Dagbudget Zweden

25-07-2014 12:24 26 berichten
Wij (1 volwassene, 2 kinderen) gaan een rondreis maken langs vakantieparken in Zweden (huisjes) en hebben daarvoor ook twee keer een overnachting op een ferry.

Zou een budget van 1000 euro voor 2 weken (75 euro per dag) voldoende zijn om rond te komen? We gaan waarschijnlijk een paar keer naar een attractiepark of dierentuin, en een of enkele keren buiten de deur eten (waarschijnlijk lunch en dan 's avonds in het huisje) + natuurlijk op de boot.
Alle reacties Link kopieren
Is dan in- of exclusief vervoer en accomodatie?

Dat maakt nl nog best wat uit.



Op zich is ¤75 voor 3 pers per dag wel te doen als het om exclusief her bovenstaande gaat, anders is het heeeeel krappe bak!



De boot is over het algemeen vrij duur en niet super lekker. Het is te overwegen iets mee te nemen indien mogelijk.
Doei Pippi Langkous!
Nee, het is alleen voor boodschappen, uit eten en uitjes. De benzine reken ik apart.

Is het geen lekker eten op de boot (Stena Line)?
Wij zijn net terug van een rondreis door Zweden en waren ongeveer 1200 euro voor 13 dagen kwijt met 2 kidneren en 2 volwassenen. We hebben de diesel wel gepind en op de boot ook.

Ongeveer 3 keer uit eten geweest denk ik, die kosten vielen erg mee, de jongste vaak gratis (3jaar) en de oudste dan voor de helft ofzo.



Veel plezier, ik wil wel weer terug!!!
Volgens mij wel te doen. Vooral drank vond ik erg prijzig, maar met 2 kinderen zal dat wel niet de spuigaten uitlopen ;) Ga je met de auto zodat je wat dingen van thuis mee kan nemen?
quote:betjebig schreef op 25 juli 2014 @ 12:34:

Nee, het is alleen voor boodschappen, uit eten en uitjes. De benzine reken ik apart.

Is het geen lekker eten op de boot (Stena Line)?

Nou op de terugweg hadden wij het familiebuffet gedaan en normaal houd ik hier helemaal niet van, maar hier heb ik me ongans gegeten aan de zeevruchten en schaaldieren

De kinderen ook weer een eigen buffet wat echt wel prima was.
quote:vivamila schreef op 25 juli 2014 @ 12:35:

Volgens mij wel te doen. Vooral drank vond ik erg prijzig, maar met 2 kinderen zal dat wel niet de spuigaten uitlopen ;) Ga je met de auto zodat je wat dingen van thuis mee kan nemen?Wij hadden bier en wijn zelf meegenomen inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit op die specifieke boot gevaren, mijn ervaring is dat je wel goed kunt eten op een veerboot, zeker bij een nachtvaart.



Met EUR 75,00 moet je het wel kunnen redden met z'n 3-en. De en dag zul je wat meer kwijt zijn dan de ander. Voor lunch kun je ook broodjes en beleg bij de supermarkt halen en dan op een mooie plek picknicken. Dat vinden kinderen vaak veel leuker dan ergens op een terras zitten.
quote:_nut_ schreef op 25 juli 2014 @ 12:38:

[...]



Wij hadden bier en wijn zelf meegenomen inderdaad!



Verstandig

Wij waren vliegen maar hebben gelukkig nog wel een fles rum gescoord op Schiphol. Verder hadden we niks bij ons wat het behoorlijk duur maakte (broodbeleg, koffie, kruiden etc.). Van die spullen die je ook niet opmaakt in korte tijd.
Dat zijn goede berichten. Ik was al van plan om wijn mee te nemen omdat die daar nogal prijzig is. Ook neem ik altijd mijn eigen koffie mee (zo'n plastic opgietfilter of indien nog plek in de auto de Senseo), creamer en zoetjes. En een fles Carvan Cevitam omdat mijn jongste nogal moeilijk is met drankjes in het buitenland (zoals in Oostenrijk, waar ze alleen maar priklimonade hebben - wat een drama was dat).

Op de boot wilde ik eigenlijk wel fatsoenlijk eten, omdat we dan al een hele dag in de auto hebben gezeten, en de dag daarna weer een eind moeten rijden. Dat is niet fijn op broodjes of zoute koekjes.
Alle reacties Link kopieren
Het eten op de boot is echt heerlijk. De boodschappen zijn een stuk duurder dan in Nederland. 75 euro moet lukken hoor. Uit eten hebben wij niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel genoeg is hoor. Het hangt er ook vanaf wat je precies gaat doen.



- Wijn/bier in een restaurant is vrij prijzig vergelijken met NL. Reken op 60 SEK/glas.

- In de systembolaget is het een stuk goedkoper dan in een restaurant. De goedkoopste (slechte kwaliteitwijn) is ongeveer 50 SEK.

- Boodschappen kun je het best bij de netto of lidl halen. Of anders bij de Willy / Hemköp. ICA en COOP zijn vaak een stuk duurder (maar ze hebben er wel meer luxe producten)

- Voor de lunch kun je ook eens denken aan bbq-en in de open lucht. Veel mensen kopen een wegwerp-bbq (engångsgrill), worstjes en broodjes... en eten maar

- Lunch in Zweden is meestal warm eten. Veel restaurants hebben een lunch-menu waar je voor 80 SEK een volledige warme maaltijd kunt krijgen. Broodjes vind ik relatief duur (rond e 60 SEK).



Aardappelen zou ik trouwens niet meenemen uit NL, die zijn hier ook goed te verkijgen



Wanneer vertrek je? En waar ga je heen?
Alle reacties Link kopieren
Hmmm lekker bbq'en in het park (Slottsskogen!!) met prinskorv(knakworstjes)

Krijg er meteen zin in! Helaas zal het even duren voor ik weer in Zweden kom...



Mocht de Karvan Cevitan op zijn. In Zweden wordt in de supermarkten (die hallon al noemde) veel verschillende soorten limonade verkocht. Het heet dan 'saft'. Anders dan je zou vermoeden is dat (over het algemeen) geen sap. Voor sap wordt het woord 'juice' gebruikt.



Ik zie dat ik qua buffet aan boord een andere mening ben toegedaan dan de meesten hier, maar als je behoefte hebt aan een warme maaltijd is het op zich best te doen. Ik vind alleen de prijs-/kwaliteitsverhouding niet helemaal.



De lunchmenu's in restaurants zijn idd prima! Vaak kun je ook nog een påtar krijgen, dwz een tweede kopje koffie of thee gratis. Dat geldt over het algemeen wel alleen voor filterkoffie, niet voor specialiteiten.
Doei Pippi Langkous!
Ik krijg er steeds meer zin in! Ik heb net trouwens even gekeken naar de toegangsprijzen van twee parken die we zeker willen bezoeken (Berenpark Orsa en Tomteland), en die vallen reuze mee.

We zitten trouwens in huisjes in Kopparberg, Orsa en Idre. Is een van die locaties geschikt voor een dagtocht naar Stockholm? Volgens mij ligt het er vrij dicht in de buurt, maar mijn routeplanner denkt toch dat je er 2,5 uur over doet, enkele reis.
Is het niet rijkelijk laat om jedatnu af te vragen?

Ik neem aan dat jeniet al het geldcash mee neemt?
Alle reacties Link kopieren
Knap dat jij weet wanneer ze gaat, teuntje, ik zie dat namelijk nergens staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 25 juli 2014 @ 13:35:

Ik krijg er steeds meer zin in! Ik heb net trouwens even gekeken naar de toegangsprijzen van twee parken die we zeker willen bezoeken (Berenpark Orsa en Tomteland), en die vallen reuze mee.

We zitten trouwens in huisjes in Kopparberg, Orsa en Idre. Is een van die locaties geschikt voor een dagtocht naar Stockholm? Volgens mij ligt het er vrij dicht in de buurt, maar mijn routeplanner denkt toch dat je er 2,5 uur over doet, enkele reis.



Lijkt me net te ver voor een dagtripje naar Stockholm. De routeplanner geeft aan dat het vanuit Kopperberg 220 km is.

Ook denk ik dat een dagje veel te weinig is voor Stockholm. En daarnaast, als je zo op je budget moet letten, dan zou ik zeker niet naar Stockholm gaan. Mijn ervaring is dat de prijzen daar 10% hoger zijn dan in de rest van zweden.
To heef5 hier al vaker over geschreven, dus ja ik weet dat ze op korte termijn gaat.
Alle reacties Link kopieren
Betje,

Wat Google maps zegt klopt wel hoor. De snelwegen zijn over een groot deel van het land geen 'echte snelwegen', maar eerder een soort verbrede 80-km wegen, waar je bovendien net zo hard mag rijden. Waar iedereen zich ook aan houdt. Het verkeer is totaal anders dan in Zuid-Europa, geen 'raggers' en bumperklevers. Vind ik erg fijn! Kopparberg ligt dus het dichtste bij Stockholm, maar het is nog een behoorlijke afstand. Verkijk je er niet op, Zweden is echt een (heel) groot land in vergelijking met Nederland!!



De Zweden rijden dus over het algemeen (erg) voorzichtig, ook ivm soms overstekend wild en het weer. Het einde Vd zomer is over het algemeen een periode met meer ongelukken, omdat de elandenmoeders hun jongen dan alleen laten en deze laatsten soms verdwalen en bij de weg belanden. Op veel plaatsen zijn speciale hekken langs de weg aangebracht. Waar dat niet zo is, zie je de beroemde waarschuwingsborden met eronder 'viltstängsel upphör' dat betekent: einde van het wildhek.
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
Teuntje, het is toch prima dat TO nog wat lastminute-advies vraagt. Beter dat ze het nu weet, dan wanneer ze al in Zweden zit.
Doei Pippi Langkous!
Het berenpark (Orsa) vind ik een afrader. Het is gewoon een dierentuin, de beren leven er bepaald niet hun natuurlijke leventje. Het is de reis en omweg niet waard. De omgeving is overigens wel mooi. Maar dat zijn de meeste gebieden in Zweden.
Bij het boodschappen doen kun je er ook op letten dat je kiest voor lokale merken, dus geen fanta, maar een Zweedse sinas, en geen Mars maar een Zweeds merk chocolade, dat scheelt enorm.



Verder is het aan te raden om als je uit eten wilt dit met de lunch te doen, veel goedkoper dan 's avonds.

Maar wij gingen meestal langs de supermarkt en bakker (ook lekkere zelf samen te stellen salades of een warme gegrilde kip bijvoorbeeld) en dan zochten we een mooie picknick plek op.



En als je perse wilt roken en/of alcohol drinken; neem dat dan mee want dat is in scandinavie echt heel duur.



Ik vind op de stena line het buffet trouwens erg duur. In het hoogseizoen hebben ze vaak op het sundeck nog wel hamburgers of broodjes worst, dat is wel redelijk betaalbaar. Maar we kochten vaak bij een wegrestaurant broodjes om mee te nemen voor 's avonds en lunchten dan warm (ergens na Hamburg of zo).
quote:-teuntje- schreef op 25 juli 2014 @ 13:36:

Is het niet rijkelijk laat om jedatnu af te vragen?

Ik neem aan dat jeniet al het geldcash mee neemt?Ik moet een deel van mijn spaarrekening halen en dan doe ik liever niet veel teveel of te weinig. In het buitenland internetbankieren is erg lastig als je niet zeker weet of je ergens bereik hebt. Overigens probeer ik sowieso zoveel mogelijk met credit card te betalen, maar dan is het fijn om te weten dat op mijn betaalrekening ook voldoende staat (voor contante opnames).
Alle reacties Link kopieren
Ik weet je route verder niet, maar veel E-wegen zijn niet meer dan 80 km wegen zoals in NL. Vaak mag je hier trouwens gewoon 90 km/uur rijden, maar er zijn veel die het gaspendaal goed weten te vinden en je dan graag willen inhalen.



Soms staat er trouwens ook aangegeven dat er een camera hangt, dus als je wat harder gaat dan weet je waar je moet afremmen.



Langs de weg zijn er ook vaak rustplekken te vinden, meestal staat het goed aangeven, maar je kunt ze ook hier vinden: http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/# ... afiken/Sok



Overigens, als je in augustus op vakantie gaat dan denk ik dat het best rustig is op de meeste plaatsen. De meeste zweden zijn vrij in Juli en gaan in week 31 weer terug werken.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me goed te doen, dat budget. Het eten aan boord van verschillende veerboten vond ik altijd goed. Vaak is er een buffet, zodat je verschillende dingen kunt proberen. Vooral erg handig met kinderen.



Verder zijn er een aantal dingen duur in Zweden, zoals tabak en alcohol. Dus als je rookt, moet je sigaretten of tabak meenemen. Verder is het handig koffie en kaas mee te nemen: de meeste Zweedse kazen zijn flauw voor Hollandse begrippen. Hagelslag kennen ze daar niet, dus als je kinderen niet zonder kunnen, moet je dat ook mee nemen.



Lekker om te eten, onderweg of bij een dagje in de natuur: worstjes, die je in de pan kunt doen of grillen boven een vuurtje. Broodje erbij, wat saus erbij, smullen maar! Verder kom je onderweg een heel eind met een pak knäckebröd, wat jam, wat kaas en wat vleeswaren.



Ook erg lekker: verschillende soorten jam met veel vruchten erin, "saft" (wat Ronja ook al noemde) wat limonade is met echte fruitsmaak en koffiebroodjes (bij de bakker of bij de broodafdeling in de supermarkt).



Wat Stockholm betreft sluit ik me ook bij Ronja aan: dat is te ver rijden voor één dag. Je hebt dan te weinig tijd om echt iets van de stad te zien. Als je wel gaat, ga dan direct meerdere dagen. En neem dan het openbaar vervoer om de stad echt goed te zien.



Goede reis en veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven