efexor

23-09-2014 13:18 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit weekend starten met Efexor. Ik ben gister bij de huisarts geweest. Ik heb ontzettend last van angsten en angstgedachten. Ik kan deze niet negeren. Hypochondrische gedachten en gedachten over verlies dierbaren. Het beheerst mijn hele dagelijkse leven. Van buiten zie je niks aan me, en ik kan het heel goed verbloemen. Ik wil een goede moeder zijn dus toch maar naar de huisarts. Vorig jaar een PND gehad en daarvoor amitripteline geslikt. Die is gelukkig over, ben echt zielsgelukkig met mijn kinderen! En probeer een zo goed mogelijke moeder voor ze te zijn. Ik mag nu in een keer stoppen met de amitripteline (3 keer 25 mg pd) en dan vrijdag starten met efexor. Ook therapie, ben dus op zoek naar iemand waar ik een klik mee heb. Heb al eens mindfulness gevolgd en dat helpt me ook. Wou gewoon even mn hart luchten... Het altijd maar in gevecht zijn met mn gedachten, en op zien tegen de dag omdat ik de hele dag bang ben... Savonds knapt het op, dus dat zijn mijn beste momenten. wou even mijn hart luchten... Heeft iemand ook angst voor verlies dierbaren?
Hoi aafke,

Ik slik nu zeker zo'n 15 jaar efexor..ook tegen angsten maar vooral tegen mijn depressies.Daarvoor andere antidepressiva gebruikt maar die bevielen niet.Efexor heeft er voor gezorgd dat ik iig nog leef.Ik gebruik ook dipiperon maar tegen dwanggedachten en psychoses.Ik heb dus niet het zelfde als jij maar wilde toch zeggen dat efexor mij nog t meest helpt.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik andere medicijnen, maar wil je eigenlijk alleen even een hart onder de riem steken.

Geloof me, het gaat ooit weer beter worden.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
oh jeetje, ik herken wel heel veel. Ik had

last van hypochondrie, angstaanvallen paniek enzovoort. weliswaar geen depressiviteit. Ik heb ook amitritilyne geslikt maar daar ben ik nu gelukkig net vanaf. heb een half jaar afgebouwd. Mijn advies is, niet zomaar stoppen daarmee hoor. Ik zal maar op de 20 mg en ik ben echt zwaar aan het afkicken geweest, dat geldt ook voor wat je nu gaan slikken en andere AD. Het is gewoon drugs. Pas ermee op, een fatsoenlijk huisarts zou je niet zomaar adviseren er mee te nokken. Is het zo dat de exefor het gaat vervangen?

Ik heb nu een burn out, waardoor bovenstaande klachten verergeren. Ik slik hiervoor geen medicatie maar ik probeer het met een psycholoog, en zelf rust creeeren. Vitamine D (flinke dosis! dus niet van d kruidvat) heeft ook effect op je welzijn. Ik zou zeggen, denk erover na om AD te slikken. Je sluit bijna een huwelijk met dat medicijn.

Ik weet wel wat het is allemaal , ik heb ook kinderen en het beinvloed je hele leven. Maar je hoeft niet voor alles een pilletje te slikken. Zorg voor genoeg rust om je heen, stop met googlen naar de meest enge ziekten en zet alles voor jezelf op een rijtje. Je mag mij altijd Prive berichten. Vind het zelf ook wel fijn om met mensen te praten die in het zelfde schuitje zitten of hebben gezeten. groetjes en heel veel succes!!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties.

Omdat ik switch van medicatie mag ik volgens de huisarts in 1 keer stoppen met amitripteline. Ben gisteravond gestopt dus nu 3 pillen niet gehad en merk (nog) niks? Of komt dat nog? Dus nu een paar dagen niks en dan vrijdag starten met efexor. Ik zie er wel tegen op om te beginnen met efexor ook omdat ik niet weet wat de bijwerkingen zijn. Maar de constante angstgedachten en het 'hypochonderen' zijn echt zwaar.... altijd zenuwachtig altijd op mn hoede, altijd bang dat ik iemand verlies, altijd bang voor kanker, enz...
Alle reacties Link kopieren
Aafke, allereerst

Jouw bericht had ik kunnen schrijven, we zitten in hetzelfde schuitje. Ik vind het lastig om dit soort dingen op een openbaar forum te bespreken, dus misschien kun je me een pb sturen, als je dat wilt.
Alle reacties Link kopieren
Heb nog steeds geen last van het stoppen met de amitripteline. Voel me eigenlijk wel aardig... Lijkt wel iets rustiger zelfs nu zonder de amitripteline. Vanmiddag contact met mn psycholoog opgenomen en dan het over de medicatie hebben.

Ik moet zeggen het komt in golven.. heb soms het idee dat het met mn cyclus samenhangt. Ik ervaar erg veel paniek en angst ronddom de menstruatie wat weer iets afzwakt na de menstruatie. Is dit herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
ben dus afgelopen maandag in 1 keer gestopt met de amitripteline. Nu ontzettend last van slapeloosheid. Is dit afkicken? Volgens de huisarts kon ik in 1 keer stoppen zonder problemen en dan dus na een paar dagen beginnen met Efexor.
Alle reacties Link kopieren
Heyy...



afkicken heb je in verschillende uitingen. Ik had bijvoorbeeld erg veel last van , misselijkheid, onrust, vreselijke nachtmerries (had mijn kinderen al meerdere keren begraven in deze nare dromen), hoofdpijn, overgeven, gewichtsverlies. Het niet kunnen slapen kan daar ook bij horen.



Als je inderdaad stopt met de Amitriptilyne en dan exefor krijgt misschien kan je dan idd in 1 keer stoppen, maar goed dat weet ik niet want dat heb ik nu niet gehad. Ik ben nu antidepressiva vrij (gelukkig) en ga er nooit meer aan. Wat je zegt over de menstruatie herken ik. Ik ben tijdens mijn maandelijkse gebeuren ook heel anders, prikkelbaar, emotioneel, angstig en onrustig. Maar dat kan ook iets typische hormonaals zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ha!



Ik slik nu ruim 5 jaar Efexor en het is voor mij een wondermiddel wanneer ik op de juiste dosering zit (ik ben afgelopen maanden afgebouwd van 150 naar 75 mg en dat had ik niet moeten doen).



Voor mij is Efexor (ofwel Venlafaxine) de enige manier om mijn angsten (met name hypochondrie!!!!) onder controle te houden. Uiteraard heb ik therapie in alle soorten en maten gehad, maar in stresssituaties kan mijn hoofd het allemaal niet aan en steekt de hypo de kop op.

Met de medicatie voel ik me 1000x beter.



Sinds gisteren ben ik weer met de opbouw begonnen. Ik slik nu 75 + 37,5. Bedoeling is om over 2 weken weer 150 te slikken.

Ik weet dat het beter voor me is, maar natuurlijk vind ik de bijwerkingen opnieuw eng. Bij de start van de medicatie (5 jaar geleden en daarvoor ook enkele jaren geleden) zijn de bijwerkingen erg heftig bij mij geweest. Ontzettend vervelend, maar de arts heeft altijd gezegd: hoe erger de bijwerkingen, hoe beter het werkt. Dus ja, nou ja, dan moet ik er maar doorheen. Nu heb ik er nog weinig last van (AFKLOPPEN), maar ik ben er erg beducht op.



Ik snap dat er mensen zijn die zeggen dat het beter is het zonder medicijnen te doen, maar soms kan dat gewoon niet. Voor mijzelf geldt dat ik gewoon een tekort aan serotonine heb en dat ik daar in stresssituaties niet uit kan komen zonder medicijnen.



Het is ook wetenschappelijk bewezen dat de aanpak van een geg.angststoornis en/ of hypochondrie het beste behandeld kan worden met een combi van therapie en AD.



Zet m op!
Ik heb een paar jaar efexor geslikt maar dan tegen depressieve klachten en deels dwanggedachten.

Ik heb er jarenlang goed op gefunctioneerd (ik slikte wel een hoge dosis 225 gram) maar na een paar jaar moest ik toch overstappen op een ander AD omdat de werking niet meer voldoende was.



Het starten ging bij mij zonder problemen, paar weken beetje droge mond gehad maar verder geen klachten.



Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit weekend beginnen met de efexor, maar heb het niet gedaan. Ik ben vorige week maandag gestopt met de amitripteline en het lijkt alsof ik me iets beter voel. de angsten zijn wat minder. (dit kan toeval zijn omdat het de beste week van de cyclus is) Ik wou het even de tijd geven om te zien of ik me zo goed blijf voelen. Begint het piekeren, hypochonderen enzo weer dan start ikgewoon met de efexor. 17 okt kan ik bij de psycholoog terecht.
Ik zou dan toch even eerder telefonisch contact opnemen met je psycholoog of liever zelfs je psychiater.
Alle reacties Link kopieren
Snap wederom niet waarom huisarts gewoon niet doorverwijst. Bij hartklachten maar cardioloog bij psychische klachten naar psychiater en psycholoog.

Er gaat zoveel mis bij het instellen op/afbouwen van psychofarmaca...
Alle reacties Link kopieren
@dophertje en IkBenIkenbenertrots op; 17 okt heb ik de afspraak staan. Dat ik me nu psychisch goed voel en de angsten minder zijn zou dat ook bij het áfkicken' kunnen horen? Dat ik me goed voel heeft me doen besluiten nog even te wachten met de efexor. Lichamelijjk voel ik me slecht na stoppen amitriptelimne. misselijk, moe, buikpijn, slapeloosheid.. pff.. betwijfel of ik wel in 1 keer kon stoppen, wat de huisarts adviseerde.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Aafke,



Dat zou goed nieuws zijn dat je je beter voelt! Benieuwd hoe het verder gaat. Ik hoop dat je angsten weg zijn, zou geweldig zijn!



Ik zit nu op de 5e dag van opbouw van 75 naar 112,5. Eerste dagen ging goed, maar nu voelt het minder. Paniekerig en de hypo is ook weer wat nadrukkelijker aanwezig.

Maar het kan ook goed komen dat ik wat uit mijn ritme ben en dat het niet aan de medicijnen ligt.



Succes en ik lees/ schrijf mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook aan het opbouwen sinds een week, gestart met 37,5. De eerste 2 dagen misselijk en omdat ik de pillen 's avonds nam sliep ik heel slecht. Dus nu op de ochtend en dat gaat beter. Ik denk dat ik uiteindelijk op 75mg uit ga komen, net als de eerste keer dat ik Venlafaxine nam. Die dosering was voldoende. Ik heb dit keer bewust gekozen voor langzaam opbouwen want direct op 75mg gaan zitten was heel vervelend weet ik nog. Maar het is tijdelijk, over een week of 2 weken voel ik me een stuk beter en zijn mijn klachten minder.



Succes Aafke en de anderen!
Alle reacties Link kopieren
Ha Snoek,



Ik heb ook ooiit de pillen in de avond geslikt, maar sliep toen ook slecht. Op aanraden van de psychiater toen naar de ochtend verplaatst en dat gaat veel beter.



Hier nu op dag 6 van de opbouw... De ochtenden zijn echt moeilijk voor me. Ik ben bang om de dag te beginnen, omdat ik bang ben dat ik weer paniekaanvallen krijg (hypochondrie). Vanmorgen heb ik mezelf onder "dwang" ; ) van een meditatie het bed uitgesleept en ben ik voor het eerst sinds dagen (misschien weken) in mijn eentje naar de supermarkt gegaan om eten te halen. Moet echt beter voor mezelf zorgen. Afgelopen weken ben ik ongeveer 10 kilo afgevallen van de stress (aangezien ik niet de allerslankste ben, is dat ook wel weer ergens een voordeel... Alhoewel, liever dik en blij dan mager en gestresst).

Zit dus nu aan de mango en heb net een smoothie gedronken. Is alweer beter dan gisteren.



Zie ook op tegen volgende week. Dan moet ik weer beginnen met werken, maar ik weet niet of ik dat allemaal trek. Zodra ik het schrijf, voel ik de paniek (=hypoo) weer opdoemen.

Af en toe denk ik dat ik een burn out heb waar de hypo zich in manifesteert. Het is namelijk jaren goed gegaan.



Hoe is dat bij jullie?



Ik ga weer verder aan de mango...
Alle reacties Link kopieren
@moestuintje, dat zou hel goed kunnen dat je hypo erger wordt bij andere psychische klachten. Ik merk dat mn angsten erger worden als ik het druk heb. Soms als ik ergens in op ga is het even weg, maar in zn algemeenheid is het druk hebben slecht voor mij. Ook weinig slaap.. helaas altijd vroeg op met 2 kids. Ook na slechte nachten. De afkickverschijnselen van de amitripteline lijken wat rustiger te worden (nu een week bezig). Morgenmiddag belt de huisarts voor overleg. Heb ik zelf aan gevraagd. Dan ga ik aangeven dat ik de efexor eerst nog even laat staan, en dat ik wel behoorlijk last van afkickverschijnselen van de amitripteline. En ook dat ik de begeleiding slecht vind.



Goed op jezelf passen moestuintje; goed lichamelijk functioneren is ook goed voor de geest!



ik mediteer af en toe ook,werkt goed om rust in mn hoofd te rijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dank, Aafke! Ik ben inderdaad aan de meditatie geslagen. Sommige oefeningen werken beter dan andere, maar dat zal altijd wel zo zijn.



Benieuwd wat je huisarts zegt en goed dat je aangeeft dat je iets anders van de begeleiding verwacht!

Laat je weten hoe het gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben klaar met 'afkicken'! Gelukkig. Voel me veel beter nu ik gestopt ben met de amitripteline, ook geestelijk. De angst is zo goed als weg. Durf het bijna niet te typen. En dit na het stoppen met de amitripteline. Heb het idee dat ik me beter zonder voel dan met. De efexor ligt nog mooi in de kast en blijft daar eerst ook!!!
Alle reacties Link kopieren
Ha aafke2009,

Kan me voorstellen dat je eerst eens even wilt kijken hoe het gaat zonder medicijnen. Starten met Efexor kan ten slotte altijd nog. Ik zit nog op 37,5mg, nu bijna 2 weken, en merk al wel verschil. Minder stress, minder gepieker, minder onrust en minder stemmingswisseling. Maar ik weet dat het beter kan en ik denk dat ik op 75mg uit zal komen. Op 15 oktober weer overleg met de psych.

Ben benieuwd hoe het jou vergaat zonder medicijnen. Fijn dat je je nu beter voelt!



Moestuintje, hoe gaat ie bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Is niet niks he stoppen met amitriptilyne. Daar had ik mij ook goed op verkeken. Ik zou zeggen, kan je zonder. Doe het dan ook. Er zijn zoveel manieren om om te gaan met die dingen. Kijk het een tijdje aan, niet een week of 2 maar langer. Geef jezelf ook de kans om te leren omgaan met meerdere situaties. Good luck!!
Alle reacties Link kopieren
getver... gisteravond veel angst en gedachten.. En het ging zo goed, en ineens patsboem is het erweer... Nu de volgende ochtend nog steeds aanwezig.. Het is gelukkig iets milder als anders... Hoop zo dat het wegtrekt....
Alle reacties Link kopieren
jakkes... het ging zo goed maar voel me depressief en angstig. Ben nu ongesteld dus hoop zo dat het volgende week weer beter gaat. Hoe gaat het met jou moestuintje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven