Hoe Narcistisch ben jij?

16-09-2014 22:10 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, nav een topic en een verwijzing was ik iets over narcisme aan het lezen en ik dacht, mijn god, dat heb ik ook wel eens en dat herken ik ook wel. Radartjes, radartjes....



Hoe narcistisch vinden jullie jezelf eigenlijk? Of hebben anderen wel eens tegen je gezegd dat je egoistisch bent of dat je de empathie hebt van een achterdeur?



Ik trap af:



Ik vind dat ik recht heb op een goede behandeling. Alleen vind ik dat niet alleen ik daar recht op heb, maar iedereen daar recht op heeft. Klant is koning vind ik in een steeds meer en meer geautomatiseerde omgeving erg belangrijk en daar zal ik makkelijk mijn recht willen halen.



Ik kan heel sterk mijn mening vinden en daar ook moeilijk vanaf te brengen zijn. Dat kunnen dan ook best pittige discussies zijn als het iets is wat ik heel sterk zo vind.



Ik vind mezelf soms wel slimmer, leuker, handiger of mooier dan andere mensen. Maar ik kan ook rustig zien als er anderen zijn die slimmer, leuker, handiger of mooier zijn dan ik. Ik ben daar dan gelukkig niet jaloers op, maar vind het eigenlijk alleen maar leuk voor de ander.



Ik kan makkelijk geirriteerd raken van ´domme´ mensen of ´domme´ uitspraken en heb dan ook moeite om geduld op te brengen. Mijn opgebrachte geduld is aangeleerd gedrag, omdat het zo hóórt.



En wat iemand anders ooit over mij gezegd heeft:

dat ik weinig inlevingsvermogen heb. Alleen ben ik het daar dan weer niet mee eens Want inlevingsvermogen en vinden dat iemand gelijk heeft, zijn voor mij twee verschillende dingen.



Hoe narcistisch ben jij??

ik ben....

Totaal aantal stemmen: 14

absoluut geen narcist. Iedereen loopt over me heen (7%)
ik heb een paar trekjes, maar dat heeft toch iedereen?? (21%)
ik heb gewoon een gezonde dosis zelfvertrouwen, that&#18 (50%)
ik ben volgens mijn psychiater een en al narcist, maar uiter (7%)
ik trek vooral narcisten aan, snap er ook niks van (14%)
ik ben geen narcist, dat heet borderliner/autist/manisch Geen stemmen
Behoorlijk.
Alle reacties Link kopieren
Kan mij best herkennen in je OP dus ben ik dan ook een narcist?
quote:Zusenzoo schreef op dinsdag 16 september 2014 22:14 Kan mij best herkennen in je OP dus ben ik dan ook een narcist?Neuh. TO is doodnormaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik doodnormaal ben. Ik vrees dat ik soms niet ben wat een typische vrouw hoort te zijn:



bescheiden, lief, verlegen, dankbaar, etc.



Ik ben een vrouw die doorgaans weet wat ze wil en hoe ze het wil. Ik ben veel mannelijker lijkt wel. Ik hou niet van valse bescheidenheid en als ik iets kan, dan kan ik iets en dat weet ik ook van mezelf. Ik vind het dan zo vermoeiend om me daar dan bijna om te moeten verontschuldigen, omdat het hoogmoed zou zijn of arrogantie.



Ook doe ik me vaak dommer voor dan ik ben, omdat ik weet dat mensen het vervelend vinden als ik in een leerpositie zit als reactie geef dat ik het wel weet. Dus ik hou mijn mond, knik vriendelijk en doe nog effe de goh en oh erbij. Maar inwendig denk ik regelmatig, jajaaa, effe doorspoelen want dat weet ik allemaal wel. Of dat snap ik allemaal wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 16 september 2014 @ 22:14:

Kan mij best herkennen in je OP dus ben ik dan ook een narcist?Weet ik niet ZeZ. Hoe narcistisch vind jij jezelf? Denk je dat het ook te maken kan hebben met vermogen tot leren (iq/eq)?
As if I would care.
Iedereen is in meer of mindere mate narcistisch.
Alle reacties Link kopieren
een typische vrouw?

we leven in 2014!
wij slapen nooit.
Narcisme is een serieuze psychische aandoening. Dat heb je niet zomaar.



Wat jij beschrijft is volgens mij gewoon iemand met een gezonde portie ego. Iemand die niet over zich laat lopen maar ook wel bereid is naar zichzelf te kijken.



Ik weet niet hoe oud je bent?

Zelf ben ik ook niet "lief, leuk en aardig" zoals van vrouwen nog wel vaak verwacht wordt. Wat ik wel heb gemerkt is dat ik naarmate ik ouder wordt aan de ene kant zekerder ben van mezelf maar aan juist daardoor minder snel denk "ja ja dat weet ik allemaal wel". Juist omdat ik geleerd heb dat andere mensen vaak dingen weten die ik niet weet.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, ik herken het iig wel.

Zeker het leergedeelte, dood irritant dat iemand iets staat uit te leggen wat je snel snapt en daar vervolgens nog eens uren over door gaat. Daarom volg ik ook zo min mogelijk extra cursussen. En dat is eigenlijk nog dommer... :-)



Ik kan best wel empatisch zijn hoor.
Alle reacties Link kopieren
Bij een narcist draait de hele wereld om hem of haar, daarin is geen plaats voor een ander, tenzij die narcist daar beter van wordt. Hij/zij weet alles beter, zal een ander nooit in zijn/haar waarde laten, alleen de narcist is belangrijk.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Sommige dingen herken ik wel. Ik kan ook erg arrogant zijn in bepaalde situaties, ik heb een empathie van een looie deur, maar dat is meer omdat ik niet opgevoed ben door ruggenwrijvers. Vallen opstaan en doorgaan. Met huilen en zelfmeelij schiet je niets op. Er zijn altijd ergere dingen, mensen die het slechter hebben. Dat soort dingen.



Ik vermijd de psyche-pijler dus ook.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat narcisten heel makkelijk te herkennen zijn door ze te vragen of ze een narcist zijn :D Ze vinden narcisme namelijk geen slechte eigenschap.



Trekken van narcisme worden in onze maatschappij als iets positiefs gezien. Veel met je uiterlijk bezig zijn, egoïstisch, overdreven ambitieus, manipulatief en dominant. Films zitten er vol mee. James Bond is bijvoorbeeld een narcist.
quote:Amand schreef op 16 september 2014 @ 22:26:

As if I would care.



Hey! How are you?



On topic. Bestpittig, ik zou me er niet druk over maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 16 september 2014 @ 22:30:

een typische vrouw?

we leven in 2014!



Mocht je willen. Ik maak nog vaak genoeg legio mannen én vrouwen mee die schrikken van een type als ik. Te duidelijk, te zeker, te aanwezig, te (ga zo maar door).



Om als vrouw leuk gevonden te worden (en bijna iedereen wil dat wel min of meer, zij het niet bij iedereen) behoor je toch een veel grotere mate aan bescheidenheid te hebben die het gros van de vrouwen iig weet op te brengen. Of ze de bescheidenheid ook echt zo voelen of ´m zo presenteren weet ik niet. Maar ik ben iig gestopt met te doen alsof.
Alle reacties Link kopieren
niet druk om maken.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:scriptum schreef op 16 september 2014 @ 22:33:

[...]

Bestpittig, ik zou me er niet druk over maken.



Je hebt gelijk. Alleen heb ik gisteren een typische avond gehad, zoals ik die vaker heb gehad en weer ondervonden hoe lastig het is als je een mokkel met een duidelijke mening bent haha

En weer last gehad van mijn eigen vooringenomenheid (sukkels boehoe, dat dacht ik dan he, ik zei het niet! )
Alle reacties Link kopieren
mokkel?
wij slapen nooit.
quote:Merisi schreef op 16 september 2014 @ 22:30:

Narcisme is een serieuze psychische aandoening. Dat heb je niet zomaar.



Wat jij beschrijft is volgens mij gewoon iemand met een gezonde portie ego. Iemand die niet over zich laat lopen maar ook wel bereid is naar zichzelf te kijken.



Ik weet niet hoe oud je bent?

Zelf ben ik ook niet "lief, leuk en aardig" zoals van vrouwen nog wel vaak verwacht wordt. Wat ik wel heb gemerkt is dat ik naarmate ik ouder wordt aan de ene kant zekerder ben van mezelf maar aan juist daardoor minder snel denk "ja ja dat weet ik allemaal wel". Juist omdat ik geleerd heb dat andere mensen vaak dingen weten die ik niet weet.

Goeie post.

Sluit ik me volledig bij aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 16 september 2014 @ 22:33:

Bij een narcist draait de hele wereld om hem of haar, daarin is geen plaats voor een ander, tenzij die narcist daar beter van wordt. Hij/zij weet alles beter, zal een ander nooit in zijn/haar waarde laten, alleen de narcist is belangrijk.



Dat is het hele zwart wit beeld en misschien ook wel de ergste vorm. Maar ik vermoed dat daar nog vele lagen tussen zitten die het iets gedifferentieerder maken. Dus om sec te stellen dat als je dus niet zus of zo hebt, dat je dan ook geen narcist kunt zijn? Zou dat heus zo zijn? Zouden er geen varianten tussen zitten. Zou je zelf flink narcistische trekjes kunnen hebben, zonder dat je dat van jezelf doorhebt? Omdat je werk je daarin fassiliteert (weet niet hoe je het schrijft) en je je uberhaupt tussen grote ego´s bevindt die het niet doorhebben van een ander.



Ik noem maar een voorbeeldje hoor.
Ik herken me helemaal niet zo in de OP maar misschien ben ik evengoed wel ontzettend narcistisch.



Ik hou niet van recht halen vanwege het recht, zal me ook niet zo snel afvragen of ik recht heb op iets. En ik erger me vaak aan mensen die dat wel doen. Recht op de waarheid (?), een bepaalde regeling, recht op dingen die anderen toekomen. Ik ben daar gewoon niet zo mee bezig. Ik probeer te krijgen wat ik nodig heb, niets meer dan dat.



Ik schaaf mijn meningen regelmatig bij en vind het alleen nuttig om mijn mening te verdedigen als ik last heb van die van een ander, en dat gebeurt niet zo heel snel. Ik kan andermans mening prima laten voor wat ie is. Maar ik vind het wel eens lekker om te discussiëren, dat is eigenlijk meer voor de fun, raak daar niet (meer) gefrustreerd door.

Bij overleg over ICT-oplossingen (mijn werk) bij klanten ventileer ik mijn mening wel maar als de klant mijn argumenten niet goed genoeg vindt of wil vinden, dan denk ik "Joh, doen we toch wat jij wil, als je maar betaalt". Zorg ik wel dat het risico bij de klant ligt enzo, maar ik ga daar niet meer wakker van liggen.



Ik ben eigenlijk niet zo bezig met of een ander slimmer, leuker, etc. is dan ik. Vroeger wel hoor, toen vond ik meestal ongeveer iedereen slimmer en leuker.



Ik raak niet meer echt geïrriteerd door "dommigheid" van anderen, zolang ik er geen last van heb. Ik kan me wel ergeren aan mensen die enorm inefficiënt zijn bij het afrekenen in de super als ik zelf haast heb maar als ik geen haast heb dan boeit het me niet zo.



Anderen hebben mij wel eens als de "redelijkheid zelve" beschreven. Maar misschien ben ik eigenlijk wel zo narcistisch dat anderen me gewoonweg te weinig interesseren.
quote:bestpittig schreef op 16 september 2014 @ 22:41:

[...]





Je hebt gelijk. Alleen heb ik gisteren een typische avond gehad, zoals ik die vaker heb gehad en weer ondervonden hoe lastig het is als je een mokkel met een duidelijke mening bent haha

En weer last gehad van mijn eigen vooringenomenheid (sukkels boehoe, dat dacht ik dan he, ik zei het niet! )Haha. Ik had daar laatst een gesprek over met een vriend van mij. Hij komt uit een andere cultuur en is typisch gentleman. Hij zal altijd de deur voor me open houden, terwijl ik daar niet om maal. Tegelijkertijd heb ik altijd een uitgesproken mening gehad, en uhhh... geventileerd. Dan zie je soms optrekkende wenkbrauwen. Tsja. Ik weet niet uit welk jaar jij stamt maar ik ben opgegroeid in de jaren '70 en en daarin werd van elke vrouw verwacht dat ze een mening had (hey Vivaforum ) Dankzij het subtiele gedrag van die vriend kom ik erachter dat dat harde geschreeuw (meteen een stellige mening) helemaal niet hoeft. Je wordt toch wel gehoord. Of iemand je dan serieus neemt maakt niet eens uit want dat ligt de projectie en het referentiekader van de ander.
Alle reacties Link kopieren
quote:bestpittig schreef op 16 september 2014 @ 22:41:

[...]





Je hebt gelijk. Alleen heb ik gisteren een typische avond gehad, zoals ik die vaker heb gehad en weer ondervonden hoe lastig het is als je een mokkel met een duidelijke mening bent haha

En weer last gehad van mijn eigen vooringenomenheid (sukkels boehoe, dat dacht ik dan he, ik zei het niet! )Ben je niet gewoon vreselijk dominant?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 16 september 2014 @ 22:47:

Ik herken me helemaal niet zo in de OP maar misschien ben ik evengoed wel ontzettend narcistisch.





Nee, serieus, van alles wat jij net schrijft over jezelf, ben je zowat de anti narcist

Mens, hoe krijg je het voor elkaar *serieuze bewondering* Ik wou dat ik wat meer van jou had. Volgens mij is het geen kwestie van de ander onbelangrijk vinden, maar meer een kwestie van jezelf niet zó belangrijk vinden dat je dat ten alle tijden moet verdedigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven