Volwassen dochter met borderline

21-08-2014 16:31 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva-dames,



Hopelijk hebben jullie advies voor mij. Ik heb een dochter van 22. Na jarenlang problemen en jeugdzorg, is er op haar 18e uiteindelijk een borderline persoonlijkheidsstoornis en een antisociale stoornis ontdekt bij haar.



Nu is ze 22 en het blijft een geworstel met het "normale" leven. Ze is slim genoeg, maar door de sociale aspecten van haar stoornissen, is ze niet/nauwelijks in staat om in de maatschappij mee te draaien.



Ze heeft net met veel uitstel en hakken-over-de-sloot een opleiding op MBO niveau afgerond. Helaas is er in deze beroepsgroep nauwelijks werk te vinden. Maar haar aansporen tot solliciteren is al een drama. Momenteel heeft ze een vakantiebaan in een ander beroep waar ze nu bijna 3 weken werkt, maar hier loopt ze alweer tegen haar stoornissen aan. Na dit baantje zal het wel weer ophouden en zit ze weer thuis op de bank.



Nu hebben wij het financieel gezien best goed en betalen daarom al haar vaste lasten en als ze het huishouden doet, sponsoren we eens per week een avondje uit. Maar dit kan toch niet haar leven lang doorgaan? Ze zal nooit voor langere tijd een vaste baan houden. Maar een uitkering aanvragen kan niet zolang ze nog thuis woont (tenminste, dat heb ik begrepen) en uit huis gaan zal niet lukken zolang ze geen baan heeft.



Een jaar of 2 geleden hebben we een WAjong uitkering aangevraagd. Niet om de uitkering te krijgen, maar om hulp te krijgen. Daar kreeg ze een heel uitgebreid gesprek en een test. Na 6 weken de conclusie: ze kon wel in een magazijn gaan werken.... Ik begrijp dat ze nu uitgaan van "wat kan iemand wel ipv wat kan iemand niet", maar ik heb het gevoel dat ze niet kijken naar de geestelijke gezondheid van iemand, alleen naar de lichamelijke gezondheid.



Heeft iemand nog een idee wat we kunnen doen? Ze moet toch een keer voor zichzelf kunnen zorgen?



Alvast bedankt voor jullie reacties!
Begeleid wonen? En ze kijken zeer zeker wel naar geestelijke beperkingen hoor, alleen de norm is erg streng.
Alle reacties Link kopieren
Wat denk jij dat ze kan?
Postbode niet wat voor haar? Mijn broer woont op een speciale plek en is postbode ondanks volledige afkeuring, hij heeft shizofrenie.
Alle reacties Link kopieren
@Annapalona: Begeleid wonen heb ik me nog niet volledig in verdiept. Ze heeft wel wat vrienden die begeleid wonen, maar die zijn onder de 21, weet niet of dat ermee te maken heeft. Ze zou zelf graag een huisje voor zichzelf willen hebben, maar ziet ook wel in dat dat niet zomaar kan. Maar goeie tip, daar ga ik eens even op googlen.



@spectral: ja, wat denk ik dat ze kan.... Het ligt helemaal aan de situatie. Is het werk niet te stressvol, maar ook niet te eentonig en heeft ze begripvolle collega's, dan denk ik dat ze een baan voor halve dagen voor langere periode kan volhouden.
Waarom zou ze niet in een magazijn kunnen werken volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
@tekenis: ze zou misschien wel in een magazijn kunnen werken (hoewel ze lichamelijk niet erg sterk is), maar de reactie viel me gewoon tegen. Ik had meer hulp verwacht van UWV. Misschien lag dat aan mijn verwachtingen en niet aan de reactie van UWV, hoor.
Het UWV wil mensen gewoon zo snel mogelijk aan het werk, naar wat ze kunnen. En als ze dat kan, dan kan ze dat. Heel simpel, maar waar



Voor de rest, maatschappelijk werk.
quote:dwergje1971 schreef op 21 augustus 2014 @ 16:50:

@tekenis: ze zou misschien wel in een magazijn kunnen werken (hoewel ze lichamelijk niet erg sterk is), maar de reactie viel me gewoon tegen. Ik had meer hulp verwacht van UWV. Misschien lag dat aan mijn verwachtingen en niet aan de reactie van UWV, hoor.



Nee ze helpen niet, ze keuren. Dat is alles, ben je niet eens met de uitslag bv ze kan niet goed met collega's omgaan, dan kan je een herkeuring aanvragen en moet je aantonen waarom dat dus niet kan.



Dan is dat een extra beperking en zullen ze met andere alleen uitvoerbare baantjes over de brug komen. Of tijdelijk afkeuren zodat iemand een bepaalde therapie kan afmaken om beter te kunnen functioneren.
Alle reacties Link kopieren
Aan de andere kant moet je misschien ook wat harder zijn, zo komt ze natuurlijk nergens....
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ja, maatschappelijk werk.... dat zou ik ook nog kunnen proberen. Ze is natuurlijk ook volwassen, dus ik kan haar niet dwingen. Maar misschien wil ze een gesprek wel proberen, ze wil zelf ook verder met haar leven, maar het lukt niet.....
Wat belangrijk is denk is ervaring met werken. Al gaat het maar 3 weken hier en 2 weken daar. Zo leert ze wel het werkritme en neus stoten geeft ook leermomenten. Er komt waarschijnlijk een moment in haar leven dat er geen vangnet meer is. Niet meer van jullie en niet meer van de staat (wordt alleen maar minder). Dan ben je blij als ze zichzelf wel enigzins kan redden.
Kan je niet eens meegaan naar haar behandelaar en vragen of zij weten waar je in jullie buurt terecht kan met deze vragen? Ws inderdaad maatschappelijk werk, maar dan krijg je meestal een naam en direct nummer van een instantie.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 21 augustus 2014 @ 16:55:

Aan de andere kant moet je misschien ook wat harder zijn, zo komt ze natuurlijk nergens....Ik begrijp je reactie, hoor. Maar we hebben zo'n vreselijke tijd achter de rug met zelfbeschadiging en zelfmoordplannen, dat ik wellicht een beetje overbezorgd ben.... Uiteindelijk vindt ze dan wel weer een baantje, maar loopt ze al snel weer tegen haar sociale beperkingen aan. En dan stopt zij er weer mee of wordt ze ontslagen en zijn we weer bij af.
quote:dwergje1971 schreef op 21 augustus 2014 @ 16:55:

Hmm, ja, maatschappelijk werk.... dat zou ik ook nog kunnen proberen. Ze is natuurlijk ook volwassen, dus ik kan haar niet dwingen. Maar misschien wil ze een gesprek wel proberen, ze wil zelf ook verder met haar leven, maar het lukt niet.....Woont ze bij jou? Leeft ze van jou? Ja? Dan kan je haar weldegelijk dwingen. Althans, eisen dat ze daar naar toe gaat.
quote:dwergje1971 schreef op 21 augustus 2014 @ 16:58:

[...]





Ik begrijp je reactie, hoor. Maar we hebben zo'n vreselijke tijd achter de rug met zelfbeschadiging en zelfmoordplannen, dat ik wellicht een beetje overbezorgd ben.... Uiteindelijk vindt ze dan wel weer een baantje, maar loopt ze al snel weer tegen haar sociale beperkingen aan. En dan stopt zij er weer mee of wordt ze ontslagen en zijn we weer bij af.



Dan zou ik dat bij een volgende Wajong aanvraag duidelijk melden. Ik zou ook ZSM gaan zoeken naar begeleid wonen of naar speciale woon projecten.

Je bent zo een jaar verder met alles.
quote:dwergje1971 schreef op 21 augustus 2014 @ 16:58:

[...]





Ik begrijp je reactie, hoor. Maar we hebben zo'n vreselijke tijd achter de rug met zelfbeschadiging en zelfmoordplannen, dat ik wellicht een beetje overbezorgd ben.... Uiteindelijk vindt ze dan wel weer een baantje, maar loopt ze al snel weer tegen haar sociale beperkingen aan. En dan stopt zij er weer mee of wordt ze ontslagen en zijn we weer bij af.



Dan heb je zeker maatschappelijk werk nodig. Dit kan je in je uppie niet. Hou er ook rekening mee dat ze dit mss gebruikt ter manipulatie, wat hoort bij haar stoornissen.



En dan vindt ze een baantje, en nog een, en nog een.. dan werkt ze wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze voor begeleid wonen misschien lastig wordt, omdat ze nog thuis woont. Bij begeleid wonen krijg je begeleiding thuis, met het runnen van een huishouden, organisatie, administratie enz. Aangezien ze nog geen huishouden hoeft te runnen, lijkt me dat niet aan de orde. Beschermd wonen misschien wel, dan krijg je dezelfde begeleiding, maar veelal intensiever én binnen een woonvorm van een instelling. Kan ook vrij individueel zijn. Daar heb je ook wel weer een indicatie van het CIZ voor nodig. Voor begeleid wonen trouwens ook. Verder heb je nog kamer-trainingscentra, maar dat worden er steeds minder...

Voor ondersteuning voor jullie zelf, kan je eens hier kijken of er iets is wat bij jullie aansluit. Ik denk dat jullie die ondersteuning goed kunnen gebruiken, het is hartstikke moeilijk waar jullie als ouders mee te maken hebben....
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Twee dingen:



Wat betreft UWV: zo snel mogelijk bezwaar aantekenen, als dat nog kan. Breed uitmeten wat ze allemaal niet kan, verklaringen van haar huidige werkgever vragen en dergelijke.



Ten tweede: wonen.



Het klopt dat het lastig is om meteen helemaal je eigen plekje te hebben. Als je dochter in staat is om zelf een huishouden draaiende te houden (zelf boodschappen doen, koken, afwassen, wassen, strijken, schoonmaken en opruimen) zou ik kijken of ze misschien in een sociale huurwoning terecht zou kunnen, evt met urgentie. Daar kun je dan ambulante begeleiding bij zoeken, via een RIBW of via de thuiszorg. Als ze nog niet in staat is om een huishouden draaiende te houden, zou je een intern traject kunnen proberen. Hou er wel rekening mee dat die trajecten tijdelijk zijn, en dat gemeentes steeds minder makkelijk een urgentie afgeven voor wonen-met-zorg (waar ze na zo'n traject onder valt). Zorg dus sowieso dat ze ingeschreven staat bij de wbv of Woningnet.



RIBW's hebben overigens ook 1-persoons plekken. Ik weet niet in welke regio je zit? Bij een aantal kan ik je de RIBW nog wel vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Dwergje, in welke regio wonen jullie?
Alle reacties Link kopieren
Allemaal dank voor de antwoorden, ik kan echt weer een stap verder! Ze hoeft van mij het huis nog niet uit, maar ik zou wel willen (ook voor haar) dat ze (financieel) wat meer voor zichzelf kan zorgen. Wij gaan ook wel samen op vakantie, dan is ze gewoon thuis. Het huis is nog heel als we thuiskomen en de katten leven nog, maar ze eet de hele week ontzettend slecht en maakt er een gigapuinhoop van. Dat is gelukkig wel opgeruimd als we thuiskomen :-)



Zelf kan ze (nog?) niet met haar geld omgaan, dus financiële ondersteuning is nodig. Ook administratief, want als er een brief binnenkomt waar ze iets voor moet doen, doet ze dat ook niet. Ik ben ook bang dat ze alleen nog maar slechte dingen eet als ze echt alleen woont. Nu houden wij alles (financieel, administratief en eten) nog in de gaten. Ik zou gewoon graag voor haar willen dat ze op een gegeven moment zelfstandig kan gaan wonen.



Het duurt altijd maanden voor ik haar weer zover krijg dat ze solliciteert en dan ook daadwerkelijk aangenomen wordt. Al die maanden zit ze thuis op de bank, zonder geld. Het zou fijn zijn als er wat meer ritme in komt. Desnoods iets via de sociale werkplaats of zo, evt. aangevuld met een uitkering.



Ik denk dat ik toch als eerste stap maar contact ga opnemen met maatschappelijk werk, in de hoop dat zij ons in ieder geval verder kunnen helpen. We wonen tussen Rotterdam en Den Haag in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 21 augustus 2014 @ 16:44:

Postbode niet wat voor haar? Mijn broer woont op een speciale plek en is postbode ondanks volledige afkeuring, hij heeft shizofrenie.

Soms vragen mensen Wajong aan juist om te kunnen werken. Omdat ze in een regulier dienstverband niet aan de eisen voldoen en er dus steeds uit vliegen.



Met Wajong heb je recht op een jobcoach die samen met jou naar een beschermde werkplek zoekt. En het heeft voor de werkgever ook weer voordelen als je Wajong hebt.



Ik vraag me af of jouw broer ook een aangepaste werkplek heeft? Ik hoor namelijk verhalen dat het werken bij de post redelijk 'hard' is. Veel extra dingen die je er 'even' bij moet doen zonder dat daar wat tegen over staat. En dat heeft ook weer zijn weerslag op de sfeer daar. Ik vraag me af of een kwetsbaar schizofreen persoon zo'n stressvol klimaat aan kan.
quote:saartjuhzes schreef op 22 augustus 2014 @ 10:12:

[...]



Soms vragen mensen Wajong aan juist om te kunnen werken. Omdat ze in een regulier dienstverband niet aan de eisen voldoen en er dus steeds uit vliegen.



Met Wajong heb je recht op een jobcoach die samen met jou naar een beschermde werkplek zoekt. En het heeft voor de werkgever ook weer voordelen als je Wajong hebt.



Ik vraag me af of jouw broer ook een aangepaste werkplek heeft? Ik hoor namelijk verhalen dat het werken bij de post redelijk 'hard' is. Veel extra dingen die je er 'even' bij moet doen zonder dat daar wat tegen over staat. En dat heeft ook weer zijn weerslag op de sfeer daar. Ik vraag me af of een kwetsbaar schizofreen persoon zo'n stressvol klimaat aan kan.



Hij brengt de post rond, wat moet daar aangepast aan zijn?

Hij loopt 3/4 uur per dag een aantal dagen in de week.

Weet niet waar jij het over hebt? Sorteercentrum? Want daar heb ik het dus niet over, ik had het over postbode zijn.



Werkgever weet van zijn schizofrenie en het gaat al een jaar goed.

Nog maar 1x een week uitgevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 22 augustus 2014 @ 10:15:

[...]





Hij brengt de post rond, wat moet daar aangepast aan zijn?

Hij loopt 3/4 uur per dag een aantal dagen in de week.



Werkgever weet van zijn schizofrenie en het gaat al een jaar goed.

Nog maar 1x een week uitgevallen.

Misschien heeft hij dan een goeie werkgever getroffen. En als je alleen bezorgt heb je ook niet zoveel met collega's en hun stress te maken.



Drie familieleden van mij waren een aantal jaar geleden ook postbezorger. Van de verhalen die zij vertelden had ik de indruk dat het een nare sfeer was, dat ze structureel onderbetaald werden, en opgejaagd werden.. dan wordt het wel stressvol.
quote:saartjuhzes schreef op 22 augustus 2014 @ 10:20:

[...]



Misschien heeft hij dan een goeie werkgever getroffen. En als je alleen bezorgt heb je ook niet zoveel met collega's en hun stress te maken.



Drie familieleden van mij waren een aantal jaar geleden ook postbezorger,. Van de verhalen die zij vertelden had ik de indruk dat het een nare sfeer was, dat ze structureel onderbetaald werden, en opgejaagd werden.. dan wordt het wel stressvol.Ja hij heeft een fijne leidingevende en alleen bezorgen is ideaal voor hem, vandaar mijn tip voor TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven