Continu spanning in lichaam

28-08-2014 12:08 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier, vond het een erg interessant forum waarin vrouwen die het vaak wat moeilijk hebben elkaar toch helpen. Zelf heb ik sinds 3 jaar al last van spanning in mijn lichaam. Als meisje van 16 had ik al last van een zware ademhaling en dat is eigdnlijk alleen maar erger geworden. Achteraf toch stress geweest denk ik, maar dat kwam er 2 jaar geleden pas echt uit. Ik was inmiddels getrouwd en het huishouden, het werk etc was waarschijnlijk toch te veel geworden. Na vechten tegen de spanning en de zware ademhaling kon ik niet meer werken, mijn hoofd zat vol met allerlei gedachten en ik was gewoon op. Naar de dokter geweest en toen kreeg ik setoxat, ik wist niet goed wat het was maar het werkte wel. Na 2 weken thuis zitten kon ik weer werken en daar was ik erg blij mee. Na een half jaar met succes weer afgebouwd, maar na een half jaar kwam de spanning weer terug. Ik kon niet meer werken mijn hoofd voelde continu zwaar aan en ik werd enorm neerslachtig. Uiteindelijk ben ik zwaar depressief en overspannen geworden. Mirtazipine en cipramil geprobeerd maar daar werd ik alleen maar vlak van. Een magnetiseur heeft mij enorm geholpen waardoor ik weer aan het werk ben, maar de spanning blijft continu aanwezig. Ik probeer mezelf elke x positief te praten maar door die spanning is dat enorm moeilijk. Ook in contact met anderen word ik enorm zenuwachtig. Heeft iemand een beetje hetzelfde? Wat doen jullie eraan? Wil toch wel graag kinderen met mijn man, maar ben bang dat het snel te veel wordt. Ik doe al 3x hardlopen, slik vitamine b, heb al behandelingen gehad met een psycholoog, waar gelukkig niks ernstigs uit kwam, behalve wat traumatische gebeurtenissen waar ik misschien wat te zwaar aan til.

Spanning continu aanwezig in lichaam

Totaal aantal stemmen: 1

Spanning, Geen stemmen
depressie, Geen stemmen
neerslachtigheid, Geen stemmen
psyche (100%)
Een poll hierbij begrijp ik niet helemaal. Maar dat terzijde.



Er hoeft niet meteen iets ernstigs te zijn bij een psych, qua trauma's oid. Blijkbaar sla jij die spanning op en daar kun je best over praten met een psych. Ben je gestopt met de gesprekken bij de psych omdat er 'niks ernstigs' was?
Alle reacties Link kopieren
Oh ik dacht dat ik iets in moest vullen bij de poll, snap nog niet zo goed hoe het werkt;)

Maar het ging goed nadat ik bij de psych had gelopen door die magnetiseur, maar uiteindelijk heeft de psych me niet goed geholpen dus ga ik er liever niet meer heen.
Alle reacties Link kopieren
Alinea's alsjeblieft.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Seroxat heeft je destijds goed geholpen. Dus waarom niet die opnieuw, maar experimenteren met andere middelen?



En kids...zou ik op dit moment even mee wachten. Je zit duidelijk niet goed in je vel en werken+huishouden word je al te veel. Daar zou ik persoonlijk geen baby aan toevoegen.
Het is belangrijk een goede klik te hebben met een psych. Als je die niet hebt, zoek een andere totdat je wel een goede klik hebt. Ik zou het nog een kans geven als ik jou was.

Wat is er op tegen om weer naar de magnetiseur te gaan als die je goed geholpen heeft?
Alle reacties Link kopieren
Moet nog even wennen hoe alles werkt, alinea is wel handig dan ja. Ben niet zo heel handig met de computer
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met continue spanning in mijn lichaam ook naar de huisarts geweest. Ik dacht dat het geen psychologische oorzaak had.



De huisarts verwees me door naar een fysiotherapeut met ook haptonomische basis. Zij pakken niet alleen de fysieke spanning aan, maar ook de psychische problemen die daar achter liggen. Ik ben daar heel erg mee geholpen. Zo heb ik letterlijk en figuurlijk leren loslaten. Al moet ik stiekem bekennen dat ik op het moment weer heel veel stress en spanning heb en alles weer gespannen is. Dus ik zou wel weer even een uurtje op de bank kunnen gebruiken.
There isn't a way things should be. There's just what happens, and what we do. Terry Pratchett, A Hat Full of Sky
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nog steeds bij die magnetiseur maar het werkt nu wat minder. Mijn probleem is een beetje dat ik toch erg onzeker ben, waardoor ik het enorm veel spanning oplevert op met mensen te kletsen , herkent iemand dat? En over die psycholoog, het heeft me nooit echt geholpen, alleen toen ik die depressie had was het fijn dat ik met iemand kon praten en dat er iemand was die er verstouwen in had dat het wel goed zou komen. Het kwam ook wel goed maar die spanning blijft toch.
Alle reacties Link kopieren
Zoiets had mijn nicht met een depressie ook geholpen maar voor een haptonoom moest je zelf betalen toch? Het liefst zou ik een pilletje willen die alles oplost;) maar uiteindelijk zal je toch wel het meeste zelf moeten doen. Ik neem nu heel af en toe een half lorazepammetje en dat helpt enorm goed tegen de spanning, alleen jammer dat het zo verslavend werkt:( maar juist als ik op de bank ga liggen tintelt mijn hele lichaam, dan voel ik pas dat ik veel spanning in mijn lichaam heb.
Alle reacties Link kopieren
Je lijf reageert op psychische spanning.

De dingen die je tot nu toe hebt gedaan (medicijnen, psych, sporten) zijn goed, maar werken tijdelijk. Dat zegt mij dat je bezig bent de effecten van de spanning te bestrijden, zodat je er (tijdelijk) minder last van hebt, maar de oorzaak zit er nog. En als dat zo blijft zal je telkens als de spanning te hoog wordt, weer tegen dezelfde klachten aanlopen. Je lichaam heeft geleerd op stress te reageren met hoofdpijn, depressie, vermoeidheid, gespannen spieren. Dat is nu een automatisme geworden, dat gaat onbewust. Om dit te veranderen zul je dus bewust moeten leren om spanning eerder te herkennen en er anders op te reageren.



Oftewel: je moet niet leren de spanning weg te halen, je moet leren om op een andere manier met stress om te gaan.

Dat hoeft niet door te gaan praten over je jeugd (al kan dat best helpen). Therapie bestaat in veel verschillende vormen, het is denk ik wel de moeite waard om de juiste vorm te vinden. Dat de ene therapeut je niet geholpen heeft, betekent niet dat er geen goede therapie voor je bestaat.



Mindfulness kan misschien iets voor je zijn. Dat gaat heel erg over bewustzijn van het hier en nu en waarnemen hoe je reageert op prikkels.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 28 en ik wil nu niet aan een AD beginnen, omdat we toch graag kinderen willen. Het is aardig te doen met die spanning (moet zeggen dat mijn werk ook zwaar aan me tilt) maar ik ben het zo zat dat het er continu zit. Terwijl ik in principe blij ben met alles. Seroxat zorgde er wel voor dat ik o% behoefte had aan seks, dus dat was in die tijd ook niet echt bevorderlijk voor mijn relatie
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik het helemaal mee eens dat ik beter met mijn stress om moet gaan, maar ik weet alleen niet goed hoe. Voor mijn gevoel heb ik alles al gedaan en ook geleerd om anders te gaan denken ( niet zo perfectionistisch, fouten maken hoort erbij, niet iedereen hoeft je aardig te vinden) ademhalingsoefeningen, alternatieve therapieën. Die omslag om Beter met die spanning om te gaan heb ik alleen nog niet kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Als het spanning oplevert met mensen te kletsen, werkt haptotherapie of haptonomie wellicht beter omdat de focus daar meer ligt op het aanraken en het lichaam.



Ik herken het gevoel uit duizenden. Ik wist niet eens meer hoe een ontspannen lichaam aanvoelde. Totdat ik dus naar die fysio ging. Wat een verademing iedere keer als ik daar vandaan kwam. Wel is mijn lichaam sindsdien als ik probeer te ontspannen veel aan het 'zoeken'. Spiertje aanspannen, houding net iets anders, spiertje loslaten, los, Hmm voelt toch niet helemaal los, spiertje aanspannen, enzovoort. Ik word er een beetje schokkerig van. ^_^



Anyway, vergoeding verschilt natuurlijk per zorgverzekering en per pakket. Hier kun je een overzicht vinden: *klik* Lees eens wat op die site en dan kun je voor jezelf bepalen of het wat voor je is.
There isn't a way things should be. There's just what happens, and what we do. Terry Pratchett, A Hat Full of Sky
quote:antje86 schreef op 28 augustus 2014 @ 13:20:

Ik ben nu 28 en ik wil nu niet aan een AD beginnen, omdat we toch graag kinderen willen. Het is aardig te doen met die spanning (moet zeggen dat mijn werk ook zwaar aan me tilt) maar ik ben het zo zat dat het er continu zit. Terwijl ik in principe blij ben met alles. Seroxat zorgde er wel voor dat ik o% behoefte had aan seks, dus dat was in die tijd ook niet echt bevorderlijk voor mijn relatieKinderen lijkt mij geen goed idee. Het is namelijk een enorme stresserende factor. Hoe kan je denken aan kinderen als je je werk al te zwaar vindt? Ga in therapie en neem medicijnen als de psychiater dat voorschrijft. Als je genezen bent kan je een keer aan kinderen denken.
Zou yoga misschien iets voor je zijn? En meditatie kan goed helpen bij het loslaten van gedachten waar je gespannen van wordt.



Aan kinderen zou ik ook nog niet beginnen, eerst zelf leren hoe je meer ontspannen in het leven staat.
quote:antje86 schreef op 28 augustus 2014 @ 13:26:

Daar ben ik het helemaal mee eens dat ik beter met mijn stress om moet gaan, maar ik weet alleen niet goed hoe. Voor mijn gevoel heb ik alles al gedaan en ook geleerd om anders te gaan denken ( niet zo perfectionistisch, fouten maken hoort erbij, niet iedereen hoeft je aardig te vinden) ademhalingsoefeningen, alternatieve therapieën. Die omslag om Beter met die spanning om te gaan heb ik alleen nog niet kunnen maken.Cognitieve therapie?
quote:antje86 schreef op 28 augustus 2014 @ 13:12:

Ik loop nog steeds bij die magnetiseur maar het werkt nu wat minder. Mijn probleem is een beetje dat ik toch erg onzeker ben, waardoor ik het enorm veel spanning oplevert op met mensen te kletsen , herkent iemand dat? En over die psycholoog, het heeft me nooit echt geholpen, alleen toen ik die depressie had was het fijn dat ik met iemand kon praten en dat er iemand was die er verstouwen in had dat het wel goed zou komen. Het kwam ook wel goed maar die spanning blijft toch.een magnetiseur is een kwakzalver, er is nooit aangetoond dat dit iets doet voor je lijf. Wellicht heb je baat bij het placebo-effect (het lijkt te werken omdat jij wil dat het werkt), als je net zoveel vertrouwen zou hebben in je psycholoog, dan zou dat effectiever zijn omdat die je laat werken met methodes die wel iets doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:antje86 schreef op 28 augustus 2014 @ 13:26:

Daar ben ik het helemaal mee eens dat ik beter met mijn stress om moet gaan, maar ik weet alleen niet goed hoe. Voor mijn gevoel heb ik alles al gedaan en ook geleerd om anders te gaan denken ( niet zo perfectionistisch, fouten maken hoort erbij, niet iedereen hoeft je aardig te vinden) ademhalingsoefeningen, alternatieve therapieën. Die omslag om Beter met die spanning om te gaan heb ik alleen nog niet kunnen maken.

Lastig. Het is natuurlijk ook gemakkelijker gezegd dan gedaan.



Je zegt dat je veel gedaan en geleerd hebt. Maar ervoer je die dingen ook echt? Want het is één ding om met je verstand te weten dat je fouten mag maken, het is iets heel anders om dat ook echt te voelen. Om dat voor elkaar te krijgen is het niet genoeg om het heel vaak tegen jezelf te zeggen (dat is wel een begin).



Als je tegen jezelf zegt dat je moet ontspannen krijg je een rare situatie want dat lukt niet en dus heb je weer gefaald. Je wilt niet rustig op de bank liggen, want dan merk je pas hoe gespannen je bent.

Maar je kunt die spanning niet weg laten gaan door het te negeren. Sterker nog, ik denk dat het negeren van de stress juist de reden is dat je lichaam zo reageert. Je lichaam geeft een signaal af dat het niet goed gaat, en jij wilt het niet horen. Dus gaat je lichaam harder schreeuwen (ernstiger klachten). Verdoven is een tijdelijke oplossing.



Je eerste stap is denk ik, en ik ben absoluut geen professional (dus daar zou ik vooral heen gaan), om die spanning gewoon te voelen. Ga maar eens op een stoel zitten, of op de bank liggen, en voel wat er allemaal speelt in je lichaam en je hoofd.

Ik denk dat je dan zult merken dat de spanning niet van buiten komt, niet van je werk, maar dat het in jezelf zit.



Dat stapje terug doen en voelen zonder te oordelen, dat is mindfulness. Het is een eerste stap, want je kunt een gewoonte alleen met veel oefenen veranderen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 28 augustus 2014 @ 13:30:

[...]



een magnetiseur is een kwakzalver, er is nooit aangetoond dat dit iets doet voor je lijf. Wellicht heb je baat bij het placebo-effect (het lijkt te werken omdat jij wil dat het werkt), als je net zoveel vertrouwen zou hebben in je psycholoog, dan zou dat effectiever zijn omdat die je laat werken met methodes die wel iets doen.

+1



Stop maar met die magnetiseur. Het geeft een schijneffect, want feitelijk doet het helemaal niets voor je. Zoek met een goede psycholoog uit wat voor therapie jou echt gaat helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat wat een magnetiseur doet, niet kan werken. Maar als je er sterk in gelooft dan weer wél.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dan heeft het niks met de magnetiseur te maken retrostar maar met jezelf. En als je dat weet dan is de stap naar een therapie die wel werkt toch gauw gemaakt? Zeker als je doel is dat je ooit nog kinderen wil als je gezond bent
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je met zware ademhaling en spanning best kan functioneren hoor, tenzij je zangeres bent ofzo maar daar zijn technieken voor.



Ik denk dat het probleem zit in het feit dat jij denkt dat zwaar ademhalen niet toegestaan is door Joost mag weten wie, maar je leidt absoluut een makkelijker leven als je dat zware ademhalen accepteert als iets wat bij jou hoort.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 28 augustus 2014 @ 15:41:

dan heeft het niks met de magnetiseur te maken retrostar maar met jezelf. En als je dat weet dan is de stap naar een therapie die wel werkt toch gauw gemaakt? Zeker als je doel is dat je ooit nog kinderen wil als je gezond bentAch, we willen allemaal af en toe toch ergens in geloven niet? Ook al weten we diep in ons hart dat het kul is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Heb je wel eens cognitieve gedragstherapie gehad? Het klinkt mij namelijk in de oren alsof je daar veel baat bij zou hebben.



Daarnaast, wat betreft die traumatische gebeurtenissen, is EMDR misschien nog een optie? Zeker als het zo in je lijf zit, lijkt me dat handig.



Er zijn trouwens ook verzekeraars die een aantal behandelingen bij een haptonoom vergoeden, en er zijn haptonomen die ook fysiotherapeut zijn. Die laatste zijn soms bereid om, als je verzekeraar de haptonoom niet wil vergoeden, het als fysiotherapie op de declaratie te zetten, zodat het wel gewoon vergoed wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven