Welkom. Je laatste bezoek was maandag 21 mei 2012 11:48.
Dit onderwerp heeft 150 reacties, en bestaat uit 7 pagina's. Je bent momenteel op pagina last van 7.
De laatste reactie is geplaatst op 05-11-2011 00:26.
- Gisteren hebben we gehoord dat mijn moeder (58) longkanker heeft. Vandaag werd haar vertelt dat ze niet geopereerd kan worden en een chemo alleen haar leven kan verlengen. De levensverwachting is niet helemaal duidelijk (verschillende artsen zeggen verschillende dingen). Met de chemo ca.1 jaar, waarvan ze 6 maanden chemo zal hebben, zonder kunnen ze niets over zeggen.
Vorige week woensdag heeft zij, nadat zij al 3 maanden erg hoestte, een ct-scan gehad en hierop zag men dat haar longen (beide) vol met knobbels zaten. Met spoed naar het ziekenhuis en daar wat meer onderzoeken en oa een biopsie laten doen. Deze is kwijt geraakt in het lab en mijn moeder werd, na een aantal dagen in quarantaine vanwege verdacht tbc, naar huis gestuurd met de mededeling dat het toch niets ernstig leek te zijn. De opluchting was groot! Ze zou onstekingsremmers krijgen en verder gewoon weer beter worden. De dag erna belde de arts van het ziekenhuis dat het lab de biopsie-dingen had terug gevonden en er kwaadaardige cellen zijn ontdekt. Dat was gisteren.
Vandaag zijn haar botten gecheckt, die zijn schoon... Ze zou morgen met de chemo moeten beginnen, maar kon dit (nog) niet opbrengen. Ze wil nog eenmaal naar Egypte, haar favo-land en het land waar haar grote liefde woont. Voor de laatste keer?
Zelf woont ze in Duitsland, te ver weg om haar te kunnen knuffelen en altijd bij te staan. Overmorgen gaan we erheen, met mijn broer en zus, om te bespreken wat zij met de rest van haar leven zou willen invullen en hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen...
Wat komt er nog allemaal op ons af? Hoe zal ze sterven? Kan ik het aan om haar te verzorgen tot het eind...
En ik... ik ben kapot. Ik houd zoveel van haar. We zijn enorm close, bellen bijna elke dag... en straks kan dat niet meer. Ik kan me niet voorstellen om zonder mijn lieve moeder te moeten leven... Mijn zoon zal zijn oma nooit goed leren kennen.
Ik ben zo verdrietig en verslagen.
Wat ik met dit topic wil, weet ik niet... gewoon mijn verhaal kwijt en van me af kunnen schrijven... misschien helpt dat straks ook bij de verwerking van alles.
- quote:rob80 schreef op 29 juli 2010 @ 00:24:
Hoi,
Hiervoor even geregistreerd. Mijn moeder is 3 jaar geleden overleden aan longkanker. Bij onderzoek bleek dat het al uitgezaaid was naar haar rug en dergelijke, dus het was waarschijnlijk erger dan de situatie die jij beschreef. Het was in december geconstateerd, en in juli is ze overleden.
Het is niet te beschrijven wat voor periode je in gaat, alleen mensen die het meegemaakt hebben weten hoe het is. Uiteindelijk gaat het erom dat je deze tijd met je moeder probeert door te brengen, en dat je er in ieder geval bent voor haar zodat je later geen spijt krijgt oid.
In mijn geval was het ergste de dagen voor haar dood, ze was toen nog thuis en ze was niet meer de moeder die ik altijd heb gehad, ze was "op" zeg maar, en dat is moeilijk te accepteren.
In ieder geval veel sterkte in deze tijd.
Wat lief dat je je hiervoor hebt geregistreerd.
Veel sterkte allemaal
- @ Aapje
Wat fijn dat de uitslag 'goed' was! Ik hoop zo voor jullie dat ze er nog lang genoeg mee door kan en wat dapper!
Ik herken dat instorten ook wel 'n beetje, gelukkig heb ik dat in die mate nog niet gehad... ik ben er wel bang voor... ook voor de situatie die rob80 omschrijft...
Nu gaat 't nog redelijk met m'n moeder, met zn ups en downs, zowel lichamelijk als psychisch...
en met mij eigenlijk net zo... de ene keer lijk ik 't allemaal redelijk te kunnen accepteren, de andere keer kan ik verzuipen in het verdriet over al het leed. De grote dingen als dat mn moeder er zo alleen voor staat, omdat mn vader er psychisch niet toe in staat is, doen dan net zoveel pijn als de kleine dingen dat ik haar nooit zal kunnen knuffelen als ik 'n kindje krijg en ze niet zal deelnemen aan mijn verdere leven...
Maar iedere dag ben ik bij haar en kletsen we en kunnen we lachen om alles en niets... dat maakt 't juist zo bizar... en eng als ik dat straks niet meer kan... - Hoi Beste Aapje,
Ik heb bijna precies hetzelfde meegemaakt. Het is verschikkelijk en gezien de diagnose bereid je maar voor op het ergste. Mijn moeder kreeg de diagnose in juni 2008 en het jaar erop in april 2009 is ze overleden. Wij haar kinderen wilden graag zoveel mogelijk bij haar zijn maar haar verzorgen dat was heel erg zwaar en zeker die laatste weken. Mijn moeder wilde helemaal niet dood en kon tot op het laatste moment ook niet accepteren dat ze ziek was en doodging. dat gegeven maakte het voor ons kinderen ook heel zwaar. De laatst 3 maanden is ze verzorgd in een hospice waar ze veel goede zorg kreeg en veel mogelijk is om een waardig afscheid te nemen. Mijn moeder is 61 jaar geworden.
Misschien put je een beetje kracht uit het feit dat er meer mensen hun moeder verliezen. geniet van iedere minuut die je hebt met haar.Een het positieve is dat ze niet plotseling overlijdt maar dat jullie samen naar toe kunnen leven. Heb ook geen valse hoop want van de chemo kan ze heel erg ziek worden en een bestraling maakt vaak meer kapot dan nodig is. laat je goed voorlichten over de behandelmogelijkheden.
Ik wens je veel sterkte en veel mooie momenten met je moeder samen en als ze op vakantie kan gaan, ga dan met haar samen.
Wilma - God zegene jou en je familie en andere mensen om je heen!
- Aapje,veel sterkte met alles!

- @ Ladybuggie: wat fijn dat het redelijk goed gaat met je moeder! Zijn de up's en down's erg hoog en laag? Of is het ook nog een beetje stabiel?
Het verdriet van je vader lijkt mij ook heftig! Kan hij het nog aan?
Ik vind dat je erg sterk klinkt! Dappere jij!
@ wilma: bedankt voor je verhaal.
Op een rare manier put ik idd kracht uit de verhalen van anderen!
@ de rest: bedankt voor jullie reacties
Morgen ga ik weer naar mijn moeder. Mijn zus en broertje komen ook, dus dat is wel gezellig en leuk! Maandag is de afspraak in het ziekenhuis om te kijken of ze geopereerd kan worden. Ook weer heel spannend. Ik hoop op een operatie en zie er ook enorm tegen op. Het is natuurlijk een grote operatie, die ook de nodige risico's met zich brengt. Daarnaast is ze alleen, dus zal ik de zorg op me moeten nemen. Allemaal heel spannend. - Geniet van dit weekend met haar Aapje!!
- Hi Aapje (en anderen),
Vandaag is de sterfdag van mijn vader, en word ik dus meer dan anders herinnerd aan het proces waarin velen van jullie nu ook zitten. Zeven jaar geleden alweer, maar vergeten doe ik het nooit. En het blijft moeilijk om hiermee geconfronteerd te worden, dus ik heb alleen de eerste paar pagina's gelezen en de twee laatste (sorry).
Wel wil ik iedereen heel veel sterkte wensen, en moed, kracht, wijsheid en liefde. Vooral liefde, heel veel liefde.
Hoop dat mensen hier steun vinden aan elkaar, ik merk zelf dat eigenlijk alleen de "ervaringsdeskundigen" werkelijk begrijpen wat je doormaakt. Heen en weer geslingerd worden tussen hoop en vrees, zelfs als er eigenlijk vanaf begin af aan geen hoop meer is.
De hel van alle keren "laatste keren", van het machteloos staan terwijl je wel naar de maan en terug zou willen lopen om degene van wie je houdt, maar bij je te mogen houden. Dat is kut, dat is ruk, dat is godvergeten zwaar en onmenselijk af en toe, en dan nog is dit maar eufemistisch uitgedrukt. Iedereen die het nodig heeft, een enorme
van Mastermind. - Even een update:
Vorige maandag in het ziekenhuis te horen gekregen dat deze arts toch twijfelde of het echt uitzaaiingen zijn in de linker long... Hij stelde dus een operatie voor om weefsel af te nemen van de linker long. Dit is eerder nog niet gedaan, omdat ze ervan uit gegaan zijn dat links gelijk zou zijn aan rechts.
De arts was er wel positief over, omdat het plaatje er zo anders uit zag bij mijn mama dan hij gewend is...
Als de linker long schoon is, zou zijn geopereerd kunnen worden en dan evt. kankervrij worden! Wat een hoop op zich...
Afgelopen maandag werd ze opgenomen. Haar is uitgelegd dat ze een sneetje aan haar linker kant maken en vanuit daar weefsel af willen nemen. Als dit niet lukt met een kijk operatie, zullen ze het gat groter moeten maken en haar ribben spreiden.
Het weefsel kunnen ze gelijk controleren tijdens de operatie en als hieruit komt dat het geen kwaadaardige cellen zijn, controleren ze gelijk de lymfklieren. Daar maken ze dan een extra snee voor bij haar hals. Het hele gebeuren zou 1,5 uur duren.
Mijn mama was gisteravond heel erg bang. Vooral voor de pijn... vreselijk vond ik dat.
Vandaag heeft operatie plaatsgevonden. Ze zou om 8.30 uur al aan de beurt zijn. Helaas werd ze pas om 9.30 uur gehaald.
De operatie is op zich goed gelopen, alleen heeft ze helaas maar 1 snee. Ze hebben haar klieren niet hoeven te controleren, omdat in de linker long dus uitzaaiingen gevonden zijn.
Ze zal dus toch niet kunnen genezen.
Bij mijn ma is het nog niet helemaal doorgedrongen. Dat zal wel in de loop van de week komen.
Op dinsdag gaan ze de casus (mijn moeder...) bespreken bij de kankerbespreking. Er zal waarschijnlijk niet veel meer uitkomen dan dat ze verder chemo's moet 'doen'.
Hier is mijn ma zo bang voor. Ze wil geen chemo's meer... ze wil de pijn niet meer... ze wil haar haren weer terug...
Bij mij is het vreselijk hard binnen gekomen. Ik ben weer compleet in paniek. Nu is er eigenlijk helemaal geen hoop meer. Mijn mama gaat echt dood... en ik kan er niets aan doen... ik kan haar niet helpen of gerust stellen. Ook het feit dat ze alleen is, vind ik zo moeilijk... haar partner zit in Egypte en zij ligt hier bang te wezen in een ziekenhuis...
Ik kan op dit moment ook niet bij haar zijn. Ze kan ook nog niet echt bezoek hebben. Donderdag gaat mijn broertje langs en wij gaan zaterdag en zondag er naar toe. Ze ligt dan nog in het ziekenhuis.
Pffff....
Ik had zo gehoopt op beter nieuws... - Getver meis... wat een rotbericht!
Ik hoop zo dat jullie nog relatief 'lang' van elkaar mogen genieten onder relatief 'goeie' omstandigheden 
*ik zou willen dat ik die knuffel 10 x groter kon neerzetten... hij is in elk geval 10 x groter bedoeld*Ik heb dr geen woorden voor! - Wat verschrikkelijk.
Kan helaas niet veel meer doen dan jou en je familie veel sterkte wensen!
dikke
- De titel van dit topic raakt me steeds weer als ik er langs kom op de psyche-pijler. Ik weet niet wat te zeggen. En nu lees ik dat ze in feite uitbehandeld is. En hoe bang ze is. En ik ben sprakeloos.
Ik zou bij wijze van spreken NU naar Parijs gaan lopen als dat je moeder (die ik natuurlijk niet eens ken) haar angst zou verminderen. Maar niemand kan daaraan echt iets doen, behalve misschien een hele lieve wijze paragnost(e) of zo iemand.
Ik hoop met heel mijn hart dat ze begrijpt en ook echt mag doorvoelen dat ze gedragen wordt, zoals in het verhaal van Jezus' voetstappen in het zand.
daar rust toch ook geen goed gesternte op - Afgelopen zaterdag is mijn mama overleden aan de gevolgen van haar longkanker...
Ze kreeg voor de tweede keer bestralingen en deze leek goed aan te slaan. Na 3 weken ziekenhuis mocht zij donderdag naar huis toe. Mijn mama pakte haar tas en kreeg geen lucht meer. Ze bleek een longembolie te hebben. Gelijk aan de beademing en op de ic. De artsen hebben alles geprobeerd, maar het hielp niet meer...
Op zaterdag hebben we besloten te stoppen met de medicatie en om tien voor vier is ze gestorven...
Onwerkelijk, verslagen, verdrietig, wanhopig en soms ook simpel niets voelen...
Nu moet ik verder zonder mijn lieve lieve mama die er altijd voor mij was.
whopper wijzigde dit bericht op 06-09-2011 21:15 met 72%No guts, no glory!- Wat verdrietig, wat heftig.
Gecondoleerd, Aapje. Heel veel sterkte komende tijd
Het kan altijd erger... - Gecondoleerd Aapje

- Dank jullie wel.
Ik lees net dat ik in nov. voor het laatst geschreven heb. Ondertussen zijn er zoveel dingen gebeurt.... Ze heeft een nieuwe soort bestraling mogen krijgen, waardoor de tumor heel klein was geworden en ze nog 4 maanden normaal heeft kunnen leven. De kanker was opeens niet meer levensbedreigend. Helaas is 4 weken geleden een nieuwe tumor ontdekt die zo groot was dat ze haar rechterlong nauwelijks meer kon gebruiken. De longembolie links was de drubbel...
pffff - Je moeder is verlost van pijn en onzekerheden, maar jij moet door en je hebt verdriet . . . heel veel sterkte meiske, en gecondoleerd met dit enorme verlies.

- Aapje

- Wat vreselijk! Gecondoleerd en ik wens je veel sterkte!!miss_marvellous wijzigde dit bericht op 06-09-2011 21:51 met 24%
- Gecondoleerd Aapje. Heel veel sterkte

- Aapje, ik heb net je topic gelezen. Gecondoleerd en heel veel sterkte met het verwerken van alles.Leven is zo gek nog niet!
ow lieverd ik leef met je mee ik zit in hetzelfde schuitje , alleen heeft mijn moeder leverkanker met uitzaaiingen in oa haar longen , ik denk dat we nu in hetzelfde moment zitten, gesprekken afwachten ed
ik word helemaal gek ook ,
inderdaad ook chemo kan ze krijgen maar dan leeft ze misschien 3 of 4 weken langer en dan sterft ze ook nog zonder waardigheid de levensverwachting kun je sowieso niet van op aan, de vader van mijn beste vriendin had nog 3 maanden volgens de artsen en die man heeft nog een jaar geleefd, mijn oom had nog een paar maanden volgens de artsen en die was na een week al de pijp uit (sorry voor mijn woordkeuze ik ben zo opstandig!)
hoe gaat het met jou?
ben jij ook opstandig?
voel jij je ook zo machteloos?
ik hoop heel erg dat je reageert, als je dat niet wilt moet je dat natuurlijk niet doen.
een hele dikke
och domme ik ik lees net je bericht 
gecondoleerd!
*barst in huilen uit*- Vandaag is het 2 maanden en 1 dag geleden dat ik voorgoed afscheid heb moeten nemen van mijn mama.
Ik heb nu al 2 maanden en 3 dagen niet meer met haar kunnen praten... De laatste keer was op de verjaardag van mijn zoontje. Ze was vrolijk en voelde zich redelijk, blij dat ze weer naar huis mocht en kon. We maakte plannen om naar een waddeneiland te gaan, omdat ze dat nog zo graag wilde. Ik zou haar in de avond nog bellen, dit lukte niet, omdat mijn schoonouders langer bleven dan verwacht... daarna heb ik haar nooit meer gesproken.
Op de ic in het ziekenhuis lag ze aan de beademing en was ze niet bij... Op het moment dat ze de medicatie stopten, had ze nog even een opleving. Dit had de arts voorspeld. Ze reageerde opeens op me. Knipperde met haar ogen. Ik heb haar vertelt dat ik van haar hou en trots ben dat zij mijn moeder is. Ik ben geworden wie ik ben door haar. Ze reageerde! Toen mijn tante (die gewaakt had met mijn oom) een gebed ging opzeggen, verdraaide ze zelfs haar ogen. (ze had een hekel aan de kerk..) dat was voor mij een teken dat ze er echt was!
Onvergetelijk en zo waardevol.
Uiteindelijk is ze nog uren stabiel gebleven en zijn mijn man en ik nog de stad in gegaan om nieuwe kleren te kopen die ze aan kon doen in de kist. Ze heeft gewacht tot we terug waren (mijn zus was bij haar) en is toen wij binnen waren, binnen +/- 20 minuten overleden.
En nu... nu is ze er niet meer... nooit meer.
De ene dag gaat het redelijk, een andere goed en soms gewoon weg helemaal niet.
Het leven gaat door, vandaag hebben we een nieuwe auto gekocht. Dat maakt mij verdrietig... het leven gaat door...
Ik zou graag willen weten wanneer het verdriet minder wordt. Wat staat me nog te wachten? Hoe verloopt dat hele rouwproces?
Dit onderwerp heeft 150 reacties, en bestaat uit 7 pagina's. Je bent momenteel op pagina last van 7.
De laatste reactie is geplaatst op 05-11-2011 00:26.