Egypte/Hurghada en excursies

31-08-2011 12:58 53 berichten
In november ga ik naar Hurghada en ik ben benieuwd of jullie qua excursies nog aanraders hebben. Veel mensen hebben al tegen me gezegd dat een snorkeltripje met een boot de moeite waard is dus dat ga ik zeker proberen.



Heeft iemand ook ervaring met vanuit Hurghada op excursie gaan naar de pyramides? Ik zie het niet zo zitten om urenlang in zo'n bus te moeten schommelen



Ik hoor graag jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop voor je dat je een hele grote, brede, sterke vriend meeneemt. Ik ben er geweest en het viel niet mee.

Maar de zee is schitterend, snorkelen is een echte aanrader.

Verder is ook een bezoek aan de woestijn met bedoeinedorp aan te raden. Dat was erg indrukwekkend. Cairo en de Piramides was meer als 8 uur rijden in een bus, dat hebben we maar over geslagen.



Verder moet je niks eten wat niet gekookt is. Geen salades, geen meloen, geen ijsjes. Wordt je allemaal doodziek van.



Ik vond het leuk om een keer geweest te zijn maar zou niet terug gaan.
Dit is de 2e keer dat ik naar Egypte ga dus ik weet wat me te wachten staat ;) M'n bedoeling is ook echt niet om hier een wel/niet naar Egypte topic van te maken.



Bezoek aan een bedoeinedorp klinkt interessant ja, ik zet het op het lijstje. Dank je!
Toen wij in Egypte waren hebben we het niet gedaan, vrienden van ons wel. Volgens hen was het echt dikke hel. Midden in de nacht (uur of 2) word je met de bus opgehaald. Je rijdt over ontzettend slechte wegen en de bus heeft of geen airconditioning of de airconditioning blaast je zowat de stoel uit (resultaat: volgende dag verkouden). Je slaapt weinig tot niet in de bus en bij de piramides is het gloeiend heet. Je slentert de hele dag, je ziet meer toeristen dan piramides, je moet haasten want de bus vertrekt alweer snel (het is immers een behoorlijke rit) en de dag erna kun je niets omdat je helemaal gesloopt bent.



Luxor is meer de moeite waard. Je busrit is korter en daardoor beter vol te houden en je hebt meer te tijd om alles rustig te bekijken. Het is wel warm, dus zorg dat je een pet of zonnehoed bij je hebt (i.v.m. zonnesteek).



Verder vond ik de jeep-safari het geld waard (wel de korte, dus zonder die buggy-race).

En duiken, je moet echt gaan duiken! Echt geweldig is dat!!

We hadden daar mensen ontmoet (NL-ers) die daar vrienden hebben wonen, zij hebben een duikschool. We zijn toen met een groep van 10 NL-ers gaan duiken via die duikschool. We waren 35 euro per persoon kwijt en zijn de hele dag met de boot weg geweest. We hebben op ons gemak gedoken (meerdere keren), gesnorkeld en lekker gezwommen. Wat een heerlijke dag was dat!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels 2 keer in Hurghada geweest (de laatste keer was vorige maand) en kan je eigenlijk alleen wat vertellen over snorkeltripjes.



Wij hebben er voor gekozen om ook niet vanaf Hurghada naar de piramides te gaan, mede om de lange busrit en meer nog om de temperatuur. Vergelijking; Hurghada aan zee, windje, 44 graden C. Cairo meer naar het binnenland, veel hogere bebouwing, dus veel minder wind, 55 graden C. Heb het nu wel over de temperatuur in het hoogseizoen, dus in november zal dat anders zijn. Een medegast uit het hotel waar wij verbleven heeft wel voor die busrit gekozen en kwam halfdood terug. Van de warmte, sunburn en vermoeidheid.



Snorkelen;

Kan relatief duur en erg goedkoop. Er is voor de kust van Hurghada een eiland waar je met ieder snorkeltripje sowieso aanlegt. Het heet Giftun Island. Dit eiland is opgedeeld in twee delen met een hek ertussen. Het ene deel heet 'Paradise' en het andere deel 'Mahmya'. Hier zit het grootste kostenverschil in. Mahmya is de dure. De hele dag loungemuziek, rieten parasolletjes, strandmatjes, leuke zitjes en je krijgt je snorkelgear op het eiland zelf. Hoef je dus niet vanaf 9 uur mee te sjouwen.Verder kan je ook vanaf het strandje een beetje oefenen met snorkelen, leuke visjes kleine rifjes, genoeg te zien. Het ziet er aan alle kanten uit als een bountyeiland, wit strand, heldere zee en de hele aankleding van dat stukje eiland is fantastisch (vind ik dan).



Dan Paradise; Precies het zelfde bountyeiland als hiervoor beschreven, maar dan met alleen zand. Ja, alléén zand. En een paar honderd meter het eiland op lopen staat een hut waar je wat drinken kan kopen voor de hoofdprijs. That's it. Geen boompie, niks, gewoon alléééén zand. Ook heeft snorkelen nog niet zoveel zin, want behalve zand op de bodem is er niets te zien. Op dit eiland (of je nou de goedkope of de dure versie neemt) breng je best een hoop tijd door, dus kies je voor de goedkope, neem dan iets mee voor op je hoofd en iets om je te bedekken, anders ben je al verschrompeld voor je uberhaupt hebt gesnorkeld.



Ook bij het snorkelen zelf is er ook veel verschil tussen goedkoop en duur. Je gaat bij allebei naar ongeveer 3 verschillende riffen, maar bij de dure krijg je gewoon de beste en mooiste riffen. Bij de goedkope is het het allemaal net niet. Veel minder kleur, veel minder (mooie) vissen en massatoerisme (liggen er 5 boten om een rotsje van 20 meter) dus ben een paar keer overzwommen door een club hysterische russische vrouwen.



Nou ja, best een uitgebreid verslag (heb ze allebei een keer gedaan) en voor een derde keer zou ik toch weer naar Mahmya gaan. Voorpret; www.mahmya.com



Oh ja; Heb voor Mahmya 40 euro pp betaald (all-in) en voor Paradise 15 euro pp.



Veel plezier vast!
Alle reacties Link kopieren
quote:kiwi87 schreef op 31 augustus 2011 @ 13:15:

je ziet meer toeristen dan piramides,Ja duh, er staan maar drie pyramides is Gizeh.
Wat grappig, ik vond Mahmya echt waardeloos. Je betaalt 40 euro om naar een eiland te gaan en je krijgt daarvoor terug een snorkelset en een redelijke lunch.

Ik vond het ontzettend saai. Snorkelen en zonnen kan ik ook bij het hotel.

Daarnaast ben ik niet echt van het snorkelen (duiken is leuker) en is zwemmen onmogelijk bij Mahmya. Ik was nog geen minuut in het water of ik stond oog in oog (nou ja, teen en oog zeg maar..) met een zee-egel (stekels van minimaal 10 centimeter!). Nou echt niet dat je dan nog verder gaat zwemmen, ook niet met schoenen aan want die stekels doorboren zowel je schoentjes als je voetjes

Van de snorkelaars heb ik gehoord dat het helemaal vol zit met zee-egels.



Bespaar je dus het geld en gebruik het voor een goedkopere snorkeltrip of voor duiken.
quote:GiB schreef op 31 augustus 2011 @ 13:33:

[...]



Ja duh, er staan maar drie pyramides is Gizeh.



Ik bedoel dat je weinig van de piramides ziet (groot deel is niet toegankelijk) en dat het zwart ziet van de toeristen.

Beetje verkeerd geformuleerd, sorry
Alle reacties Link kopieren
Kiwi87; Zo zie je dat smaken verschillen
Alle reacties Link kopieren
quote:kiwi87 schreef op 31 augustus 2011 @ 13:39:

[...]





Ik bedoel dat je weinig van de piramides ziet (groot deel is niet toegankelijk) en dat het zwart ziet van de toeristen.

Beetje verkeerd geformuleerd, sorry Ok. Het klopt dat je weinig van de pyramides zelf kan zien. Als je voor het historische gedeelte van Egypte gaat, kan je eigenlijk beter een rondreis boeken dan een weekje naar de Rode Zee gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een aantal jaar geleden vanuit hurghada naar luxor geweest. Dat vond ik wel leuk. Zie je toch nog wat van het land. Was wel een lange dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 31 augustus 2011 @ 13:05:

Ik hoop voor je dat je een hele grote, brede, sterke vriend meeneemt. Ik ben er geweest en het viel niet mee.

Maar de zee is schitterend, snorkelen is een echte aanrader.

Verder is ook een bezoek aan de woestijn met bedoeinedorp aan te raden. Dat was erg indrukwekkend. Cairo en de Piramides was meer als 8 uur rijden in een bus, dat hebben we maar over geslagen.



Verder moet je niks eten wat niet gekookt is. Geen salades, geen meloen, geen ijsjes. Wordt je allemaal doodziek van.



Ik vond het leuk om een keer geweest te zijn maar zou niet terug gaan.



Ik ben nergens ziek van geworden. Je kunt ook gewoon pech hebben. In resorts kun je gewoon alles eten. En mocht je aan de diarree gaan, ga naar een apotheek en vraag DAAR om pillen, niet die diacuur van hier. Je hebt iets beters nodig. Kost een euro per stripje, stelt niets voor, maar werkt direct.



Ik zou niet van Hurghada naar Caïro gaan. Veel te ver.



Ook niet op het strand op een kameel, die dieren hebben geen leven, plus dat het te duur is. Maak dan een leuke trip naar zo'n dorpje, vaak ook in combinatie met een kameel of paard.



Ik vind Egypte geweldig. En als vrouw hoef je niet veel last te hebben van de mannen. Pas je gewoon aan aan hun gebruiken, dan gebeurt er niets. Dus niet meet strakke topjes op straat, geen topless. Kwestie van goed fatsoen.

Ik heb daar een hoofddoek gedragen. 1: ze weten niet of je wel of niet moslim bent dus laten je met rust. 2: enorm goed tegen de hete zon. Twee vliegen in 1 klap.
Bazinga!
Alle reacties Link kopieren
De Excursie van Luxor en Karnak vond ik erg mooi, maar het is ene enorm lange dag. Je staat op om 4 uur, zit om 5 uur in die bus. komt daar 5 uur later aan, en er is niks te zien onderweg alleen maar zand.

Karnak vond ik prachtig, die tempels zijn geweldig, maar het word verpest door de hitte en de vervelende egyptenaren ( net zoals alles op die vakantie ).

Zou deze excursie wel aanraden als je houd van wat cultuur. Maar het is een hele lange dag. Dat eilandje hebben bij ook gedaan met dat snorkelen erbij, best leuk hoor. Zou ik ook doen als ik jou was.
Ik vond paardrijden en karten in de woestijn erg leuk. Wij hadden bij het hotel overigens een mooier koraalstuk dan bij de snorkeltrip..
Bedankt voor alle tips! Er zitten hele leuke bij. Ik weet zeker dat we ons 1,5 week zullen vermaken
Alle reacties Link kopieren
quote:vivalda schreef op 31 augustus 2011 @ 14:12:

[...]





Ik vind Egypte geweldig. En als vrouw hoef je niet veel last te hebben van de mannen. Pas je gewoon aan aan hun gebruiken, dan gebeurt er niets. Dus niet meet strakke topjes op straat, geen topless. Kwestie van goed fatsoen.

Ik heb daar een hoofddoek gedragen. 1: ze weten niet of je wel of niet moslim bent dus laten je met rust. 2: enorm goed tegen de hete zon. Twee vliegen in 1 klap.

Toen ik in Egypte was, droeg ik een zwarte legging met daarover een zwart, ruimvallend jurkje die grotendeels mijn borst, armen en bovenbenen bedekte. En toch werd ik, ondanks dat mijn vriend naast me liep, voortdurend lastig gevallen. Dus bedekken hoeft niet per se te helpen.



Ik ben ontzettend voor je aanpassen aan de gebruiken in een ander land, maar een hoofddoek dragen gaat me te ver. Ze hebben maar het fatsoen om van me af te blijven, hoofddoek of niet!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar ook naar Hurghada geweest, en we hebben een excursie naar Cairo en Luxor gedaan en daarnaast zijn we een dag met een boot de zee op geweest om te snorkelen.

Ik vond alle drie de excursies echt de moeite waard! Al moet je er wel rekening mee houden dat je, als je naar Luxor en Cairo gaat, echt een lange tijd in de bus zit en dat die excursies ook best prijzig zijn.
Je kunt , al dan niet met het vliegtuig, naar Cairo, Luxor, Alexandrië en vanuit Alex/ Cairo naar Sakarra, Siwa of de White Desert, vanuit Luxor naar Aswan en Abu Simbel. Dan zijn er nog mogelijkheden om naar buurlanden Jordanië ( Petra) te gaan, of naar Israel. Ik zelf zou de voorkeur geven aan Luxor, Aswan, Abu Simbel en daarna naar Soedan. Maar, dan heb je a. de tijd nodig, en b. is dat niet echt meer de strand, zand, zon, zee vakantie zoals je in Hurghada pleegt te hebben.

En ja, inherent aan de Rode Zee, Luxor, pyramides ( en alle toeristische bestemmingen) zijn vervelende mannen zonder manieren. Verder is het nog steeds onrustig in Cairo, Mubarak wordt berecht en in november zijn er verkiezingen. Het is afwachten wat er dan gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf ga dit jaar voor de 9de keer naar Egypte, gewoon omdat ik de mensen daar wel prettig vind en fijn in de omgang. De meeste Egyptenaren doen normaal als ze merken dat je van NL komt, iritant blijven ze vaak toch wel doen tegen Russen en Polen etc.

Maar nogmaals, ik heb er zelf geen overdreven last van gehad, en dat na 9 keer bezoek aan Egypte (nu moet ik zeggen, ik lijk wel wat op een buitenlandse, dat gaat waarschijnlijk wel schelen.)

Verder, als je beleefd dankjewel in het egyptisch zegt, laten ze je met rust....(die sporadische keer dat het dan voor kwam, zei ik bedankt, en het was over met vragen stellen.)



Verder: snorkelen, doen! Maar wel met een plaatselijk bureau, deze doen meer moeite dan van je eigen reisbureau en je ziet zoveel meer dingen als je normaal zou zien, ik vond het tien keer leuker als met de normale met zijn 7-en achter elkaar varende boten van Neckerman, Arke, etc.

Ook gaat dit op voor een jeep safari, meer gezien met een plaatselijk bureau dan met bovengenoemde bureaus. Kan je het sterren kijken en bbq-en in de woestijn aanraden.

Ook het dansfeest in de woestijn moet je echt niet missen en voor wat dat opgaat: naar een grote disco in de plaats waar je zit of dicht bij zit is ook helemaal leuk! Komt ook veel plaatselijke bevolking en dat is wel zo apart!



En over de pyramides etc. etc. dan zou ik een keer terug komen met een nijlcruise etc. want dat is echt bagger met die temp. en reistijden.



Nou, veel plezier!!!
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan je touroperator naar de excursie naar Luxor.

Wij zijn met een prive limousine naar Luxor en Karnak geweest.

En dat koste niet eens zoveel meer als met de bus.

Scheelde wel twee uurtjes langer slapen omdat we met de limousine direct op pad gingen.

Naar de Pyramides kun je ook vliegen en er een twee daagse excursie in Cairo van maken.

Ben zelf tee keer in Egypte geweest en vondt het geweldig.

Vondt alleen Marsa Alam wel leuker dan Hurgharda.
Alle reacties Link kopieren
van Hoer naar Luxor is een pokkenend. Echt niet grappig. In luxor is zoveel te zien dat een bezoek van een paar uurtjes alleen maar frustreert. ik snap niet dat mensen naar Hoer gaan als je fantastische rondreizen kan maken vol historie!
Alle reacties Link kopieren
oh, ja Bustrips in Egypte zijn ook nog eens zenuwslopend. Een soort van kamikaze, als je het 5 uur lang het gevoel dat je elk moment dodelijk kan verongelukken van je af kan zetten dan is het missch te doen
Alle reacties Link kopieren
meds toch..... Van hoer? Zie twee post terug van jezelf..... Waar Ben je met je hoofd. Haha.
Boek 'n week rondreis en 'n week strand. Vanaf Hurghada naar Cairo is bijna 'n uur vliegen (met 'n aftandse rammelbak van Egypt Air)
Alle reacties Link kopieren
quote:kiwi87 schreef op 31 augustus 2011 @ 13:39:

[...]





Ik bedoel dat je weinig van de piramides ziet (groot deel is niet toegankelijk) en dat het zwart ziet van de toeristen.

Beetje verkeerd geformuleerd, sorry Dat was vorig jaar. Dit jaar is het toch echt een stuk rustiger hoor,.. Niemand het nieuws gevolgd de laatste tijd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven