sociale Recherche voor de deur?!!

12-09-2008 13:08 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag thuis en ik zag voor onze flat een auto staan met 2 mensen erin, een man en een vrouw.....raar maar ja...

Na 10 min ofzo ging de bel en stonden zij voor de deur. De man stelde zich voor en zei dat ie van de sociale Recherche was. En liet netjes zijn pasje zien.

Hij vroeg vervolgens of ik een man op een foto kende. Die kende ik zo niet...

Toen wilde ie iets weten over de bewoner boven....en vroeg of ze even binnen mochten komen om iets op te schrijven....ivm privicy.

De vrouw liet ook haar pas van de Recherche zien en ze kwamen binnen en vroegen me wat dingen over degene boven enzo.

Ik was eerlijk gezegd nog al overrompeld......en heb alles verteld wat ik wist en ook mijn gegevens ( namen, geboorteplaats en datum gegeven) ze hebben mijn verklaring opgenomen en ik heb getekend voor wat ik heb verteld.

Toe gingen ze weg ( naar iemand anders in de flat , voorzitter van VVE)

Ik mailde mijn mij vriend en die was heel verbaasd dat ik ze had binnen gelaten...nooit doen zei hij!!

Mmmm nu wel een vreemd gevoel. Sociale Recherche onderzoeken fraude enzo van de bijstand ed zover ik weet.

Maar waren ze daar echt van....heel raar gevoel heb ik erover.....

nooit zo iets meegemaakt natuurlijk....

iemand ervaring mee? Ben ik stom dat ik ze heb binnen gelaten.
Mijn beste vriendin werkt bij de gemeente, zij behandelt de aanvragen voor uitkeringen/vergoedingen etc. Ze vertelt inderdaad ook van dit soort onderzoeken, dus zou heel goed kunnen hoor. Ik zou dit soort mensen ook gewoon binnenlaten, zeker wanneer ze, zoals bij jou, gewoon identificatie bij zich hebben, anders niet.
Ik zou ze nooit binnenlaten en al je gegevens geven. Ik zou zeggen geef maar je kaartje en ik bel vanmiddag wel terug. Dan had je meteen geweten of het nep was of niet. Daarbij, als ik niet zou weten precies waar het voor is zou ik niets vertellen. Zeker geen privegegevens en je handtekening. Heb je wel een kopie van je "bekentenis"?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik weet niet wat je bovenbuurman heeft uitgevreten, maar je hebt nu wel een verklaring afgegeven waardoor je misschien moet getuigen in een rechtzaak.

Ze waren bij mij niet binnen gekomen en ik had ook niets verteld over welke buurman dan ook. Tenzij ik last heb van die persoon.
quote:Sarah Scott schreef op 12 september 2008 @ 13:10:

Ik zou dit soort mensen ook gewoon binnenlaten, zeker wanneer ze, zoals bij jou, gewoon identificatie bij zich hebben, anders niet.Ik heb nog nooit dat soort mensen aan de deur gehad dus ik zou niet kunnen zien of de identificatie nep is of niet.
Wat is een identificatie nou waard als je niet weet waar je op moet letten? Ik zou een echte ID niet kunnen onderscheiden van een nep ID.

Helemaal eens met Mylenevalerie.
mmmmm stom geweest dus??
oei, ik zou ze ook zo binnen hebben gelaten vrees ik! Tja, als ze een pas laten zien...en er is een vrouw bij zou ik ook overstag gaan.
De gemeentes waar ik gewerkt heb, daar ging de SR echt niet bij buren aan de deur. Die posten zelf gewoon in de buurt, in een auto.

Ik sluit het niet uit hoor, ik vind het alleen een beetje vreemd. Maar misschien is dat het beleid bij de gemeente waar jij woont.
Nouja, ik denk er anders over, die mensen moeten toch ook hun werk doen. En wat betreft mijn gegevens: die staan ook in het telefoonboek, so what?
quote:kaatje_85 schreef op 12 september 2008 @ 13:14:

De gemeentes waar ik gewerkt heb, daar ging de SR echt niet bij buren aan de deur. Die posten zelf gewoon in de buurt, in een auto.

Ik sluit het niet uit hoor, ik vind het alleen een beetje vreemd. Maar misschien is dat het beleid bij de gemeente waar jij woont.Hier gebeurt dat wel, daarom zou ik het ook niet raar vinden.
Ze hebben toch een legitimatie laten zien? Dat zijn ze ook verplicht, en ja, de SS onderzoekt fraude mbt de bijstand. De SS wordt er alleen bijgehaald indien er vermoedens van fraude zijn vanaf een bepaald bedrag, en wanneer fraudepreventie (die afdeling houdt zich bezig met vermoedens van fraude en verzamelt informatie die doorgegeven wordt aan de SS).

Pas als fraudepreventie voldoende info heeft die duidelijk wijst op fraude, wordt de SS ingeschakeld. Zij zijn degenen die alle bewijs moeten kunnen overleggen bij een rechtbank.

Je moet trouwens meewerken, ze hebben de bevoegdheden ervoor. Het heet niet voor niets recherche...

Hoe ze verder te werk gaan ga ik niet uit de doeken doen, je snapt wel waarom.

het gaat hier duidelijk niet om jou, maar om een medebewonder. Ze bellen inderdaad bij buren aan, gaan langs bij (vermoedelijke) werkgevers etc. Niks om je druk over te maken, wees blij dat het niet om jou gaat
Ik ben het helemaal eens met mylenevalerie en misschicken.

En ik had ook never nooit een verklaring ondertekend.
Heh dank Julus, dacht al dat ik zometeen gek verklaard zou worden
quote:Zon_27 schreef op 12 september 2008 @ 13:14:

mmmmm stom geweest dus??

In mijn ogen wel. Je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn. Als het niet nep was dan had je gewoon een telefoonnummer gekregen om het te checken. Ik laat nooit vreemden in huis. Ook overdag niet.

En in jouw geval, je weet niet eens waar het over gaat. Voor je het weet komt die buurman erachter en is die niet erg blij met je aktie. Nee altijd weten hoe en wat voor je dit soort akties doet.
quote:Sarah Scott schreef op 12 september 2008 @ 13:15:

Nouja, ik denk er anders over, die mensen moeten toch ook hun werk doen. En wat betreft mijn gegevens: die staan ook in het telefoonboek, so what?

Bij mij zou dus twijfel onstaan of het voor hen om werk gaat - zijn zij wie zij claimen te zijn.

Dat er een vrouw bij is zegt natuurlijk helemaal niets.
Vraag eens aan die voorzitter van de vve waar het nou precies om ging...
Kan heel goed, ze gaan wel zo te werk, dus dikke kans dat het klopt.

Ik heb het zelf ook een keer gehad met 'gewone' politie. Ik ben heeeeeel voorzichtig met mensen binnen laten, maar 1 middag stonden er ineens twee agenten in burger op de stoep die naar binnen wilden. Ze zwaaiden wel met hun id kaart, maar toch....ik heb ze wel binnengelaten, ze moesten door mijn tuin naar de brandgang, maar achteraf had ik er ook een vreemd gevoel bij. Ik was ook overrompeld. Het klopte uiteindelijk wel gelukkig. Naja om maar aan te geven dat ik wel snap dat je ze binnen hebt gelaten.

Anders bel je even met de sociale reserche om het checken en een kopie van wat je hebt verteld?
Ik zou direct de sociale dienst bellen om na te gaan of deze rechercheurs ook echt bij hun hoorden. Zo ja, dan kun je met een gerust gevoel dit hele verhaal achter je laten. Zo niet, dan direct de politie bellen en vertellen wat je hebt meegemaakt! De kans is groot dat ze dan gewoon even in je huis rond wilden kijken of er wat te halen valt.
Ik heb begrepen dat de Sociale Recherche vragen mag stellen aan de directe buren beneden/boven en links en rechts. Wel toevallig dat ze vragen hebben gesteld over twee verschillende directe buren.

Ik kan me goed voorstellen dat je overrompeld was door de rechercheurs (ervanuitgaande dat ze dat daadwerkelijk waren) maar als ik naar mezelf kijk kan ik niet genoeg zekerheden over mijn buren vertellen. Dan zou ik het ook wel erg druk krijgen als ik ze de hele dag allemaal in de gaten zou moeten houden. Ik zou zelf dus geen verklaring afgeven, laat staan iets ondertekenen. Tenzij het zaakje aan alle kanten stinkt (dus iemand in de bijstand zit maar wel met een vette Porsche rondrijdt).
Iedereen die huisbezoeken aflegt uit naar van de gemeente, heeft een pas. De SS kan zijn werk alleen goed doen, als ze wel langsgaan bij mensen. Daar zijn ze voor.
uit naam..
Ik werk zelf bij een gemeente en in dit geval zou ik je adviseren om zelf even te bellen naar je gemeente en te vragen naar de sociale dienst en/of naar die rechercheurs.

Je geeft aan dat je je een beetje overrompeld voelde en niet goed wist wat je moest doen, maar dat je graag meer informatie wilt over hoe en wat.

Als ze NEP waren dan weet de gemeente dat ook meteen en die kunnen daar wellicht weer actie op ondernemen.

Het is dus zowieso goed om contact op te nemen met de gemeente.
Waarom zou je moeten tekenen voor hetgeen je hebt verteld? Hebben ze je verteld dat het een officieel onderzoek was en dat jouw verklaring, met naam en toenaam, in opgenomen wordt?

Ik zou ze niet binnengelaten hebben trouwens, maar dat is al gebeurd. Hoe ging het gesprek? Wat wilden ze weten? Waarom twijfel je of ze wel echt van de recherche waren?

Ik zou in ieder geval even bellen om te checken of deze lui echt van de SR waren, en dat je wil weten wat er met jouw verklaring gebeurd.
Julus, weet je zeker dat de afkorting SS klopt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven