lichttherapie, winterdepressie, ervaringsdeskundige gezocht

20-11-2012 13:44 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren ernstig last van een winterdepressie en na vorig jaar weer een dramatische winter heb ik dit jaar een daglichtlamp aangeschaft. Ik ben begin oktober begonnen met een half uur per dag, meteen als de wekker gaat en dat hielp erg goed, maar naarmate de dagen korter werden ging ik toch achteruit. Sinds twee weken heb ik het gebruik van de lamp nu opgevoerd naar een uur per dag, maar alhoewel het echte neerslachtige gevoel iets verminderd is merk ik verder niet heel veel verbetering.

Nu staat er in de bijgeleverde informatie dat de lamp een half uur tot twee uur per dag gebruikt dient te worden. Ik zou dus kunnen proberen nog meer tijd te vinden in mijn ochtenden voor de lichttherapie, maar wil graag weten wat de ervaringen van anderen zijn.



Bleef bij jou ook de extreme vermoeidheid, constante behoefte aan suiker en lusteloosheid, of kunnen die symptonen van de winterdepressie ook echt allemaal verminderen?

Hoelang per dag gebruik je de lamp? Ik vind een uur al erg lang namelijk, en zou niet weten waar ik 's morgens of vroeg in de middag nog meer tijd zou moeten vinden.



De andere optie die ik heb is toch maar weer naar de huisarts gaan, deze heeft sinds vorig jaar eindelijk ingezien hoe ernstig de situatie is en toen aangegeven dat ik eventueel medicijnen zou kunnen krijgen. Maar de vraag is maar of daarmee dan ook de rest van de symptonen zouden verdwijnen en wat voor fijne bijwerkingen ik daarvan krijg.
Kan het zijn dat jouw lamp voor thuisgebruik misschien minder sterk is dan de lampen die men normaal gebruikt?



Ik ken best wat mensen die wel veel baat hebben bij lichttherapie. Van eentje weet ik dat hij op het hoogtepunt 2 weken lang 2 uur per dag achter de lamp zit, en dat het dan weer beter gaat.



Geef je ook toe aan je behoefte aan suiker? Wellicht dat daardoor je suikerspiegel juist van slag raakt, wat de behoefte aan suiker weer versterkt maar ook de vermoeidheid en lusteloosheid doet toenemen. Voor wat de suiker betreft zou ik je dus willen adviseren, als je dat nog niet doet, om echt niet aan die behoefte toe te geven.
Ik heb ook last van winterdepressies, en bij mij helpt de lamp wel erg goed. Ik gebruik hem nu elke ochtend tijdens het ontbijt ongeveer een half uur denk ik.



Je zou kunnen proberen of het helpt als je de lamp 2 keer per dag gebruikt? Ook 's avonds net nadat het donker is bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
De lamp 's avonds gebruiken is geen optie, dan val ik daarna namelijk niet of heel slecht in slaap.



Ik heb een Litebook Elite, gekocht bij de thuiszorgwinkel en op meerdere websites hele goede rescensies over gelezen. Dus de lamp zal echt wel sterk genoeg zijn, maar wellicht moet ik hem inderdaad dus gewoon nog langer gebruiken.



Aan de suikerbehoefte geef ik tot op zekere hoogte wel toe, dat dit niet echt bevorderlijk is voor mijn bloedsuikerspiegel weet ik, ik geef er ook vaak aan toe juist op die momenten dat ik me het meest vermoeid voel en echt niet kan gaan slapen. Op andere momenten geef ik toe aan de slaap en duik dus weer terug of extra vroeg mijn bed in.
Alle reacties Link kopieren
Vitamine D nemen erbij.
Inderdaad extra vit. D. nemen en je kan lichttherapie echt wel meer doen dan een uur per dag.



Mijn vader heeft ernstig last van winterdepressie en er zijn tijden dat hij 3 keer per dag een uur voor die lamp zit ('s ochtends eerder opstaan en voor werk de lamp, 's middags op werk (tijdens bijv. verslagen schrijven), na terugkomst van werk en dan voor het eten).
Alle reacties Link kopieren
tzippa, zijn bij jouw vader dan alle symptonen vrijwel helemaal verdwenen?



Want dat vraag ik me dus af, kan het echt allemaal verdwijnen, of sterk verminderen, of moet ik genoegen nemen met het verdwijnen van het echt neerslachtige tot suïcidale gevoel en de vermoeidheid, lusteloosheid en suikerbehoefte voor lief nemen.
Helaas verdwijnen zijn klachten niet geheel en er zijn jaren dat het eerder begint of heftiger is. Het gaat dan echt heel slecht met hem, maar door die lamp en minder te werken (energielevel en belastbaarheid blijven ondanks alles toch lager) komt hij de periodes toch elke keer weer door. Daar houdt hij zich dan ook aan vast, maar makkelijk is het niet, het is elke keer weer knokken en knokken.



Het vergt veel aanpassingen, want hij is erg moe en geneigd te slapen overdag en heel gevoelig voor prikkels, dus rust en regelmaat zijn belangrijk en veel naar buiten.



Ik heb zelf doorlopend last van depressies en in de winter heb ik daar ook meer last van (het naar buiten gaan is moeilijker omdat geen zon niet uitdaagt...) maar ik dwing mezelf echt elke dag buiten te bewegen en een soort schema aan te houden qua opstaan, huishouden, ontspanning. Ik ga ook af en toe naar de zonnebank voor wat warmte/ontspanning en het licht.



Daar mag je natuurlijk niet in kijken, maar je huid neemt de vit. D wel op (bij speciale zonnebanken met D light) en het is voor mij makkelijker op dagen dat ik geen 3 uur door de regen wil lopen (word ik serieus niet vrolijker van). Ik moet er naar toe fietsen, mag dan even ontspannen en warmte opnemen, ik doe vit d. op en fiets weer naar huis. Het is net wat meer extra vanwege het bewegen, andere omgeving, warmte, ontspanning, dan alleen voor een lichtlamp zitten thuis. Maar dat is maar een extra tip die ik je kan geven.



Ik weet niet hoe je met vakanties e.d. zit, maar we zijn ook (toen ik nog thuis woonde) als gezin elk najaar/winter een week naar het zuiden gegaan voor mijn vader. Heel budget busvakantie, maar even eruit en in het zuiden kan het in de winter nog tot 20 graden oplopen en zijn de zonnenuren hoger per dag, dit hielp zowel mijn vader als mij om weer even op te laden in de lange periode die winter heet...



Ik wens je heel veel sterkte en een beetje zonneschijn voor jou van mij
Alle reacties Link kopieren
Oh tzippa wat een herkenbaar verhaal!

Ik ken je vader niet, maar zoals ik het nu lees heb ik in dezelfde ernstige mate last van de winter. Helaas kan ik in de winter niet op vakantie in verband met mijn studie, een leerplichtig kind en een eigen zaak, oh ja en geldgebrek



Ik probeer inderdaad niet toe te geven aan het middagdutje, maar op de dagen dat ik 's avonds moet werken moet ik wel anders houdt ik het niet vol. Een ander werkschema zit er niet in, en mijn slaappatroon is al ruim 10 jaar onregelmatig dus daar ben ik inmiddels aan gewend.



Naar buiten gaan doe ik in de vorm van zoveel mogelijk mijn zoon op de fiets naar school brengen. Als het droog is en niet stormt fietsen we, dat is 20 min heen en terug en 's middags natuurlijk weer om hem op te halen. Gemiddeld doe ik dit zo'n 3 van de 5 dagen. Wanneer het gesneeuwd heeft of er ijs ligt vind ik het juist heerlijk om naar buiten te gaan, dus dan doen we dat ook. Wandelen, spelen in de sneeuw, schaatsen. Het scheelt allemaal iets.



Enorme hulp vind ik ook dat ik de afgelopen zomer aan de mensen die dicht bij me staan heb uitgelegd hoe slecht het nu werkelijk gaat in de winter. (en dat was zonder lamp echt heel erg slecht, suïcidaal, dagen huilen, alleen de deur uit om mijn zoon naar school te brengen en de rest van de dag passief op de bank zitten of in bed liggen, compleet lusteloos, depressief, inactief etc. etc.) Nu kan ik eindelijk voor het eerst eerlijk antwoord geven als mensen vragen hoe het met me gaat. Het scheelt dat ik minder energie hoef te steken in het spelen van een toneelspel als ik bij mensen ben die dichtbij me staan. Ik kan nu gewoon zeggen dat het even niet goed gaat en hoef het niet meer te verbergen.





Heb vandaag meteen extra vitaminesupplementen gekocht, baat het niet dan schaadt het niet, en ga mijn lamp voortaan maar meenemen naar de universiteit/bibliotheek etc. zodat ik op de dagen die ik van huis ben toch ook ruim de tijd heb voor de lichttherapie. En inderdaad, de tijd nog maar een beetje opvoeren dus.

(een zonnebank heb ik overigens bij mijn vader zijn en had voor mij geen enkel effect, wellicht dat zo'n speciale zonnebank die jij noemt dat wel zou hebben, maar dat zit er financieel echt niet in)



Jij ook veel succes deze winter. Het blijft lastig uitleggen aan mensen dat er echt wel een groot verschil zit tussen een winterdipje, dat voor veel mensen wel herkenbaar is, en een winterdepressie waarbij je eigenlijk gewoon vijf maanden van het jaar niet kunt functioneren.
Heel goed dat je mensen in je omgeving hebt ingelicht! Al is het voor sommige mensen moeilijk te begrijpen (tja, ik vind de zomer ook leuker dan de winter is een vaak gehoorde opmerking), als je duidelijk uitlegt, hoeveel effect het op jouw functioneren heeft, zullen mensen die om je geven echt wel begrip kunnen opbrengen voor het feit dat jij niet 100% mee kan draaien in de winter. Kon je dat wel, dan deed je het wel toch?!



Als ik lees dat je een kind hebt, studeert en een eigen zaak hebt, lijkt het me ook erg moeilijk rust te nemen die je zo nodig hebt. Een middagdutje is dan echt niet erg (mijn vader heeft 9 tot 5 tijden en geen studie + thuiswonend kind) en ik denk voor jou wel nodig om alles te 'halen'. Als je daar verder 's nachts geen last van hebt ivm niet kunnen slapen, zou ik die hazenslaapjes zeker benutten.



Goed idee om de lamp mee te nemen als je gaat lezen/leren, het zou zomaar eens net die extra energie/concentratie kunnen opleveren die je nodig hebt tijdens studeren.



Ik wil je nog 1 ding meegeven; waak voor overbelasting. Je doet erg veel en ik zou als ik jou was prioriteiten stellen in deze tijd van het jaar; doe de dingen die jou gelukkig maken en dus energie geven.

Ga lekker spelen in de sneeuw met je kind, buig het 'negatieve' van de winter om in dat positieve en probeer daar kracht uit te halen. Heb je de mogelijkheid je eigen zaak op een wat lager pitje te zetten en in je 'betere' maanden er extra in te stoppen, doe dat!



Leef naar je energielevel en put het niet uit, accu's die compleet leeg getrokken worden, laden ook niet meer op...
Alle reacties Link kopieren
Biscuitje, ik zie dat jouw lamp niet instelbaar is qua lichtsterkte.

Zelf heb ik de GoLite P1 en deze heeft dit wel. Ik begin in oktober met een wat mindere lichtsterkte en voer dit op naar mate de dagen (langer) donkerder worden. Zou het kunnen zijn dat je eigenlijk "te hoog" begint?

Verder heb ik er nog een wake-up lamp/wekker bij om beter wakker te worden, en de GoLite gaat aan tijdens het douchen en tutten in de badkamer.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit de eerste twee jaar begonnen met lichttherapie in het ziekenhuis en daar heb ik geleerd dat het als een kuur werkt. Ik heb nu een eigen lamp (original energylight van Philips) en doe in het najaar (twee weken geleden gedaan) een kuur van vijf dagen in de ochtend. Een half uur en dan zit ik er vlak op (20 cm). Verder moet het licht goed in je ogen vallen (op die manier krijgt het effect in de hersenen) en per minuut kijk ik 1 tel direct in de lamp. Daarna berg ik hem weer op. Soms wordt ik in januari of februari nog wat onrustig en dan doe ik nog een kuur. Dit werkt nu al een jaar of vier voor mij. Dus geen urenlange en wekenlange sessies voor mij en geloof me, ik had flinke winterdepressies inclusief suïcidale gedachten, dus het is niet alsof ik de therapie niet echt nodig heb.
manamana...tutuutududu
Ik zit nu ook achter m'n lamp....

Kan alleen nog maar huilen, huilen en nog eens huilen...ohja en slapen!

Pfff ieder jaar weer hetzelfde liedje,ik word er moedeloos van.

Het is een half jaar overleven en dan weer een half jaar leven.

T is bijna niet te doen....

Sorry voor m'n depri berichtje...
Alle reacties Link kopieren
silviaapje, ik snap helemaal hoe je je voelt. Bij mij duurt het 5 maanden, waarna er weer 7 goede maanden volgen maar die worden de laatste jaren ook overschaduwd door de 5 maanden die er weer aankomen. Ik zie er steeds meer tegenop en kan me zo goed voorstellen dat mensen het op een gegeven moment opgeven. Het is zo uitzichtloos allemaal. Gelukkig weet ik dat er nog genoeg te proberen is, punt is alleen dat ik in slechte periodes de energie en kracht niet heb om daar achteraan te gaan.



Merk jij wel verbetering bij het gebruik van je lamp? En doe je dat deze winter voor het eerst? In kuren? En hoe lang per dag?



Knuffel!
Alle reacties Link kopieren
lady Dana, wat fijn dat je er zoveel baat bij hebt!



Ik merk wel dat ik minder achteruitgegaan ben als voorgaande jaren, maar het lijkt er nu op dat de lamp toch niet alles tegenhoudt, hooguit verlicht en uitstelt. Vandaag ecth een slechte dag, er komt niets uit mijn handen terwijl ik zoveel zou moeten doen. Hoerdoor ga ik me slecht voelen over mezelf wat ervoor zorgt dat ik in een soort vicieuze cirkel terecht kom. De tranen staan me vandaag naderder dan het lachen, hopelijk heb ik morgen een iets betere dag.
Biscuitje, nee vorig jaar deed ik het voor het eerst.

Toen werkte het wel wat, maar ik zit nu wel heel erg diep moet ik zeggen...

Ondanks dat ik nu al 2 weken lang iedere dag een half uur tot drie kwartier achter de lamp zit.

Morgen gesprek met m'n psycholoog.

Maar dat het zo uitzichtloos is vind ik mooi omschreven. Dat is het precies.

Zie het nut van het gesprek morgen ook niet echt in want denk niet dat er nu echt iets is waar ik me beter van zou gaan voelen.

Maar goed, ik ga gewoon braaf en probeer rationeel te denken.



Verveel je je ook zo tijdens het lampstaren? ;)
Ja die verantwoordelijkheden van t huishouden enzo drukken enorm hè!

Wat bij mij wel eens werkt is om op te schrijven wat echt ECHT moet gebeuren en dat doe ik dan, en over de rest hoef ik me dan niet schuldig te voelen.

Hoe doe jij het met eten koken?

Lastig hè, de energie ontbreekt maar door gezond te eten zou je juist energie moeten krijgen...weer die vicieuze cirkel.



Werk je? Zoja, lukt dat een beetje?
Wat vervelend dat je/jullie er zoveel last van hebben. Bij mij helpen simpele dinge al prima; vitamine D pilletjes, wandelingen als er een winterzonnetje is en af en toe een zonnebankje (zeer zuinig natuurlijk ivm de andere risicos die daaraan kleven).



Wat ik me afvraag, hebben jullie overwogen om een vakantie te plannen? Dat lijkt me nou de ultieme oplossing, om in november/december een week echt zon mee te pakken. Ik begrijp dat 'zomaar' een vakantie niet voor iedereen mogelijk is qua financien en praktische zaken, maar als het echt zo erg is dat je 5 zware maanden de 7 goede overheersen.. Tja, dan lijkt het me toch de moeite waard om serieus te kijken of er geen opties zijn. En die lampen en alles zijn ook behoorlijk prijzig. Of denk ik te makkelijk?



Sterkte in ieder geval!
Ik ga in maart naar Egypte.

Heerlijk, maar had inderdaad beter voor in december of januari kunnen boeken.



Vitaminepillen vind ik n goeie, ga ik ook maar weer doen.
Alle reacties Link kopieren
silviaapje,



Ik DRaag alleen de zorg voor mijn zoon, dat betekend dus dat er gewoon gekookt moet worden iedere dag en het huishouden toch echt op orde gehouden moet worden. Daarnaast moet ik natuurlijk de deur uit om hem naar school te brengen etc. Het positieve hieraan is dat het me dwingt om mijn bed uit te komen en in elk geval iets te doen, iets dat in de meest zware periodes echt een hele opgave is. Ik denk ook dat als ik kijk naar de afgelopen 3 winters mijn zoon de enige reden is dat ik het leven niet opgegeven heb. Dat klinkt hard en sommige mensen zullen het wellicht overdreven vinden, maar zo is het.

Daarnaast doe ik een fulltime studie, maar eigenlijk komt het er de afgelopen jaren op neer dat ik de tentamens van december nooit haal of überhaupt niet maak. Naar de colleges gaan lukt ook niet altijd, en een studieboek opendoen blijkt soms echt vrijwel niet mogelijk. Ik kan me niet concentreren en het idee alleen al maakt me moedeloos. En dat terwijl ik me wel echt beter voel als ik het wel gedaan heb en het me toch gelukt is om door te zetten.

Naast dit alles run ik samen met mijn vader een cafe, waar ik twee nachten in de week werk. Mijn vader zorgt er gelukkig voor dat ik in de winter minder hoef te doen als in de zomer, en ik me dus echt kan beperken tot die twee avonden achter de bar en het regelen van het personeel wanneer die ziek of vrij zijn. Dus geen groothandel, vertegenwoordigers, ochtenden schoonmaken etc. Het werken lukt me eigenlijk altijd wel, maar kost me wel heel veel energie. Het is een soort toneelspel dat ik dan heel de avond moet spelen, doen alsof het goed gaat en ik vrolijk ben. En op de avond zelf lukt dat redelijk, de volgende dag betaal ik daarvoor doordat ik nog moeier ben.
Alle reacties Link kopieren
polala,



Een vakantie zou wel werken, maar zit er echt niet in. Financieel niet, maar ook gezien de leerplicht van mijn zoon, en het feit dat ik tijdens de kerstvakantie echt niet weg kan, want ons personeel wil ook graag vrij zijn tijdens de feestdagen.

Dan nog zit je wel met de periode voor je op vakantie gaat, alhoewel het vooruitzicht wel iets helpt, en de periode daarna heb je ook nog wel iets aan de zon die je net opgepikt hebt, maar toch val ik ook dan iets terug.

Een lamp is inderdaad duur, die van mij was 200,- maar dat is nog steeds goedkoper dan een zonvakantie. Daarbij komt dat ik de lamp alleen heb kunnen kopen doordat ik mijn berging heb opgeruimt en spullen heb verkocht op marktplaats.
Fijn om te lezen dat meer meiden zo'n last hebben van een winterdepressie. Ik dacht dat ik de enige was met suïcidale gedachten. Ik ga volgende week starten met licht therapie, en ik slik nu al een tijdje viamine D.
Bij het zoeken naar een topic over lichttherapie kwam ik deze tegen. De verhalen zijn heel herkenbaar. Ik ben daarom van plan om een lamp aan te schaffen: zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Alle reacties Link kopieren
quote:bankje schreef op 08 september 2013 @ 17:28:

Bij het zoeken naar een topic over lichttherapie kwam ik deze tegen. De verhalen zijn heel herkenbaar. Ik ben daarom van plan om een lamp aan te schaffen: zijn er nog dingen waar ik op moet letten?http://www.kieskeurig.nl/energy_light/informatie



Zelf heb ik een "kleine" lamp, de voorganger van deze:

http://www.lichttherapie. ... s-golite-hf3330-01/28504/



Sterkte is instelbaar en er zit een timer op. Op de site waar ik deze gekocht had kreeg ik ook een persoonlijk advies/schema mee.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Mijn lamp is alweer uit de kast, het lijkt wel of ik ieder jaar iets vroeger achteruit ga. Hopelijk heb ik dit jaar weer veel baat bij de lichttherapie, en anders ga ik wellicht toch het gebruik van antidepressiva. Als ik kijk hoe snel ik nu al teruggevallen ben kijk ik met angst de echte winter tegemoet.

Overigens heb ik het gebruik van mijn lamp vorige winter uiteindelijk opgevoerd naar twee uur per dag en zag ik veel eerder in het jaar als andere jaren alweer verbetering, ik ben half januari alweer gaan afbouwen en eind februari helemaal gestopt.



Bankje: Ik heb een Litebook Elite, werkt prima, is klein en draadloos dus kan overal mee naar toe genomen worden. Wanneer je verzekerd bent bij Zilveren Kruis Achmea krijg je bij de thuiszorgwinkel trouwens 10% korting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven