Mindfulness: iemand ervaring?

22-08-2008 14:08 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus (zelf psychotherapeut) belde mij net om mij te attenderen op een nieuwe vorm van "therapie": mindfulness. Zij vertelde dat deze vorm gebruikt wordt bij mensen met oa pijnklachten, om te leren omgaan met leven met pijn en grenzen stellen. Nu heb ik een gegoogled en kom een aantal erg vage, nogal zweverige teksten tegen, maar ook wel wat dingen die me aanspreken (onder andere een hoogleraar van de Radboud universiteit die hiernaar onderzoek doet bij mensen met terugkerende depressies). Tevens blijkt hier binnenkort een cursus te starten (helaas valt mijn vakantie wel binnen deze cursus).



Omdat de berichten die ik lees nogal uiteenlopen, vroeg ik mij af of er mensen zijn die zelf al kennis hebben gemaakt met deze stroming en hoe zij de cursus ervaren hebben, danwel wat aan gehad hebben.
Alle reacties Link kopieren
-
-
Alle reacties Link kopieren
:-P
Alle reacties Link kopieren
Was dat een persoonlijke ervaring dan ;-]



Edit: heb het artikel net nogf eens zitten doorlezen en kwam op dezelfde sites uit (die vermeld staan in het artikel) via google. Het zegt ook hetzelfde als wat schoonzus vertelde. Desondanks ben ik op zoek naar de ervaringen van mensen :)



(Maar wel fijn om te weten dat al twee ziekenhuizen zich hiermee bezighouden: wordt het iets minder zweverig van :) )
Alle reacties Link kopieren
-
-
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk was het voor schoonzus nieuw :) Las dat het idd al uit de jaren 70 stamt. De plaatsen waar deze cursus gegeven worden (op het Radboud en universiteit Tilburg na), zijn echter wel voornamelijk New Age centra, waardoor ik er weer wat sceptischer van word.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, daar word ik ook altijd een beetje kriebelig van :-) Maar mindfulness wordt ook veel door 'echte' therapeuten gebruikt. Zou zelf ook best nog eens zo'n cursus willen doen, maar ik vind ze altijd nogal duur...
-
Alle reacties Link kopieren
Hai Roque.

Ik heb zelf ook chronische pijn (heb bij jullie wel eens een woordje meegeschreven) en deze cursus gevolgd in de ijsselmeerziekenhuizen (heb je daar ook al op gegoogled?). Daar wordt het aandachttraining genoemd. Ook in het Mesos in Utrecht wordt de training gegeven. Voordeel van een ziekenhuis is dat het ook vergoed wordt als je een verwijzing hebt.



Ik vind het een erg goede training. In het begin klinkt het idd allemaal wat wazig maar dat is het niet! Tja de theorie komt vanuit het Boedhisme vandaar de meditatie etc. De 1e bijeenkomst vond iedereen het wat zweverig maar die weerstand wordt steeds minder, ook omdat iedereen er voor zichzelf de dingen uithaalt waar hij of zij mee geholpen is. In de psychologie is het ook een echte opkomende stroming (acceptance and commitment-therapy). In die zin is het nieuw dat er wetenschappelijke onderbouwing voor is (heb zelf ook psychologie gedaan). Het is alweer een tijdje geleden en heb ook gewone psychotherapie, dus niet meer zo vers in mijn geheugen.



Juist wat de pijnklachten betreft heb ik vooral veel aan de training gehad. Je leert er meditatie/ontspannings-oefeningen waarbij je je aandacht op iets anders richt dan op de pijn (bijv. op je ademhaling). Verder worden er ook yoga-oefeningen gedaan (eenvoudige) waarbij je leert je grenzen te bewaken (al blijft dat lastig). Nog steeds doe ik de oefeningen. Wél minder vaak dan ik me vaak voorneem, maar toch. Wij zaten trouwens in een groep van een man of 8, waarbij mensen diverse klachten hadden, zoals fibromyalgie, herstellend van kanker, burnout, chronische hoofdpijn. Ieder haalde op zijn manier iets uit de training.



Dit was het even voor nu. Hoop dat ik je wat verder heb geholpen!
Hé Roque, ik heb er nog geen ervaring mee, maar heb er wel een goed boek (aldus mijn paps) hier over liggen. Bij mij niet vanwege chronische pijn maar vanwege somberheid en depressie. Mijn vader raadde het me echt aan.
Alle reacties Link kopieren
He Satine en Maeve!



Satine, bedankt voor je reactie! Een positieve, zo te lezen. Fijn, kan ik wat mee :)



Meave, heb je een titel voor me? Misschien via bol wel te bestellen :)
Alle reacties Link kopieren
Beste Roque,



een heel goed (en mischien zelfs wel het beste) boek over mindfulness is "Mindfulness in plain English" van Henepola Gunaratana. Het is heel toegankelijk en prettig geschreven, en de nadruk ligt vooral op alle praktische aspekten van Vipassana meditatie (d.w.z de Boeddhistische meditatietechniek waar mindfulness op gebaseerd is), inclusief alle problemen die je daarbij kunt tegenkomen.



Het is te koop bij de meeste bekende webwinkels (Bol, Amazon), en je kunt de tekst ook gratis als e-book downloaden, bijvoorbeeld hier:



http://www.urbandharma.org/udharma4/mpe.html



Overigens heb ik zelf al jarenlang last van een nogal rare vorm van migraine, en sinds ik met mediteren ben begonnen (ongeveer een jaar geleden) merk ik echt een behoorlijke verbetering. Ik heb de indruk dat ik er ook wat rustiger door ben geworden. Er verschijnen de laatste jaren ook steeds meer wetenschappelijke studies die het effect van meditatie op de de werking van de hersenen aantonen. Ik kan evt. als ik later meer tijd heb nog wel wat interessante weblinks hierover opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
OK, alvast de volgende dan, voor de liefhebbers:



"Attention regulation and monitoring in meditation"

(blog entry bevat link naar het volledige artikel):



http://www.mindhacks.com/...neuroscience_of_medi.html
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorige week begonnen in een groepje van 6 bij mijn psycholoog. Ik weet dus nog niet of het mij gaat helpen, maar ik heb er een goed gevoel bij.



Ik heb thuis ook het boek "mindfulness en de bevrijding van depressies". Tot nu toe kan ik me wel vinden in de dingen die er geschreven worden.



To be continued....
Alle reacties Link kopieren
Chardonnay schreef op 24 augustus 2008 @ 21:29:

Ik ben vorige week begonnen in een groepje van 6 bij mijn psycholoog. Ik weet dus nog niet of het mij gaat helpen, maar ik heb er een goed gevoel bij.



Ik heb thuis ook het boek "mindfulness en de bevrijding van depressies". Tot nu toe kan ik me wel vinden in de dingen die er geschreven worden.



To be continued....


Dan lees ik iig met je mee...



Ik hoop dat het je/jullie helpt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd Chardonnay!



En piepknars: bedankt voor de links :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Roque,



Met mijn fysiotherapeut heb ik het ook over mindfulnesstraining gehad, en het sprak me aan, ik ben via google op deze site terechtgekomen: www.aandachtstraining.info



Ik vond de informatie heel duidelijk en niet zo zweverig als wat ik verder nog zag.



De cursussen zijn idd behoorlijk prijzig, ik heb de set met cd's besteld om er thuis zelf mee aan de slag te gaan. (geleide meditaties).



Wie weet heb jij hier ook iets aan.
Alle reacties Link kopieren
Via mijn psycholoog kost het me 15 euro per sessie. En er zijn 8 sessies, dat is dus 120 euro in totaal. Dus dat valt toch wel mee dan.



Maar dan moet je wel een verwijsbrief van je huisarts hebben.



Ik hou jullie op de hoogte.
Roque, het is het boek dat Chardonnay ook noemt. :-)
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik heb mindfullnes coaching gehad en ik moet zeggen het is erg prettig. Bij mindfullness ga je echt terug naar een bepaalde ´lichamelijke gewaarwording´ die je ergens in je lichaam voelt (op een bepaald moment) en hier ga je jezelf op richten tijdens zo´n sessie.



Voorbeeld (mijn training was echt gericht op emoties en het er niet mee om kunnen gaan) je gaat terug naar een moment waarop je jezelf erg geirriteerd voelde en denkt eraan terug, wat voel je en waar voel je het? Dan richt je jezelf op deze lichamelijke gewaardwording en merk je vanzelf, ik althans, dat dit gevoel verdween/zich verplaatste door mijn lichaam. Op deze manier leerde ik hierbij stil te staan (ook op momenten waarop dit gevoel er is) en belangrijk is ook dat je dit gevoel leert accepteren; het mag er ook zijn.



De meditatieoefeningen waren voor mij echt een rustpunt en goede oefening om mezelf te leren kennen. De ene keer richt je jezelf op geluiden die je tijdens de meditatie hoort en de andere keer op gewoel/ geluiden in je hoofd.



Ik heb geen idee hoeveel dit kost, want voor mij - als proefkonijn- was het gratis.
Alle reacties Link kopieren
Roque, ik volg momenteel een mindfullnes training (zij noemen hem aandachttraining) via een ziekenhuis. Verwezen door de huisarts en zodoende kost het mij niets. Ik weet dat de training ook wordt gegeven voor mensen met chronische pijnklachten, daar kan ik niet over meepraten, ik heb angstklachten en kan nogal onnodig piekeren (of is piekeren altijd onnodig X-D ). Ik had ook wel op internet het eea gelezen en een boek erover, maar het is echt iets wat je veel moet oefenen. Dat betekent dus dat ik veel huiswerk heb! Dagelijks moeten we een 'lange' oefening doen die op je lichaam is gericht, duurt zo'n 45 minuten. En dan nog wat korte oefeningen door de dag heen, zoals aandachtig eten, een automatische handeling (zoals tandenpoetsen) vol aandacht doen of een 3-minutenmeditatie. Het is bij mij in een groep en is 14 keer (en een keer een hele zaterdag). Het is absoluut geen therapie ofzo, ik heb geen idee bijvoorbeeld waarom de andere mensen de training volgen en je hoeft ook niet te praten over bepaalde zaken (mag wel). Ik heb de training nu 5x gevolgd, vooralsnog nog niet met het resultaat wat ik verwachtte, maar ben nog niet op de helft, dus moet denk ik even geduld hebben.

Als je je meer in mindfullnes zou willen verdiepen is een training misschien wel aan te bevelen, mij zou dagelijks oefenen namelijk niet lukken zonder deze stok achter de deur :-] !

Ik vind het trouwens niet echt zweverig, het haalt wel veel uit het boedhisme.
Alle reacties Link kopieren
-
-
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, aandachtig je tandenpoetsen. SHIT. Vergeten. Zit ik dit topic te lezen terwijl ik mijn tanden poets.



Zit er ook zo ingebakken.
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,



ik ga in september met de training beginnen. Ben heel benieuwd! Het zijn 8 of 9 sessies van 3 uur en het is elke week.

Niet voor pijn, wel voor depressieve gevoelens.

Kost 135 euro en ik heb begrepen dat het vanaf januari vergoed gaat worden door ziektekostenverzekeraar (met doorverwijzing van therapeut of huisarts)



Groetjes, genoeg
Alle reacties Link kopieren
Vanavond naar sessie 2 geweest. En het begint me al een stuk duidelijker te worden. Vanavond weer bodyscan gedaan en de oefening 'ruimte om te ademen' (of zoiets X-D ). Erg fijne oefening. Werd er erg ontspannen van, al is dat niet helemaal de bedoeling. Maar ach, een beetje ontspannen zijn kan nooit kwaad.
Alle reacties Link kopieren
-
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven