tweedehands auto, wat vragen?

21-09-2010 21:47 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik wil graag een tweedehands auto kopen. Nu heb ik een leuke gezien van een particulier. De onderhoudsboekjes zijn aanwezig, alle rekeningen en bonnen van reparaties en beurten zijn aanwezig. Het klinkt goed. Maar.. ik heb 0 verstand van auto's. Iemand tips waar op te letten (behalve op een mooie kleur ) en wat te vragen?



Deze info heb ik al:



ONDERHOUDSHISTORIE: (Facturen aanwezig!)

Auto APK gekeurd tot mei 2011

Auto heeft in 2009 grondig onderhoud ondergaan:

Waaronder

Oliefilter

Bougiekabelset

Distributieriem

Multiriem

Spanrol

Remblokkenset

Bandenset



In mei afgelopen jaar heeft de auto nog een kleine beurt gehad:

Olie

Oliefilter

Lampen H7

Luchtfilter

Bougie

Tevens APK gekeurd.



Oh ja, het gaat om een fiat punto uit 2000.
Alle reacties Link kopieren
Laat er even iemand naar kijken die er wel verstand van heeft.



Verder is verbruik leuk om te weten, en de wegenbelasting.



Distributieriem moet +/- om de 120/125.000 km worden vervangen, als de km stand daar in de buurt zit, is het handig om te weten of deze al is vervangen.



Edit; Ik zie dat je je bericht net hebt aangepast
Alle reacties Link kopieren
Dat is nu juist het probleem; ik ken niemand die er verstand van heeft

Verder, bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Man (met echte kennis van zaken ) reageert:

Op zich klinkt het goed alleen ik krijg geen "harde"van een fiat punto.



Sja gelukkkig hoeft hij niet met de punto het bed te delen
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:merel73 schreef op 21 september 2010 @ 21:54:

Dat is nu juist het probleem; ik ken niemand die er verstand van heeft

Verder, bedankt voor de tip! te sneu dit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Jorina schreef op 21 september 2010 @ 21:50:

Laat er even iemand naar kijken die er wel verstand van heeft.





Of ga samen naar de garage. Een vriendin van mij heeft laatst tweedehands een autotje gekocht, en die had er ook geen verstand van. Dus samen naar de garage. Een auto van een oud vrouwtje, die door een kleinkind verkocht werd, weinig op de teller...

Maar een jaar hiervoor waren de banden verwisseld, en die waren niet goed. Ze hadden 14 jaar in de garage geleden, dus niet meer bruikbaar. Er moesten dus nieuwe banden om...



Nu konden ze de kosten delen, tenminste dat hadden ze afgesproken. Anders draai jezelf voor de kosten op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 21 september 2010 @ 21:55:

Man (met echte kennis van zaken ) reageert:

Op zich klinkt het goed alleen ik krijg geen "harde"van een fiat punto.



Sja gelukkkig hoeft hij niet met de punto het bed te delen
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel km heeft 'ie gelopen trouwens? En hoeveel km heeft er tussen de grote beurt in 2009 en de kleine in 2010 gezeten? (vraagt mijn man, die heeft er verstand van :-) )
Alle reacties Link kopieren
@Enn: ik zit ook niet te wachten op mannen die een harde krijgen als ik in mijn auto zit. Mijn man heeft dan wel een auto waar hij een.. enfin.. Als ie maar rijdt



@nouschi: ja, sneu voor mij he dat ik alleen maar mensen ken die niet veel interesse hebben in auto's he
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een prima ding. Let er even op als je gaat kijken of de km stand klopr met de staat van het interieur. Dwz, als de pedaalrubbers en het stuur flink afgesleten zijn, en er staat maar 50000 op de klok, dan is er waarschijnlijk aan geknoeid. Ook even kijken naar kleurverschil wat op schade kan duiden.

Kijk of de naden tussen deuren en schermen allemaal onegeveer gelijk zijn. Haal in de kofferbak even de mat omhoog om bij het reservewiel te kijken. Is het daar vochtig of kan je zien dat er schade is geweest dan koop je misschien een kat in de zak. Niet dat een auto die schade heeft gehad slecht is, als het maar goed hersteld is. Let ook op deurrubbers, dure dingen om te vervangen. En italianen staan niet bekend om hun goede elektronika. probeer elk knopje dan ook uit. draagarmen willen soms een probleem geven bij deze auto's. koevoet erussen om speling te voelen. en even een proefrit maken natuurlijk. flink remmen om te kijken of de remschijven niet krom zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:merel73 schreef op 21 september 2010 @ 22:00:

@Enn: haha, ik zit ook niet te wachten op mannen die een harde krijgen als ik in mijn auto zit. Mijn man heeft dan wel een auto waar hij een.. enfin.. Als ie maar rijdt



@nouschi: ja, sneu voor mij he dat ik alleen maar mensen ken die niet veel interesse hebben in auto's heJe man ook helemaal niet dan? Buurman? Oom?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
ANWB keuring?
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg even aan man waarom hij dat wil weten, hij zegt;



Als er tussen de grote beurt van 2009 en de kleine van 2010 maar 4000 km zit, kun je je afvragen waarom hij een kleine beurt heeft gehad, en of dat alleen is gebeurd om hem door de APK te krijgen.



Als er héél veel km tussen 2009 en 2010 zitten, dan is het verkoopargument 'banden en bougiekabelset' minder relevant, omdat die dan binnen niet al te lange tijd wéér vervangen moeten worden.
quote:Jorina schreef op 21 september 2010 @ 21:50:

Laat er even iemand naar kijken die er wel verstand van heeft.



Verder is verbruik leuk om te weten, en de wegenbelasting.



Distributieriem moet +/- om de 120/125.000 km worden vervangen, als de km stand daar in de buurt zit, is het handig om te weten of deze al is vervangen.



Edit; Ik zie dat je je bericht net hebt aangepast om de 80.000 km.......
Alle reacties Link kopieren
Phatal: bedankt, daar kan ik wat mee!



anwb keuring ga ik even opzoeken hoe dat in zijn werk gaat.
Eh Phatal, zie je het al voor je dat ze met een koevoet gaat staan te wrikken aan de auto????



Gewoon vragen om een proefrit en of je hem mag laten keuren voor je hem aanschaft
Alle reacties Link kopieren
quote:dangeensuus schreef op 21 september 2010 @ 22:03:

[...]





om de 80.000 km.......Dat zal dan bij de Punto zijn, ik hield even onze vorige auto aan, daar was het 125.000.
Alle reacties Link kopieren
quote:dangeensuus schreef op 21 september 2010 @ 22:04:

Eh Phatal, zie je het al voor je dat ze met een koevoet gaat staan te wrikken aan de auto????Das ook weer zo... hooj je anders wel klapperen tijdens de proefrit. Radio uit dus...
Ow is dat per auto verschillend?? Dat wist ik dan weer niet, bij mijn auto moet ie om de 80.000 en het is een verrotte dure ingreep, net vorig jaar laten doen..
Alle reacties Link kopieren
quote:nouschi schreef op 21 september 2010 @ 22:01:

[...]





Je man ook helemaal niet dan? Buurman? Oom?Nope, niemand in de buurt in ieder geval. Vandaar mijn vraag.
quote:phatal schreef op 21 september 2010 @ 22:06:

[...]





Das ook weer zo... hooj je anders wel klapperen tijdens de proefrit. Radio uit dus...



Lijkt me beter



TO, tijdens de proefrit op een stil stuk even plankgas geven ( voorzichtig doen) om te horen of je uitlaat niet lekt, en even wat aan het stuur wiebelen, als jij aan je stuur wiebelt hoort je auto mee te wiebelen, zo niet dan kan er speling op het stuurhuis/kolom/dingetjeiets zitten en das weer niet goed
Alle reacties Link kopieren
kilometerstand is interessant bij een auto uit 2000

Kijk op gaspedaal.nl wat er zoal gevraagd wordt voor een punto uit dat bouwjaar met ongeveer die kilometerstand.

Ga er in rijden, loopt ie rustig stationair?

Hoe rijd ie boven de 100km p/u? (op snelweg dus?)

Distributieriem is onlangs vervangen, dat is prettig want dure reparatie en als niet gebeurd kan je motor in de soep lopen.

Hoe ziet het er uit onder de motorkap?

Alles mooi schoon en droog?

Hoe oud is de accu? (ouder dan 3jr is te oud)

Zijn de ruitenwissers nog goed? (Is niet heel duur om zelf te vervangen, maar wel fijn als ze in orde zijn)

Hoeveel vragen ze ervoor?

Als je echt twijfelt kun je bij de ANWB advies vragen over aankoop 2e hands auto, zowel op de site als per telefoon.

Ook kun je daar een aankoopkeuring laten doen, dat kost wel wat, maar dan weet je wat je koopt.



(Ik heb wél verstand van auto's )
En test je remmen ook even goed, als je ze hoort schuren moeten de blokjes vervangen worden.
Alle reacties Link kopieren
distributieriem vervangen verschilt per auto (staat in boekje)
Hoe nou boekje, mijn auto heeft een mooi kleurtje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven