Hoe anders omgaan met stress?

27-08-2014 20:32 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb behoefte om even mijn hart te luchten en aan advies van meedenkers. Het is een lang verhaal. Korte samenvatting: mijn ouders zijn beiden ineens ziek en ik maak me daar zorgen over, en daarnaast loopt het op mijn moeilijk nu.



Er spelen op het moment verschillende dingen in mijn leven waar ik last van heb. Het eerste is op persoonlijk vlak.



Mijn vader heeft onlangs gehoord dat hij kanker heeft. Op zich goed te behandelen, maar het is toch kanker. Morgen gaat hij overleggen over de precieze behandeling. En nu blijkt dat mijn moeder zeer waarschijnlijk ook kanker heeft, ze krijgt eind deze week de uitslag maar het is meer de vraag welk stadium dan of het kanker is. En dat vind ik best lastig. Ik probeer niet teveel na te denken over rampscenario's maar ben er onbewust toch veel mee bezig. Ik zou het zo graag voor ze oplossen, ze hebben al genoeg ellende meegemaakt en dit jaar zou het voor het eerst zijn dat ze wat rust hadden. En nu ineens allebei ziek.



Het tweede is op het werk. Inmiddels werk ik al geruime tijd bij hetzelfde bedrijf en op zich is mijn werk heel leuk maar ik merk dat ik op een aantal punten vastloop en de laatste tijd veel fouten maak. Het vervelende is dat ik enorm veel op mezelf betrek en dan 's nachts wakker lig van dingen die ik anders/beter had moeten doen en hoe ik het nog goed krijg. Er wordt bij ons veel druk gelegd op altijd meer, beter en je moet vooral veel ambitie hebben om hoger te komen. En ik heb het idee dat ik tegen mijn plafond loop. Ik wil niet meer al dat gedoe, de complexe samenwerkingen. Ben wel aan het zoeken voor iets anders maar ik vraag me af of mijn gevoel dan weggaat.



Gevolg is dus dat ik niet goed slaap, continu een buikpijn-gevoel heb, kortaf word naar mijn vriend en me afsluit voor vriendinnen. Voor mijn gevoel gaat het zo echt mis en ik vind het lastig om te zien hoe ik aan de rem moet trekken. Ik hoop dat jullie me een spiegel voor kunnen houden of tips kunnen geven.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je gevoel. Ik kan ook slecht met stress omgaan. Ik heb er vooral werkgerelateerd last van. Prive gaat alles gelukkig goed. Kan me voorstellen dat als je ook nog zieke ouders hebt, zeker met zo'n onzekere ziekte als kanker, dat je het gevoel hebt dat je overloopt. Ik heb geen tips, maar ben ook zoekende hoe ik dingen wat makkelijker naast me neer kan leggen. Vooral als je er toch geen invloed op uit kan oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Welke stappen zet je daarin Dali78? En wat doe je als je toch merkt dat je zelf fouten aan het maken bent? Bespreek je het bijvoorbeeld met je leidinggevende?
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Probeer tijd voor jezelf te nemen. Ontzettend cliché, maar de pest met clichés is dat ze nog wel eens waar willen zijn.



Tijd voor jezelf is niet persé een dag vol decadente treatments in een wellnesscentre (al is daar niets op tegen natuurlijk), maar kan 'm ook zitten in een mok van je favoriete thee met een stukje chocolade terwijl op de achtergrond je lievelingsmuziek klinkt. Kost je 10 minuten van je tijd.

Of het jezelf gunnen van 5 minuten langer douchen, als dat iets is dat je fijn vindt. Neem de tijd om als de zon schijnt heel even buiten stil te staan met je gezicht naar de zon (ogen dicht!). Bij het naar bed gaan een klein beautymomentje inlassen, bodylotion, handcreme, whatever floats your boat.



Alle reacties Link kopieren
Dat helpt inderdaad! Vandaag gaan sporten en dan kom ik vol energie en helemaal blij weer terug. Sporten zie ik ook echt als middel om met stress te dealen.

Tot ik een mailtje zie op het werk en me daar dus alweer uren druk over maak (had ik het moeten voorkomen, het ligt aan mij, wat zal diegene nu wel niet denken, hoe ga ik dit nou weer oplossen, etc.).



Het lukt me niet meer om mijzelf volledig op te laden. Ook de vakantie was bijvoorbeeld niet voldoende.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef op mijn werk inderdaad op tijd aan als ik merk dat ik ergens stress van krijg. Niet in die bewoordingen, maar ik bespreek waar ik vast loop. En vaak door het uit te spreken alleen al kom je verder.

Verder probeer ik bij dingen stil te staan of ik er iets aan kan veranderen, of de wereld vergaat of dat het slechts vervelend is. Bijna altijd het laatste...

Maar goed, dat geldt voor werk. Zieke ouders, is een heel ander verhaal. Daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Wat wel helpt bij mij om dat opgejaagde gevoel kwijt te raken is hardlopen. Even lichamelijk bezig zijn haalt de stress uit mijn lijf. En voor inslapen neem ik melatonine als ik wakker lig.
Alle reacties Link kopieren
Sporten werkt voor jou dus ook!



Als je zo'n geval met een werkding bekijkt, vind je het dan terecht dat je je er zo'n zorgen over maakt of ben je heel streng voor jezelf?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dali78 schreef op 27 augustus 2014 @ 21:22:

Sporten werkt voor jou dus ook!



Als je zo'n geval met een werkding bekijkt, vind je het dan terecht dat je je er zo'n zorgen over maakt of ben je heel streng voor jezelf?Nee, het is niet terecht. Dat kan ik rationeel wel bedenken, maar het lukt me niet (meer) om het dan naast me neer te leggen. Ik trek het me enorm aan, wellicht omdat de emmer gewoon ramvol zit, ik weet het niet.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het bespreken op je werk in dat geval. Niemand schiet er iets mee op als je een burn out krijgt. En zo klinkt het wel. Opnieuw wennen en je bewijzen bij ern nieuwe baan valt ook niet mee in deze stemming. Of anders bij de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Dit is zoveel rampspoed dat ik me ook niet zo fris, fit en vrolijk meer zou voelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je zal inderdaad best gestressd zijn af en toe, want 2 zieke ouders en soms ook nog stress op je werk, dat is niet niets.



Tijd voor je zelf nemen is een goede, sporten ook. Wat mij ook helpt is medidatie. Ik doe het heel simpel, ik ga niet in een speciale houding zitten, maar gewoon lekker op de bank, en dan probeer ik even mijn hoofd leeg te maken. Even 5 minuten aan niets denken (misschien na dat kopje thee met een blokje chocolade). Sinds ik dat regelmatig doe, kan ik beter omgaan met stress.

En hoe vaker ik het doe, hoe beter het mediteren gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik had vorig jaar precies hetzelfde. Twee zieke ouders, op het werk was er ook veel stress en ik heb een druk gezin. Ik ben tijdelijk 4 uur per week minder gaan werken. Wandelen in het bos en leuke dingen ondernemen waar jij energie van krijgt. Bij mij is dat shoppen. Veel sterkte
Tijd voor jezelf nemen

Af en toe juist er lekker op uit met vriendinnen (kun je ook ff van je af praten). Wat ik in zulke periodes doe: afspreken om samen te lunchen of te dineren. Eten moeten we allemaal.

Lekker een boek lezen, of een leuke serie.

Ik heb zelf ook heel veel baat bij aromatherapie (als ondersteuning, niet als therapie op zich!). Lavendel ontspant, rozengeur maakt je blij en door vanille voel je je veilig en geborgen. Citrusgeuren (vooral bergamot) verhogen je concentratie... Zo zijn er tal van geuren die het nodige voor je kunnen doen. Avondje webshoppen op sites voor soy wax melts of wat geurolie aanschaffen (en een brandertje!).

Sporten werkt bij mij overigens ook.



En als ik een tip mag geven: misschien eens een afspraak maken met de huisarts? Ik denk namelijk dat een paar gesprekken bij een psycholoog je ook al kunnen helpen, die hebben vaak ook goede tips&trics rondom stress. Mogelijk voorkom je daarmee een burn out.



Ik ken overigens dit soort dingen heel goed: vorig jaar kreeg mijn tante borstkanker, bleek mijn vader ongeneeslijk ziek te zijn (kanker) en overleed mijn oma, en dat alles in twee maanden tijd...
Alle reacties Link kopieren
Thnx voor het delen van jullie tips! Ik heb straks een lekkere reep gekocht en opgegeten (milka-oreo, jummmm!!!) en een tijdschrift. Vandaag ook bij mijn leidinggevende aangegeven wat er aan de hand is en zij neemt het erg serieus. We hebben samen mijn agenda leeggegooid waardoor ik in ieder geval niet meer omkom in afspraken. Dat scheelt al een hoop! En van haar moet ik streng zijn voor mezelf: niet meer 's avonds en elk weekend werken. En dan lief zijn voor mezelf: die tijd aan mezelf, familie en vrienden besteden.



@Alejandra: meditatie, dat lijkt me heerlijk! Dan is het wel zo dat je wel gedachten mag hebben, maar ze alleen moet registreren toch? Ik ga het morgenvroeg proberen, lijkt me goed om de dag mee te beginnen.

@Daan6: shoppen! En wat een heerlijk excuus om eens wat extra geld aan jezelf te spenderen haha! Fijn dat je op je werk minder uren kon gaan werken. Is het bij jou inmiddels weer rustiger?

@blueeyes*3: nu heb ik zin om lekker in bad te gaan en ons geurbrandertje aan te zetten. Kan ik ook lekker mijn tijdschrift lezen! Ga ik gelijk doen . En wat heftig zeg wat je vorig jaar hebt meegemaakt. Waarom zoveel tegelijkertijd vraag je je af.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven