Ik houd van een denkbeeldig persoon

22-04-2014 21:37 340 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit iets gepost op dit forum maar ik zocht een plek waar ik even iets van me af kan schrijven.



Sinds mijn 15e heb ik een denkbeeldige man in m'n hoofd gecreëerd waar ik te zijner tijd steeds meer aan ben gaan hechten. Nu 6 jaar later is hij nog steeds bij me. Gevoelsmatig hoort hij bij mij, en ook al weet ik dat het nooit gaat gebeuren hoop ik diep in mijn hart nog steeds dat ik hem op een dag zal ontmoeten.



Er zijn momenten waarop ik hem heel erg mis. Ook al heb ik nooit werkelijke liefde gekend zou ik het omschrijven als liefdesverdriet. Vanavond heb ik weer zo'n moment. Ik zou nergens liever willen zijn dan bij hem en het voelt alsof ik verscheurd word vanbinnen door het feit dat dit onmogelijk is.



Ik besef wat ik doe en dat het ook onmogelijk voor me zal zijn om op deze manier ooit een werkelijke relatie te beginnen. Maar er is gewoon niemand anders dan hem waarmee ik zou willen zijn. Velen malen heb ik er zelfs om gewenst dat ik ooit zo gek zou worden dat ik hem werkelijk zou kunnen zien of in een diep coma zou raken waarin ik in mijn dromen voor de rest van m'n leven bij hem kon zijn. Denkend dat zelfs de illusie van een leven met hem beter zou zijn dan een bewust leven zonder hem.



Het is niet dat ik een vraag heb over hoe ik er vanaf kan komen. Ik wil hem namelijk niet eens kwijt, ik houd van hem. Hij lijkt ook gewoon zo echt voor me. Alsof het bijna onwerkelijk is dat hij nergens op deze wereld bestaat. Ik wil het slechts even van me afschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ga je al naar een psychiater?

Als je hulpt zoekt kun je er misschien op een andere manier mee omgaan.. Dit lijkt me vooral voor jou heel vervelend.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 22 april 2014 @ 21:38:

Ga je al naar een psychiater?

Als je hulpt zoekt kun je er misschien op een andere manier mee omgaan.. Dit lijkt me vooral voor jou heel vervelend.Nee. Maar ik ben ook niet gek hoor. Alleen heel eenzaam.
Ik denk dat een bezoekje aan je huisarts een goede start is.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt het je niet leuker om wel met een echt iemand te zijn? Ze zijn er echt wel hoor, mannen om heel veel van te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 22 april 2014 @ 21:41:

Ik denk dat een bezoekje aan je huisarts een goede start is.Wat zou een huisarts daaraan moeten doen? Die verwijzen je alleen door naar een psycholoog, en daar ben ik al 3 maal geweest. Ze gaan nooit in op wat je echt dwars zit maar praten er altijd omheen.



In feiten kunnen zij je ook niet helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een echte man je hiervan kan afhelpen.
Veel kinderen hebben denkbeeldige vriendjes, dat is eigenlijk heel normaal. Dus dat jij een denkbeeldige man hebt bedacht was ooit ook niet zo raar.

Maar het is zo jammer dat je je hieraan vasthoudt wanneer dat je verhindert om in het echte leven een echte man te ontmoeten waar je gelukkig mee zou kunnen worden.

Zorgelijk ook wel dat je je lijkt te onttrekken aan het echte leven. Je zou eens kunnen gaan onderzoeken waarom je je zo eenzaam voelt en dan deze denkbeeldige man zo nodig hebt. Je hebt een mooie leeftijd om juist veel in de buitenwereld te zijn, met vrienden en lol te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 22 april 2014 @ 21:41:

Lijkt het je niet leuker om wel met een echt iemand te zijn? Ze zijn er echt wel hoor, mannen om heel veel van te houden. Ik voel de klik gewoon nooit met iemand in het dagelijks leven. Het komt nooit voor dat ik verliefd ben op iemand. Alleen die man in mijn gedachte brengt dat soort gevoelens bij me los. Soms zit ik zo diep in m'n gedachten dat ik werkelijk ga glimlachen alsof ik hem in de ogen kijk
quote:naevia schreef op 22 april 2014 @ 21:42:

[...]

Wat zou een huisarts daaraan moeten doen? Die verwijzen je alleen door naar een psycholoog, en daar ben ik al 3 maal geweest. Ze gaan nooit in op wat je echt dwars zit maar praten er altijd omheen.



In feiten kunnen zij je ook niet helpen.Doorverwijzen naar de GGZ en dus ook een psychiater. Deze dwanggedachte lost zichzelf niet op.
Alle reacties Link kopieren
quote:naevia schreef op 22 april 2014 @ 21:40:

[...]



Nee. Maar ik ben ook niet gek hoor. Alleen heel eenzaam.Jammer, heel jammer dat je hier zo'n oordeel over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft ook niet gek te zijn om naar een psychiater te gaan naevia.. Ook eenzaamheid kan een onderwerp zijn waar je misschien over kunt praten met iemand (huisarts, maatschappelijk werk, psycholoog bijvoorbeeld). Het lijkt me voor jou heel rot om zo eenzaam te zijn en zoals jij nu omschrijft, lijkt het alsof jij zelf denkt dat je ook eenzaam blijft? Omdat hij de enige is die jij naast je wil hebben in je leven?
Een poosje geleden was er iemand in een documentaire te zien die een relatie had met zijn auto. Klinkt bizar maar er was een echt sprake van houden van. Een arts noemde dit een vaker voorkomend fenomeen en het had een naam.

Wellicht is het iets anders dan jij beschrijft maar ik moest er wel meteen aan denken.

De naam van de documentaire weet ik niet meer, het gaat over allerlei bizarre verslavingen en gewoontes, de één eet nagellak, de ander is verliefd op zijn auto.

Misschien vind je herkenning.
Misschien helpt het om de denkbeeldige man eens te ontleden in welke eigenschappen je zo in hem aantrekken. En met dat eigenschappenlijstje op zoek te gaan naar een echt persoon die veel van die eigenschappen bezit.



Met een denkbeeldige man kun je niet samenwonen, trouwen, kinderen krijgen en al die dingen doen die je met een echte man wel kunt doen.



Verder zou ik toch wel hulp gaan zoeken, want zo blijven hangen in een droomwereld staat een echt leven in jouw geval in de weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Scamp schreef op 22 april 2014 @ 21:45:

[...]



Jammer, heel jammer dat je hier zo'n oordeel over hebt.Een psychiater is toch wel voor de hevige psychische problemen toch? Daar kom je niet zomaar.
quote:naevia schreef op 22 april 2014 @ 21:48:

[...]

Een psychiater is toch wel voor de hevige psychische problemen toch? Daar kom je niet zomaar.Jouw probleem noem ik nou niet echt mild.
Alle reacties Link kopieren
quote:Raio schreef op 22 april 2014 @ 21:46:

Je hoeft ook niet gek te zijn om naar een psychiater te gaan naevia.. Ook eenzaamheid kan een onderwerp zijn waar je misschien over kunt praten met iemand (huisarts, maatschappelijk werk, psycholoog bijvoorbeeld). Het lijkt me voor jou heel rot om zo eenzaam te zijn en zoals jij nu omschrijft, lijkt het alsof jij zelf denkt dat je ook eenzaam blijft? Omdat hij de enige is die jij naast je wil hebben in je leven?Ik besef me ook dat het niet gezond is, maar hoewel hij me op een moment als nu verdriet doet door zijn afwezigheid brengt hij me vaak ook vreugde. Zonder hem zou ik nog ongelukkiger zijn, en de gedachtes aan hem zijn ook niet iets dat ik zomaar kan loslaten.
Ik zou eerder denken aan een psycholoog, maar dan wel alleen als je er zelf achter staat, anders ben je straks 4 x naar een psieg geweest zonder dat je er iets aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi naevia



ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd, maar weet niet of ik het goed heb gedaan. Wil je even kijken?



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 22 april 2014 @ 21:46:

Een poosje geleden was er iemand in een documentaire te zien die een relatie had met zijn auto. Klinkt bizar maar er was een echt sprake van houden van. Een arts noemde dit een vaker voorkomend fenomeen en het had een naam.

Wellicht is het iets anders dan jij beschrijft maar ik moest er wel meteen aan denken.

De naam van de documentaire weet ik niet meer, het gaat over allerlei bizarre verslavingen en gewoontes, de één eet nagellak, de ander is verliefd op zijn auto.

Misschien vind je herkenning.Ik weet dat er mensen zijn die zichzelf object sexuals noemen en relaties aangaan met voorwerpen. Ik heb het altijd heel raar gevonden, maar nu je het zo stelt besef ik me dat het misschien minder ver van me afligt dan ik altijd dacht. Het gaat immers beiden om het hebben van een relatie met iets/iemand waarmee je alleen in je eigen gedachten een connectie hebt.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het natuurlijk ook niet meteen zomaar los te laten. Maar misschien krijg je meer inzicht in waarom je deze man hebt gecreëerd in je gedachten en hoe je er op een voor jou fijnere manier mee om kan gaan in het dagelijks leven.

Wie weet komt er dan langzaamaan wel ruimte om naar echte mannen om je heen te kijken. Het lijkt me vooral heel rot dat je je zo eenzaam en alleen voelt, zeker omdat je nog zo jong bent!
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 22 april 2014 @ 21:47:

Misschien helpt het om de denkbeeldige man eens te ontleden in welke eigenschappen je zo in hem aantrekken. En met dat eigenschappenlijstje op zoek te gaan naar een echt persoon die veel van die eigenschappen bezit.



Met een denkbeeldige man kun je niet samenwonen, trouwen, kinderen krijgen en al die dingen doen die je met een echte man wel kunt doen.



Verder zou ik toch wel hulp gaan zoeken, want zo blijven hangen in een droomwereld staat een echt leven in jouw geval in de weg.Dat doe ik ook wel hoor. Maar het punt is dat niemand in het werkelijke leven aan zijn lijstje voldoet. Hij is te perfect. In het dagelijks leven lijkt werkelijk niemand bij me te passen, voel ik me ook bij niemand thuis buiten één vriendin en m'n moeder. Het is net alsof ik van iedere subgroep te ver afsta.
Eenzaamheid doet rare dingen met mensen, soms zo raar dat anderen het de neiging niet kunnen onderdrukken om er het plaatje gek op te plakken, terwijl niets minder waar is. Ieder mens heeft andere mensen nodig om mee te communiceren en het hart bij te luchten, gaat dat niet, dan kom je overvol te zitten en zoek je toch een andere uitweg om je verhaal en behoeften kwijt te kunnen.

Vaak komt het bij eenzame mensen voor dat ze in zichzelf beginnen te praten, ook tegen een denkbeeldige luisteraar, meestal hebben die geen uiterlijk, alleen maar interesse. Wat er zo vreselijk tragisch aan is, is dat dit gedrag er toe leidt dat het mensen afstoot, juist omdat ze denken dat er sprake is van gekte, een vicieuze neerwaardse cirkel, waar je in de loop der jaren steeds moeilijker uit komt, of steeds dieper in wegzakt.

Het is wel degelijk van belang dat je eens gaat praten met een psycholoog, maar dan niet over je denkbeeldige man, maar over je eenzaamheid en de vraag wat je het beste kunt doen om een goed sociaal leven op te bouwen. Een psycholoog is ook maar een mens en als jij begint over die onzichtbare man, dan kunnen zij zich ook niet aan de indruk onttrekken, dat je iets mankeert, dat is nu eenmaal een sociaal gegeven, ook bij professionals.



Maak een afspraak met een psycholoog TO en neem dat andere uitgangspunt om over je situatie te praten.



Ik wens je het allerbeste.
Alle reacties Link kopieren
quote:apestaartje30 schreef op 22 april 2014 @ 21:52:

Hoi naevia



ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd, maar weet niet of ik het goed heb gedaan. Wil je even kijken?



GroetjesIk heb net even gekeken, maar mijn mailbox hier is nog leeg.
Hij bestaat niet, dus wat je denkt klopt niet.

Je denkt: er is niemand anders dan hem waarmee ik zou willen zijn.





Maar: HIJ IS ER NIET.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven