Starten met Citalopram

27-08-2014 08:55 816 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat is de bedoeling...



Straks heb ik een afspraak met de dokter, die mij op advies van de psychiater Citalopram gaat voorschijven ivm een angststoornis en een beginnende depressie.

De angststoornis heb ik al zeker 10 jaar en ik heb goede en slechte perioden, maar helemaal weg is het nooit. Ook heb ik vreselijk veel lichamelijke klachten, waarschijnlijk door de altijd aanwezige spanning in mijn lijf.



Sinds de geboorte van mijn dochter gaat het echt niet goed. Eerst kreeg ik een postnatale depressie die helaas pas laat werd vast gesteld. Waardoor behandeling dus pas laat op gang kwam en ik al erg diep zat. Uiteindelijk ben ik er zonder medicijnen uit gekomen, maar de angst en paniek is nooit weg gegaan. De paniekaanvallen had ik wel redelijk onder controle, maar de angstgedachten kon ik niet stoppen, maar het was leefbaar.

Nu sinds een paar weken is de paniek ook weer volledig terug en zit ik weer thuis. Iedere ochtend is de angst voor een nieuwe dag er weer. En ik ben het zo zat, dat vechten tegen alles.



Na een afspraak met de psychiater vindt zij het tijd om nu dan maar aan de AD te gaan. Ik ben al 10 jaar bezig met verschillende therapieën en mezelf door de dagen heen worstelen. Ik wilde nooit aan de AD, maar nu weet ik even niet welke andere oplossing er is. Ik moet namelijk wel voor mijn kind zorgen en dat lukt niet. Zij raakt over haar toeren als ze bij mij is omdat ik zo gespannen ben en veel huil. Ik kan ook niks van haar hebben en val snel uit tegen haar. Ik heb al te veel aan mezelf.



Maar ik zie dus zo vreselijk op tegen het beginnen met de Citalopram. Wat gaat het doen met mij? Krijg ik veel last van de bijwerkingen? Lukt het me wel om me door de komende weken heen te slaan? Wat als het niet aanslaat? Ik ben bang voor de mallemolen van verschillende AD's proberen. Opbouwen, afbouwen, bijwerkingen etc.

Hopelijk kan ik hier mijn hart een beetje luchten en wellicht heeft iemand ervaring?
Ik ben nooit voor medicijnen voor angstklachten, maar voor jou zeg ik echt; probeer het! Je doet het al zo goed met de therapieën die je volgt. Wellicht heeft je lichaam dat extra zetje nodig! Probeer het, en anders kun je altijd weer terug naar de uitgangssituatie! Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al jaren Citalopram. Toen ik er destijds mee begon was het een vrij nieuw middel (volgens mij), met minder bijwerkingen dan de tot dan toe gangbare middelen.

Ik heb helemaal geen bijwerkingen gehad, behalve dat ik na twee weken fluitend liep te stofzuigen.

Dat is wel weer gestopt, maar ik voel me met Citalopram nog steeds beter dan zonder (heb twee stoppogingen gedaan).
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
O dat zijn in ieder geval positieve berichten Solomio! Heb je het rustig aan opgebouwd?



Omdat ik zo bang ben voor de bijwerkingen, vooral voor misselijkheid en heftigere angsten, denkt zij dat het zal helpen om te beginnen met een lage dosis en dat steeds verder op te bouwen. Maar daardoor kan het wel weer langer duren voordat het aanslaat, omdat het langer duurt voordat ik op de juiste dosis zit natuurlijk...



Ja larva, dit is ook echt mijn laatste optie. Ik weet nu geen andere oplossing. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er wel twee weken wat ziek van geweest toen ik begon. Hoofdpijn, wat duizelig maar niks heel ergs. Na een week of twee begon ik ook het effect te merken en voelde ik me vooral al veel beter. Na een week of vier voelde ik me eindelijk weet gewoon mezelf. Ik was er heel blij mee. Ben ondertussen wel ook alweer anderhalf jaar gestopt en kan nu prima zonder.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zaligmakend, en ja, soms heb je last van bijwerkingen, maar als het aanslaat voel je je zo'n stuk beter, en vraag je je af waarom je het niet eerder hebt gedaan.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
quote:Levin5 schreef op woensdag 27 augustus 2014 09:15 O dat zijn in ieder geval positieve berichten Solomio! Heb je het rustig aan opgebouwd?



Omdat ik zo bang ben voor de bijwerkingen, vooral voor misselijkheid en heftigere angsten, denkt zij dat het zal helpen om te beginnen met een lage dosis en dat steeds verder op te bouwen. Maar daardoor kan het wel weer langer duren voordat het aanslaat, omdat het langer duurt voordat ik op de juiste dosis zit natuurlijk...



Ja larva, dit is ook echt mijn laatste optie. Ik weet nu geen andere oplossing. Bedankt! Meid je strijdt al zolang dat die 2 wkn peanuts voor je gaan worden! Geef het goed aan aan je omgeving en dan zijn die dagen zo voorbij. Ik denk altijd zo, ohh 2x een maandag 2x een dinsdag enz enz makkie!!
Alle reacties Link kopieren
Dag levin, de bijwerkingen van citalopram vallen erg mee vergeleken met andere ad. Voor mij maakte het gebruiken van citalopram echt het verschil tussen leven met voortdurende angst en paniek en kunnen functioneren in de maatschappij. Ik hoop dat het voor jou ook zo goed gaat werken! Soms kom je er zonder medicatie gewoon niet zelf uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in februari begonnen met citalopram 20 Mg vanwege steeds terug kerende depressies. Ik kan alleen maar zeggen hoe blij ik ermee ben dat ik dit slik!!!! Ik voel me weer goed, kan weer gelukkig zijn, heb weer zin in de dingen, ik kan wat luchtiger zijn over bepaalde zaken, ik pieker niet meer, kortom echt een verademing. Ben na een aantal maanden overgegaan naar 30 Mg en nu voel ik me nog beter.



Wat betreft de bijwerkingen zijn wel even vervelend. Ik heb me twee weken gevoeld alsof ik af en toe niet op deze aarde was, ik was zo duizelig, snachts zweten en wilde alleen maar slapen. Dit gaat vanzelf weer over! Enige waar ik nu last van heb is soms snel zweten en minder zin in sex. Nou dit neem ik er op de koop toe bij.

Ook als je gaat verhogen moet je weer rekening houden met de bijwerkingen, bij mij waren ze minder heftig maar wel weer aanwezig.



Laat je goed begeleiden door je arts, stel vragen en ga vooral door met je therapie!



Succes meid!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn, jullie berichten maken we wel wat minder zenuwachtig.

Ik ben zo nerveus voor die stomme bijwerkingen dat ik me daardoor bijna laat tegenhouden. Maar dat is niet reëel natuurlijk want die bijwerkingen gaan weer voorbij.



Zoals de psych al zei; door de bijwerkingen voel je je misschien de komende weken rot, maar zonder ook.



Ik heb ook veel te veel zitten googelen waar ik de rotste dingen voorbij zag komen. Tot aan psychoses aan toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:kanarie79 schreef op 27 augustus 2014 @ 09:22:

Dag levin, de bijwerkingen van citalopram vallen erg mee vergeleken met andere ad. Voor mij maakte het gebruiken van citalopram echt het verschil tussen leven met voortdurende angst en paniek en kunnen functioneren in de maatschappij. Ik hoop dat het voor jou ook zo goed gaat werken! Soms kom je er zonder medicatie gewoon niet zelf uit.Wat goed om te horen! Fijn dat jij er zoveel baat bij hebt!
Alle reacties Link kopieren
Hallo Levin5, ik heb geen ervaring met starten met AD, maar wel met een jarenlange angststoornis en nu een beginnende depressie. Enkele weken geleden zat ik ook bij de huisarts om te starten met AD, dus ik denk dat ik wel ongeveer weet hoe je je nu voelt. Ook ik heb een kindje waardoor ik nu steeds meer het idee heb dat alleen therapie niet voldoende is.



Zou het kunnen dat juist je angststoornis en je beginnende depressie er nu voor zorgt dat je ook angstig bent voor het starten met AD? Het is natuurlijk helemaal niet gek om daar nerveus voor te zijn. Het voelt voor mij als een soort laatste strohalm en het niet weten hoe de bijwerkingen zullen zijn en of het wel gaat helpen is voor mij een reden om te blijven twijfelen. (en stiekem ook het idee dat ik het toch ook zelf moet kunnen).



Ik heb er overigens voor gekozen om toch weer in therapie te gaan, omdat mijn ergste angsten op dit moment zijn ontstaan na een afgebroken therapie-sessie bij een psycholoog die niet goed voor mij was. Ik denk dat als ze mij nu zouden adviseren om met AD te starten, ik dat met beiden handen aan zou grijpen. Voor mezelf en ook voor mijn dochter. Voor nu ga ik eerst vol voor de nieuwe therapie, die start vandaag... ook doodeng.. brr.



Heel veel sterkte!! Ik hoop dat je je snel beter zult voelen.
Ik slik ook 20 mg en had ik het maar jaren terug gekregen, wat een verademing.



Bijwerkingen zijn echt 90% minder erg bij mij dan alle medicijnen daarvoor. Ik heb nu soms nog steeds wel dikke vingers en ogen s'ochtends maar dat is niks vergeleken met andere bijwerkingen van de andere medicijnen.

Wel 1e week hoofdpijn gehad en bij ophogingen ook een dagje of wat.

Viel erg mee.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Welsie, wat naar dat jij er nu ook weer middenin zit.

Ik heb ook al die tijd gevonden dat ik het zelf wel moest kunnen, want het zit maar tussen je oren. het is maar angst. Maar toch, ondanks verschillende therapieën komt het steeds weer terug. En op dit punt kan ik bijna niet meer alleen thuis zijn met mijn dochter door de angst en paniek.



Ik heb me er wel een beetje bij neergelegd dat therapie alleen blijkbaar niet genoeg is voor mij. En ik heb nu niet meer alleen de verantwoordelijkheid voor mijzelf, maar ook voor mijn kind. Zelf heb ik ervaring met een moeder met een angststoornis en (ondanks dat ze het vaak goed heeft weten te verbergen voor ons) dat heeft gewoon zijn weerslag op veel dingen. Ik heb er niet vreselijk veel last van gehad, maar toch gun ik mijn dochter dat niet. Die gun ik een moeder die vrolijker is en dingen durft te ondernemen met haar. Dat voel jij waarschijnlijk net zo.



En natuurlijk zorgt mijn angststoornis ook weer voor die angst voor AD. Angst om de controle te verliezen. Mijn angst is ook vaak om 'niet lekker' te worden. Misselijk, duizelig etc. En dat kan ik natuurlijk wel verwachten qua bijwerkingen.



Heel veel succes met je therapie. Ik hoop van harte dat het je gaat helpen! Het is heel belangrijk dat het goed klikt met je behandelaar, dus ook dat hoop ik voor je en geef het anders op tijd aan.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 27 augustus 2014 @ 10:25:

Ik slik ook 20 mg en had ik het maar jaren terug gekregen, wat een verademing.



Bijwerkingen zijn echt 90% minder erg bij mij dan alle medicijnen daarvoor. Ik heb nu soms nog steeds wel dikke vingers en ogen s'ochtends maar dat is niks vergeleken met andere bijwerkingen van de andere medicijnen.

Wel 1e week hoofdpijn gehad en bij ophogingen ook een dagje of wat.

Viel erg mee.Dat zijn goede berichten!! Met welke dosis ben je gestart?
Alle reacties Link kopieren
Nou dat is ook toevallig.

Ik begin er morgen mee.

Ik zit nu op mijn tel. maar ik kom hier straks nog wel even terug om je erover te vertellen.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Je hoeft toch niet te vechten, en niet te vluchten! Je kan gewoon blijven staan.
quote:Opbouwen, afbouwen, bijwerkingen etc.

Maar daar ben je toch zelf bij! Voel je je een veertje in de wind of zo? Dat is natuurlijk niet zo. Plant je voeten in de grond en blijf staan. Niemand die je echt iets kan maken.



Sterkte! Dat middel wat je noemt is een van de zwakste (mildste) AD.
Alle reacties Link kopieren
Allemaal heel herkenbaar Levin5. Mijn allergrootste angst is ook dat ik mijn dochter iets meegeef van mijn angsten. Ik probeer me niet te laten beinvloeden door mijn angsten, maar het is er altijd. Het kost altijd energie en het zit me 24 uur per dag in de weg. Natuurlijk met goede en slechte perioden.



Ik hoop van harte dat je over een maand blij bent met je beslissing. Laat je ons weten hoe het je vergaat?
Alle reacties Link kopieren
Hier verschillende middelen gehad! Van citolapram bijna geen bijwerkingen gehad ik heb een lage dosering en het werkt perfect tegen mijn angstoornis! Maak je niet te druk niemand vind het leuk om medicatie te nemen, mensen die het aan hun hart hebben niet, mensen met diabetes niet maar als het je helpt waarom zou je het dan niet doen.....
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Ik start dus morgen met 20 mg.

Eerst 4 dagen een half pilletje en dan een hele, 1 keer per dag.

Ik hoop dat ik er goed op reageer.

Een vriendin heeft het vorig jaar een tijdje moeten slikken vanwege milde depressie, Zij zegt dat ze op dag 10 ineens helemaal happy wakker werd.

Ze heeft het ongeveer een half jaar geslikt, en is toen zonder problemen gestopt. (na rustig afbouwen uiteraard)



Weet je, ik wilde idd dat ik het niet nodig had, maar ik voel me zo beroerd dat ik blij ben ermee te kunnen beginnen.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kennis gehad die had heel weinig bijwerkingen van citalopram! En het hielp goed bij haar tegen angst/depressieve gevoelens
Alle reacties Link kopieren
He Delite, ga jij het ook slikken tegen angst of voor iets anders?



Ik denk dat iedereen graag alles zelf wil doen. Zoals dance01 al zei, niemand vindt het leuk om medicijnen te moeten slikken.

Een vriendin van mij slikt ook waarschijnlijk de rest van haar leven medicijnen voor haar schildklier, heel vervelend vond ze het, maar nu ze zich stukken beter voelt doet ze het graag. Alleen lijkt het bij psychische ziekten vaak nog een taboe om daar een pilletje voor te moeten slikken.



Ik had ook gehoopt dat ik het zonder zou kunnen en even leek het daar ook op. Maar gelukkig hoor ik tot nu toe veel goede berichten over Citalopram!
Alle reacties Link kopieren
quote:Levin5 schreef op 27 augustus 2014 @ 08:55:



Ik moet namelijk wel voor mijn kind zorgen en dat lukt niet. Zij raakt over haar toeren als ze bij mij is omdat ik zo gespannen ben en veel huil. Ik kan ook niks van haar hebben en val snel uit tegen haar. Ik heb al te veel aan mezelf.





Arm , arm meisje!

Je zou er alles aan moeten willen doen om een goede moeder voor je dochter te kunnen zijn. Echt alles!!

En niet miepen of zeuren over mogelijke bijwerkingen!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 27 augustus 2014 @ 12:57:

[...]



Arm , arm meisje!

Je zou er alles aan moeten willen doen om een goede moeder voor je dochter te kunnen zijn. Echt alles!!

En niet miepen of zeuren over mogelijke bijwerkingen!Bedankt voor deze bijdrage, maar ik BEN een goede moeder voor mijn kind. Ik doe er namelijk alles aan om weer normaal te kunnen functioneren. En op momenten dat dat niet gaat, zoals nu, zorg ik er voor dat ze wordt opgevangen door mensen die haar wel alle aandacht kunnen geven en waar ze het fijn heeft. Zonder haar zou ik ook waarschijnlijk niet aan de AD gaan. Het is ook geen vraag of ik wel of niet ga starten hoor.. Ik maak me zorgen en heb angsten en twijfels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven