leer probleem

18-09-2014 13:59 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 7 jaar was kregen we te horen dat ik een leerprobleem had, en dat ik naar het speciaal onderwijs moest.



Nu ben ik 22 jaar, ik heb mijn vmbo en mbo diploma behaald.



Nu werk ik in de zorg, en merk ik nog steeds aan dingen dat ik wat trager ben dan me andere collega's.

Ook met rijlessen heb ik wat meer tijd nodig.

Andere hebben het veel sneller door dan ik, bij mij duurt het allemaal wat langer.

Ik zit hier mee, je gaat je toch anders voelen.



Ik vroeg me af of het gewoon komt door me onzekerheid of dat ik nog steeds een leerprobleem heb?



Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Tips zijn altijd welkom!

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee universitaire studies afgerond en heb echt héél veel rijlessen nodig gehad en ben ook tig keer gezakt! Dat kan dus gewoon bij je horen. Verder: je hebt jezelf prachtig opgewerkt, mbodiploma op zak, een baan, hartstikke goed bezig! Misschien pak je dingen wat langzamer op, maar als je ze uiteindelijk wel leert, en je werk er geen punt van maakt, is er niks aan de hand, toch? Laat je er niet onzeker door maken, je bent goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt diploma's, je hebt een baan en je neemt autorijles om t.z.t. een auto te kunnen rijden.

Naar mijn idee, doe je het hartstikke goed en is die onzekerheid nergens voor nodig hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mn sokken de havo en mn hbo gehaald maar ben bij 40 lessen gestopt met tellen. Daarna mocht ik voor de eerste keer afrijden en heb dat nog 2x moeten doen.

Mijn vriend heeft ook op lom onderwijs gezeten en had nog geen 30 lessen nodig en is in 1x geslaagd voor theorie, gewoon rijbewijs en aanhangerrijbewijs.



T zegt dus helemaal niets.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reactie, dat vrolijkt me op.

Ik heb mbo niveau 2, ik heb niveau 3 geprobeerd maar dat ging de eerste halfjaar niet goed en ben ik er al snel mee gestopt, omdat ik dacht dat ik me diploma zo nooit zou halen.



Ik wil graag nog wel cursussen volgen, want het voelt nog niet compleet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alleen een cursus doen als je daar plezier aan beleeft.



Succes trouwens met je autorijlessen!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat iedereen goede kwaliteiten heeft. De 1 kan goed leren, de ander is fantastisch met z'n handen of heel artistiek. Je hoeft jezelf niet te vergelijken, je bent goed zoals je bent. Als je ergens meer tijd voor nodig hebt dan mag je jezelf dat gunnen. Van andere mensen zie je ook alleen de buitenkant, die hebben misschien ergens anders weer moeite mee. Wat wil jij graag en van welke cursus wordt je blij? Dat is denk ik het belangrijkste los van of het wat langer duurt of niet. Succes met je rijbewijs!
Alle reacties Link kopieren
Weet je ook welke leerstijl het beste bij je past? Ben je iemand van de theorie, of juist meer praktijkgericht? Leer je door zelf te lezen of leer je door te luisteren naar een uitleg van iemand?



Ik heb ooit eens de leerstijlen test van Kolb gedaan en daar kwam uit dat ik veel meer leerde van naar college's gaan en daar de docent helemaal uithoren, dan een boek van voor tot achter lezen. Op een of andere manier onthoud ik dingen beter als een ander ze aan me uitlegt. Vanaf toen heb ik amper nog echt een theorieboek ingekeken en ik haalde al mn tentamens wel. Misschien heb jij ook wel een bepaalde leerstijl die wel heel goed voor je werkt. Je zou eens zn test kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Haha ja ik ben creatief, ik teken en fotografeer graag.

Vergelijken is inderdaad niet goed.



Nou ik zat te denken om eerst te beginnen met een cursus zwachtelen, en als ik nog een cursus pillen delen d'r bij doe is mijn diploma wat meer waard.
Alle reacties Link kopieren
To ben je toen nog geholpen met je leerproblemen?

Ik vind vanmezelf ook dat ik langzaam leer en meer moeite heb met stof te verwerken. Heb dankzij een hele hoge cito score de mavo kunnen doen en mbo4, maar dat gevoel van onzekerheid blijft wel.

En het is helaas bij mijn zoon nu ook het geval.

Je moet het zien te oplossen met vaardigheden.



Maar bekijk het zo je hebt wel een schoolloopbaan met succes kunnen afronden!

En al kun je nog zo snel en slim zijn, om in de zorg te werken heb je andere pluspunten nodig.
quote:paradoise schreef op 18 september 2014 @ 14:29:

Bedankt voor jullie reactie, dat vrolijkt me op.

Ik heb mbo niveau 2, ik heb niveau 3 geprobeerd maar dat ging de eerste halfjaar niet goed en ben ik er al snel mee gestopt, omdat ik dacht dat ik me diploma zo nooit zou halen.



Ik wil graag nog wel cursussen volgen, want het voelt nog niet compleet.



Voor je rijlessen zegt dat helemaal niks. Ik heb hbo´ers horen opscheppen dat ze dat rijbewijs wel even zouden doen en ik ken vmbo´ers die het in een paar lessen haalden. Misschien ook wel omdat iemand met een lager niveau gewend is dat ie goed moet opletten en daarom makkelijker iets van de instructeur aanneemt?



En die cursussen kun je altijd nog doen. Als ik mag kiezen heb ik liever een goede verzorgende dan een slechte advocaat. Bovendien, er bestaat zoiets als werk- en denkniveau. Je denk-niveau mag dan misschien wat lager zijn dan dat van je collega´s, dat betekent niet dat je werkniveau niet vergelijkbaar kan worden. Ervaring is een heel goede leermeester en dat leer je nou eenmaal niet op school maar door het te doen en .. juist, van je collega´s.
Alle reacties Link kopieren
Praktijk vind ik altijd leuker, en theorie ben ik gewoon niet zo goed in, ik moet een bladzijde paar keer doorlezen voordat ik het goed kan onthouden. vind het altijd prettiger als iemand het nog een keer uitlegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:paradoise schreef op 18 september 2014 @ 14:58:

Praktijk vind ik altijd leuker, en theorie ben ik gewoon niet zo goed in, ik moet een bladzijde paar keer doorlezen voordat ik het goed kan onthouden. vind het altijd prettiger als iemand het nog een keer uitlegt.

Kijk, hier heb je wat aan. Je kunt kijken naar studies of korte opleidingen waar heel veel praktijk bij zit. Dus zelf doen, zelf prutsen. En mocht er wel een stukje theorie bij zitten, kijk dan of je uitleg bij een docent of een klasgenoot kunt weghalen. Misschien kunnen ze mondeling de stof met je doornemen, al pratende leer jij dan toch weer een hoop.



Het mooie van leren is dat iedereen zijn eigen manier heeft. En als je weet wat jou manier is, dan kun je zoeken naar hoe je dat kunt inzetten. Je hebt al 2 diploma's, dus je kunt echt wel iets. En wat maakt het nou uit of je er 10 of 20 lessen over doet. Je haalt het tenminste en daar gaat het dan toch om?
quote:paradoise schreef op 18 september 2014 @ 14:58:

Praktijk vind ik altijd leuker, en theorie ben ik gewoon niet zo goed in, ik moet een bladzijde paar keer doorlezen voordat ik het goed kan onthouden. vind het altijd prettiger als iemand het nog een keer uitlegt.Alleen maar teksten doorlezen is voor bijna niemand de ideale leermethode, dat heeft niks met leerproblemen of intelligentie te maken.. Je kunt beter actief bezig zijn met de stof, dan blijft het veel beter hangen. Zelf vind ik het fijn om tijdens het lezen aantekeningen te maken over de stof en er een soort proefwerkje over te maken voor mezelf. Je kunt ook een mindmap maken, misschien is dat wel iets voor jou omdat je graag tekent.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk is "leerprobleem" een beetje raar woord... het heeft alleen te maken met de manier van leren zoals op school, uit boeken en stukken tekst etc... theoriedingen dus.



Maar mensen leren allerlei dingen op allerlei manieren.

Je schrijft dat je in de zorg werkt.

Daar heb je volgens mij allerlei vaardigheden nodig die je niet uit schoolboeken haalt.

Mogelijk zitten daar dingen bij die jij juist goed kunt en makkelijk aangeleerd hebt.



Tekenen kan ook lang niet iedereen.



En wat rijlessen betreft.... niets voor mij. Ik ben een behoorlijke neuroot in het verkeer

Dat heeft inderdaad weinig te maken met het leren-uit-boekjes van school (want dat kon ik vroeger juist redelijk goed).



Het heeft geen zin om je anders te voelen hoor; niemand is namelijk hetzelfde....

Iedereen heeft sterke en zwakke kanten.
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op donderdag 18 september 2014 14:57 To ben je toen nog geholpen met je leerproblemen?

Ik vind vanmezelf ook dat ik langzaam leer en meer moeite heb met stof te verwerken. Heb dankzij een hele hoge cito score de mavo kunnen doen en mbo4, maar dat gevoel van onzekerheid blijft wel.

En het is helaas bij mijn zoon nu ook het geval.

Je moet het zien te oplossen met vaardigheden.



Maar bekijk het zo je hebt wel een schoolloopbaan met succes kunnen afronden!

En al kun je nog zo snel en slim zijn, om in de zorg te werken heb je andere pluspunten nodig.





Op het speciaal onderwijs kreeg je voldoende aandacht en hulp en werkte ieder zijn eigen niveau.

Het ging altijd goed op de basisschool.



Ja dat is zo.
Alle mensen hebben een voorkeursstijl mbt leren:

- visueel: dingen zien, bijv door te lezen maar vooral ook

plaatjes/grafieken/enz.

- auditief: horen/luisteren

- tastbaar: dingen voelen/doen/oefenen



Jouw voorkeursstijl is denk ik een combinatie van de laatste twee. En daar is helemaal niets mis mee! Maar het betekent wel dat de eerste optie dan minder voor jou doet, en dat is nu net wat er op scholen veel verwacht wordt. Je hebt dus prima leer-mogelijkheden, alleen ons onderwijs is niet goed ingesteld op jouw voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
quote:marrie3 schreef op donderdag 18 september 2014 16:39 Eigenlijk is "leerprobleem" een beetje raar woord... het heeft alleen te maken met de manier van leren zoals op school, uit boeken en stukken tekst etc... theoriedingen dus.



Maar mensen leren allerlei dingen op allerlei manieren.

Je schrijft dat je in de zorg werkt.

Daar heb je volgens mij allerlei vaardigheden nodig die je niet uit schoolboeken haalt.

Mogelijk zitten daar dingen bij die jij juist goed kunt en makkelijk aangeleerd hebt.



Tekenen kan ook lang niet iedereen.



En wat rijlessen betreft.... niets voor mij. Ik ben een behoorlijke neuroot in het verkeer

Dat heeft inderdaad weinig te maken met het leren-uit-boekjes van school (want dat kon ik vroeger juist redelijk goed).



Het heeft geen zin om je anders te voelen hoor; niemand is namelijk hetzelfde....

Iedereen heeft sterke en zwakke kanten.





Ja zo werd het vroeger verteld tegen me, dat ik een leerprobleem had.



Ja jullie hebben gelijk, bedankt

Ik zal er nu anders naar kijken, en proberen om me niet anders te voelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op vrijdag 19 september 2014 09:56 Alle mensen hebben een voorkeursstijl mbt leren:

- visueel: dingen zien, bijv door te lezen maar vooral ook

plaatjes/grafieken/enz.

- auditief: horen/luisteren

- tastbaar: dingen voelen/doen/oefenen



Jouw voorkeursstijl is denk ik een combinatie van de laatste twee. En daar is helemaal niets mis mee! Maar het betekent wel dat de eerste optie dan minder voor jou doet, en dat is nu net wat er op scholen veel verwacht wordt. Je hebt dus prima leer-mogelijkheden, alleen ons onderwijs is niet goed ingesteld op jouw voorkeur.





Ja dat klopt de laatste 2, maar ook plaatjes vind ik prettiger, merk ik vooral bij de theorie van het rijlessen.



En ja de eerste optie lukt wel, maar ik moet er meer aandacht aan besteden en meer tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven