Emigreren naar de UK, wat te regelen?

27-07-2013 11:51 28 berichten
Hallo allemaal,



Ik studeer momenteel al in England, maar heb nu gister te horen gekregen dat ik een baan heb. Nu heb ik eigenlijk alles aangehouden zoals zorgverzekering enzo in Nederland toen ik vertrok voor mijn studie. Maar nu moet ik toch wel het een en ander gaan regelen omdat het nu echt een definitief verblief in de UK wordt.



Ik heb al een NINO, een Engelse bankreking en een Engels telefoonnummer. Ik weet dat ik mij daar weer moet inschrijven bij een dokter, maar wat moet ik verder allemaal regelen in de UK.



Verder zal ik ook een aantal dingen moeten regelen in Nederland zoals zorgverzekering opzeggen en uitschrijven in mijn oude gemeente, maar iemand verder nog enig idee wat ik in Nederland zou moeten doen?



Iemand nog tips op wat voor sites ik kan kijken voor huizen, ik ken righttomove en gumtree maar heb geen idee of er nog andere websites zijn waar ik kan kijken.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
http://www.emigrerenforum.nl/showthread.php?t=42346
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat je geen recht op AOW meer opbouwt.

Mocht je ooit willen terugkeren naar Nederland dan kan dat een probleem worden. Hoewel het tegen de tijd dat jij met pensioen gaat misschien al lang niet meer bestaat.



Zie de site van de sociale verzekeringsbank.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu iets langer dan een jaar hier dus er zit nog wat in mijn hoofd van vorig jaar



Je kan je inschrijven bij een huisartsen praktijk. Hou er wel rekening mee dat ze werken met NHS (gratis) en private (betaald)

Hetzelfde geldt voor tandartsen.



Soms levert dat wat zoekwerk op als je gratis wil.

Mijn huisarts en tandarts zijn beide NHS en heel erg goed.



Je krijgt dan vanzelf een NHS nummer en je kan dan ook gratis naar het ziekenhuis.



Vraag een national insurance number aan als je dat nog niet hebt.



NI



Vanuit NL kun je je overlijdens verzekering houden. Ik heb nog steeds mijn DELA in nl.



Je zorgverzekering kun je opzeggen een paar maanden voordat je emigreert. Even bellen want dat kan voor elke verzekering anders zijn.



Zoals Sugarmiss al zegt, je AOW opbouw stopt. Zorg dus dat je spaart voor je ouderdom of leg een verzekering vast.



Je hoeft je niet bij de gemeente in te schrijven maar je moet wel je gemeentebelastingen betalen.

Je word dus eigenlijk vanzelf ingeschreven.



Uitschrijven in NL is geloof ik tot 5 werkdagen voor je vertrekt.



Ook kun je stemmen en daar krijg je vanzelf een brief voor. (Je mag overigens ook nog steeds in NL stemmen)



Huis kopen is makkelijker en goedkoper dan huren.

Maar wil je huren dan zijn er miljoenen letting agencies.

Je kan heel veel ''toeslagen'' krijgen, al is dat wel verwarrend vind ik. Maar dat kun je op de GOV.uk site wel vinden.



Ik kom vanzelf wel op meer en dan vul ik dat aan.



Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor toeslagen krijg je in GB dan die je hier niet kunt krijgen?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Het recht op AOW wordt binnenkort (of misschien zelfs al?) Europees geregeld, wat betekent dat je overal gewoon door opbouwt zolang je maar binnen Europa blijft.
Alle reacties Link kopieren
Echt vanalles. Huurtoeslag, zelfs je hele huur in sommige gevallen.

Vanalles wat te maken heeft met aanvulling salaris.

Vanalles wat te doen heeft met kinderen.

Vanalles wat te doen heeft met minder valide zijn.

Iets wat te maken heeft met belastingen.



Ik heb nog niks aangevraagd door omstandigheden en omdat het een beetje ingewikkeld is voor me.



Maar je kan hier voor vanalles geld en hulp krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 27 juli 2013 @ 12:23:

Het recht op AOW wordt binnenkort (of misschien zelfs al?) Europees geregeld, wat betekent dat je overal gewoon door opbouwt zolang je maar binnen Europa blijft.Dat is heel erg goed nieuws. Tenminste, is het EU of Europa? Want ze willen heel misschien uit de EU. (zie ik persoonlijk niet gebeuren)
Alle reacties Link kopieren
Als je wil en het kan missen, kan je je AOW zelf aanvullen.

Staat ook op de site van de svb
Alle reacties Link kopieren
Bladora woont en werkt in de UK, hopelijk ziet ze dit topic
Alle reacties Link kopieren
quote:Scamp schreef op 27 juli 2013 @ 12:23:

Echt vanalles. Huurtoeslag, zelfs je hele huur in sommige gevallen.

Vanalles wat te maken heeft met aanvulling salaris.

Vanalles wat te doen heeft met kinderen.

Vanalles wat te doen heeft met minder valide zijn.

Iets wat te maken heeft met belastingen.



Ik heb nog niks aangevraagd door omstandigheden en omdat het een beetje ingewikkeld is voor me.



Maar je kan hier voor vanalles geld en hulp krijgen.Waarom is het daar dan zo'n armoedig zooitje?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 27 juli 2013 @ 13:23:

[...]





Waarom is het daar dan zo'n armoedig zooitje?\Valt toch mee? Hier heb je ook "armoedige'mensen, vaak weten die niet waar ze recht op hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 27 juli 2013 @ 13:23:

[...]





Waarom is het daar dan zo'n armoedig zooitje?

Je kijkt teveel tv



Ik meen het, op tv zie je alleen de slechte dingen.



Heb je al van Bedroom tax gehoord. Dat is ook zo'n leuk bangmakertje van een politieke partij terwijl de regering zo zijn best doet om alles op orde te krijgen.



Het is hier niet anders dan in NL hoor.

Op sommige punten beter zelfs.
Buiten Londen, in het noorden is veel armoedig. En nee, ik kijk niet teveel tv, ik kom er regelmatig.

Ik vergelijk het altijd met het oosten van Duitsland
Alle reacties Link kopieren
Zoopla is erg handig om een woning te zoeken. Houd er wel rekening mee dat wat op de website staat lang niet altijd beschikbaar meer is. En als je in Londen zoekt een makelaar eigenlijk wel verlangt dat je ter plekke beslist of je de woning wilt huren.

Voor op de wat langere termijn is het verstandig om te zorgen dat je niet teveel van je rekeningen digitaal krijgt. Leek ons heel handig, maar voor van alles en nogwat moet je bewijzen waar je woont en dan heb je naast een council tax bill twee of drie utility bills en/of bankafschriften nodig. Kun je dat niet overleggen, dan heb je een probleem. Andere post van de bank dan een afschrift wordt lang niet altijd geaccepteerd en een afdruk van de computer ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 27 juli 2013 @ 15:49:

Buiten Londen, in het noorden is veel armoedig. En nee, ik kijk niet teveel tv, ik kom er regelmatig.

Ik vergelijk het altijd met het oosten van Duitsland Ik woon in het Noorden en in London heb je net zo veel wijken die ''slecht'' zijn.
Alle reacties Link kopieren
En Oosten van Duitsland? Waar kom jij dan?
Leuk! Ik woon en werk sinds vorig jaar September in Londen, bevalt goed!

Je hebt een National Insurance number nodig, daarmee kan je je inschrijven bij een huisarts. Bankrekening heb je neem ik aan al? Als je wilt huren, moet je zorgen dat je een bedrag aan borg kan betalen. Huren is makkelijker met een stel vrienden dan alleen, en beter betaalbaar!



Je AOW opbouw in Nederland stopt. Ik betaal niet vrijwillig bij omdat ik hier een goed pensioen opbouw, jong ben, en goede baanvooruitzichten heb. Lees je daar wel even goed over in! Vlak voor ik vertrok heb ik (heel slecht) in Nederland nog een controle en schoonmaak bij de tandarts gehad. Die moet ik hier langzamerhand wel eens gaan zoeken.



Verder is het relatief weinig, je uitschrijven ja, kijken of je je paspoort nog 1 keer in Nederland kan verlengen (had ik niet gedaan, pokke duur grapje). Waar ga je werken? Welke sector? Gefeliciteerd!
Tnx voor al de antwoorden, ik ga naar Reading toe dus een half uurtje met de trein van londen vandaan.



UCchick1990: Hoeveel heb jij betaald voor het aanvragen van je paspoort in het buitenland? Die van mij is nog een jaar geldig maar er is altijd een week wachttijd dus weet niet of ik m alvast zal aanvragen.



en waar moet ik op letten bij het Engelse pensioensysteem of is dat vergelijkbaar met Nederland?



Het gaat inderdaad huren worden. Ga opzoek naar iets waar ik deel samen met andere professionals. Ga namelijk naar een compleet ander stuk van Engeland dus dan is het wel makkelijk om mensen te leren kenen.



Iemand ervaring met die verzekering voor AOW? AOW is voorlopig nog lang niet aan de orde dus weet ook niet of het het waard is.
Ik heb me zelf heel slecht geinformeerd qua pensioen... Werk voor de overheid en die pensioenregeling is erg goed, dus heb niet verder gekeken. Ben dus ook niet AOW verzekers in Nederland. ID-kaart heeft me in total 90 pond gekost.
Pfoeh, lekkere fouten in die post. En dan niet eens met het excuus smartphone.... *mompelt wat en gaat een taalles volgen*
Denk ook eventueel aan het omzetten van je rijbewijs.



De AOW zou ik wel doen. In NL is deze uitkering een absoluut minimum. Als je er ooit op terug zou moeten vallen, dan wil je er liever niet op gekort worden! En je weet tenslotte nooit hoe het in het leven loopt.
Aow zou ik niet doen, zou dat geld liever apart zetten, wie weet wat er over 40 jaar nog over is van de hele aow.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,



Juist omdat wij bezig zijn met emigreren naar Engeland was ben ik al deze dagen druik opzoek naar extra info. Ik kwam dit forum tegen en heb jullie gelezen en dus meteen registreren.

De meeste andere forums kon alleen hele oude berichten lezen.



In mijn geval woont mijn vriend in principe daar al een jaar.

Hij heeft de zogenaamde social number en een echte bankrekening. Nergens in de wereld is het paradijs maar als het elders makkelijker, groter en beter kan dan wil ik wel. Ik heb het net een beetje gehad hier.



Maar goed ik lees AOW stopt maar heb ook ergens gelezen dat het meegenomen kan worden.....pfff ik hou dat stukje nog in de gaten. Ik heb een zoontje van 12 en eentje van 2. Wij spreken thuis Nederlands en Engels dus voor wat dat betreft moet het lukken. Hij zou echter nu naar de MAVO gaan.

HIj heeft zelf een 9,5 voor Engels...



Mijn vraag:

Ik wil volgende week komen om me in te laten schrijven met de kinderen. Secondary school zoeken en het wordt Tottenham of Edmonton daar in de buurt. Ik wil ook meteen inschrijven voor werk. Wat jij schreef over de Jobcentre neem ik meteen mee. Wij willen een ruimte van minimaal 2 kamers nemen. Mijn vriend heeft een share accomodation...noppes dus.

Mijn ww die mag ik 3 maanden houden of meenemen als ik kan aantonen dat ik naar Engeland gaat om werk te zoeken.

Dus dat scheelt weer....



Ik heb kennissen daar en hoor wel goeie verhalen.

Carreer Builder is full of job heb ik gezien.

Zoopla maak me wel een beetje gek, want als je belt of mailt krijgt je of steeds antwoordapparaat of geen reacties van de Estate terug.

Hoe ervaar jullie dit, heeft het te maken met persoonlijk langs gaan. Omdat mijn vriend al alles daar heeft wil ik de huis etc via hem doen. Dan is het minder lastig voor mij die nog niet ingeschreven staat....ja toch ??



UK dacht is groter, Engelstalig en ik heb mijn Spaans erbij..dus wil ik een poging wagen. Kan niet erger zijn dan het nu is ..hihih



@ NummerZoveel - Rijbewijs omzetten zie dat was ik al vergeten...val het mee links rijden ?



@UCchick1990 - geweldig om te horen dat je al een baan hebt.



@Yasmijn,

ik maak armoede in Nederland mee van dichtbij.

Mensen weten hier juist de juiste weg maar worden door bureaucratie heen en weer gestuurd. Dat de buitenkant van alle wijken en buurten niet zo slecht uitziet als andere landen zegt helemaal niks. De buitenkant wordt door de overheid goed gehouden. Maar loop maar binnen bij mensen in huis en dan weet je ook meteen hoeveel armoede wij hebben hier. Het is geen grap. De instanties hier zijn erger dan elders, maar NL staat eerste rij eerste bank als het gaat om helpen van andere landen met hun armoede...diep en diep triest...!
“Life is an adventure! So live it up!”
Heb zitten kijken voor AOW en dat gaat me bij mijn startsalaris 170 euro in de maand kosten voor iets wat er over 45 jaar misschien niet eens is. Ik ga het dus maar zelf opzij zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven