hechtingsproblematiek

07-04-2010 13:47 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
heeft er iemand ervaring met kinderen met hechtingsproblematiek?

ik heb echt geen idee waar ik het zoeken moet. ben leerkracht en heb 2 kinderen in de klas met een hechtingsstoornis.

ik ben heel benieuwd!



alle tips zijn welkom!



ook als je zelf een hechtingsstoornis of hechtingsproblematiek hebt ben ik benieuwd naar jou ervaringen met school.



wat zou een leerkracht kunnen betekenen voor een kind met hechtingsproblematiek/hechtingsstoornis?



groeten linezz

ik heb ervaring met de volgende behandelmethode:

Totaal aantal stemmen: 3

basictrust (33%)
sherborne Geen stemmen
fasetherapie Geen stemmen
differentiatie therapie Geen stemmen
spel therapie (33%)
holding therapie Geen stemmen
anders: (33%)
anoniem_103625 wijzigde dit bericht op 07-04-2010 14:07
Reden: niet af
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je eens langs een psycholoog, pedagoog o.i.d. gaan? En hebben de ouders/opvoeder ook informatie over hun kind met een hechtingsstoornis?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Linezz,



Net als jij ben ik werkzaam in het onderwijs en heb te maken met hechtingsproblematiek. Ik heb veel gehad aan het boek "bodemloos bestaan" van Geertje van Egmond.



En behandelmethodes? Stukjes van hun problematiek zou je er mee kunnen oplossen, maar het is een emotionele beperking die je nooit meer recht kunt trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik schijn last te hebben van hechtingsproblematiek, dit is toen niet zozeer een stoornis genoemd. Maar laatst heb ik een verhaal gelezen in een tijdschrift over geadopteerde kinderen met hechtingsproblematiek, nou daar herken ik mijzelf niet in hoor (Nou ja, niet in die mate dan).. Dus ook hierbij zal het waarschijnlijk heel erg verschillen per persoon. Een psycholoog of dergelijke zal jou dan ook misschien beter verder kunnen helpen..



Artikel stond trouwens in de Grazia geloof ik, vond het zelf wel heftig eigenlijk..
Is een hechtingsstoornis vastgesteld door een psychologe? Want in dat geval, wordt er ook een behandelplan opgezet.
Alle reacties Link kopieren
thanks!



ja, een oplossing zal er nooit komen, maar je kan er wel mee leren leven en er manieren voor vinden om mee om te gaan toch?!

enkele tips?! tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat er al een psycholoog of othopedagoog aan te pas is gekomen? Lijkt me sterk dat een juf dit labeltje aan een kind kan hangen....
Alle reacties Link kopieren
quote:linezz schreef op 07 april 2010 @ 14:04:

thanks!



ja, een oplossing zal er nooit komen, maar je kan er wel mee leren leven en er manieren voor vinden om mee om te gaan toch?!

enkele tips?! tips?



Ja je zou er mee kunnen leren leven, maar keer op keer kom je dingen tegen in je leven waardoor de problematiek een rol gaat spelen (denk alleen al aan de puberteit)

En de tip die ik je kan geven staan allemaal in het boek wat ik je net aangaf...
Alle reacties Link kopieren
klopt klopt klopt!

er zijn wel professionals aan te pas gekomen, maar ja ik ben benieuwd naar ervaringen omdat dit een nieuw probleem voor mij is. en ik ben opzoek naar mensen die werkzaam zijn in het onderwijs of mensen met een hechtingsprobleem/stoornis die mij kunnen vertellen wat een leerkracht kan betekenen voor het kind.

het kind heeft het labeltje al lang, en ik heb m nog maar pas in de klas. dus ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
bedankt yeyah! ik ga m lezen!
Alle reacties Link kopieren
In vroegere jaren heb je er bijna geen last van, in de pubertijd speelt het alleen op. Ik heb het zelf ook.
Volgens mij ben jij geen leerkracht.

Die weten nl de hoofdletters te vinden.

Volgens mij ben jij student.

Die informatie uit een interview voor een werkstuk moet hebben.



En zo niet:



2componentenlijm. Daarvan blijven ze wel aan je plakken.
Een gesprek aangaan met de ouders en aan hun vragen of ze jou op de hoogte willen houden over het verloop van de therapie en aan hun vragen wat jouw aandeel hierin kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:essiej schreef op 07 april 2010 @ 14:12:

In vroegere jaren heb je er bijna geen last van, in de pubertijd speelt het alleen op. Ik heb het zelf ook.Dat verschilt heel erg per persoon Essiej. Er zijn ook jonge schoolgaande kinderen met hechtingsproblemen.
Ik denk dat Kjong doorgaat voor de wasmachine. Ik gok Pabostudent.
quote:kjong schreef op 07 april 2010 @ 14:13:

Volgens mij ben jij geen leerkracht.

Die weten nl de hoofdletters te vinden.

Volgens mij ben jij student.

Die informatie uit een interview voor een werkstuk moet hebben.



En zo niet:



2componentenlijm. Daarvan blijven ze wel aan je plakken.Je bent heel wat vroeger dan mij opgestaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat je niet heel veel zult hebben aan ervaringen, ieder kind is immers anders en zal een ander plan nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een beetje vaag.

Wat voor tips wil je dan?

De behandeling zal door jou als leerkracht niet uitgevoerd worden.

Het is ook wel belangrijk te weten hoe oud de kindjes zijn, wonen ze bij hun biologische ouders of niet, zo niet, hoe lang dan al niet, hoe lang krijgen zij al hulp van psychologen/ professionals, wat voor hulp wil jij hen geven?
Alle reacties Link kopieren
O ja, en ik denk dat een leerkracht juist wel weet waar ze het zoeken moet.
Alle reacties Link kopieren
Linezz: Tegen welke problemen loop je aan dan?

Je houdt het nu zo algemeen... Je vraagt om tips, maar er zijn zoveel soorten en maten in deze beperking (zoals je hier al ziet) daar is in z'n algemeenheid moeilijk iets over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
hoofdletters weet ik te vinden, maar gebruik ik nauwelijks, niet op een forum in ieder geval. als ik informatie nodig heb voor een werkstuk vraag ik dat wel. ik heb een kind in de de klas met de diagnose hechtingsstoornis en ik ben benieuwd naar hoe ik hem zo goed mogelijk zou kunnen helpen en ik vraag om tips, maar als dat niet mag omdat ik geen hoofdletters gebruik dan is dat wel heel jammer, trouwens als je je er aan stoort kan je het ook niet lezen!



fijne middag!
Jij ook een fijne middag. Maar zie je zelf ook niet dat het werkelijk nergens op slaat om viva-forummers om tips te vragen bij een problematiek als deze?

De enigen die dit kunnen beantwoorden zijn de personen die voor dit kind zorgen, hetzij de (adoptie)ouders, de behandelaars of waar het kind dan ook verblijft.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er verder in zijn/haar PO? Er moet daarin naast een diagnose toch ook een soort plan van aanpak staan?



En verder: waar zitten bij jou de knelpunten?
Alle reacties Link kopieren
in de klas loop ik vooral aan tegen de momenten waarop hij zijn zin wil hebben. hij luistert dan niet en negeert alles en iedereen. dit doet hij ook als hij spullen afgepakt heeft of net iemand een mep verkocht heeft. het is net of je tegen een 6-jaar oude muur staat te praten. we hebben nu met de ib-er en ouders besloten volgens de basic trust methode aan de slag te gaan (benoemen wat het kind doet, alternatief geven. jezelf geheel buiten beschouwing laten. dus geen ''ik-boodschap'' ) dit is in ieder geval voor de andere kinderen goed, maar bij het jongetje zelf heeft het nog weinig effect. en hij is vliegens vlug!

hij pakt spullen af van andere kinderen

geeft ze impulsief een klap of schop]

praat in gebiedende wijs

wil alles onder controle houden

hij negeert andere kinderen

en vervolgens is hij de allemans vriend



t is een prachtig joch, maar zo moeilijk af en toe!

help me..!
Alle reacties Link kopieren
Linezz, Wat een lastige situatie!

Ik ken de basic trust methode niet, maar als het niet aanslaat bij het jongetje en je hebt het al genoeg een kans gegeven zou ik overgaan op de korte metten methode.

Heel consequent zijn.

Slaan, spullen afpakken? separeren (op een nadenk stoel zitten bijvoorbeeld)

Duidelijk zeggen dat jij de boel onder controle hebt en dat hij zich daar niet mee bemoeit.

Andere kinderen negeren lijkt me het minst problemen geven of niet? En het allemans vriendje zijn is wat de problematiek met zich mee brengt dat verander je niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven