gebruik mirtazapine en zwangerschap

22-07-2014 17:13 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,



Ik ben op zoek naar meiden die tijdens hun zwangerschap het anti depressivum Mirtazapine hebben gebruikt.

Mijn verhaal in het kort, na de geboorte van mijn dochter, nu ruim drie en een half, heb ik een postnatale depressie gekregen.

Na twee en een half jaar depressie en ernstige slapeloosheid, het middel Mirtazapine voorgeschreven gekregen.

Zonder deze medicijnen zou ik een tweede zwangerschap nooit aangedurfd hebben.

In overleg met de huisarts en de poppoli is besloten dat ik het middel bij zwangerschap zou blijven gebruiken.

Ik ben echter wel verplicht om in het ziekenhuis te bevallen en weet nog niet of ik borstvoeding mag gaan geven.

Op dit moment ben ik 18 weken zwanger en voel me heel goed.

Gelukkig slaap ik weer prima en dat is al heel wat.

Ik vroeg mij dus af of ik met iemand ervaring kan uitwisselen en dan met name hoe is de periode na de geboorte verlopen?



Hopelijk kan iemand mij wat verdere info geven.



Groetjes Bianca
Alle reacties Link kopieren
Zijn er echt geen ervaringdeskundigen ????
Alle reacties Link kopieren
Hallo Bianca,



Ben zelf 32 weken zwanger en gebruik 15 mg Mirtazapine, in overleg met de arts, gynaecoloog en psychiater, vanwege paniekaanvallen en slapeloosheid. Gebruik het nu 4 dagen en ben wel wat rustiger en slaap iets beter. Maar ben wel zo suf en moe dat ik alleen wil liggen. Kent u dat ook? En wat ervaart u nog meer?

Ik hoop dat wij ervaringen kunnen uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Zwangerschap,



Blij dat er toch iemand reageert.

Ik dacht al, ik ben vast niet de enige die dit middel gebruikt tijdens zwangerschap...



Ik ben nu 31 weken zwanger en gebruik mirtazapine nu bijna anderhalf jaar. De sufheid en het gevoel ieder moment te kunnen gaan slapen heb ik vooral de eerste vierweken gehad.

Daarna heb ik daar geen last meer van gehad.

Wel vallen mijn ogen s' avonds , een half uurtje nadat ik het ingenomen heb, dicht.

Voor mij is dit heerlijk, vooral als je je bedenkt dat ik na de geboorte van mijn eerste nauwelijks heb geslapen.

Ik heb mij door de verloskundige laten doorverwijzen naar de poppoli in het ziekenhuis.

Heb jij dat ook gedaan ?

Zelf vind ik het een fijn idee dat ze in het ziekenhuis van mijn situatie afweten zodra ik mij meld wanneer de bevalling gaat beginnen.

Inmiddels weet ik van mijn gynaecoloog dat de ervaringen met mirtazapine gunstig zijn, dat ik wel borstvoeding mag geven, maar dat ik er rekening mee moet houden dat mijn kindje wel behoorlijk last kan hebben van ontwenningsverschijnselen...

Echter voor mij de het een bewuste keuze om het middel toch door te blijven gebruiken.

Mijn gedachten zijn, dat je pas goed voor je kindje kan zorgen, als je eerst goed voor jezelf kan zorgen.

Ik heb na de geboorte van Sophie een zware postnatale depressie ontwikkeld.

Al weet ik niet wat er eerder was, het kip of het ei, ik sliep gewoon steeds slechter, was niet extreem ongelukkig maar raakte door oververmoeidheid steeds neerslachtiger.

Op een gegeven moment werd ik bang om niet te kunnen slapen en kwam in een vicieuze cirkel terecht.

Mirtazapine heeft mij geholpen om daar uit te komen en zorgt voor rust in mijn hoofd.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en het is idd fijn om met iemand ervaringen te kunnen uitwisselen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven