Chronisch slaapprobleem

28-07-2014 17:34 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanwege over mijn grenzen gegaan, kon ik vanaf eind jan niet meer slapen. Begonnen met slaappillen, maar was eigenlijk tegen medicatie, dus hielp niet echt. Ook mirtazipine gehad, daarna orthomoleculair therapeut en oa 5 htp en melatonine geprobeerd. Inmiddels 5 maanden thuis, want werken gaat haast niet meer. Inmiddels van alle pillen af, gebruik alleen magnesium, en slaap af en toe op eigen kracht! Maar het wisselt sterk, en na weer een slapeloze nacht zie ik het af en toe niet meer goed komen. Gemiddeld slaap ik 2 nachten niet, 3 nachten een uur of 4 en 2 nachten een uur of 6. Ik wil weer reintegreren maar de slaapcontinuiteit krijg ik er maar niet in, en heb te weinig enrgie. Heb alle tips mbt slaaphygiene, zelfde tijd naar bed/ opstaan al toegepast, proberen loslaten, maar helpt allemaal beperkt. Heeft iemand een dergelijke ervaring en hoe ben je uit deze vicieuze cirkel geraakt?
Alle reacties Link kopieren
Accepteren, dat het af en toe niet lukt.
intensief sporten, en dan echt intensief duur sport (niet makkelijk tempo 10 km u "hard" lopen of zo).



en heb je eens geprobeerd of je een ander ritme wel lukt? dus om 8u op staan ipv 7u, en uurtje later naar bed? Niet alle mensen functioneren goed bij de uren die de maatschappij voor ons heeft in gedeeld...
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 28 juli 2014 @ 17:39:

intensief sporten, en dan echt intensief duur sport (niet makkelijk tempo 10 km u "hard" lopen of zo).



.

Dat helpt ook ja, intensief bewegen.

En dan niet zo af en toe, maar dagelijks.
Je geeft aan dat je over je grenzen bent gegaan. Is je slaaptekort een onderdeel van een burnout?

In dat geval zou ik je aanraden om Mindfullness oefeningen te proberen (staan op youtube) of een meditatie om te ontspannen.

Iemand in huis die je een voetmassage kan geven? Dat helpt als je dat elke dag 15minuten doet of laat doen net voor het slapen gaan.



Succes
Snap nooit zo goed waarom mensen tegen medicatie zijn..



Ga lekker moeilijk doen en niet slapen en dus niet kunnen functioneren ipv op zoek naar iets wat wel werkt.



Er zijn zat slaaphulpmiddelen en medicatie die misschien wel werken en je uit die vicieuze cirkel kunnen halen.
Alle reacties Link kopieren
Idd een flinke workout van minstens twee uur doen. Dan kan je 's avonds maar moeilijk je ogen open houden hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik slik seroquel en heb daar veel baat bij.



Jarenlang heb ik geaccepteerd dat ik één nacht per week wakker lag (gemiddeld) maar je functioneert natuurlijk slechter daardoor.

Als ik naar jouw ritme kijk kan ik me voorstellen dat je zo niet kunt re-integreren.



Ik had van huis uit meegekregen dat medicijnen slecht zijn en daardoor heb ik heel lang gemodderd.



Soms is je lichaam gewoon helemaal van slag en lukt het niet. Misschien heb je medicatie nodig om het weer goed te krijgen en kun je na een aantal maanden weer afbouwen.



Heb je seroquel al geprobeerd?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk als iemand een aantal nachten per week niet slaapt, intensief sporten niet zo verstandig.



Beetje wandelen of zwemmen kan ik nog in komen. Veel heftiger zou ik niet doen nu.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Heb je het er al eens met je huisarts over gehad?
Alle reacties Link kopieren
Zelfs al lig je wakker, doordat je ligt en je ogen dicht hebt, krijgt toch 85 procent rust.

Geheel slapen is natuurlijk beter betreft geheugen en herstel.

Maar misschien dat je door deze wetenschap wat relaxter bent en sneller inslaapt ipv gefrustreerd liggen te wachten.

Door te sporten slaap je ook dieper. Wandelen is goed.



Het lijkt me echt vreselijk als je niet kunt slapen en wens je veel sterkte toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moonlight82 schreef op 28 juli 2014 @ 17:48:

Ik vind eigenlijk als iemand een aantal nachten per week niet slaapt, intensief sporten niet zo verstandig.



Beetje wandelen of zwemmen kan ik nog in komen. Veel heftiger zou ik niet doen nu.

Ik slaap dan juist altijd het beste en op de dagen dat ik niet sport slaap ik vaak veel slechter zoals TO.



Natuurlijk geleidelijk beginnen en door de zure spierpijn-appel heenbijten.
Alle reacties Link kopieren
heb je al een slaaponderzoek/test gedaan? Daarin kunnen ze vaak de reden van je slaapprobleem vinden.

En laat een bloedonderzoek doen, misschien heb je een eiwitten tekort. Dan slaap je ook slechter
Alle reacties Link kopieren
Het zal per persoon verschillen, misschien een kwestie van proberen.



Mijn 'theorie' is als TO in januari over haar grenzen gegaan is en sindsdien zeer slecht slaapt, het lichaam behoorlijk uitgeput kan zijn. Ik zou dan niet gaan bootcampen ofzo.

Maar misschien is t een kwestie van proberen en slaapt ze daarna als een roosje
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
moonlight82, ben je het wel met je eens, eerst meer energie op doen door slapen, dan het met natuurlijke middelen doen als hardlopen.



mijn oma zou, toen zij nog leefde, zo'n meid meteen de heilzame werking van een bepaald drankje met heel hoog alcohol percentage uit leggen maar misschien is dat net te Een slaap middel is vaak slecht wegens verslaving gevaar en zo maar ik denk dat niet slapen nog altijd slechter is dan wel slapen met een pil op, dus dat zou ik in het begin doen...
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties. Ik heb de diverse pillen geprobeerd, maar sliep daar hooguit een week op waarna weer een zwaardere. Vervolgens heb ik er 2 maanden over gedaan om te ontwennen terwijl iknog slechter ging slapen, dus ja, daar ben ik bang voor geworden. Ik ging ook alles opzoeken op internet en dat helpt niet. Hardlopen doe ik al vrij regelmatig en dan niet te laat op een dag, maar zelfs dat helpt niet ...
Ik zou bij je HA eens vragen om seroquel, zoals hierboven al was aangegeven.

Ik heb al 20 jaar slaap problemen en heb insomnia, het is het enige wat langdurig werkt en met een hele lage dosis kom ik een heel eind.

En het is niet verslavend dus geen hogere dosis elke keer.
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met inslapen of met doorslapen? Of beide? Heb je al geprobeerd uit bed te gaan zodra je te lang (langer dan 20-30 minuten) wakker ligt?
Alle reacties Link kopieren
Hoi, zowel in/ doorslapen is probleem. Eruitgaan heb ik geprobeerd maar dan raak ik pas echt in de stress. Mbt seroquel, kan je dit ook enkele keren per week gebruiken? Ik lees dat je er erg duf van wordt, kun je dan nog autorijden de volgende dag?

Liefst vind ik een ' natuurlijke' oplossing, hoe krijg ik mijn lijf uit die ' vecht of vlucht' modus?
quote:flapje7 schreef op 28 juli 2014 @ 20:22:

Hoi, zowel in/ doorslapen is probleem. Eruitgaan heb ik geprobeerd maar dan raak ik pas echt in de stress. Mbt seroquel, kan je dit ook enkele keren per week gebruiken? Ik lees dat je er erg duf van wordt, kun je dan nog autorijden de volgende dag?

Liefst vind ik een ' natuurlijke' oplossing, hoe krijg ik mijn lijf uit die ' vecht of vlucht' modus?



Ja hoor of een halfje of een kwartje van de laagste dosis. Maar bespreek het gewoon, de arts kan je alle voors en tegens vertellen.

En je kan het proberen, is het niks stop je er mee.
Alle reacties Link kopieren
[...]
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 09-05-2015 14:45
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
Mij hielp in een slapeloze periode, overdag even gaan slapen.

Niet te lang, uurtje, max 2. Ik denk dat ik door de vermoeidheid te overprikkeld raakte. En daarom niet in slaap kwam, of steeds wakker schrikte.
De onderliggende problematiek aanpakken? Dit komt bij mij ook bij overbelasting om de hoek kijken. Het duurt dan alleen maar een paar nachtjes.... gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een fikse burn out gehad. Ik heb de eerste twee maanden niet geslapen. Daarna heb ik drie maanden temazepam gebruikt. Het slapen ging steeds iets beter. Eerst sliep ik drie uur per nacht daarna vier uur per nacht daarna 5 a 6 uur per nacht. Toen begonnen met afbouwen. Daar heb ik een maand of 5 over gedaan. Met behulp van veel therapie gaat het nu beter, maar de oude wordt ik nooit meer. Slapen blijft een gevoelig punt bij mij. Ik heb ook standaard een stripje temazepam in huis. Ik gebruik het hooguit 1x per drie maanden nu.

Maar vraag heb je therapie? Want je bent over je grenzen gegaan en waarschijnlijk vreet het slaapprobleem behoorlijk aan je. Ik heb nog steeds GGZ tweede lijn en ik zit bij een orthomoleculair therapeut.
Alle reacties Link kopieren
Heb je slaapcursus op basis van CGT geprobeerd? Die zijn bewezen effectief, mn die waarbij slaaponthouding ook onderdeel vormt: beginnen met het aantal uren wat je over twee weken genomen gemiddeld slaapt berekenen en dit aantal uren in bed gaan liggen, wat betekent dat je wellicht eerste nachten 4 uur in bed ligt bij van 00:00-04:00. Dat bouw je langzaam uit.

Poh-ggz van je huisarts kan je daar vast bij op weg helpen.

Sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven