Help: donatie of rouwboeket?

21-09-2014 08:51 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



ik ben (gelukkig) niet zo thuis in de begrafenisetiquette en daarom heb ik jullie hulp nodig!



De vader van een goede vriendin is onlangs op vrij jonge leeftijd overleden aan een hartstilstand. Nu leek het mij een mooi gebaar om, in plaats van het standaard rouwboeket, een donatie (al dan niet in de naam van de familie van de overledene) te doen aan de Hartstichting. Ik heb echter geen idee of dat gewaardeerd zal worden.



Wat zouden jullie vinden; mooi gebaar of kun je daar echt helemaal niks mee als jouw vader/echtgenoot net is overleden aan hartproblemen?
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze er iets over geschreven in bijv de rouwkaart ?

Indien daar niets in staat zou ik voor bloemen kiezen
Ik denk: als er niet expliciet gevraagd wordt naar giften aan de Hartstichting, gewoon een rouwboeket sturen.



Sommige mensen halen veel steun uit 'uiterlijke' rouwbetuigingen, anderen willen de dood van hun dierbare zin geven door vb. donaties aan een goed doel.

Elk van deze manieren is goed, je kunt niet in hun plaats beslissen hoe zij hun rouw moeten beleven.



Dus zolang niet expliciet wordt aangegeven dat ze liever donaties hebben de 'standaardprocedure volgen'.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder bloemen doen. Tenzij op de rouwkaart staat aangegeven dat zij een donatie prefereren. Maar dan nog uit eigen naam en niet uit hun naam aangezien jij anders heet.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Indien je een donatie doet dan niet in de naam van iemand anders. Wellicht hebben deze mensen hier niet over nagedacht en zijn zij daar ook niet een toe op dit moment.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Stuur gewoon bloemen, als de nabestaanden verder niets aangeven. Een donatie kun je toch altijd nog doen onder je eigen naam? Daar hoef je niet perse een statement van te maken.
Als die donatie niet expliciet is aangegeven zou ik bloemen sturen.



Ten eerste vinden veel mensen bloemen prettig; een mooi en tastbaar teken dat er aan ze gedacht wordt. En ten tweede is het helemaal niet vanzelfsprekend dat mensen na een hartaanval in de familie ineens hartstochtelijk graag de Hartstichting willen steunen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik voor bloemen zou gaan.



Een hartstilstand is geen ziekte waar een proces aan vooraf is gegaan waardoor de nabestaanden over dit soort dingen na hebben kunnen denken. Dus om nu te komen met "ik heb gedoneerd aan de Hartstichting" is voor hen nog helemaal niet een logisch iets. Snap je wat ik bedoel? Of ben ik heel vaag?
Ik zou bloemen sturen en wil je een donatie doen dan kun je dat altijd nog onder je eigen naam doen.

Ik zou niet weten waarom je dat onder hun naam wilt doen als ze daar helemaal niet om gevraagd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Misschien volkomen overbodig maar denk bij een rouwboeket aan de tekst op het lint, bij een crematie past niet "rust zacht".
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Oké, dan worden het dus bloemen. Bedankt voor het meedenken! (
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet MarianneDavids,

De ziel mag toch rusten?
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op zondag 21 september 2014 09:14 Misschien volkomen overbodig maar denk bij een rouwboeket aan de tekst op het lint, bij een crematie past niet "rust zacht".Wat moet dit dan zijn?
Alle reacties Link kopieren
Huh MarianneDavids, waarom zou dat niet mogen?



TO, wat anderen zeggen: als er niks op de rouwkaart staat over doneren kan je beter voor bloemen kiezen.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook geen boeket doen, ik begrijp dat het om een officieel boeket voor bij de ceremonie gaat? Ik vond dat echt voorbehouden aan familie en beste vrienden. ik zou dus mijn vriendin en haar familie een mooie kaart sturen, naar het condoleren en de dienst gaan. Als steun voor mijn vriendin. Als je als vriendinnen heel veel bij de ouders over de vloer kwam kun je vragen of bloemen vanuit de vriendinnen gewaardeerd wordt.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
TO, ik zou niet doneren in plaats van een boeket sturen als ik jou was.



Mijn vader is twee jaar geleden overleden aan kanker en ik haalde veel troost uit de rouwboeketten, kaarten en tekeningen gemaakt door kinderen die werden gestuurd. Persoonlijk had ik het echt niet gaaf gevonden als mensen in plaats van een persoonlijke noot een donatie hadden gedaan aan bijvoorbeeld het Wilhelminafonds.



Het enige wat me op dat moment bezig hield was het trieste feit dat mijn vader dood was en niet de ziekte waar hij aan overleden was.
quote:MarianneDavids schreef op 21 september 2014 @ 09:14:

Misschien volkomen overbodig maar denk bij een rouwboeket aan de tekst op het lint, bij een crematie past niet "rust zacht".Technisch gezien mag dat kloppen, maar wat spreekt er een veroordeling uit jouw bericht. Laat mensen dat vooral zelf invullen, zolang het maar uit een oprecht hart komt.
Ik zou daar persoonlijk niet blij van worden. Net of 'n spontane hartstilstand kan voorkomen worden door de hartstichting. Bovendien steunt de hartstichting ongezonde producten als Becel (wat in Canada wegens de ongezondheid ervan verboden is)



Zou me bij een donatie meer voor kunnen stellen als het om 'n ziekte gaat die nog onbehandelbaar is en waar men onderzoek naar moet doen. Maar dan nog is het aan die mensen zelf om te bepalen of ze iets willen doneren.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 21 september 2014 @ 10:38:

. Bovendien steunt de hartstichting ongezonde producten als Becel (wat in Canada wegens de ongezondheid ervan verboden is)



.Wordt gewoon verkocht in Canada hoor http://www.becel.ca/en/
quote:erizo schreef op 21 september 2014 @ 10:09:

[...]





Technisch gezien mag dat kloppen, maar wat spreekt er een veroordeling uit jouw bericht. Laat mensen dat vooral zelf invullen, zolang het maar uit een oprecht hart komt.

Een veroordeling? Waar lees je dat dan?



Toevallig ben ik gisteren ook bezig geweest met een tekst voor op een rouwlint en daar kwam ik ook tegen dat 'rust zacht' niet gepast is bij een crematie. Wel bij een begrafenis.

Nou kan ik daar ook van alles van vinden, maar als dat de etiquette is, is het toch wel handig om te weten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlammetje schreef op 21 september 2014 @ 09:43:

Ik zou ook geen boeket doen, ik begrijp dat het om een officieel boeket voor bij de ceremonie gaat? Ik vond dat echt voorbehouden aan familie en beste vrienden. ik zou dus mijn vriendin en haar familie een mooie kaart sturen, naar het condoleren en de dienst gaan. Als steun voor mijn vriendin. Als je als vriendinnen heel veel bij de ouders over de vloer kwam kun je vragen of bloemen vanuit de vriendinnen gewaardeerd wordt.Waarom zou je geen bloemen sturen? De familie heeft wel andere problemen dan zich bezighouden met vragen "of dat mag" Die bloemen worden gewoon op de plaats van bijeenkomst kerk/crematorium weggelegd en die liggen heus niet in de weg of op de plaats van bloemen van de naasten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Een boeket sturen kan prima. Wat niet gepast is, is zo'n enorm rouwstuk sturen zoals ze vaak op de kist liggen, zo'n groot opgemaakt gevaarte. Want dat is aan de directe familie. Maar zo'n rouwstuk is ook peperduur dus dat doe je niet zo snel.



Doorgaans liggen de grote rouwstukken van de nabestaanden op of direct voor de kist. Bloemen van vrienden en verdere familie liggen dan netjes uitgestald rondom de kist, op een verhoging of iets dergelijks. Dus bloemen sturen kan prima, er wordt heus voor gezorgd dat ze op een nette en gepaste plek liggen.



Als je zelf bloemen meeneemt, haal dan het cellofaan er af! Papier ook. Het is heel lelijk als je in plaats van tegen een bloemenzee tegen een massa cellofaan zit aan te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Een mooi bloemetje zal zeker gewaardeerd worden.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Bij de laatste begrafenis waar ik was, wat het één grote bloemenzee.

En dat werd erg gewaardeerd door de nabestaanden.

Natuurlijk niet zo'n groot stuk laten maken dat eigenlijk op de kist hoort of er vlakbij, dat is voor naasten.

Iemand schreef iets over 'lint'; ook dat hoeft volgens mij niet (liever niet?). Tenzij je direct betrokken bent.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Cremeren of begraven, in beide gevallen rust je in de dood. Ik vind het raar dat een gecremeerde opeens niet meer zou rusten.



Ik zou ook voor bloemen gaa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven