Vraag over narcisme, antisociale ps en psychopatie.

18-04-2014 19:28 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs wat over het onderwerp narcisme opgezocht en ik vind het nogal verwarrend. Ik ben uiteraard geen deskundige maar ik lees ook termen als psychopatie, sociopatie en antisociale persoonlijkheidsstoornis. Is dat nou allemaal hetzelfde of zijn er toch wezenlijke verschillen?



Wie weet hier meer van, of heeft hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Tis allemaal vervelend.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
En vele exen hebben het.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Een narcist wil graag bewonderd worden d.m.v. bevestiging en een sociopaat kan dat eigenlijk niet zoveel schelen.

Beiden zijn zeer egocentrisch.
quote:himalaya schreef op 18 april 2014 @ 19:32:

En vele exen hebben het.
quote:himalaya schreef op 18 april 2014 @ 19:32:

En vele exen hebben het.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk bij een psychopaat of sociopaat altijd gelijk aan een seriemoordenaar, maar dat zal wel een verkeerd beeld zijn.



Over die exen: 😬
quote:himalaya schreef op 18 april 2014 @ 19:32:

En vele exen hebben het.
quote:salandermillenium schreef op 18 april 2014 @ 19:28:

Ik heb onlangs wat over het onderwerp narcisme opgezocht en ik vind het nogal verwarrend. Ik ben uiteraard geen deskundige maar ik lees ook termen als psychopatie, sociopatie en antisociale persoonlijkheidsstoornis. Is dat nou allemaal hetzelfde of zijn er toch wezenlijke verschillen?



Wie weet hier meer van, of heeft hier ervaring mee?Je (ex)vriend heeft waarschijnlijk gewoon een kutkarakter.
Alle reacties Link kopieren
Degenen die ervaring hebben met zo iemand, is het het beste zo,n persoon te mijden, want volgens mij veranderen ze nooit.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk om dit in het kort uit te leggen. Het is niet allemaal hetzelfde in ieder geval. De Narcistische Persoonlijkheidsstoornis valt onder de persoonlijkheidsstoornissen, ook wel AS II stoornissen, de Antisociale Persoonlijkheidsstoornis valt daar ook onder.



Psychopathie en sociopathie zijn verouderde termen voor de Antisociale Persoonlijkheidsstoornis, die worden eigenlijk niet meer gebruikt.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Maryemma, dat kan natuurlijk ook nog, gewoon een rottig karakter!
Alle reacties Link kopieren
De rest boven mij heeft het allemaal fout trouwens.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verschillen, de biochemische of verschillen in de hersenen weet ik niet. Een narcist is in de kern zeer onzeker en een psychopaat heeft dat soort gevoelens niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Staat ook allemaal op wiki toch?
quote:salandermillenium schreef op 18 april 2014 @ 19:40:

Maryemma, dat kan natuurlijk ook nog, gewoon een rottig karakter! Gelukkig is het in de meeste gevallen gewoon dat: echte narcisten of sociopaten zijn redelijk zeldzaam.
psychopathie wordt nu antisociale persoonlijkheidsstoornis genoemd en betekent dat iemand het geweten, dat normaal bij mensen in de baby- en peuterfase ontwikkeld wordt niet ontwikkelt. Deze mensen hebben geen geweten. Kunnen dus ook geen empathie voelen en zullen zeer rationeel zijn en altijd voor zichzelf kiezen.



Sociopaten horen ook bij antisociale persoonlijkheidsstoornis, maar zijn vaak goed in staat om zich bepaalde maatschappelijk aanvaarde gedragingen eigen te maken. Ze kunnen hun gebrek aan empathie beter verbergen.



Bij een narcistische persoonlijkheidstoornis hebben mensen ook weinig empathie, gekoppeld aan een groot eigenwaardegevoel en grote behoefte aan bewondering. Dit laatste hoeft bij een sociopaat of psychopaat geen enkele rol te spelen.

Als deze mensen niet in het middelpunt van de belangstelling staan zullen ze vaak drama creeëren om dat toch te bewerkstelligen.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 18 april 2014 @ 19:41:

De rest boven mij heeft het allemaal fout trouwens.Ojee, heb je ook te lang naar jezelf gekeken in de vijver?
quote:salandermillenium schreef op 18 april 2014 @ 19:38:

Ik denk bij een psychopaat of sociopaat altijd gelijk aan een seriemoordenaar, maar dat zal wel een verkeerd beeld zijn.



Over die exen: 😬



Ik denk dat niet iedere psychopaat een moordenaar is, al is het zonder geweten wel makkelijk moorden.

Maar de hele bekende seriemoordenaars zoals Ted Bundy zijn wel psychopaten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wollstonecraft, 53 seconden geleden



Ojee, heb je ook te lang naar jezelf gekeken in de vijver?Jij wil zeggen dat ze het goed hebben dan?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Een persoonlijkheidstoornis houd je idd je hele leven. Gedrag en hoe er mee om te gaan kan veranderen, maar de kern verandert zelden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 18 april 2014 @ 19:53:

[...]





Jij wil zeggen dat ze het goed hebben dan?Ik maakte een grapje omdat ik dacht dat jij ook een (sarcastisch) grapje maakte. Als dat niet zo is, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Narcisme is een karaktertrek. Een karaktertrek die weer bij een persoonlijkheidsstoornis kan horen. Psychopathen hebben vaak narcistische trekjes.
Overigens mrs. Stanley, weet jij of narcisme ook altijd aangeboren is, of dat dat een reactie kan zijn op buitengewoon ingrijpende gebeurtenissen?

Als een soort verdedigingsmechanisme?

Want ik heb wel eens mensen gekend die wel bepaalde gedragingen lieten zien die daar bij passen, maar die ook psychisch zeer ingrijpende dingen hadden meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wollstonecraft, 44 seconden geleden

Overigens mrs. Stanley, weet jij of narcisme ook altijd aangeboren is, of dat dat een reactie kan zijn op buitengewoon ingrijpende gebeurtenissen?

Als een soort verdedigingsmechanisme?

Want ik heb wel eens mensen gekend die wel bepaalde gedragingen lieten zien die daar bij passen, maar die ook psychisch zeer ingrijpende dingen hadden meegemaakt.Ik geloof dat het inderdaad een reactie kan zijn en niet zo zeer altijd aangeboren. Maar de DSM probeert eigenlijk alleen te classificeren in plaats van de oorzaak achter het gedrag te beschrijven. Dat staat los van de diagnose, het gaat erom dat verschillende behandelaars bij dezelfde persoon tot dezelfde conclusies komen.
You know how I know? Because I reeaally think so!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven