Hulp zoeken (coach, psycholoog) of 'tijd uitzitten'?

22-10-2014 15:46 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumlezers,



De laatste tijd heb ik het idee dat ik mijn leven niet helemaal meer op de rit heb. Ik loop met een aantal problemen/moeilijkheden in mijn hoofd, die ik naar mijn idee niet helemaal meer opgelost krijg.



Enkele zaken opgesomt:

- Mijn vader is circa 8 maanden plotsklaps overleden (60 jr);

- Goede band met mijn moeder en broertje, maar maak me veel zorgen over hen (als mijn broer op vakantie is of als mijn moeder 's avonds alleen thuis is)

- Laatste weken irriteer ik me veel aan alles wat mijn moeder, broer of vriend zegt/doet.

- Heb het idee dat mijn vriend me niet kan helpen met alle dingen in mijn hoofd, met alle goedbedoelde pogingen die hij doet. Zeg vrij snel dat ik er niet over wil praten, en reageer het vervolgens onredelijk op hem af (omdat ik het zelf ook niet weet)

- Totaal geen motivatie en inspiratie op mijn werk (niet weten hoe ik zaken aan moet pakken en hele dagen naar mijn scherm aan het staren)

- Lichte sociale fobie (in grote groepen dichtklappen en me niet op mijn gemak voelen, vooral op het werk)

- Negatief zelfbeeld en onzekerheid (Altijd en eeuwig maar bezig zijn met hoe anderen over mij denken en wat ze vinden)

- Uitstelgedrag (zowel in mijn werk- als privé situatie tot irritatie aan toe)



Kortom ben gewoon niet mezelf. Het ene moment denk ik heel de wereld aan te kunnen en het andere moment weet ik niet waar ik het zoeken moet. Sinds een week of zes twijfel ik of ik er allemaal nog wel zelf uit ga komen en hoelang dit 'gevoel' nog gaat duren.



Ik vroeg me af of iemand (soortgelijke) ervaringen heeft en wat je hiermee gedaan hebt. Tijd uitzitten en gaat het vanzelf beter of hulp zoeken, en zo ja, wat voor hulp?
Ik zou een afspraak maken met de huisarts (liefst een dubbele, zodat je rustig de tijd kunt nemen) en dan met hem/haar bespreken hoe je je voelt en of je doorverwezen kunt worden.

De huisarts kan beter dan wij beoordelen hoe ernstig jouw klachten zijn.
Praat eens met de huisarts. Bepaal dan samen of je hulp gaat inroepen. Zes weken vrezen of je hier uit gaat komen, is naar mijn mening wel lang. Persoonlijk heb ik veel gehad aan diverse therapieën. Waarom zou je geen hulp willen inroepen?



En Hopelijk begin je je gauw wat beter te voelen.
Alle reacties Link kopieren
c
anoniem_205615 wijzigde dit bericht op 22-10-2014 15:51
Reden: d
% gewijzigd
Merisi, ik kan zelf wel typen!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Merisi en Ikeaverslaafde,



Dank voor de snelle reacties! Ik heb daar al over nagedacht, maar ik heb het idee dat zij me linea recta naar een psycholoog doorsturen, omdat zij er zelf sowieso niks mee kunnen?



Daarnaast ben ik bang dat ik daar meteen in huilen uitbarst omdat er dan meteen zo'n 'lading' om heen hangt dat ik hulp nodig heb..



Klinkt misschien gek...



Maar goed, misschien moet ik dat dan toch maar doen...
Joh, huilen is niet erg als het je hoog zit. Daar schrikt een beetje huisarts niet van hoor.



En als een psycholoog je zou kunnen helpen is het ook niet verkeerd om daarheen te gaan. Maar het is niet zeker dat jouw huisarts dat adviseert en het is uiteindelijk nog steeds jouw eigen keuze. Maar waarom zou je op deze manier rond blijven lopen? In mijn ogen kun je beter iets ondernemen zodat je je beter gaat voelen.
Ikea

Great minds....
Alle reacties Link kopieren
Jeetje TO wat rot.. Gecondoleerd nog met het verlies van je vader. Waarom zou het erg zijn als je meteen wordt doorverwezen naar een psycholoog? Je hebt nogal wat klachten, misschien juist fijn om het er met iemand over te hebben. Dit gaat wrs niet vanzelf weg, helemaal niet erg om daar wat extra ondersteuning bij te vragen.



De irritaties, geen motivatie, uitstelgedrag, negatieve zelfbeeld etc klinken voor mij heel bekend. Heb de ogen uit mijn hoofd gehuild bij de huisarts, ik was gewoon op. Vond het ook niet leuk, maar ik was wel eindelijk "eerlijk" naar mezelf en de buitenwereld dat het niet meer ging. Heel veel sterkte en schrijf hier lekker van je af.
Ik heb ook heel wat afgejankt bij de huisarts. (Nog het vaakst om de griepprik geloof ik ) Als hij daar al niet tegen kan...



De lading die eromheen hangt, hang je er echt zelf aan. Als je een kapotte waterleiding hebt, regel je een loodgieter. Als je een gebroken been hebt, ga je naar de dokter. Als je je een tijd rot voelt, doe je eens een gesprek of een paar gesprekken met een therapeut. Wat is het verschil? Je zit met iets, je probeert het op te lossen.



Het is trouwens niet zo dat je meteen 'in behandeling' bent, of dat je jarenlange praatsessies moet houden. De meeste mensen die therapie hebben, voelen zich na 3 sessies al zo goed dat ze het zelf weer aan kunnen.



Kies in elk geval iemand (of dat nu huisarts/vriendin/je moeder/therapeut/psycholoog/coach is) waar je een klik mee hebt. Heb je er geen klik mee, ga dan weg, want anders verdoe je je tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ha allen,



Dank voor de lieve, begripvolle reacties. De reacties zijn het duwtje in m'n rug dat ik nodig had. Ik ga gewoon een afspraak maken, het kan nooit kwaad inderdaad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven