Mijn moeder is 57 en nu al Korsakov (?)

03-12-2010 09:16 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is eigenlijk ook een onderwerp voor de relatie-pijler, gezien het ook over mijn relatie met mijn moeder gaat, maar ik plaats hem toch maar hier.



Mijn moeder heeft jarenlang een alcoholverslaving gehad, maar sinds 5 maanden is ze daarmee gestopt (op sterk aandringen van haar man, die toen ook gestopt is). Nou viel het me de laatste jaren al op dat ze steeds magerder werd. Zo erg, dat ik me er echt zorgen over begon te maken en dat ook heb gezegd. Maar dat werd allemaal weggewuifd, want ze was 'altijd al zo dun'.



Pas nu ze gestopt zijn met drinken, lijkt de schade pas echt zichtbaar te zijn geworden. Mijn moeder is zichzelf niet meer. Haar geheugen is een zeef, ze herhaalt zichzelf continue, ze doet rare kinderlijke dingen en er valt geen normaal gesprek met haar meer te voeren.

Vroeger (en dan heb ik het nog over zo'n 5 jaar geleden) was ze nog actief. Ze is kunstenaar en ze schilderde regelmatig en verkocht ook werk. Ze was een geweldig leuke en mooie vrouw, maar daar is echt bijna niets meer van over. Ik zag wel dat er dingen veranderde en vond haar wel achteruit gaan, maar dit had ik nooit verwacht.



Ik ben pas 33 en het is alsof ik nu al een demente moeder heb. Ik vind het vreselijk. Kan nauwelijks meer echt contact met haar krijgen, het is net alsof ze er niet meer is...



Zijn er meer mensen met ervaringen met Korsakov (verschijnselen)?
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk. Maar ze is pas 5 maanden gestopt. Hoort het niet bij de afkickverschijnselen? Als je na zo lang drinken van de een op de andere dag stopt doet dat ook wel wat me je...

Maar eerlijk gezegd heb ik er geen versatnd van...sterkte.
Misschien kan je moeder een keer bij de huisarts langs en het daar eens bespreken, want die diagnose is nog niet gesteld als ik het zo goed begrijp?
Alle reacties Link kopieren
Wat erg! Misschien is ze de alcoholonthouding nog aan het verwerken? Het is natuurlijk een heel verschil; een lange tijd geleefd voor de alcohol en ineens moet je weer zin gaan zoeken in het leven zelf.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt mij ook een goed idee. Mocht het Korsakov zijn dan is er in veel gevallen therapie mogelijk waar een aantal patienten baat bij hebben.
'nu al' gaat helaas niet op bij Korsakov.

Het is van veel factoren afhankelijk, maar vooral de tijd die men heeft gedronken in combinatie met een slechte voedselinname maakt dit.

Er zijn inmiddels vele verzorgingsafdelingen voor jonge Korsakov patiënten.

Maar goed, zonder diagnose heb je hier niks aan, op naar de dokter!
Alle reacties Link kopieren
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Alle ervaring mee, ook een moeder (gehad) met Korsakov. Wat ik weet: Als het werkelijk Korsakov is, dan is iemand zo ver heen dat stoppen met drinken geen optie is. Die hele verslaving wordt ontkend dan namelijk, dan leeft diegene compleet in zijn/haar eigen waan-wereldje. Jouw moeder is 5 maanden geleden gestopt met drinken kennelijk, dat is ontzettend knap en ik vermoed daardoor dat er geen sprake is van Korsakov maar wel van verschijnselen die passen bij jarenlange drankmisbruik. (niet meer eten dus vermageren, lichamelijke uitvalsverschijnselen etc.)



Veel sterkte.
Da's niet zo mooi zeg....



Koraskov is niet leeftijdgebonden

Ik heb in het verleden met Korsakov clienten gewerkt, de leeftijd varieerde van 35(!!) tot boven de 60.

Het is een niet aangeboren hersenafwijking die ontstaat door langdurig overmatig alcoholgebruik.



In dit geval:

Mensen in psychische nood...door allerlei omstandigheden...echtscheiding..ontslag...rouw...noem maar op.

Zien hun heil alleen nog in de drank.....daarnaast vergaat hun zelfredzaamheid en eten niet hetgeen of onvoldoende wat een mens nodig heeft.

Langdurig overmatig alcoholgebruik vermengd met vitamine B tekort...zorgt voor de onherstelbare Korsakov, vitamine B breekt namelijk het alcohol in onze lichaam af.

Een ziekte met geheugenverlies.......vooral het korte geheugen laat veel te wensen over.

Ik wens je heel veel sterkte.....
Alle reacties Link kopieren
Korsakov kan inderdaad maar dit kan alleen worden vastgesteld na goede onderzoeken.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Het zou kunnen dat dit nog steeds bij de ontwenningsverschijnselen hoort. Maar het is wel raar dat de man van mijn moeder (hij is niet mijn vader) daar dan geen last van heeft. Hij heeft zijn leven weer opgepakt. Mijn moeder lijkt idd geen raad te weten met haar leven op dit moment. Ze verveelt zich dood, maar dat zegt ze niet. Ze loopt alleen de hele dag neurotisch rond als een kip zonder kop, drinkt de hele dag door koffie en is ontzettend gaan snoepen (wel een afkickverschijnsel). En nog is ze erg mager trouwens, maar ze is wel 5 kilo aangekomen de laatste maanden.



Ze zijn al bij de huisarts geweest en hebben hun lever en nieren laten onderzoeken op alcohol beschadiging. Daar was wonderbaarlijk niets mee aan de hand (gelukkig maar). Ze hebben ook verteld dat ze van de drank af zijn en binnenkort krijgen ze een psychisch onderzoek naar het geheugen.



Dus nee, de officiële diagnose Korsakov is (nog) niet gesteld. De man van mijn moeder is zelf gaan zoeken op internet naar haar symptomen en kwam daar toen op uit. Ik zelf heb ook gekeken en het klopt helaas als een bus. Maar het verbaast me achteraf ook niets, want ze at al jaren heel erg slecht en dronk daarbij teveel.



Ik zit ook echt in een dilemma. Weet niet zo goed wat ik moet doen en kán doen. De man van mijn moeder neemt alle verantwoordelijkheid en dat wil hij ook. Hij wil eerst afwachten hoe het gaat over een paar maanden, als de situatie meer stabiliseert na de alcohol-onthouding. Hij heeft het er ook moeilijk mee het te vertellen aan zijn omgeving en wil eerst dingen zeker weten. Het is ook schaamte en zijn eigen acceptatieproces denk ik.

Maar eerlijk gezegd sta ik te springen om alle instanties in te schakelen en redden wat er te redden valt. Dat heb ik ook tegen hem gezegd, maar hij wil dat ik het aan hem overlaat. Ik vind het zo moeilijk, want ik begrijp hem ook wel, maar het is ook mijn moeder.



Nu overweeg ik om hem een mail te sturen met mijn ideeën hierover.



Mijn vader weet van de situatie, maar heeft erg weinig contact met mijn moeder. Hij vindt het heel erg voor mij, maar kan zelf ook niet veel doen. (Mijn ouders zijn 30 jaar geleden gescheiden).
quote:Bambi schreef op 03 december 2010 @ 09:41:

Als het werkelijk Korsakov is, dan is iemand zo ver heen dat stoppen met drinken geen optie is. Die hele verslaving wordt ontkend dan namelijk, dan leeft diegene compleet in zijn/haar eigen waan-wereldje.



Huh? Dit snap ik niet goed. Volgens mij is het namelijk heel goed mogelijk om wel te stoppen met drinken en daarnaast vaak ook verstandig. Stoppen met drinken lost welleswaar geen Korsakov op, maar levert wel andere voordelen op.

Ook Korsakov komt in gradaties.
Heftig hoor, om je moeder zo mee te moeten maken. Gelukkig is ze gestopt met drinken, dat is op zich al heel knap.

En ze heeft ook al de stap gezet om zich te laten onderzoeken op evt schade, dus er is inzicht en realiteitsbesef.



Mijn schoonmoeder is 57 en drinkt al vanaf haar 15e. Als ze op bezoek komt, neemt ze haar eigen fles drank mee..

Wij maken ons ook erge zorgen, aangezien ze steeds magerder wordt en ook al lange tijd met lichamelijke klachten rondloopt. Zij heeft erg veel last van haar voeten, kan maar hele korte stukjes lopen. Heeft jouw moeder dit ook?

Ze eet muizenhapjes, echt bijna niks en soms pas om half 1 voor de eerste keer (ze ontbijt niet). Ik zie haar steeds magerder worden..



Ik vraag me ook af of zij Korsakov zou kunnen hebben, je zou haast denken dat dat niet anders kan als je al 40 jaar drinkt.

Maar ik herken dan niet dat kinderlijke gedrag; op welke manier uit zich dat bij jouw moeder?
Mag ik vragen hoeveel je moeder dronk?



Ik kan dit soort dingen zo moeilijk inschatten, drink zelf bijna geen alcohol en volgens schoonmoeder valt het gebruik mee.
Alle reacties Link kopieren
Korsakov is in 3 dagen aanwezig.

3 dagen aan 1 stuk door alcohol drinken zonder voeding en je hebt jezelf een dementie gedronken.



Helaas kan je het geheugen niet terug krijgen.

Wel zijn er daggroepen waar mensen met Korsakov heen gaan.



Maar ik zou eerst even de uitslag van het onderzoek afwachten. Dan krijg je ook een advies gesprek mocht er wat uitkomen en die kunnen jou, je moeder en haar partner verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
Afvallen, weinig eten en veel last van voeten dus maar kleine stukjes kunnen lopen...............allemaal heel herkenbaar voor mij. Ook vaak het vallen in herhalingen bemerk ik bij mijn schoonmoeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het vanuit mijn studie, maar heb er zelf gelukkig geen ervaring mee. Het lijkt mij inderdaad vreselijk als je een moeder hebt die aan deze aandoening lijdt. Heeft je moeder ooit psychische en medische hulp ontvangen? Suppletie van B1 had een stuk ellende kunnen voorkomen. Ik denk dat het van belang is dat ze alsnog hulp krijgt. Het is niet te genezen, maar je kunt de situatie wel verbeteren.

Sterkte!
Groenoogje...ok.

Schoonmoeder klinkt vaak ook zo duf, beetje gedrogeerd zeg maar.

Het gekke is dat ik bij haar niet iets merk van dingen niet kunnen onthouden, ze weet altijd precies wat er speelt bij ons, vraagt er altijd naar. Maar als ik haar nieuwe info vertel (dingen uitleggen die ze moet regelen) dan lukt het niet. Weet ze niet meer.



Stel dat iemand de diagnose Korskakov krijgt, wat dan? Ik bedoel, wat heb je daar conreet aan om dat te weten?
Ik lees vitamine B12 gebrek; zorgt dat voor veel klachten?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook dertigers die Korsakov hebben, met leeftijd heeft het niet direct te maken, wel met overmatig langdurig alcoholgebruik. Helaas is het onomkeerbaar. Soms kan een Korsakov patiënt nog redelijk functioneren (ik heb er enige ervaring mee). Het korte termijngeheugen komt niet meer terug, alles opschrijven van minuut tot minuut kan een hulpmiddel zijn maar niet als je dan niet meer weet waar het lijstje gebleven is. De gewone dagelijkse dingen gaan doorgaans redelijk goed op de automatische piloot, nieuwe informatie wordt niet meer opgepikt, al doe je nog zo je best.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen vit. B12 gebrek maar ook een gebrek aan foliumzuur en kalium. Een alcoholist vreet van binnenuit zijn eigen lichaam op, ook spierweefsel en het slijmvlies van zijn ingewanden. Het is heel belangrijk dat kaliumtekort snel aan te vullen. Als ze onder behandeling is, bijv. in een verslavingskliniek, krijgt ze kaliumtabletten op recept. De kalium die ze uit haar voeding kan halen is niet genoeg (o.a. bananen en avocado's zijn rijk aan kalium). Je hebt het nodig voor je spieren, je hart is ook een spier.
verba volant, scripta manent.
Oh shit, ziet er allemaal niet al te best uit dan voor schoonmoeders. Maar ze heeft nog nooit actie ondernomen, denk dat ze vindt dat het wel meevalt, of het niet onder ogen durft te zien hoe ernstig het is.

Ik weet dat ze heel erg snel last heeft van diarree, is dat ook een typische klacht?
Alle reacties Link kopieren
Diarree is inderdaad een typische klacht. De kans dat ze levercirrose heeft is ook héél groot, eigenlijk 100 %.

Ze is in een stadium waarin ze absoluut niet op eigen kracht kan afkicken, dat kan ernstige gevolgen hebben. Als je echt iets wilt doen, neem dan eerst contact op met de plaatselijke GG&&GD. Daar kunnen ze je verder adviseren. Je kunt ook contact opnemen met een Bouwmanhuis of de Jellinek kliniek maar als je de GG&GD inschakelt gaat alles waarschijnlijk iets sneller.
anoniem_112946 wijzigde dit bericht op 03-12-2010 11:21
Reden: aanvulling
% gewijzigd
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Therapie bij Korsakov is gericht op het omgaan met de ontstane handicaps...orientatie "training" oftewel trainen om hulpmiddelen te gebruiken, agenda "training" dat soort zaken.

Vitamines worden gegeven om het B tekort weer aan te vullen omdat het lijf dat nodig heeft...de kwaal zelf wordt er niet minder erg van dat is onomkeerbaar.

Juist na stoppen alcohol worden de restverschijnselen duidelijk zichtbaar omdat het beeld niet meer vertroebelt wordt door de "aangeschoten" staat.



B1 en B12 horen beide in de B reeks en ja inderdaad bij een tekort aan vitamines en dan met name die uit de B reeks en een baal alcohol dat kan al in een paar dagen Korsakov opleveren.

Maar in de meeste gevallen is het een proces van jaren.



Drankmisbruik gaat nu eenmaal vaak gepaard met verminderde eetlust op den duur en natuurlijk heeft drank de prioriteit boven voedsel als de verslaving stevig is.



Ik herken het beeld dat TO. beschrijft niet als een typisch beeld bij ontwenningsverschijnselen en derhalve van voorbijgaande aard.



Er zijn als het goed is inmiddels meerdere neuropsychologische klinieken in Nederland ( ik moet toegeven, heb niet bijgehouden sinds mijn vertrek uit Nl.

of de plannen van destijds ook doorgang hebben gevonden), een doorverwijzing naar een dergelijke instelling met de juiste expertise zou prettig zijn in dit geval denk ik (voor diagnostiek bedoel ik dan he?!).



Voor informatie over veranderde motoriek en dergelijke ( interessant misschien Julus?)

, Google eens op syndroom van Wernicke.

Dit syndroom (een tamelijk acute situatie meestal) gaat vaak vooraf aan Korsakov en de restverschijnselen zie je terug in een typerende motoriek.

Mogelijk is hier ook herkenning in te vinden.



Bah, wat een nare situatie voor je TO. van harte sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry, ik was zo'n tijd met mijn bericht bezig dat ik ondertussen vooral bovenstaande reacties aan het herhalen ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven