Moederissues

27-08-2014 10:43 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Zou het iets toevoegen als je nu wel weer contact met haar zou hebben?
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Verander wat je niet kunt accepteren, accepteer wat je niet kunt veranderen. En eigenlijk kun je alleen jezelf veranderen natuurlijk. Jij bent de enige die de cirkel kan doorbreken en niet zo handelen als je moeder destijds.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het tot op zekere hoogte TO, ik heb ook het contact met mijn moeder stopgezet (niet zozeer met veel woorden verbroken) en hoewel ik ook echt geen contact meer met haar wil blijft het knagen.



Ik denk maar zo dat dat is omdat je zelf moeder bent en je ergens toch echt niet voor kan stellen dat je zo met je kind om kan gaan. Ik schokschouder er altijd maar wat over want niet alles is oplosbaar.
het werkt niet omdat je nog allerlei verwachtingen hebt van je moeder, je hoopt dat ze zal veranderen in een liefdevolle, belangstellende vrouw. Maar dat zal niet gebeuren, zoals je het omschrijft is het een alcoholiste en je kan je afvragen wat voor stoornissen daar nog weer onder zitten. Met andere woorden, je moeder is ziek. Ik denk altijd: als mensen beter hadden gekund, dan hadden ze dat wel gedaan. Dit is hoe ze is.

Als jij dat kan aanvaarden en de hoop kan loslaten dat ze zal veranderen en aanvaarden dat ze je nooit heeft gegeven wat je nodig had als kind. Dan is contact mogelijk. Want wat je nodig had als kind heb je nu niet meer nodig en ze kan je dan niet langer teleurstellen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Die angst.

Mijn moeder wou absoluut niet zoals haar vader worden. Drank-verslaafd, depressief en egoïstisch. Zo is zij toch geworden.



Gelukkig kan ik zelf beslissen wat ik wil behouden van mijn opvoeding, en wat niet. Ik neem mijn eigen fouten onder de loep. Dat deed mijn moeder niet.



W.b. het contact met je moeder.. Verslaving is een ziekte. Die ziekte denkt, spreekt en handelt voor haar.

Wanneer je haar als persoon kan accepteren en vergeven, met al haar fouten en gebreken, is het mogelijk om dat knagende gevoel los te laten.

Daarvoor hoeft het contact nog niet eens hersteld te worden. Het is een proces voor jouzelf.
Nijntje zo heel erg herkenbaar maar het volgende weet je: Je weet hoe het niet moet.

Hoe het wel moet ga je leren door ervaring, door te luisteren, door je gevoel, door erover te praten en ervan te leren.

Zo lang jij eerlijk naar jezelf blijft kijken en iets doet met adviezen komt het goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven