Weerbaarheid jonge meisjes......Wie heeft succes verhalen !!

30-07-2014 10:11 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus op zoek naar een training / traject waar onze dochter *14 jaar* nog beter geleerd kan worden dat haar Nee ook telt, waar ze leert Nee te zeggen.



In het kort is de situatie zo, ze heeft sinds een paar maanden een vriendje waar ze geen nee tegen kan zeggen.

De gevolgen daarvan zijn zwaar waardeloos, natuurlijk heeft ze van ons een verbod gekregen hem nog te zien.

Dochter heeft al een diagnose identiteitsproblemen heeft een disharmonisch intelligentieprofiel wat maakt dat het voor haar lastig is te geloven dat deze jongen niet goed voor haar is.

Nee zeggen tegen sex kon ze niet, en was daar nog zeker niet aan toe, anders wordt hij zo boos Mama.

Maar hij is ook heel lief vind ze, hij koopt bloemen voor haar enz.

Dikke alarmbellen dus.

Trainingen van de laatste jaren zijn Rots en Water , SOVA training, dagbehandeling.

Ben dus dringend op zoek naar succes verhalen over trainingen die ik niet nog niet ken.

Natuurlijk internet al afgespeurd, dingen die ik vind bij haar passen, liggen dan weer buiten de regio, en nemen haar niet aan .
Geen tips helaas, maar veel sterkte gewenst, dit moet heel moeilijk zijn om te zien gebeuren.
Klinkt misschien gek, maar bij mij was de stap niet zo zeer nee leren zeggen, maar leren dat ik waardevol genoeg was om mijn eigen grenzen te mogen aangeven.



Ik zou dus eerder zoeken naar iets waar ze haar eigenwaarde kan opkrikken. Bij mij was dat toneelles. Misschien is dat iets voor haar? Kan ze ook meteen de SOVA extra oefenen
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat in de week van de mensenrechten, Lijn 5 en een andere jeugdinstelling (weet even de naam niet meer) weerbaarheidstrainingen gaven. Geen idee of ze dat altijd doen. Maar ik ben toen langs geweest voor mijn studie, en de meisjes die al wat langer bij Lijn 5 zaten, konden mij vertellen dat ze toch wat stabieler werden in het leven (Sommige waren aggressief, anderen juist heel bang om nee te zeggen)
Alle reacties Link kopieren
Kan ze niet beter leren dat ze meer waard is dan zo'n waardeloos figuur die zijn eigenbelang voor het hare laat gaan? Als ze zichzelf kan zien als waardevol dan gaat nee zeggen gelijk makkelijker. Ze hoeft dan geen genoegen meer te nemen met kruimels.

Heel veel sterkte en ik hoop dat het je lukt de voor haar juiste begeleiding te vinden.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Misschien raar: ik heb als jonge puber elk jaar via school een cursus zelfverdediging gevolgd. Daarin kwamen ook sociale dilemma's naar voren, je leerde jezelf te verdedigen, om hulp schreeuwen (ja, echt schreeuwen) en er werd ook veel gepraat.



M.i. zou dit standaard moeten zijn op elke middelbare school.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 30 juli 2014 @ 10:31:

Misschien raar: ik heb als jonge puber elk jaar via school een cursus zelfverdediging gevolgd. Daarin kwamen ook sociale dilemma's naar voren, je leerde jezelf te verdedigen, om hulp schreeuwen (ja, echt schreeuwen) en er werd ook veel gepraat.



M.i. zou dit standaard moeten zijn op elke middelbare school.Ik dacht hier ook aan, dus ik vind het helemaal niet raar.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg om dit te zien gebeuren. Ik denk dat het stimuleren van weerbaarheid al gebeurt vanaf heel jonge leeftijd: leren dat ze zelf de baas zijn over hun lichaam (niet onder druk worden gezet om een knuffel of een kusje te geven bijvoorbeeld), leren over zelfrespect (niet negatief praten over het uiterlijk van je kind, je eigen uiterlijk of dat van andere vrouwen) en eigenwaarde (bevestigen dat het kind goed is zoals het is, helpen om te gaan met conflicten enz.).



Ik ken de diagnoses die je stelt niet, maar kun je dit niet ook met een hulpverlener bespreken? Verbieden om hem te zien... hoe dwing je dat af? Je bent er niet altijd bij, tieners vinden altijd wel een manier om elkaar te zien als ze het echt willen. Heb je met haar gesproken over anticonceptie? Hebben ze dat gebruikt?



Ik denk dat het heel moeilijk is om als ouder op deze leeftijd een gesprek te voeren over seks (met betrekking tot haar dus, niet in het algemeen). Dat vinden meiden van die leeftijd erg genant. Heeft ze vriendinnen die hierin een goed voorbeeld kunnen zijn en die eens met haar kunnen praten? Of een andere vertrouwenspersoon?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:iris16 schreef op 30 juli 2014 @ 10:11:natuurlijk heeft ze van ons een verbod gekregen hem nog te zien.



Dit is ongeveer het domste dat je in een dergelijke situatie kunt doen.



Was ze voorheen nog open en eerlijk tegen je, vertelde ze alles en had je nog alle zicht op wat er gebeurde, nu gebeurd er nog (minimaal) hetzelfde maar dan in het geheim.

Nu zal ze jou vertellen dat ze hem niet meer ziet (het door jou gewenste antwoord) terwijl ze hem meerdere keren per week in het geheim ziet.



Contacten met een ongewenst vriendje nooit verbieden.

Het helpt vele malen meer het vriendje echt compleet de hemel in te prijzen, hem veel meer credits te geven dan hij verdiend. Op die manier zal je dochter veel eerder zien dat er dingen niet kloppen en zelf besluiten dat ze er beter mee kan stoppen.



Laat die jongen gewoon bij je thuis komen, hoe moeilijk ook. Jij hebt er zicht op en je kunt die jongen zelf aanspreken op bepaalde dingen.

Door alle contact te verbieden heeft je dochter nu ook nog het idee dat ze door jou gestraft wordt, moet je dochter alle klappen op vangen en komt die jongen er heel erg gemakkelijk mee weg.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik vind iets al toneelles (of iets anders wat haar trekt, dans, muziek, een verdedigingssport) een heel goed idee. Iets waar ze van leert dat ze "er mag zijn", dat ze haar stem mag gebruiken, dat ze waardevol is en voor zichzelf op moet komen.
Ga in therapie!
Mijn vader had die kerel zijn poten gebroken...daar heb je misschien niets aan maar toch, je dochter dwingen tot sex, hallo zeg...dat soort jochies hebben van zich zelf uit geen respect voor vrouwen, en je dochter weerbaar leren worden helemaal mee eens, maar die knul mag wel eens even goed worden verteld uit je dochter haar buurt te blijven..
Alle reacties Link kopieren
Zijn poten breken, goede oplossing
Ga in therapie!
marietje kessels projecten. Maar er is meer aan de hand bij jullie dochter, ze is niet alleen minder weerbaar ze heeft ook een beperking. Daarom is therapie en begeleiding een must.
quote:Bitje93 schreef op 30 juli 2014 @ 10:46:

[...]





Dit is ongeveer het domste dat je in een dergelijke situatie kunt doen.



Was ze voorheen nog open en eerlijk tegen je, vertelde ze alles en had je nog alle zicht op wat er gebeurde, nu gebeurd er nog (minimaal) hetzelfde maar dan in het geheim.

Nu zal ze jou vertellen dat ze hem niet meer ziet (het door jou gewenste antwoord) terwijl ze hem meerdere keren per week in het geheim ziet.



Contacten met een ongewenst vriendje nooit verbieden.

Het helpt vele malen meer het vriendje echt compleet de hemel in te prijzen, hem veel meer credits te geven dan hij verdiend. Op die manier zal je dochter veel eerder zien dat er dingen niet kloppen en zelf besluiten dat ze er beter mee kan stoppen.



Laat die jongen gewoon bij je thuis komen, hoe moeilijk ook. Jij hebt er zicht op en je kunt die jongen zelf aanspreken op bepaalde dingen.

Door alle contact te verbieden heeft je dochter nu ook nog het idee dat ze door jou gestraft wordt, moet je dochter alle klappen op vangen en komt die jongen er heel erg gemakkelijk mee weg.Dat is niet het domste, dit is geen gewoon meisje, maar een meisje met een rugzak. Zij ziet niet het kwade in die man, en dus zal ze, zolang er contact is, door hem gebruikt worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook aan een zelfverdedigingssport, als ze sport leuk vindt? Aikido (rots en water gebruikt aikidoprincipes) of karate of wat haar maar aanspreekt?
quote:dubiootje schreef op 30 juli 2014 @ 10:59:

Zijn poten breken, goede oplossing sja, ik vind dat zo'n joch vertellen (en poten breken is natuurlijk overdreven) op te rotten helemaal niet zo raar als het om de veiligheid van je kind gaat...het type jongen dat zulke meisjes in palmt weet donders goed bij wie hij het moet doen, reken maar dat hij het niet doet bij meisjes uit een cultuur waar er een paar neven hem op wachten als hij dat meisje tot sex dwingt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem vertellen op te rotten, maar ZIJ wil hem zien. Hoe ga je voorkomen dat ze hem ziet dan? Je weet op dat moment zeker dat ze je nooit meer iets over hem gaat vertellen.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij trouwens afvraag, heb je overwogen aangifte te doen? Seks met iemand onder de 16 is nog steeds strafbaar, zelfs zonder dwang. En in dit geval met die dwang erbij kan je het in overweging nemen. Of je dochter erbij gebaat is, is een tweede maar wie weet.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 30 juli 2014 @ 10:59:

Zijn poten breken, goede oplossing Je hebt gelijk. Flinke harde knuppelslag tussen de benen, veel beter!
Alle reacties Link kopieren
Wij vinden haar verbieden hem te zien helemaal niet dom, iemand moet haar nu beschermen, en als wij dat niet doen, wie doet het dan?

Ze heeft helemaal geen druk sociaal leven, eigenlijk gaat ze nooit zomaar naar buiten, tenzij het een functie heeft voor haar.

Dus bang dat ze hem nu stiekem gaat opzoeken ben ik helemaal niet.

Haar vertrouwen in ons is ze blijven houden, ze blijft nog steeds eerlijk en verteld steeds meer details *die ik jullie zal besparen*

Het is een meisje dat eigenlijk precies weet hoe het hoort te gaan, maar dit bij hem niet in praktijk kan brengen.
Idd, kun je geen aangifte doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 30 juli 2014 @ 11:04:

Zij ziet niet het kwade in die man, en dus zal ze, zolang er contact is, door hem gebruikt worden.



Dat begrijp ik wel maar voordat het contact verboden werd was ze er thuis open en eerlijk over waardoor men thuis wist wat er speelde.



Ik geef je de garantie dat dit nu niet meer het geval zal zijn.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ook heeft ze jaren lang weerbaarheids training gehad *alleen .maar ook in een groep* Ze heeft 3 jaar Karate gehad.

Zoals ook al genoemd werd ,ik zou zijn poten breken

Natuurlijk is dat ook mijn eerste reactie, maar daar help ik haar niet mee.

Gepraat is er wel, met begeleiding van bjz erbij , en eigenlijk wordt je daar alleen maar bozer van, antwoorden als, tja ik kan er niks aan doen dat ik zo groot geschapen ben, geven mij een rode waas voor mijn ogen, hij moet verplicht therapie volgen nu.

Maar iemand die echt vind dat hij niets fout doet, ik vraag me af wat 10 keer therapie daar aan zal veranderen.

Ik krijg nog een gesprek met zeden, dus ook dat speelt wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 30 juli 2014 @ 11:45:

[...]





Dat begrijp ik wel maar voordat het contact verboden werd was ze er thuis open en eerlijk over waardoor men thuis wist wat er speelde.



Ik geef je de garantie dat dit nu niet meer het geval zal zijn.



Ik snap wel wat je bedoeld, maar ze is hardstikke open en eerlijk tegen me, heeft geen schaamte hierover . Ik heb meer moeite met alles wat ik hoor.

Ik blijf dan ook rustig bij alles wat ze verteld, om haar vooral niet het gevoel te geven dat ze niks meer wil vertellen,omdat ik hysterisch reageer.
Alle reacties Link kopieren
Dit misbruik heeft wel 2 maanden geduurd voordat ze het me op een avond huilend vertelde, dat verklaarde meteen al haar buikpijn, en bloeden.

Het lijkt ook wel een beetje alsof ze boos en blij is tegelijk, boos en verdrietig dat ze hem niet meer mag zien, en blij omdat ze het wel kan vertellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven