb 4 maanden geleden keer een proefles gedaan en toen dacht ik, ja dit wil ik! Dus vandaar dat ik nu begonnen ben (de rijschool waar ik rijd had niet eerder plek, vandaar zo laat).

8. ik ben ook begonnen met lessen, en moet zeggen: het gaat hartstikke goed!

9. @ Boardgirl: Ik heb nu anderhalfjaar mijn rijbewijs en heb net mijn 2e motor aangeschaft :)

10. Motorrijden is ontzettend leuk!
    Gewoon doen dus. Examenvrees hebben heel veel mensen. Ik heb er ook altijd heel veel last van. Maar gewoon doen. Als het goed is laat je instructeur je geen examen doen als je er nog niet klaar voor bent, dus geloof hem/haar dan ook en probeer een beetje vertrouwen in jezelf te hebben.

11. Ik rij nu ongeveer 2,5 jaar motor, en het is echt geweldig.

Ik heb lang over het halen van mijn motorrijbewijs gedaan, ben een paar keer gezakt en tussendoor was weer de theorie en de AVB (voertuigbeheersing) verlopen, die is maar 1 jaar geldig. Maar na vele rijlessen en vele euro's verder had ik eindelijk het papiertje! (Dat wil zeggen, het was net een kaartje geworden)

Gewoon lekker rijden, geniet van de omgeving maar vergeet niet op de weg te letten :) Als je er plezier in hebt gaat het eigenlijk vanzelf. Succes allemaal :)

12. Leuk Bonobo! Heb je je AVB al!?! En je theorie!? Ik heb mn theorie volgende week donderdag.

Pilous, gaaf hoor! Wat voor een motor heb je gekocht?!

13. quote:
    Kym schreef op 04 augustus 2009 @ 10:46:
    H!
    Leuk! Ook mijn plan om het te gaan halen. Ik zou namelijk graag zo'n licht sportief motortje willen hebben (jullie ideeen welke merken/modellen dat zijn?).
    Vraag me ook af op welk bedrag ik moet gaan rekenen wat betreft het lessen/examen en de aanschaf van zo'n motor.
    Iemand? :)

Vergeet ook de motorkleding niet, dat is ook erg belangrijk :) Een goede (shoei) helm kost al snel rond de 300 euro. En dan moet je ook nog handschoenen, laarzen, broek en jas... reken dus maar op iets van 750-1000 euro voor een beetje kwalitatief spul.

lessen kosten volgens mij iets van 40 euro per uur, maar dat is rijschoolafhankelijk. Toen ik examen deed (2007) was de theorie 30 euro, AVB 185 en AVD 285 euro. Of deze prijzen inmiddels gestegen zijn weet ik niet.

Voor een motor ligt een beetje aan wat je wil hebben, een leuk tweedehandsje heb je meestal wel voor rond de 2000 euro. Ga je echter voor een iets jonger model (2004) dan zit je al snel rond de 6000 euro. Tegenwoordig zijn er veel financieringsmogelijkheden, dan betaal je maar een bepaald bedrag per maand. Loop anders eens een motorzaak binnen en kijk & vergelijk een beetje.
    Sportief kan bijvoorbeeld zijn: Honda, Yamaha, Suzuki.

Ik zou aanraden je eerste fiets bij een dealer te kopen, die kunnen je meestal meer vertellen en de fiets zelf is dan ook (meestal) in orde. Als je via marktplaats ofzo gaat kopen, neem dan iemand mee die er verstand van heeft ;)

Kortom, vrij prijzig allemaal. Maar als je eenmaal kan motorrijden, wil je niets anders meer! (ik spreek uit ervaring, ik rij nu 2000 km/maand)

Cyn_ wijzigde dit bericht op 04-08-2009 12:03 met 1%: iets vergeten

14. Gebruik jij de motorfiets ook voor woon-werk verkeer Cyn!? Best veel, 2000 km per maand!

Kym, leuk dat je ook wilt gaan motorrijden! Heb je al eens een proefles gedaan ergens!? Sportieve motors genoeg, maar te licht moet je ook niet nemen. Hij mag best wat power hebben, want dat maakt het voor jezelf veiliger (snelweg rijden, inhalen). Ik vind zelf de Suzuki Gladius erg leuk! Maar wel duur, want die is net nieuw, die zie je nog niet zoveel tweedehands. Bedoel je zoiets?! --> Gladius

15. Hi!

Ik ga het ook proberen... :) Maandag heb ik mijn introductieles!
    Ben heel benieuwd hoe het gaat!

Tot nu toe heb ik alleen nog maar bij mijn vriend achterop gezeten. Bij lange ritten is dat toch vermoeiend..
    en het lijkt me toch veel leuker om zelf te sturen :)

16. Ik wil zo graag mijn rijbewijs! heb 6 jaar geleden 5 lessen gehad, maar ik kon na 5 minuten niet meer uit mijn ogen kijken en ik snotterde heel mijn vizier vol... hooi koorts :( normaal valt het wel mee, maar op de motor vang ik toch te veel pollen op, toen ik bij de 5e les onder uit ging ben ik gestopt en nu ben ik moeder en zou ik gewoon even niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om te lessen. Mijn man heeft wel zijn rijbewijs en ook de motor staat gewoon voor de deur en ik mag alleen maar er naar kijken...

maar goed voor iedereen die wel gaat; succes!!

17. quote:
    Boardgirl schreef op 04 augustus 2009 @ 12:16:
    Gebruik jij de motorfiets ook voor woon-werk verkeer Cyn!? Best veel, 2000 km per maand!
    Ja, dat is inderdaad best veel. Op dit moment komt het vooral omdat ik afstudeer in het buitenland, en elk weekend weer naar huis rij. (250 km per weekend) En inderdaad ook voor woon-werk verkeer. Door weer en wind :) en dan af en toe nog in het weekend ook een ritje. Dan tikken de kilometers lekker door hoor :)

18. Selene, leuk dat je ook gaat rijden! Kom je hier vertellen hoe het gegaan is maandag!?!

Luilak, balen zeg dat je zo'n last van hooikoorts kreeg toen. Misschien in andere jaargetij gaan lessen!? En nog meer balen dat je bent gevallen. Was het een heftige val!? Maarrr ze zeggen dat iedereen een keer valt, dus als het hierbij blijft voor jou scheelt het toch!? Hoop dat je wel nog een keer je droom kan waarmaken...

Cyn, aah vandaar! Wat voor een motor rij je!?

19. quote:
    Boardgirl schreef op 04 augustus 2009 @ 13:04:Cyn, aah vandaar! Wat voor een motor rij je!?

Een BMW K75 :) Heb hiervoor op een Suzuki 500 GSE gereden, maar ben blij dat ik nu op mijn BMWtje rij. Al is ie nog best zwaar (in gewicht). Heb hem gelukkig nog niet laten vallen, denk dat ik hem ook niet meer overeind krijg mocht dat een keer gebeuren :P

Weet je al wat je zelf gaat rijden als je je rijbewijs hebt?

20. leuk zoveel reactie al,
    boarn, hoe ging de les vandaag.?
    motorrijden kon ik wel goed, 15 jaar geleden mocht idd na 6 lessen wel aanvragen, maar ja toen was ik zwanger en kon ik met goed fatsoen het niet door laten gaan.
    maar zelfs met de lessen gaat mijn lichaam en handen trillen als een rietje, terwijl ik in mijn hoofd niet heel zenuwachtig ben maar mijn lichaam reageerd heel sterk.
    zoals alles wat ik wel kan maar als er op mijn vingers gekeken wordt gaat mijn lichaam reageren.

21. quote:
    Boardgirl schreef op 04 augustus 2009 @ 10:37:
    Leuk Bonobo! Heb je je AVB al!?! En je theorie!? Ik heb mn theorie volgende week donderdag.

Pilous, gaaf hoor! Wat voor een motor heb je gekocht?!
    Ik had een Yamaha YZF750R en heb nu een Honda Fireblade 1000 aangeschaft.

22. @ Boarn, hoe is het gegaan vandaag?!

@ Pilous, gave motoren hoor! Rijdt als een malle zeker?! ;-)

@ Kym, ja hoor, weet wel nog wat van die motoren, wil namelijk zelf ook zoiets. Deze kawasaki vind ik erg mooi. Zit een beetje tussen naked en racer in... Is 750 cc. Deze yamaha vind ik ook erg leuk. Maar die schijnt wat minder geschikt te zijn voor op de snelweg... Dat is volgens mij 600 cc. En ik vind de Ducati Monster erg mooi ook! Maar wel een stukkie duurder weer! Welke spreekt jou op het eerste gezicht het meest aan!!!? Is het zoiets wat je zoekt!?