Persoonlijke groei (uit de comfort zone)

01-08-2014 10:04 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



De laatste tijd merk ik dat ik mezelf in de weg loop. Op werk en in relatie. Ik loop vast doordat ik steeds in m'n comfort zone blijf en daardoor niet verder kom / groei. Verschillende mensen (waaronder leidinggevende en vriend) heb ik hierover gesproken en zij geven ook aan dat ik het moet doen, mijn mindset om moet zetten maar ik vind het onwijs lastig omdat ik niet goed weet hoe.



"Je moet gewoon een knop omzetten". Heel gewoon inderdaad, maar ik weet niet hoe en daardoor word ik ontzettend onzeker wat natuurlijk niet positief is.



Hebben jullie hier ervaring mee of tips?



Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg jeuk van de term comfort zone. Zeker als iets of iemand van me verwacht dat ik eens uit mijn comfort zone kom. Ik voel me hier prima en heb geen behoefte aan geforceerde groei/ontwikkeling of verbreding van mijn horizon, laat me lekker.



Wat is er precies met je aan de hand? Weet je zeker dat het ligt aan het feit dat je in je comfort zone blijft? Moet je niet gewoon ongesteld worden?
The road to hell is paved with good intentions
Waar loop je tegen aan dan? Van welk gedrag heb je precies last?
Alle reacties Link kopieren
Een knopje omzetten is in ieder geval veel makkelijker gezegd dan gedaan! Om echt te veranderen moet je gewoontes afleren en aanleren. En dat kost altijd tijd.

Bedenk voor jezelf twee kleine aanpassingen in je dagelijkse leven wat je zal helpen om verder te komen.

Zodra je merkt dat deze twee aanpassingen je steeds gemakkelijker en automatischer afgaan kies je weer twee nieuwen. Echte verandering gebeurt wel binnen een dag, door er iets aan te doen. Maar jezelf veranderen kost tijd.
Als je zonder richting gedwongen uit je comfort zone moet stappen en je weet niet waar de knop zit dan kun je het tegenovergestelde gaan doen van wat je normaal zou doen. Ben je een trouwe vriendin, dan ga je eens een keer vreemd. Kom je altijd op tijd op je werk, dan kom je voortaan minstens een uur te laat. Hou je in een discussie altijd veel rekening met de ander, dan dram je de volgende keer bot je eigen willetje door.
Is je comfortzone om je leidinggevende en je vriend tevreden te houden, dan stap je nu uit je comfortzone door daar lekker in te blijven zitten.
quote:schattigheid schreef op 01 augustus 2014 @ 10:15:

Is je comfortzone om je leidinggevende en je vriend tevreden te houden, dan stap je nu uit je comfortzone door daar lekker in te blijven zitten.







Zoooow, opgelost!
Alle reacties Link kopieren
quote:mobasi schreef op 01 augustus 2014 @ 10:09:

Ik krijg jeuk van de term comfort zone. Zeker als iets of iemand van me verwacht dat ik eens uit mijn comfort zone kom. Ik voel me hier prima en heb geen behoefte aan geforceerde groei/ontwikkeling of verbreding van mijn horizon, laat me lekker.



Wat is er precies met je aan de hand? Weet je zeker dat het ligt aan het feit dat je in je comfort zone blijft? Moet je niet gewoon ongesteld worden?Ik krab mee. Heb de term al eerder voorbij zien komen deze week, Nieuw modewoord zeker na het "Bij jezelf blijven", en het "kwetsbaar opstellen"
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het vervelende van uit je comfortzone stappen is dat het daar buiten al snel weer je comfortzone wordt... En dan??



Wel of niet binnen of buiten je comfortzone, ga na wat jij wil en waar jij gelukkig van wordt. Los van wat je vriend en leidinggevende van je verwachten. Daar wordt je gelukkig van dan zomaar uit je comfortzone stappen omdat mensen dat goed voor je vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 01 augustus 2014 @ 10:11:

Waar loop je tegen aan dan? Van welk gedrag heb je precies last?



Heel erg op zekerheid spelen. Doen waar ik bekend mee ben en goed kan terwijl er ook verwacht wordt dat doordat ik de expert ben, ik ook buiten die safe paden kan denken en handelen.



Dingen op een andere manier benaderen; op de stoel van iemand anders gaan zitten; niet enkel uitvoeren maar vooral ook creëren.



Vind het lastig om onder woorden te brengen wat voor gevoel het precies met zich mee brengt. In ieder geval veel onzekerheid omdat ik het gevoel heb mijzelf te moeten veranderen terwijl ik "niet zo ben" terwijl ik me aan de andere kant wil ontwikkelen en mezelf wil verbeteren.
Alle reacties Link kopieren
Oh en misschien is comfort zone een stom woord maar jullie begrijpen in ieder geval wel wat ik bedoel



Het stukje "wat wil ik" en "wat verwachten mensen van mij" en die match is inderdaad een belangrijke, feder. Dat zorgt ook grotendeels voor die frustraties.



Toch blijf ik het erg lastig vinden omdat ik zie en merk dat ik door dingen anders te benaderen meer energie krijg/meer plezier heb in wat ik doe maar tegelijkertijd kwijn ik snel weg in de waan van de dag waardoor ik veel werk verzet maar dat bijna doe met "verstand op nul" omdat het gister af moet.
Ik snap deels wel wat je bedoeld. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar bijvoorbeeld als je voor de klas staat en de klas kent, kan het heerlijk zijn om een voor een andere klas te staan omdat dingen anders verlopen. En niet alles voorspelbaar is. Het daagt je uit en zet je aan tot meer dingen omdat er een ander deel van je hersenen aangesproken moet worden.



In een vergadering, als iedereen altijd op dezelfde plek zit, kan je ook een letterlijk om iemand anders zijn stoel gaan zitten. Dan heb je eens een andere muur om naar te kijken en andere mensen waar je tijdens je vergadering oogcontact mee hebt.
Kleine aanvulling, op je werk, wat je leidinggevende van je verwacht is misschien weinig aan te veranderen. In die zin dat je werk gewoon is en dat moet je doen. Maar als je de mogelijkheid hebt, ga eens kijken bij een andere afdeling, laat je eens indelen op een andere plek. Al is het maar voor een ochtend, een middag.



Ik heb jaren in de kinderopvang gewerkt, op een BSO, en vond het heerlijk om af en toe eens in te vallen op een KDV. Gewoon omdat het even anders was, andere kinderen, andere collega's. Tot ik daar ook weer te vaak kwam en dat ook mijn çomfortzone werd. Gelukkig was mijn leidinggevende zo wijs om mij daarna steeds naar andere KDV's te sturen als ik weer in wilde vallen bij een KDV. Het kwam mijn werk op de BSO heel erg ten goed, want na een dag andere baby's of peuters was ik blij dat ik mijn eigen BSO clubje weer had.
Als je zelf graag bepaalde dingen wilt doen maar je durft niet kan het inderdaad vervelend zijn, maar je kan het proberen.

Zoek hulp als je het niet alleen durft. Tips en trucs enz en doe het in je eigen tempo.



Maar als andere mensen dingen van je willen die jij eigenlijk niet wilt, lijkt mij een assertiviteitstraining wel wat



En comfortzone is dat een nieuw mode woord?
Het is altijd vervelend als mensen je niet accepteren als je bent, en al helemaal als je aan jezelf twijfelt.



Zoals ik het zou doen:

1) Zet op een rijtje wat je belangrijk/leuk vindt om te doen

2) Als daarvan iets buiten je 'comfort zone' valt; ga dat één keer doen

3) Vier inwendig feestje; je hebt iets buiten je routine gedaan.

4) Terug naar 1

De dingen die je echt belangrijk vindt worden dan vanzelf een gewoonte.



En laat al die anderen de boom in klimmen als ze vinden dat je andere dingen moet doen. En juist dat ligt waarschijnlijk ook ver buiten je 'comfortzone'.
Alle reacties Link kopieren
Als je leidinggevende wil dat jij je ontwikkelt en uit je comfortzone stapt zou ik door het bedrijf betaalde coaching verlangen.

Dat geeft sturing aan je ontwikkeling en het traject dat je ingaat. En als je door de nieuwigheid een keer de plank misslaat is het onderdeel van je leerproces.
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!



Fijn om te lezen dat er wat herkenbaarheid tussen de zinnen door leesbaar is.



Bedankt ook voor de tips doet me goed te lezen en geeft me wat concrete actiepunten/inzichten.



En ceetie, je hebt zeker gelijk. Leren = vallen en opstaan, proberen = leren.
Alle reacties Link kopieren
[quote]feder schreef op 01 augustus 2014 @ 11:22:

Ik snap deels wel wat je bedoeld. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar bijvoorbeeld als je voor de klas staat en de klas kent, kan het heerlijk zijn om een voor een andere klas te staan omdat dingen anders verlopen. En niet alles voorspelbaar is. Het daagt je uit en zet je aan tot meer dingen omdat er een ander deel van je hersenen aangesproken moet worden.

In een vergadering, als iedereen altijd op dezelfde plek zit, kan je ook een letterlijk om iemand anders zijn stoel gaan zitten. Dan heb je eens een andere muur om naar te kijken en andere mensen waar je tijdens je vergadering oogcontact mee hebt[quote]



Nee hoor, want die andere mensen hebben ook juist bedacht om eens ergens anders te gaan zitten, dus er verandert niets
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven