Kleuter met angststoornis nao

28-08-2014 08:23 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Deze week is bij mijn kleuter angststoornis nao geconstateerd. Wij zagen dit niet direct aankomen omdat zijn angsten vaak naar voren komen als extreem dwars en boos gedrag.

Toen de psych de diagnose vertelde en alles uitlegde viel wel alles op zijn plaats. maar omdat het zo onverwacht was en we ons hier niet op voorbereid waren hebben we tijdens dit gesprek niet alles gevraagd wat we wilden vragen.

Maar nu is er bij ons een wachtlijst van enkele maanden voor we aan de ouderbegeleiding kunnen beginnen. Mijn vraag hier dan ook. Wie heeft er ervaring met een kleuter met een angststoornis noa? Wie heeft er tips of boeken die ik echt moet lezen of sites die echt de moeite waard zijn?



Liefs zonnetje
Alle reacties Link kopieren
Hoi zonnetje, ik heb geen ervaring met een kleuter met angststoornis. Maar ik was er zelf wel 1. Toen was er nog niet veel hulp beschikbaar helaas.



Mijn ouders hebben wel wat gesprekken met een psycholoog gehad, hoe met mij om te gaan. Om me te steunen in de angst maar niet de angst te voeden.



Ik heb eigenlijk geen tips en daar vraag je wel om, dus aan mijn post heb je niets. Sorry. Maar ik wilde jullie wel graag veel sterkte wensen, want het is erg naar. Voor je kleuter natuurlijk, maar ook als ouders, om je kind zo angstig te zien.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar om je kleuter zo boos en angstig te zien!



Ik ken het boze en dwarse gedrag van mijn zoontje, die totaal in paniek kon/kan raken om vrij eenvoudige dingen.

Wij hebben hier geen hulp bij gehad, maar wat ik altijd probeerde was zoveel mogelijk voorspelbaar zijn. Dus uitleggen wat er ging gebeuren, dingen veel in zelfde volgorde/ op dezelfde manier doen. Niet altijd toe geven aan angsten, maar dus ook dingen doen omdat ze moeten gebeuren, zijn angst benoemend zijn gedrag wat hieruit voort kwam negerend.

Lastig was hierin dat hij moeilijk gerust te stellen was, en ook niet altijd vertrouwen in mij als moeder leek te hebben. En ik hem ook niet altijd begreep.

Nu hij wat ouder wordt (bijna 4) gaat het wat beter met hem. Hij lijkt meer vertrouwen te hebben in zijn eigen kunnen, is motorisch en verbaal nu ook wat sterker. Alleen in nieuwe situaties speelt het nog weleens op.



Boeken en of sites waar je wat aan kan hebben weet ik niet, wel wil ik jullie heel veel sterkte wensen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje was als klein kind bang voor alles. Ik denk niet dat het echt een angststoornis was maar misschien heb je iets aan onze aanpak. We hebben hem zo veel mogelijk uitgelegd wat er ging gebeuren en wat we van hem verwachte.



Bv voor een verjaardag uitleggen wat hij moet doen als we binnen komen. Wie er zal zijn. Wat hij waarschijnlijk aangeboden gaat krijgen. Wat hij dag mag doen en wat niet. Waar hij mee kon spelen. En wanneer we weer naar huis gingen.



Als we ergens nog nooit geweest waren zocht ik foto's of filmpjes van het internet. Dit heeft hem goed geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Te veel prikkels vermijden dus geen lange autoritten plus lange drukke visite, geen druk restaurant na een dag je uit etc ,probeer het te verdelen. Als hij een bui heeft, boos is of hoe je het wilt noemen, probeer te zorgen dat hij je blijft aankijken, wijs op je ogen en praat rustig en duidelijk. Kijk hier, ga ff zitten, nee hier kijken en wijs op je ogen zodat hij zich op iets bekends concentreert. Probeer een routine te vinden voor die buien door een speciale knuffel /omhelzing, rondje lopen, gekke sprongen etc wat maar werkt voor jouw kind. Dat is ff uitzoeken.

Zo werkt het iig met angststoornissen bij kinderen met een storing in het auti spectrum misschien heb je er wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Valt die ouderbegeleiding niet ergens anders te halen? Veel CJG's/buurt- of wijkteams bieden nu opvoedondersteuning en kunnen denk ik goed met genoemde problematiek uit de voeten.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties! Is inderdaad hartverscheurend om je kind bang en boos te zien.

Voorbereiden doen we inderdaad al veel.

Nina, we proberen wel altijd om ons aan te laten kijken, maar dat vindt hij heel erg moeilijk en levert daar dan wel weer eens strijd over op.

Routine voor die buien is een goede. Die ga ik proberen.

Frizz, dat is inderdaad waar. maar met CJG hebben we niet zoveel goede ervaringen. En drie maanden wachten kan er nog wel af, alleen nu we het weten willen we natuurlijk al wel vast iets doien wat we kunnen zonder die begeleiding.
Waar staan jullie op de wachtlijst? Misschien zijn er alternatieven waar je nog geen weet van hebt? Ik denk graag mee.
Alle reacties Link kopieren
CJG doet dan slechts de verwijzing he? Dat is het nieuwe stelsel, lees maar eens over de jeugdzorg transitie.
Alle reacties Link kopieren
fietsmevrouw, op de wachtlijst bij Triversum.



Frizzz, ik zal me er eens in verdiepen! ben nog niet erg bekend in die wereld!
Misschien is dit iets?



http://www.max-ernst.nl/i ... aanbod/kind-en-jeugd.html



Of

http://www.bosmanggz.nl/ggz-voor-kind-en-jeugd/



De bascule kan ook, maar daar zijn de wachtlijsten ook erg lang.

http://www.debascule.com



Veel sterkte. Voor dit soort problemen is een wachtlijst echt heel vervelend. Maar je zoon is al wel helemaal onderzocht door triversum denk ik? Dan zou ik inderdaad toch maar die maanden wachten en de tijd zo goed mogelijk door komen.



Wat zijn de lastigste momenten voor hem?
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 28 augustus 2014 @ 10:26:

Te veel prikkels vermijden dus geen lange autoritten plus lange drukke visite, geen druk restaurant na een dag je uit etc ,probeer het te verdelen. Als hij een bui heeft, boos is of hoe je het wilt noemen, probeer te zorgen dat hij je blijft aankijken, wijs op je ogen en praat rustig en duidelijk. Kijk hier, ga ff zitten, nee hier kijken en wijs op je ogen zodat hij zich op iets bekends concentreert. Probeer een routine te vinden voor die buien door een speciale knuffel /omhelzing, rondje lopen, gekke sprongen etc wat maar werkt voor jouw kind. Dat is ff uitzoeken.

Zo werkt het iig met angststoornissen bij kinderen met een storing in het auti spectrum misschien heb je er wat aan.Mijn dochter heeft ASS en zij vindt oogcontact juist weer heel eng, zoals heel veel mensen met ASS dus ik zou dat niet afdwingen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kreeg op zijn zesde of zevende de diagnose angststoornis. Hij was o.a. onderzocht op autisme maar dat kwam er toen nog niet uit. Ons werd verteld dat hij met cognitieve gedragstherapie zou kunnen starten op zijn achtste.



Anderhalf jaar geleden, op zijn negende, heeft hij de diagnoses pdd-nos (inmiddels gespecificeerd naar McDD) en adhd gekregen. Zijn angsten staan op de voorgrond, gevoed door zijn grote fantasie en problemen om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden. Het speelt vooral 's avonds en 's nachts.



Met welke angsten kampt jouw zoontje? 4 is nog heel jong, heel moeilijk om je kind dan gerust te stellen. Mijn zoon zag toen hij 5 of 6 was dingen die er niet waren. Nou, probeer zo'n kleintje maar eens gerust te stellen. Ik heb helaas geen tips voor je, er zijn hierboven al wat goede dingen genoemd. Ik wens je wel veel sterkte, en je zoontje ook.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, wat Layla schrijft wilde ik ook nog zeggen inderdaad. Ik heb zelf klassiek autisme en als je wilt dat ik niet naar je (kan) luister(en) moet je me dwingen je aan te kijken. Als je bij je zoontje zit merk je echt wel of hij wel of niet luistert. Anders even zijn naam noemen of aanraken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een (inmiddels 8 jarige) met een angststoornis nao.



Dat is ongeveer 2 jaar geleden vastgesteld. Hier ook veel boos en angstig gedrag, hoewel nu ook regelmatig betere perioden.



Hier hielp (en helpt) voorspelbaarheid, picto's (bij sclera.be staan er heel veel) en situaties goed voorbereiden. We hebben inmiddels ook een gezinsbegeleidster die met ons meekijkt/denkt, wat erg fijn is!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga ze morgen even rustig lezen.
Alle reacties Link kopieren
Fietsmevrouw, inderdaad onderzocht door triversum. Heb daar ook een goed gevoel bij, blijf dus daar op de wachtlijst.



Moeilijkste momenten nu zijn de omgang met anderen en zijn angsten die wij nog niet niet als zodanig herkennen doordat hij ze verpakt in een woedeaanval. Dat kan om alles zijn.



Layla, aankijken is hier inderdaad ook moeilijk. Denk dat ik dat maar even niet meer forceer!



Daantje, wat heftig voor jullie ook. Hier zijn hrt op dit moment nog niet zulke angsten. Het zijn hier sociale angsten, angst voor nieuwe dingen, angst voor dieren, maar ook bijvoorbeeld angst voor een wortel die er anders uitziet of nieuw eten. Ook faalangst zit erbij.
Alle reacties Link kopieren
5 x5, hoe zag het bij jouw kind eruit? En hoe helpen die picto's je precies? Fijn dat het ook af en toe beter gaat nu!
Alle reacties Link kopieren
Tjee, wat heftig.. Die sociale angst heb ik ook, maar pas sinds een aantal jaren. Wat heftig voor je kleine mannetje!!



Ik kan erover praten, angst benoemen. Maar dat lijkt me voor hem heel lastig.



Wijs in ieder geval zijn gedrag niet af. Leven in angst is zo vreselijk, zo moeilijk. Ik vind het ook prettig om in sociale situaties exact te weteb wie er komt, wanneer we gaan en hoe laat we terug gaan. En om daarna er even over te praten, op die manier realiseer ik me steeds weer dat het niet eng is. En zo word ik langzaam steeds minder angstig ervoor.



Geef hem maar een dikke knuffel van mij en zeg dat hij fantastisch is.



Succes en sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Lovemadness, wat rot dat jij het ook hebt! Hij kan het inderdaad njet benoemen. Ik zal inderdaad nog meer gaan uitleggen, zodat hrt voor hem duidelijk zal zijn. Bedankt voor je lieve reactie!
Misschien kan hij bij onbekende/onverwachte situaties ook zelf nog wat dingen bedenken die hem kunnen helpen. Door bijvoorbeeld met hem te praten wat hij een ander zou adviseren. Soms komen daar onverwachts oplossingen uit.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn dochter kwamen vooral angsten voor nieuwe dingen, maar ook voor bepaalde dieren, de wc, bang om te poepen, zelfs om te drinken toen ze nog jonger was (ze heeft een tijd de fles/beker e.d. geweigerd :( rond de 1,5/2 jaar ). Ik merk dat er nog wel angsten zijn, maar in de kleutertijd waren ze heftiger. Nu op deze leeftijd kan ik er wat makkelijker met haar over praten.



De picto's helpen om haar op de (volgende) dag(en) voor te bereiden, zo kan ze zich goed een beeld vormen bij wat er allemaal staat te gebeuren. En het helpt gelijk om de dag in een vaste structuur te laten verlopen, wat mijn dochter ook echt nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Fietsmevrouw, ik vind het een goed idee, maar ook lastig. Weet niet of ik erg moet benoemen dat hij bang is. Ben bang dat ik het dan nog meer aanwakker. Geen idee of dat zo werkt hoor!



5x5, de wc hadden we hier inderdaad ook. Dat was de reden dat we professionele hulp hebben gezocht. Nu met ruim 4 en ook veel hulp hierbij gaat dat iets beter.



Had jij ook echt door dat ze behoefte had aan die structuur? Hier wordt wel elke ochtend gevraagd, wat gaan we vandaag doen? Maar misschien moet ik hierin alles benoemen! Ik sla nu nog de vanzelfsprekende dingen over.
Alle reacties Link kopieren
We hebben nu een heel mooi bord met pictogrammen. Hoop dat dat wat houvast geeft!
Alle reacties Link kopieren
Poeh dat is vroeg. Ik vraag me dan af of hij geen vorm van autisme heeft.....



Goed dat je ouderbegeleiding krijgt, maar ja die stomme wachtlijsten he. Hoe gaat het op school?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven