Mijn vriend zit in een manie, wat nu?

21-10-2014 21:04 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

ik ben nieuw op dit forum maar heb al menigtal van onderwerpen en berichten met grote interesse, maar ook met plezier, gevolgd en gelezen.



Ik had eigenlijk gehoopt om een plezierige bijdrage te kunnen leveren aan dit forum, maar helaas zit ik momenteel zelf in een zeer vervelende situatie en zou ook graag de mening en eventueel advies van onafhankelijke partijen willen horen. Alvast Dank vooraf!



Ik zit nl. met het volgende;

Mijn vriend en ik zijn momenteel al meer dan een jaar samen waarvan wij nu ongeveer 3 maanden samenwonen. Helaas heb ik in allerijl zondagavond al mijn spullen bij elkaar moeten rapen (uit zelfbescherming) om vervolgens te vertrekken. Het ging gewoon echt niet meer..



Toen ik hem leerde kennen heeft hij mij in alle open en eerlijkheid verteld dat hij manisch depressief was en op dat moment alszijnde herstellende van een depressie thuis zat. Dit heb ik nooit als een "probleem" beschouwd, en we konden hier altijd openlijk over praten. Ook heb ik mijzelf rondom het onderwerp md ingelezen en hem gevraagd om open en eerlijk te zijn tegen mij wanneer hij zich niet goed voelde, zonder benodigde uitleg of wat dan ook. Gewoon, zodat ook ik op de hoogte zou zijn en hier rekening mee kon houden en in het extreemste geval eventueel hulptroepen kon inschakelen, ook samen! Nu heb ik in de tussentijd al wat grollen en kuren van hem meegemaakt, waarvan zelf 1 pauze van 2 weken tussendoor nodig was omdat hij door de nodige drank-en drugs misbruik(ik gebruik zelf niet) totaal onredelijk en verbaal agressief was geworden. Daarna heeft hij zijn excuses aangeboden en is het eigenlijk heel erg goed gegaan.. Maar nu...



Nu is het anders; sinds de afgelopen maand is hij echt aan het wegglijden; zijn gedrag gaat structureel de verkeerde kant op en de uitwassen worden steeds extremer en volgen steeds dichter op elkaar. Ik kan niks, maar dan ook niks meer goed doen, of zeggen..En dan hebben we het alleen maar over onbenulligheden zoals mijn wc papier verbruik, hoe lang ik douche, hoe ik de gordijnen open doe, het bed open sla, in hoeverre ik de lamellen open doe en in welke richting, mijn benen scheer/epileer, de duur van het eten klaarmaken etc. Om de meest knullige dingen wordt hij kwaad en blijft hij herhaaldelijk op terugkomen..En als ik vraag waarom, ontploft hij...Ik ben uitgemaakt voor narcist, autist, ik ben gemeen, vals, een leugenaar, betweterig, raar, voel mij altijd aangevallen en interpreteer alles negatief etc. en ikzelf heb psychiatrische hulp nodig want het is "helemaal" mis met mij, aldus hij..



Zijn drank en drugs gebruik zijn ook extremer geworden en hij is de afgelopen tijd ieder weekend dronken geworden met het nodige resultaat; schreeuwen op straat, mensen lastig vallen, naakt op het balkon trommelen en gitaar spelen, aan een klein fortuin whiskey besteld, keihard muziek draaien, dronken filmpjes van zichzelf opnemen en via de whatsapp versturen naar vrienden, zich agressief opstellen tegen mij en in het openbaar afmaken en belachelijk maken.

In dronken toestand spreek ik hem niet aan, want dan wordt hij nog agressiever, maar als het de volgende dag ten sprake komt en ik leg uit dat ik dat helemaal niet leuk vond en van mening ben dat hij een grens heeft overschreden, ontploft hij weer..Want hij vind alles "normaal" en heel gewoon en ik spoor niet...



Afgelopen weekend was de welbekende druppel die de emmer deed overlopen; nadat hij donderdag weer dronken was geworden(en ook nog eens een bericht had gestuurd naar een vriend waarin hij hem helemaal heeft afgemaakt) en ik hem vrijdag uit zijn bed moest halen (hij moest werken) was hij bij terugkomst van zijn werk helemaal kapot en ging dus naar bed, want wij moesten diezelfde avond naar mijn ouders toe aan de andere kant van het land ivb met de verjaardag van mijn vader.

Aan het einde van die avond is het helemaal misgegaan; Op de heenweg richting mijn ouder had ik telefonisch een afspraak gemaakt met iemand(werk gerelateerd), om bij ons langs te komen vrijdag a.s. Tijdens dit gesprek heb ik ook nog met hem gecommuniceerd of wij die dag nog iets hadden, dit was volgens hem niet het geval en dus prima. Aan het einde van de avond(onder invloed) zegt hij vanuit het niets tegen mij dat die datum onmogelijk is, omdat hij met vrienden al iets had afgesproken(om een fles cognak buit te maken) en ik maar moet afzeggen. Ik wist hier niks vanaf, waarop hij antwoordde dat hij daar niks mee te maken had, maar dat zijn afspraak al veel langer stond en ik dus maar moest afzeggen. Ik heb toen nog geprobeerd om een compromis te sluiten, dat hij ook gewoon later kon komen en helemaal niet aanwezig hoefde te zijn(het is tenslotte mijn werk) en hij de persoon in kwestie de week daarop kon ontmoeten omdat we voor de opeenvolgende week ook een afspraak hadden staan(dat wist hij ook). En toen ging het mis..Hij werd ontzettend kwaad en verweet mij ervan altijd mijn wil er door heen te willen drukken, niet bereid ben om te wijken en dus een autist ben etc… etc.. Het ging maar door. Waarop ik tegen hem heb verklaard dat dit echt niet zo langer kon en wij echt met zijn tweeën en zijn psychiater rond de tafel moeten gaan zitten(dit heb ik hem al vaker recent voorgesteld) Hij werd uiteraard nog kwader en uiteindelijk wilde hij met zijn dronken kop de auto instappen om alleen 1,5 uur terug naar huis te rijden. Ik ben toen voor de deur gaan zitten en heb geprobeerd om een goede vriend te bellen, nadat hij gedreigd had de deur te slopen, omdat ik hem niet meer kon “bereiken”, maar die nam helaas niet op.. Op gegeven moment wist hij een sleutel weg te grissen, vond er een kleine worsteling plaats omdat ik hem probeerde tegen te houden, en is hij de auto ingestapt..



Ik heb toen meteen zijn ouders gebeld en de situatie uitgelegd. Na een kwartier kwam hij weer terug “omdat hij te moe en boos was om te rijden” Hij is toen in bed gekropen, ik en mijn ouders hebben de deuren afgesloten en de sleutels verstopt. De volgende ochtend, moest en zou hij naar huis en wel meteen, ik heb toen geëist dat ik mee wou(dit gezien zijn toestand en vanwege mijn poes en spullen die daar nog waren) Ik ben volledig doodgezwegen, bij thuiskomst is hij vrijwel meteen zijn bed in gekropen en ben ik naar een vriendin gegaan. In de tussentijd heb ik over weer contact gehad met zijn ouders en met die vriend die ik s’nacht gebeld had en hun echt op het hart gedrukt dat het niet goed ging met hem. Zijn ouders hebben hem gebeld, zowel s’ochtends en diezelfde avond maar hij verklaard doodleuk dat er niks aan de hand is en alles prima gaat en dat we alleen maar een ruzie hebben gehad en ik diegene ben met alle problemen. Voorstellen door zowel zijn ouders en zijn vriend om samen, met zijn allen te praten slaat hij af, of alleen wanneer ik er niet bij ben..Diezelfde avond is hij nog vrolijk naar een verjaardag gegaan, weer dronken geworden, s’nachts rare dingen op facebook gezet en weer in slaap gevallen op de bank. De volgende dag, nadat ik zijn ouders had ingelicht dat hij weer dronken was geworden, heeft een vriend nog getracht met hem te praten(waar hij ook weer verklaarde dat alles goed ging en alles aan mij ligt)Heb ik in die tussentijd voor mijzelf maar contact opgenomen met de vmdb (vereniging manisch depressieven en betrokkenen) om advies in te winnen wat te doen. Zij verklaarde duidelijk dat hij momenteel een manie heeft en dat hij dringend medicatie nodig heeft en ik voor mijzelf moest kiezen en het beter was om weg te gaan. Zijn ouders hadden hem nog overgehaald om toch samen te praten maar hij werd zo onredelijk, kwaad, begon te schreeuwen, dat ik toen besloten heb om rustig mijn spullen te pakken en weg te gaan.



Ik heb alles meegenomen omdat ik van hem de sleutel moest inleveren en ik hem geen mogelijkheid wil geven om mij op wat voor manier te kunnen dwingen of manipuleren, gezien de toestand waarin hij zich momenteel bevindt. Dit besluit vind ik ontzettend moeilijk omdat ik weet waar hij toe in staat is; de vorige keer na mijn vertrek is hij onder invloed van speed en een fles wodka gaan rondrijden…Ontzettend gevaarlijk voor iedereen..

Bovendien heb ik het idee dat zijn ouders(en die vriend) de situatie niet serieus nemen, omdat hij zelf verklaard dat alles goed gaat.. Maar dit is juist ook een van de kenmerken van ziekte…



Ik realiseer mij heel goed, dat dit alles met zijn md te maken heeft en neem het hem niet kwalijk, maar toch moet er iets gebeuren om hem voor zichzelf te beschermen. Zijn ouders zouden gisteravond met hem gaan praten maar ik heb tot op heden nog niks gehoord, dus ik vrees dat ze het erbij laten zitten… Hij is echt binnen korte tijd enorm veranderd en ik ken hem niet meer terug. Ik vind het verschrikkelijk en maak mij enorme zorgen, want ik weet hoe goed en lief hij kan zijn wanneer de md niet prominent aanwezig is..Toch heb ik ontzettend veel twijfels, ook wat de relatie betreft en wat ik nog voor hem kan doen, of dat het misschien toch een keer heel erg goed mis moet gaan en er daadwerkelijk wordt ingegrepen..Maar ja, dat kan weer hele nare gevolgen met zich meebrengen voor zowel hemzelf, als zijn omgeving….



In een woord; “Moeilijk”

Excuses voor het lange verhaal, maar het zit mij heel erg hoog…
Alle reacties Link kopieren
Kies voor jezelf.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Jij kan hem niet redden. Echt niet.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar ik ben gestopt toen ik bij het deel kwam waarin je aangeeft dat hij ook nog eens een drank- en drugsprobleem heeft.



Wat een ellende! Dit moet je toch niet willen. Ga je toch zelf op den duur ook aan onderdoor lijkt me. Tenzij hij een oplossing zoekt voor zijn problemen ( therapie/medicatie) maar dat is een lange weg en het succes daarvan is niet verzekerd.



Begrijp dat je veel voor hem voelt, maar liefde maakt blind. Verlies daarbij jezelf niet uit het oog!



Sterkte!
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Pff.. Wat een verhaal. Geen raad maar een dikke knuffel en veel sterkte!
Manisch depressief is al lastig genoeg zonder al dat excessieve alcohol- en drugsgebruik. Alleen daarom al zou ik er een punt achter zetten.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat toch niet werken zo?

Kies voor jezelf
Alle reacties Link kopieren
Super lieve reacties allemaal,

Heel veel dank hiervoor!

Ik kies uiteraard voor mijzelf, daarom ben ik ook weggegaan. Maar ik vind het zo onbegrijpelijk dat zelf zijn ouders hier (naar mijn mening) zo ontzettend "makkelijk" over doen. En dus ook maar gewoon aannemen dat wanneer hij zegt dat het goed gaat dat, dat dan maar ook zo is..Dit was ook de eerste keer dat iemand uberhaubt contact had opgenomen ivb met hun zoon. Ik bedoel; ongeacht onze relatie zich voortzet of niet.(ik vrees van niet) Ik zou het absoluut niet op mijn geweten willen hebben dat hij zich onder invloed van wat dan ook kapot rijdt of iets dergelijks. Andere mensen brengt hij hier ook mee in gevaar...Enorm dilemma...o.a of ik nou wel of niet zijn psychiater moet informeren...
Alle reacties Link kopieren
Ik realiseer mij heel goed, dat dit alles met zijn md te maken heeft en neem het hem niet kwalijk, maar toch moet er iets gebeuren om hem voor zichzelf te beschermen.

Nee , niet alles heeft daarmee te maken je moet er ook drank en drugs bijtellen. En dat md, dat is buiten zijn schuld, maar de rest niet.

Als je toch al je eigendommen al hebt meegenomen, niet meer teruggaan. Je hoeft/kunt hem niet redden, en het is zinloos zelf ook de vernieling in te gaan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Lieverd. Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn gedrag.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Het is niet jouw schuld als hij dronken in de auto stapt, wat hij ook voor stoms doet, niet jouw schuld. Waarschijnlijk kan zijn psychiater niks met jouw mededeling maar als jij je daardoor beter voelt kun je dat doen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het lijkt me verstandig dat je vriend snel contact zoekt met zijn behandelaar of huisarts. Mocht hij dat niet willen kun je evt zelf contact met zijn huisarts opnemen en kijken of deze iets kan doe. Een manie is een ernstige zaak en medische hulp is dan ook noodzakelijk. Succes en sterkte
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben idd gelijk; Hij is idd zelf verantwoordelijk voor zijn gedrag + daarbij de bijkomende drank en drugs problematiek. Maar ik voel mij enigszins verplicht om wat dan ook te doen aangezien hij nooit goed gecommuniceerd heeft met zijn ouders en zij vrij weinig weten....Hij heeft veel voor hun verborgen gehouden..Maar misschien willen ze het ook wel niet weten...
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je voor jezelf hebt gekozen. Het vervelende is dat iemand zelf tot het inzicht moet komen dat er hulp nodig is, of...het moet zover komen dat er sprake is van een ibs/rm. Overigens snap ik niet dat zijn ouders geen contact hebben opgenomen met zijn psychiater - hun zoon kan zich gewoon dood rijden oid. Maar goed, dat terzijde...



Jouw vriend zit nu in een manie en zal niet zo snel hulp zoeken, want... alles gaat goed. Tot het weer omslaat naar een depressie. Het vreselijke hieraan is dat mds echt te behandelen is met medicatie...Ik denk dus dat je voor jezelf moet kijken of jij door wil in deze relatie.



@nlies & anderen: je schrijft dat de drank en drugs zijn eigen schuld zijn en de mds niet. Punt is dat als je in een manie zit je dingen doet die onverantwoordelijk zijn, dus je niet meer goed aansprakelijk kunt worden gehouden voor je gedrag. Zoek het maar eens op. Mensen gaan dan overmatig kopen, of heel drinken, drugs gebruiken, onveilige seks hebben. Ze hebben niet meer de controle over zichzelf...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso aangifte/melding gaan doen bij de politie met beschrijving van auto en kenteken.



Vóórdat ie een onschuldige doodrijdt.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Viviana; dat is juist het probleem; hij heeft daadwerkelijk hulp nodig, maar hij is momenteel in zijn euforische staat waarin hij zich fantastisch voelt en geen enkele hulp accepteert..
Alle reacties Link kopieren
Ook daartoe ben je niets verplicht. Echt niet.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
iemand die psychiatrisch niet in orde is maar wel drank en drugs misbruikt? nee sorry meid, dat gaat hem niet worden
Alle reacties Link kopieren
Imf: en dat hoort bij een manie. Je kunt zijn huisarts bellen dan wel zijn psychiater om het in ieder geval te melden. Of zij er wat mee doen - dat ligt er een beetje aan (omdat hij de patiënt is), maar dan heb je het in ieder geval gemeld.
Dat is toch niet te doen een relatie met een persoon die manisch depressief is en ook nog eens een drank- en drugsprobleem heeft.

Je kunt hem wel leuk vinden, maar dit heeft geen toekomst.

Heb je een kinderwens? Dan zit je bij hem helemaal verkeerd.

Je vriend heeft een stoornis, maar hij sleurt jou erin mee.

Jouw leven gaat er slechter uitzien door zijn aandoening.

Zonde van je leven.
Alle reacties Link kopieren
En verder. Neem afstand. Anders ga je zelf kapot. Been there, done that.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
@ann3113 ; de drank en drugs zijn idd een vorm van zelfmedicatie

@ BellatrixVanDetta; Is dat mogelijk? Voortijdige aangifte/melding van?
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel om de huisarts in te schakelen, want dan wordt meteen het crisisteam in gezet( En dat vind ik eerlijk gezegd een taak van zijn ouders) Misschien idd zijn psychiater, al is het maar voor mijzelf..
Alle reacties Link kopieren
Ja dat heb ik ooit gedaan toen een kennis ladderzat op zijn motor stapte.

En dat was nuchter al zo'n kamikaze rijder.



Binnen een half uur was ie zijn rijbewijs kwijt.

Maar dat kan toeval geweest zijn.



Mijn ervaring is dat de politie er wel degelijk iets mee doet.



Ook voor je vriends eigen veiligheid.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling:



Ik vind het erg goed van jou dat je al die meldingen wilt doen.

Voor zijn veiligheid.



Ik denk dat dat nu even het belangrijkste is wat je voor hem kunt doen.



Sterke met de situatie meid.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven