Alcoholistische en agressieve moeder

22-07-2014 16:56 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of dit topic bij 'Relaties' of bij 'Psyche' moet, maar ik heb het maar hier geplaatst.



Ik heb dus een alcoholistische moeder, die vaak verbaal maar uitzonderlijk ook fysiek agressief is. Het zit me zo ontzettend dwars! Ik ben nu 22 jaar, heb geen vader of broers/zussen en mijn familie woont aan de andere kant van Nederland. Familie neemt veel afstand van mijn moeder, met als gevolg dat ik het idee heb dat de lasten allemaal op mijn schouders vallen.



Zo lang ik mij kan herinneren drinkt ze te veel en op mijn 14e viel het kwartje dat ze een drankprobleem heeft. Dit was na een incident dat ze me een bloedneus en een blauw oog had geslagen. Het andere geweldadige incident was op mijn 18e, toen ze samen met een vriend van haar (waar ze nog steeds mee omgaat!) mij in elkaar had geslagen, omdat ik graag uit wilde maar dat mocht niet. De volgende dag kon ik niet opstaan, want mijn ribben deden zo'n zeer! Mijn gezicht was blauw en het bloed zat letterlijk op de muren. Enfin, het is gelukkig 'maar' 2x zo erg uit de hand gelopen.



Een keer heeft ze een vriendin van mij bij de keel gegrepen, omdat ze iets zei wat mijn moeder niet helemaal zinde. Ze is trouwens wel vaker erg heftig tegen vrienden uitgevallen, waar mijn sociale relaties ook weer invloed op hadden (sommige vrienden kwamen niet meer langs toen ik nog thuis woonde, bijvoorbeeld). Andere zaken zijn 'minder erg', als doen alsof ze voorwerpen in me gezicht wilt gooien (denk aan stoelen, schoenen, etc. Dit als sinds ik een jaar of 8 ben, mijn vroegste herinnering hiervan) of alleen een klap op mijn hoofd of arm, waar geen aanleiding voor is maar gewoon omdat ze ineens kwaad is. Vaak gepaard met scheldwoorden, als 'vies vuil rot kind' of dat ze voor mijn geboorte wel een goed leven had, maar dan ook weer vaak 2 minuten later zeggen dat ze van me houdt en ik haar alles ben... Toen ik als kind met haar in een cafe zat en ik weer merkte dat ze dronken aan het worden werd of als was en daarop zei dat ik naar huis wilde, zei ze vaak tegen mij dat ik een egoiste was, omdat ik het mijn moeder niet gun een keer een feestje te hebben, terwijl ze altijd krom voor mij ligt. Dat ik haar na het cafe naar bed moest brengen (lees: dragen) en onderweg moest bemiddelen op straat omdat mijn moeder onbekenden uitscheldt, was hierbij echt geen uitzondering. Ik ben trouwens niet erg gelukkig dat haar vrienden bijvoorbeeld nooit hebben ingegrepen, had iedereen oogkleppen op?



Sinds kort gaat ze naar de AA, zegt ze. Ze heeft nooit eerder hulp gewild, maar dit doet ze (?) naar aanleiding dat ik een tijd terug zei dat ik anders het contact zal verbreken. Haar vriendenkring wordt steeds en steeds kleiner en haar familie is haar onderhand ook wel zat. Werk heeft ze ook niet. Ze is depressief, maar het is nooit haar schuld. Het is de schuld van haar familie, of haar baas (als ze een baan heeft), of de regering, of van mij natuurlijk. Als ze weer eens negatieve dingen vertelt over familieleden reageer ik tegenwoordig erg afstandelijk, omdat ik mij hier niet in wil mengen. Maar sinds ik niet met haar mee ga (als: jemig, wat een nare opmerking inderdaad van die en die), krijg ik de reactie: 'Je bent net als hen!'. Ik vind het zorgwekkend dat ze stookt in de familie en mij aanmoedigd ook negatief over andere familieleden te zijn.. Tja, sinds anderhalf jaar breng ik 'mijn probleem' naar buiten naar goede vrienden of mijn relatie, voorheen zweeg ik als het graf. Toen mijn moeder dit begon te merken kreeg ik dingen naar mijn hoofd geslingert als 'verrader'. Ik ben een beetje klaar met haar!



Het lastige is dat ik haar dus niet haat, want dan was het antwoord wel heel makkelijk geweest: geen contact meer. Heel vaak heb ik dat al overwogen, maar daar ben ik emotioneel (nog) niet aan toe. Het dubieuze is dat ze als ze nuchter is echt een leuke vrouw is. Dat is wat mij zo ontzettend warrig maakt. Eerste afspraak met de psycholoog staat al voor binnekort gepland...



Ik ben een beetje emotioneel nu, vandaar mijn bericht, omdat ik vandaag en gister weer de volle laag over me heen kreeg. Telefoontjes en wat berichten dat ik haar in de steek laat en dat ik wederom een egoiste ben. Ze was ontzettend dronken. Maar goed.. Iemand tips of advies? Heerlijk trouwens om dit eens van mij af te schrijven!
Hakuna Matata
Je kan alleen voor jezelf zorgen. Zij zal het voor het overgrote gedeelte zelf moeten willen en moeten doen.
Je schrijft dat je er emotioneel nog niet aan toe bent om het contact te verbreken. Wat moet jouw moeder precies doen om jou een andere beslissing te laten nemen?



Ze is gif in jouw leven. Hoe ver mag ze gaan?
Je hoeft niet te haten om het contact te stoppen, zeggen "als je dronken bent praat ik niet met je" lijkt me voor nu genoeg.

Waar is je vader?
Woon je nog thuis? Dit is voor jou een hele ongezonde situatie, jij moet haar iedere keer behoeden voor problemen, in een normale situatie is die taakverdeling andersom en moet zij er voor jou zijn.

Schakel hulp in voor jezelf, via je huisarts bijvoorbeeld en kijk of je misschien een paar dagen afstand kunt nemen door tijdelijk naar vrienden te gaan.

Dikke knuffel, ik weet hoe het voelt...
Alle reacties Link kopieren
Allereerst spinnetje:



Ten tweede: zoek een zelfhulpgroep voor mensen die te maken hebben met familie/partners etc. met alcoholverslaving, zie bv hieronder:

http://www.jellinek.nl/fa ... /cursussen/zelfhulpgroep/



En ten derde: laat los! Moeilijk, maar niet onmogelijk te leren.

Ja, het is je moeder je moet je maar eens afvragen in hoeverre ze jouw loyaliteit heeft verdiend op basis van deze titel en op basis van haar gedrag? Niet lijkt mij zo!



Je geeft al aan "dat je een beetje klaar bent haar" en dat is goed; nu moet je zorgen dat je helemaal klaar bent met haar.

Je hebt een moeder die alcoholverslaafd is, je bent niet je moeder die alcoholverslaafd is! Veel sterkte!
It's hip(ster) to be square!
quote:Rooss4 schreef op 22 juli 2014 @ 17:04:

Je hoeft niet te haten om het contact te stoppen, zeggen "als je dronken bent praat ik niet met je" lijkt me voor nu genoeg.

Waar is je vader?Zo deed ik het ook altijd. Als ze onaardig of te dronken was ze ik : ik kom wel een andere keer terug als je aardiger bent. Ik heb overigens nooit het contact verbroken en heb daar geen spijt van.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon niet meer thuis, maar ik ben wel te lang thuis gebleven. Ik was bang dat ze nog meer ging drinken als ik niet meer thuis zou wonen. Dat is inderdaad gebleken, maar stom dat ik daarom pas op mijn 21ste wegging. Overigens werd ze ook ontzettend boos als ik vertelde dat ik een eigen ruimte wilde, dit was altijd een aanleiding tot ruzie. Dan was ik ondankbaar etc. Ach ja..



Mijn vader is al lang verdwenen. Hij leeft wel, maar verliet mijn moeder al tijdens de zwangerschap. Hij is nog een keer terug gekomen toen ik een tiener was (nadat ik hem had opgezocht) en vervolgens weer verdwenen. Behoefte aan contact met hem heb ik totaal niet meer, trouwens.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Ongelooflijk dat niemand heeft ingegrepen in al die jaren. Dat moeten toch meerdere mensen hebben gezien: een kind dat de dronken agressieve moeder naar huis moest sleuren.



Ik vind het echt heel erg voor jou TO . Zelf heb ik geen ervaring hiermee, ik vind de tip van Polydox wel een goede (als je dronken bent praat ik niet met jou). Fijn dat je hulp hebt gezocht en nu op de eerste plaats gaat zorgen voor jezelf.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Confronteer haar met de mogelijke gevolgen van haar verslaving, grote kans op levercirrose, Korsakov, poly neuropathie, alvleesklierkanker, maagzweer, slokdarmkanker, hersenbloeding. Het beste is opname in een verslavingskliniek maar het is tegenwoordig erg moeilijk iemand gedwongen te laten opnemen, tenzij ze een gevaar vormt voor zichzelf en haar omgeving. Zo heb ik mijn ex kunnen laten opnemen en later ook, met héél veel moeite, hulp van de politie en de GGD, een ex vriendin die inmiddels toch aan de gevolgen van haar alcoholgebruik is overleden.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar vaak gezegd dat ze naar de dokter of naar een kliniek moet gaan, maar ze weigert. Ik heb haar ook vaak geprobeerd duidelijk te maken wat voor invloed dit zal hebben als ze zo door gaat. Over sociale isolatie en eenzaamheid, niet meer kunnen werken en gezondheidsklachten. Haar beiden broers hebben een hartaanval gehad (beiden hebben het overleefd), maar stoppen of minderen met drank (en sigaretten) is niet eens bij haar opgekomen. Ze is zo ontzettend negatief dat het 95% van de tijd dat ik haar spreek over negatieve zaken gaan. Maar advies neemt ze nooit aan. Aaarrghh!



Ik hoop dat de gesprekken met mijn psycholoog tot iets zullen leiden. Eigenlijk weet ik helemaal niet meer wat ik precies van mijn moeder wil. Het van me afschrijven op dit forum is best wel eventjes fijn voor een keertje.
Hakuna Matata
quote:polydox schreef op 22 juli 2014 @ 17:10:

Zo deed ik het ook altijd. Als ze onaardig of te dronken was ze ik : ik kom wel een andere keer terug als je aardiger bent. Ik heb overigens nooit het contact verbroken en heb daar geen spijt van.



In aanvulling hierop: ook zeggen dat je terugkomt als ze een keer wat positiefs te melden heeft.

Is zeker lastig maar zij ziet niet in dat ze ZELF het probleem veroorzaakt. Als je hier consequent in bent heeft het hopelijk effect.
Alle reacties Link kopieren
lieve spinnetje je bent niet de enige! Ik herken heel veel in je verhaal. De verantwoordelijkheid die je meedraagt (en hebt gedragen waarschijnlijk) hebben je vast tot een heel sterk persoon gemaakt. Ik hoop dat je gelijk een terapeut treft waarbij het 'klikt' en wanneer dat niet zo is zoek absoluut verder! Als ik je verhaal lees denk ik dat jij heel veel alleen hebt gedaan. Bij de verwerking en het losmaken van thuis is waarschijnlijk echt professionele hulp nodig, hulp vragen is een goed begin. Losmaken betekent trouwens niet perse dat je het contact verbreekt, maar dat je een manier van omgang vind die voor jou werkt. Ik dacht zelf altijd dat ik het zelf wel af kon(en dat ging ook) maar met de hulp van anderen is het een stuk makkelijker/prettiger. Het is absurd maar er zijn heel veel kinderen die zo opgroeien! Helaas vinden kennelijk veel mensen dat zij niks te maken hebben met andermans sores, zelfs niet wanneer daar kinderen bij betrokken zijn
Alle reacties Link kopieren
Tref voorbereidingen om op jezelf te gaan wonen en ga je eigen lieve leven leiden. Je moeder is verantwoordelijk voor de gevolgen van haar eigen gedrag. Knuffultjûh.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Het benoemen van aandoeningen helpt niks, daar zijn ze niet gevoelig voor.
Alle reacties Link kopieren
Er komt een moment dat ze wel naar een arts moet. Zware alcoholisten eten uiteindelijk nauwelijks meer, waar het één zit, kan het andere niet zitten. Dan gaat hun lichaam zichzelf opvreten, als ze iets eten komt het er weer uit, met maagzuur en dat is slecht voor je gebit. Vaak krijgen ze diarree en uiteindelijk komt dan ook het darmslijmvlies mee. Tel daarbij een kaliumtekort op, kalium heb je nodig voor je spieren dus ook voor je hart. Uiteindelijk komt ze echt wel in het ziekenhuis. Ik heb het allemaal van dichtbij meegemaakt. Mijn ex woog 50 kilo bij een lengte van 1.85, het enige wat naar binnen ging was drank.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:blauwe_emmer schreef op 22 juli 2014 @ 17:48:

Het benoemen van aandoeningen helpt niks, daar zijn ze niet gevoelig voor.Klopt maar je kunt het allicht proberen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Marianne,



Dat gaat absoluut niet helpen.

Mijn beide ouders drinken ook veels te veel, mam heeft ook beginnende Korsakov en mn pa begint ook... Ben ook veel te lang thuis gebleven, behalve het agressieve komt t verhaal van TO me te bekend voor.



Alle hulp word afgeslagen, er wat van zeggen is onzin uitkramen. Ook datgene wat jij zegt...

'Je drinkt te veel, kun je dit en dat van krijgen.'

'Stel je niet aan, zoveel drink ik niet...'

Terwijl het toch 5 liter per dag is, hulp geweigerd word...



Enige advies, dankzij een uberlieve schat van een collega die mn ogen geopend heeft en fantastische schoonouders die me in huis genomen hebben: Laat los! Niet jouw probleem dat zij haar leven verkloot.



Kun je er op dit moment iets aan veranderen? Ja? Doe dat dan...

Nee? Laat gaan...



Ik blijf zelf hopen dat mn ouders veranderen en dat er ooit een lampje gaat branden.. Anders zie ik aankomen dat ze beide de 70 niet meemaken met hun volle verstand, al is mam al ver heen.

6 keer hetzelfde vragen in 10 minuten tijd. (Ze weet niet eens meteen hoe oud ik ben)

Maar ik denk dat ik constant de deksel op mn neus krijg, keer op keer thuis zijn loopt uit op een teleurstelling. Los laten is de beste remedie; als dat eindelijk lukt... Krijgt je leven weer wat zin...



En dat heeft bij mij 11 jaar geduurd
Alle reacties Link kopieren
Lievanne:
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 22 juli 2014 @ 17:58:

[...]





Klopt maar je kunt het allicht proberen.Bij mensen die zo lang drinken werkt dat gewoon niet. Dat is net als tegen iemand die 30 jaar rookt zeggen dat ze er kanker van kunnen krijgen. Niet voor niets wordt alcoholisme als een chronische aandoening gezien tegenwoordig.
quote:MarianneDavids schreef op 22 juli 2014 @ 17:57:

Er komt een moment dat ze wel naar een arts moet. Zware alcoholisten eten uiteindelijk nauwelijks meer, waar het één zit, kan het andere niet zitten. Dan gaat hun lichaam zichzelf opvreten, als ze iets eten komt het er weer uit, met maagzuur en dat is slecht voor je gebit. Vaak krijgen ze diarree en uiteindelijk komt dan ook het darmslijmvlies mee. Tel daarbij een kaliumtekort op, kalium heb je nodig voor je spieren dus ook voor je hart. Uiteindelijk komt ze echt wel in het ziekenhuis. Ik heb het allemaal van dichtbij meegemaakt. Mijn ex woog 50 kilo bij een lengte van 1.85, het enige wat naar binnen ging was drank.Ja en dan? De meeste artsen vinden alcoholisten lastig. Ik heb alles afgelopen indertijd: huisarts, ziekenhuis als ze weer eens opgenomen was, CAD, Riagg. Had nooit enig effect. Alleen op het laatst met de Korsakov waren ze bezig met een opname.
Alle reacties Link kopieren
Spinnetje: knuff terug!



Heb trouwens leren omgaan met de emotionele verwaarlozing. Zo pakte mn tante de zorg voor mij op, ondanks haar 2 dochters. En haar eigen ziekte.



Liefde en aandacht kwam ik te kort, vriendjelief probeert er rekening mee te houden.. Ik merk gewoon aan mezelf dat ik down raak als hij geen tijd voor me heeft.

Heb aan de hele situatie dysthyme stoornis overgehouden.



Ik ben mn collega zo enorm dankbaar... Op mn slechte momenten is hij er om me weer te laten lachen, dan is mn dag weer goed! Hij is ook echt de enige die ik 150% vertrouw, mee kan lachen en huilen op mn werk en voor mijn gevoel echt een klik mee heb.

En mn vriend natuurlijk, dat ie ut met me uithoud, ondanks het rugzakje.??

Dus...:

Aandachttekort?
Alle reacties Link kopieren
quote:elfjetwaalfje schreef op 22 juli 2014 @ 17:47:

Tref voorbereidingen om op jezelf te gaan wonen en ga je eigen lieve leven leiden. Je moeder is verantwoordelijk voor de gevolgen van haar eigen gedrag. Knuffultjûh.TO woont niet meer thuis.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Spinnetje: ook hier een ervaringsdeskundige helaas. In mijn geval met beide ouders en een hele hoop agressie. Ik kan me eigenlijk alleen maar bij Lievanne aansluiten: laat gaan, laat het los. En dat gaat niet van de ene dag op de andere, dat is heel erg moeilijk.



Ik heb nog steeds contact met mijn ouders, nooit verbroken ook. Maar wel meer op afstand en alleen over koetjes en kalfjes.



Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Mooie post Lievanne



Als kind van 1 alcoholistische ouder, en vrouw van een idem partner

heb ik niets aan je woorden toe te voegen.



Ja misschien is dit al genoemd, maar voor TO



http://www.al-anon.nl/



Sterkte TO
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven