Totaal niet thuisvoelen in nieuwe wijk

29-08-2014 00:26 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik zit met een probleem. Sinds twee week woon ik op mezelf. Ik had me hier erg op verheugd en het was ook gewoon praktischer ivm mijn opleiding. Het is een klein huisje net groot genoeg voor 1 persoon. Het is dus geen studentenhuis. Tijdens de bezichtiging heb ik de directe buren ontmoet: aan de ene kant een stel, beide een jaar of 40 en het lijken me nette mensen. Aan de andere kant een bejaarde vrouw. Mijn eerste indruk van de wijk was dus erg goed en de locatie was ook nog eens perfect.



Ondertussen woon ik er dus en mijn mening is na twee week al compleet veranderd. Ongeveer 1 km verderop is een soort jeugdsoos. Daar komen veel mensen van mijn leeftijd (20 jaar), met name jongens. Het zijn vaak asociale types: veel schreeuwen en midden op de dag al dronken. Een aantal van deze jongens heeft ontdekt dat ik hier nieuw ben komen wonen. Ik ben een van de weinige jongeren in deze wijk, dus het viel ze meteen op. Sindsdien word ik constant lastig gevallen. Ze fietsen/lopen constant voor mijn huis langs en kijken steeds naar binnen. Soms wachten ze zelfs voor de deur tot ik naar buiten kom. Als ik ergens naar toe ga staan ze 9 van de 10 keer in de buurt en dan roepen ze me na. Ik voel me echt geïntimideerd. De rest van de buurt heeft hier geen last van aangezien zij van een andere leeftijd zijn en dus geen "doelwit". Ik woon hier totaal niet met plezier en voel me soms zelfs angstig, omdat ze steeds voor mijn huis staan te schreeuwen. Ik heb hier ook nog geen vrienden en mijn vrienden en familie wonen op meer dan 1,5 uur rijden, dus ik ben tot nu toe steeds alleen.



Wat moet ik nu?!

Ik heb dit nog aan niemand verteld, ook vanwege schaamte.

Misschien dat jullie tips hebben?
Alle reacties Link kopieren
Oei

Wat een nare situatie zo.

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar telefoonnr. van beheerder van jeugdsoos en met hem/haar een afspraak maken.

Misschien dat diegene de jongens aan kunnen pakken.

Contact opnemen met de politie kun je ook doen, die hebben vast ook wel ideeen.



Ik weet alleen niet of dit gaat helpen, dus de kans zit er best in dat je voor je eigen rust zal moeten kiezen om te gaan verhuizen.



Maar zelf zou ik me niet mijn huis uit laten zetten zonder niet eerst wat te hebben geprobeert. Sterkte in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je tips.

Het probleem met de jeugdsoos is waarschijnlijk dat de soos nog vrij ver weg is van mijn huis. Ik denk dat mijn huis net op de route ligt tussen de huizen van de jongens en de soos. De beheerder van de soos kan hier denk ik niet veel mee..



De politie had ik zelf ook aangedacht, maar ik denk dat ze weinig kunnen doen, want volgens mij doen de jongens niks strafbaars. Het is alleen heel vervelend. Misschien dat ik toch binnenkort even langs ga om tips te vragen.



En anders zit er inderdaad niks anders op dan verhuizen. Ik zie mezelf hier anders echt niet langer wonen.
Wat een vervelende situatie. Dat je niet prettig vindt, snap ik heel goed, ik denk dat dat niet iets is om je voor te schamen. Ze wachten je op en roepen je na, je wordt dus ook echt geïntimideerd.



Contact opnemen met de soos en/of de politie inderdaad.
Wijkagent bellen.
Alle reacties Link kopieren
Negeren die lui! Als ze dat merken, is de lol er snel af en zoeken ze iets anders in plaats van een vak te leren en naar de kapper te gaan.. Laat je nieuwe woonplezier er niet meteen door verpesten TO. Als het te erg wordt, politie bellen. Of gewoon een keer het ram open doen en eenmalig reageren: jongens, kom op zeg..... Waarom hangen jullie eigenlijk op straat? Ga nu toch even wat anders doen zeg, doe me een lol.... En doe dezelfde mededeling op een rustig moment bij de jongerensoos, zeg dat je er niet van gediend bent, en als ze die lui niet opvoeden, je gewoon de politie belt. Kom op, laat je niet meteen wegjagen.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Ja kijk als je zegt dat wijkagent/politie etc. niks voor je kunnen doen, dan heeft hier reageren al helemaaaal geen zin natuurlijk he. Je hebt het niet eens geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen zitten ze juist bij sozen helemaal niet te wachten op klachten uit de buurt. Ik zou dus zeker eens contact opnemen daar!
wijkagent kan juist heel veel voor je doen! gewoon bellen.
Alle reacties Link kopieren
Of volledig negeren of als dat niet werkt de jongens rechtstreeks aanspreken en zeer duidelijk zeggen dat je er niet van gediend bent. "Ik wil niet dat jullie mij lastig vallen. Laat me met rust !" Desnoods zeg je de 2de dag, "laatste keer, laat mij met rust, zeg het nog één keer vriendelijk, anders maak ik er werk van."



Doen ze het dan nog de volgende dag, dan de beheerder en / of de wijk agent bellen.



En heb je geen broer of vriend ofzo die af en toe ff mee kan lopen als zijnde jouw vriendje aan jouw arm... Misschien helpt dat. Dat ze daarvoor wel respect (wat ernstig de vraag is maar het proberen waard) hebben of de hoop verliezen.



Ondertussen doorzoeken naar andere stek.



Verder nog een optie wellicht een scooter en helm met spiegelglas die je binnen al op zet zijn ze ook snel uitgekeken.
Gewoon met hun meedoen, na verloop van tijd ben je een van hun en hoor je er gewoon bij en krijg je respect. Spreek uit ervaring, gewoon van je afbijten, meelachen en duidelijk je grenzen aangeven.

Als het natuurlijk bij deze dingen blijft.



Als voorbeeld, mijn buurman, een Marokkaan, geen probleem ik ben een halve. Bracht mijn eerste pizza maar ik weet zeker dat hij in de drugs zit. Late ritjes in de nacht en nachtelijk bezoek. Ik ben zo anti drugs m.n. door mijn zoon maar daar wil ik verder niet op ingaan. Ik breng hem met oud en nieuw appelflappen en oliebollen en daarvoor in de plaats, als ik door mijn rug gegaan ben gegaan bel ik bij hem aan en brengt hij mijn boodschappen boven. Voor de rest hebben we geen contact, maar ga niet meteen van het slechtste uit.
Met andere woorden, probeer gewoon een gesprek aan te gaan, daar win je zoveel respect mee.
Alle reacties Link kopieren
Oe ik vind dat je wel heel makkelijk bij de pakken neer gaat zitten hoor.

Je probeert niet eens iets.

Niet naar de soos,niet naar de wijkagent.



Wat had je verwacht van dit topic?

Dat een van ons de jongens even kwam aanspreken?



Soms moet je vechten voor een plekkie.

Nou ja niey letterlijk natuurlijk, maar je moet wel iets ondernemen vind ik.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Bizar dit. Ik zou nieuwe woonruimte zoeken. Ik ken dit niet: in de wijken waar ik altijd heb gewoond 'negeert' iedereen elkaar en dat is precies de anonimiteit van de stad die zo prettig is. Zou er niet aan moeten denken dat compleet onbekenden zich met mijn leven bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gedraag jij je eigenlijk? Ik bedoel, als jij als een schuchter muisje naar buiten komt ben je natuurlijk een makkelijk doelwit voor die jongens.
Wijkagent! Ervaring hier met hangjongeren en de wijkagent heeft ons probleem zeker opgelost. Iedereen is respectvol behandeld en konden na het gesprek goed door een deur zonder elkaar tot last tre zijn. Geloof het of niet maar daar is de wijkagent voor.



Gesprekken met de jeugd door onszelf wel geprobeerd maar wij kwamen er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:biefstuk schreef op 29 augustus 2014 @ 07:52:

Hoe gedraag jij je eigenlijk? Ik bedoel, als jij als een schuchter muisje naar buiten komt ben je natuurlijk een makkelijk doelwit voor die jongens.



Hier zakt mijn broek van af!



Dus schuchtere mensen moeten maar van karakter veranderen als ze lastig gevallen worden? Omgekeerde wereld dit.
Alle reacties Link kopieren
Sorry Biefstuk, vind het een rare opmerking, dus TO moet zich aanpassen? Omgekeerde wereld...!
Alle reacties Link kopieren
Ha, Wardijntje was me net voor.



Ik was al bang dat de volgende vraag in dit topic zou zijn "Wat voor kleding draag je?"
Het is wat Biefstuk zegt, je eigen gedrag in zo'n situatie is heel belangrijk. Volgende keer op ze afstappen en je voorstellen met de opmerking dat ze waarschijnlijk heel erg nieuwsgierig naar je zijn want anders hingen ze niet zo rond je huis.



Begin een gesprekje met ze en laat ze merken dat je hun nieuwsgierigheid begrijpt en dat je je daarom komt voorstellen maar dat deze hoeveelheid van aandacht een beetje te veel is want je moet veel leren(studeren is een fout woord) Zeg dat je het leuk vindt als ze je gedag zeggen maar dat dit echt te veel is en of ze een beetje rekening kunnen houden met je.



Ze zijn zo omdat ze een reactie willen uitlokken en het laatste wat ze verwachten is dat ze aangesproken worden en ook aso's kun je best iets vragen. Vaak vallen ze best mee.
Alle reacties Link kopieren
Contact opnemen met de beheerder van de soos of de wijkagent. Die kunnen die jongens echt wel aanspreken.



Als het jongeren van jouw leeftijd zijn dan worden daar dus dingen georganiseerd voor mensen van jouw leeftijd. Je schrijft dat je nog niemand kent daar dus doe eens gek en ga gewoon zelf naar die soos. Niet om te klagen maar om mee te doen.

Vallen die jongens misschien best mee.
Alle reacties Link kopieren
Als je je niet thuis voelt moet je integreren . Dus meedoen met een activiteit in de soos bijvoorbeeld. Ga op een sport in de buurt enz.

En die andere jongeren uitleggen dat jij je geïntimideerd voelt omdat ze steeds bij jouw huis rondhangen maar dat je ze graag een keer in de soos ontmoet. Als je dit lastig vindt vraag je de wijkagent te bemiddelen, die wijkagenten zijn juist voor dit soort dingen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Op zulke lui afstappen zou ik mijn eigen dochter niet meteen aanraden hoor Als je geen overwicht hebt in zo'n situatie, dan kan dat ook heel verkeerd uitpakken. Ik zou TO ook aanraden om in eerste instantie contact op te nemen met de beheerder van de soos (die idd vaak niet zitten te wachten op overlast in de buurt) en als je daar geen gehoor krijgt, de wijkagent bellen. Sterkte, het is een rotsituatie.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet om TO af te branden hoor, maar het ís wel zo dat als je met je schouders omlaag en spichtig en verlegen de deur uitgaat, dat je een makkelijk doelwit bent. Haren op je tanden kweken gaat helaas niet vanzelf, maar je hele houding kan echt wel een verschil uitmaken.
quote:biefstuk schreef op 29 augustus 2014 @ 08:53:

Het is niet om TO af te branden hoor, maar het ís wel zo dat als je met je schouders omlaag en spichtig en verlegen de deur uitgaat, dat je een makkelijk doelwit bent. Haren op je tanden kweken gaat helaas niet vanzelf, maar je hele houding kan echt wel een verschil uitmaken.



Dit kan waar zijn, maar je moet je afvragen wat er eerder was. Je kunt een open en vrije houding hebben, maar als je constant geïntimideerd wordt, dan verander je natuurlijk wel. Het gaat hier om gasten die midden op de dag al dronken zijn en schreeuwen en stalken, niet om aardige lui die af en toe een grapje maken richting TO maar haar best in hun midden willen opnemen als ze maar niet zo verlegen was.

Kijk ervoor uit dat je niet het slachtoffer de schuld gaat geven van de situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven