Rust bij shock?

20-08-2014 16:39 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een woord vooraf. Ik vraag me dit gewoon af, ik hoef geen discussies over goed, niet goed, ik denk dat we het daar allemaal mee eens zijn. Het is allemaal gruwelijk.



Jaren geleden zag ik een filmpje van iemand die geëxecuteerd zou worden. Wat me vooral opviel was de totale rust van die persoon. Gene zichtbare angst, niet gillen, niet proberen te verweren.



Ik vraag mij af, waarom stelt het lichaam op dat moment geen vecht/vlucht mechanisme in werking?



Nu ook met het filmpje wat circuleert van die journalist. Ik heb hem niet bekeken, maar al eerder eens een soortgelijk filmpje gezien (jammer genoeg).

Waarom is die man zo vreselijk rustig? Wat maakt dat je hersenen er geen totale paniek van maken? Of zou er drugs in het spel zijn? Kalmeringsmiddelen?



Je weet zelf nooit wat je zou doen natuurlijk, zeker niet in zo'n levenbedreigende situatie, maar als je in zo'n land opgesloten zit en je weet wat er gaat gebeuren, dan doe je toch iets? Of sluiten de hersenen zich af?



Ik ben benieuwd of er iemand is met kennis van zaken. Het brein is een bijzonder ding.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
als je niet kan vechten of vluchten dan sluit je jezelf af voor wat er gebeurt denk ik. Rust is eigenlijk terugtrekken uit de werkelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me dat ook regelmatig afgevraagd. Ik zou het echt niet weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wanneer je weet dat je, met 100% zekerheid, gaat sterven er niks meer te vluchten/vechten valt.

Dat je opgeeft en je afsluit voor wat er gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Wat Meds ook zegt dus.
Alle reacties Link kopieren
in een shock situatie sta je, ahw, buiten jezelf.

tenminste, zo heb ik het ervaren.
wij slapen nooit.
Als je van tevoren weet dat je geexecuteerd wordt, bijv. bij de doodstraf in Amerika dan stel je je daar op in lijkt me.



Maar dat van die journalist, dat vroeg ik me vandaag ook af. In dat laatste moment lijkt me toch wel een gevoel van paniek te komen. Maar misschien geef je je inderdaad over aan het onvermijdelijke? Het zal misschien iets makkelijker zijn als je in god gelooft, dat je je dan aan hem / zijn wil overgeeft?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat je lichaam je zoveel mogelijk probeert te beschermen tegen het aankomend geweld.
Lijkt me ook een deel ongeloof, ongeloof dat je dat over komt, ik heb nu al zo veel filmpjes gezien (helaas, maar het gebeurt en ik wil mijn ogen er niet voor sluiten) van executies in Syrië en Irak en het lijkt mij iets gangbaars te zijn, dat af sluiten.
Alle reacties Link kopieren
je hoort ook geen geluiden meer.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Hij weet dat t gefilmd wordt. Ik denk dat hij waardig wil sterven. hij weet dat veel mensen dit filmpje gaan zien. Ik zou in zo n situatie ook liever met mn hoofd omhoog sterven dan smekend en paniekeri

. En ook een stukje berusting lijkt me. het onvermijdelijke
ik heb het filmpje niet gezien en dat wil ik ook zo houden.

Bij de executies in de USA leven de gevangen lang toe naar hun executie ze worden daar ook op voorbereid. Als ik het zo opschrijf besef ik me wat enorm onmenselijk dat is. BAH
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 20 augustus 2014 @ 16:49:

in een shock situatie sta je, ahw, buiten jezelf.

tenminste, zo heb ik het ervaren.En je leeft nog steeds? bijzonder!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 20 augustus 2014 @ 17:12[/message]:

[...]





En je leeft nog steeds? bijzonder!



gelukkig wel, al heb ik wel een enorme angst voor geweld gekregen.

ik heb ook bizar veel geluk gehad.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo is dat bijzonder dat ze nog leeft?

Ik heb het ook zo ervaren, bij een situatie waarin het bijna onvermijdelijk was dat er met hoge snelheid een auto frontaal op de auto waarin ik zat zou botsen, ben ik ook op zwart gegaan.

Soort beschermingsmechanisme denk ik van je hersenen. Sindsdien vind ik dat wel een geruststellend idee.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt mij inderdaad ook Vinyl.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatste een documentaire gezien bij de uil van Athena over de doodstraf. De man die het moest ondergaan omschreef het als een diepe depressie.



In deze documentaire kwam ook een man aan het woord die om en nabij 125 executies had bijgewoond als uitvoerende. Na de 125ste, (een vrouw) begon hij ongecontroleerd te trillen en te shaken. Hij kon het niet meer opbrengen en nam ontslag. Hiermee verspeelde hij de recht op zijn pensioen. Maar het had ongemerkt zo diep ingegrepen op zijn psyche, de ene na de andere naar de executie begeleiden, dat het deze man veranderde van een voorstander van de doodstraf naar een tegenstander.

Niemand heeft het recht een ander te doden ook een overheid niet. En daar heeft hij gelijk in.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft trouwens ook een keer een frontale botsing met een andere auto veroorzaakt. Ik zag die andere auto met een rotvaart tegen de onze aan knallen. Ik kon alleen nog wat roepen, te verstijfd van angst om adequaat (stuur omgooien bijv.) te kunnen reageren.

BANG!





Bij mij ging er niets op zwart.
Alle reacties Link kopieren
Dat is de discussie niet echt dubbeltje, dat wil ik juist voorkomen.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Alle reacties Link kopieren
verstijven van angst is ook een soort van op zwart gaan.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:clementien schreef op 20 augustus 2014 @ 16:39:



Ik vraag mij af, waarom stelt het lichaam op dat moment geen vecht/vlucht mechanisme in werking?





Bij acute stress volgen er de befaamde F-reacties. Twee heb je er al genoemd: vechten (fight) en vluchten (flight). De gene die je niet hebt genoemd is verstarren (freeze).

Ik vermoed dat dit gaande is in deze situaties, bevroren van angst.
Alle reacties Link kopieren
Het is vechten, vluchten of bevriezen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat gebeurt er bij langdurige stress?



Zoals bij een terdoodveroordeelde?
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat die blijft hopen dat het niet doorgaat.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de video niet gezien, wel lang geleden zoiets niks vermoeden; vreselijk!! Ik denk idd. dat je hersenen op zwart gaan, je weet namelijk dat geen enkele manier is om weg te vluchten; je geef je over aan je lot.



Wat ik niet kan begrijpen is hoe mensen hiernaar kunnen kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven