Narcisme en Youtubers/bloggers/vloggers?

02-10-2014 11:16 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds jaren volg ik een groep Youtuber's en ook zijn er flink wat blogs die ik elke dag bekijk.

Vanochtend rees bij mij ineens de vraag op of je (ietwat) narcistisch moet zijn om iedere dag een filmpje van jezelf op te nemen, te editen en online te zetten. Die filmpjes geven een kijkje in hun leven of zijn er voor om anderen te laten lachen.

Voorbeelden: Jenna Marbles, Shaytards, Shane Dawson, iJustine, juicystar07, allthatglitters21 etc.

Maar ook de Nederlandse Beautygloss bijvoorbeeld.



Begrijp me niet verkeerd, want ik vind het ontzettend leuk om ze te volgen en beleef veel plezier aan hun filmpjes. Ik ben enkel geïnteresseerd in het psychologische aspect van iedere dag filmpjes van jezelf plaatsen.



Ik ben heel nieuwsgierig wat jullie mening hierover is.

Dus, eens of niet eens?



Als Youtuber/blogger/vlogger moet je een beetje narcistisch zijn.
Narcistisch niet, maar wat puberaal self centered wel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat sommige ook gewoon geld willen verdienen en het als werk zien. Narcistisch als in de persoonlijkheidsstoornis?
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Alle reacties Link kopieren
De mensen die je noemt vind ik dan weer niks aan vooral Jenna Marbles.
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Alle reacties Link kopieren
Ongeacht of ze het als werk zien of niet, zijn ze toch iedere dag met hun gezicht op camera te vinden en geven ze hun mening over alles wat los en vast zit. Ik zou niet zeggen dat ze daadwerkelijk aan een persoonlijkheidsstoornis lijden, maar ik vond de term in dit geval passender dan egoïsme o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je wel van aandacht moet houden en jezelf erg leuk moet vinden om tig filmpjes van jezelf online te zetten. Maar dan heb je nog niet meteen een persoonlijkheidsstoornis.
Alle reacties Link kopieren
Narcistisch weet ik niet maar je moet jezelf inderdaad wel erg leuk vinden om de hele dag door jezelf te filmen. Alles is zó op jezelf gericht. Het zou werkelijk niet in me opkomen dat iemand het interessant vind om te zien welk beleg ik op mijn brood heb, of welke kleding ik aan heb.



Ik volg alleen een aantal Nederlandse (beauty) blogs.

De vlogs van beautygloss kijk ik sinds een tijd nauwelijks meer, teveel ergernis. De hele tijd foefjeee en yaayyy.

sowieso vind ik de kwaliteit van haar blog bedroevend.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap trouwens echt niet dat er duizenden mensen kijken naar bijvoorbeeld de vlogs van Mascha van Beautygloss. Ze laat gewoon zien hoe haar dag eruit ziet. En dat elke dag. Saai. Maar blijkbaar vinden mensen (jonge meisjes denk ik vooral) het toch interessant. Is zij dan narcistisch of is ze gewoon goed bezig (want meer bezoekers op haar blog)?
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik zie je reactie over Mascha nu pas. Ik volgde haar eerst ook, maar nu (met die saaie vlogs elke dag) kom ik bijna nooit meer op haar blog. Ik hoef idd niet te zien wat mensen op hun brood eten etc.
Alle reacties Link kopieren
In haar geval denk ik ook weleens dat ze gewoon geen inspiratie/motivatie heeft om elke dag twee beautygerelateerde artikelen online te zetten. Vloggen is een stuk simpeler.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie wel eens links via Instagram voorbij komen. Dan betreft het moeders. Het zijn altijd meisje-meisje-moeders, blijven bewust thuis en laten dag in, dag uit zien wat ze doen en hoe.

Ik vind het erg jong en niet interessant.

En hun mannen leveren ook blogs in :') vreselijk, kijk nooit.

Kellycaresse en sunseree ofzo, kinderlijk, niet narcistisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:pringle86 schreef op 02 oktober 2014 @ 11:52:

In haar geval denk ik ook weleens dat ze gewoon geen inspiratie/motivatie heeft om elke dag twee beautygerelateerde artikelen online te zetten. Vloggen is een stuk simpeler.En dan zeggen dat ze zo hard werkt. Zij moet het echt hebben van 12 tot 15 jarige kontlikkers die haar adoreren en alles wat ze doet en zegt geweldig vinden. Voor een goede review hoef je haar blog niet meer te bezoeken. Ze krijgt ik-wil-niet-weten-hoeveel gratis producten maar daar zie je amper wat van terug.

Neem die YSL foundation van gisteren? Te donker en oranje maar

nee, ze vindt de kleur wel mooi?
Alle reacties Link kopieren
Ja haha, gister was ze net een wortel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben boven de 30 maar ik vind Veracamilla en Teskuh bijv. veel leuker en oprechter, ook al is hun belevingswereld veel 'jonger'.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je daar narcistisch voor moet zijn. Denk dat het gewoon de ultieme American dream is, van jezelf een merk maken. Het is voor de meeste mensen (en mijn gevoel) toch snel geld verdienen.



Het doet me altijd denken aan mensen die heel graag willen acteren maar dat niet kunnen en daarom maar gewoon zichzelf filmen. Misschien met uitzondering van de mensen die er vanaf het begin bij waren. Ik heb bij hun nog wel het gevoel dat het echt een hobby was waar ze ineens geld mee konden verdienen. Maar meiden zoals Mascha en Monica die doen het grotendeels voor het geld en niet omdat ze het echt het allerleukst vinden om te doen.
Sinds Massha is gaan vloggen vind ik beautygloss een stuk minder leuk. Ik mis de echt goede reviews en ik hoef niet te weten dat ze weer een belachelijk duur iets heeft gekocht. Ik blijf het apart vinden dat zoveel meiden met een beautyblog zoveel geld verdienen dat ze er van rond kunnen komen. En dat ze door bedrijven die niks met beauty te maken hebben worden benaderd om iets te promoten zoals auto's. Dat vraag je toch aan iemand met een auto blog? Geen idee of die bestaan, vast wel.



De enige blog die ik nog volg is eigenlijk Misslipgloss en ik vind iisuperwomanii ook wel grappig op youtube.
Alle reacties Link kopieren
@Pringle86 Ik krijg inderdaad ook wel eens het gevoel dat er voor vloggen wordt gekozen omdat het 'simpeler' is. Er zal alsnog veel werk in zitten, maar veel creativiteit is er niet nodig voor het filmen van je dag.



@Blije-blij Ik ben het inderdaad eens met die 'American Dream'. Waar ik mij dan nog wel eens aan stoor is dat het vloggen nu sinds ongeveer 2 jaar big business is en er steeds meer mensen aan mee gaan doen. Easy money en er is een enorm publiek voor.
Alle reacties Link kopieren
@Closednote Mascha gaat voor de makkelijke manier van haar blog vullen. In de vlogs zie je dat ze enorm druk is, veel afspraken en allerlei activiteiten naast haar blog en dat zie je terug in de kwaliteit er van. Haar bezoekers heeft ze toch al voor zich gewonnen en ik denk dat mensen niet meer naar beautygloss.nl komen voor de kritische reviews. Ik vind livelifegorgeous en veracamilla daarin bijvoorbeeld veel sterker.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is er publiek voor. Verzin het maar en je kan het zien., net zoals er mensen thuis zitten en iets willen zien. Je hebt happy mamma, en de mamma die er moeite mee heeft, modemeisjes, meiden die niets met mode hebben, make-up meisjes, Jenna Marbles. Zolang er geld mee te verdienen valt zullen er altijd mensen zijn die daar hun geld mee willen verdienen.



Hoop wel dat Mascha snel ophoud met haar vlogs. In het begin was het nieuw en leuk maar het begint inmiddels flikt uitgekauwd te worden. Ze filmt gewoon niets leuks meer. Aan de andere kant denk ik dat beautygloss gewoon echt niet meer te redden is. Feestjes, vriendinnenweekenden en vlogs niet meegerekend is het nu gewoon Jip en Janneke spelen met make-up geworden.



Bovendien kan ik niet zo goed tegen Mascha. "oeoeooeoeoeh, Ivana heeft ruimte in haar kast, dat wil ik ook" en koopt vervolgens een winterjas en wat jurkjes. Ik geloof gewoon niet dat ze haar winterjassen van vorig jaar heeft weggedaan of dat die al af zijn en het is niet alsof ze niet genoeg jurkjes heeft. Ik vraag me af of ze zelf wel door heeft dat ze zo inconsequent is.
Alle reacties Link kopieren
@Blije-bij Ja daar snij je inderdaad nog een goed punt aan. Het continue enthousiasme over de kleinste dingen. 'Het beste relatie advies ooit' (over het woord afspraak) etc.



Maar goed, zonder dat dit nu een Beautygloss-bash wordt is het bij veel Youtubers en vloggers; me, myself and I.

Ik zou het wel verfrissend vinden als de bloggers/youtubers wat meer afstand doen van zichzelf en hun standpunt, maar bijvoorbeeld wat interessante onderwerpen aansnijden waarover gediscussieerd mag worden. Nodig bezoekers uit of mensen met een verhaal. Een goeie mix lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik snap je punt. Zoiets wat Miss Lipgloss nu met Tewa doet?



Ik denk dat een hele hoop meiden met bijvoorbeeld beauty zijn begonnen. Toen werden ze zelf iconisch en werden het vaak lifestyle blogs, zoals Serena en Cynthia met hun vriendjes en reisjes. En ik wil best een verhaal over kanker of alopicia lezen op een blog maar aan de andere kant blijft het wel voornamelijk een beautyblog.



Wat zou je dan bijvoorbeeld voor discussies willen? Zoals Debbie met haar vragen? Of iets meer maatschappelijk geïnteresseerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:pippa7 schreef op 02 oktober 2014 @ 13:12:

@Closednote Mascha gaat voor de makkelijke manier van haar blog vullen. In de vlogs zie je dat ze enorm druk is, veel afspraken en allerlei activiteiten naast haar blog en dat zie je terug in de kwaliteit er van. Haar bezoekers heeft ze toch al voor zich gewonnen en ik denk dat mensen niet meer naar beautygloss.nl komen voor de kritische reviews. Ik vind livelifegorgeous en veracamilla daarin bijvoorbeeld veel sterker.



Mwah.. enorm druk?? Ik zie het niet hoor. Ja soms zit er een hectische dag tussen maar er zijn ook genoeg dagen dat ze wat thuis werkt, rustig gaat sporten, lekker naar de kapper en weer de zoveelste gratis massage krijgt. Ze bezoekt volgens mij zelden nog een event van een PR bureau (zie ik in ieder geval nooit terug)



Livelifegorgeous vind ik leuk. Nuchtere meiden met humor, niet dat special-snow-flake gedoe.
Waar ik me bij Massha ook aan stoor is dat ze soms zo makkelijk dingen weggooit die nog gewoon goed zijn zoals thee.

Ik vind het goed dat ze dingen weggeeft want als beauty blogger krijg je gewoon veel wat je nooit allemaal zelf kan gebruiken. Maar ze geeft ook dingen weg die al jaren open in haar kast liggen.



Ja vorig jaar had ze een hele mooie winterjas gekregen van een of andere designer en ohh wat was ze er blij mee maar ze heeft um vervolgens bijna nooit aangehad.
Alle reacties Link kopieren
De tegenstrijdigheid inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
@Blije-bij Ik moest even opzoeken wie of wat Tewa is (ik volg Misslipgloss absoluut niet. Ik vind haar vreselijk..) maar ik bedoel meer het meer in contact komen met de dagelijkse bezoeksters. Een actieve discussie tussen bezoeksters en de blogger of een gast artikel (een beetje zoals Tewa voor zover ik dat zie) of bijvoorbeeld een bezoekje brengen aan een bezoekster met een verhaal. Ik kan me herinneren dat Serena van Beautylab dit eens heeft gedaan bij een bezoekster met veel nagellak. De focus verspreiden over de blogger (die blijft nu eenmaal het 'icoon' van de site), de bezoekers en de producten an sich.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven