Ervaringen lange reis/ wereld reis

22-09-2014 13:35 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik speel al langer met het idee om een lange reis te maken, ik dacht zelf aan een half jaar ongeveer. Het zijn alleen zulke knopen om door te hakken, wat doe ik met mijn baan bijvoorbeeld? Waar wil ik allemaal heen reizen? Wat zou het allemaal kosten?



Ik zou het erg fijn vinden om ervaringen van mensen te lezen die zo'n reis hebben gemaakt, waar zijn jullie geweest, hoe hebben jullie het gedaan met vliegtickets en wat raden jullie aan of juist af?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Lang gereisd, langer dan jij van plan bent. Baan opgezegd, huis aan kunnen houden (woonde een vriend in) en een enkeltje Bangkok geboekt. Van daar uit gaan reizen, en naar andere landen gegaan. Doorgegaan tot de bodem van de schatkist in zicht kwam



Waar ik heen wilde bekeek ik per dag/week. Als ik het ergens leuk vond, bleef ik. Als ik het wel weer gezien had, ging ik verder. Ik had geen idee hoe lang ik het uit zou houden, dus wist nooit wanneer ik op de helft was en weer af moest gaan tellen tot mijn terugreis.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Je zou op je werk om onbetaald verlof kunnen vragen, wie weet krijg je dat.



Zelf geen ervaring mee maar het lijkt mij echt iets waar je de rest van je leven op terugkijkt.
Wat doe ik met mijn baan bijvoorbeeld?

Onbetaald verlof opvragen als je je baan wilt houden (en enigszins weet hoe lang je weg wilt blijven)



Waar wil ik allemaal heen reizen?

Je hebt toch wel een voorkeur voor een werelddeel c.q. richting? Heb je wat reiservaring buiten Europa (even ervan uitgaand dat je dat bedoelt)? Wat spreekt/sprak je aan, wat staat op het verlanglijstje?



Wat zou het allemaal kosten?

Afhankelijk van waar je heen wilt, of je erg budget wilt gaan of wat luxe etc.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Goed idee, lekker gaan reizen! En slim dat je hulp zoekt van mensen die er al ervaring mee hebben.



Zie allereerst dit onderwerp met tig nuttige antwoorden: baan opzeggen om te reizen?



wat doe ik met mijn baan bijvoorbeeld?

Opzeggen, of onbetaald verlof nemen. Zie ook dat topic waar ik net naar verwees.



Waar wil ik allemaal heen reizen?

Ehm, die vraag snap ik niet. Dat weet jij alleen. :-)



Wat zou het allemaal kosten?

Ligt enorm aan jouw keuzes. Je kan met ¤6000 best leuk 6 maanden reizen in Zuidoost Azië en daar waarschijnlijk ook nog wel een retourtje Bangkok ofzo voor kopen. Dan kun je zelfs privékamers nemen en uit eten enzo. Dan nog wat kosten voor inentingen, verzekering en eventuele spullen die je nog niet hebt (of misschien kun je een backpack lenen).

Maar als je in Australië of de VS ofzo wilt reizen, kun je makkelijk ¤15.000 uitgeven in diezelfde tijd en dan heb je nog minder luxe ook (bed in slaapzaal, zelf koken).



Ik zou het erg fijn vinden om ervaringen van mensen te lezen die zo'n reis hebben gemaakt, waar zijn jullie geweest

Ik heb meerdere reizen gemaakt, maar de langste was 12 maanden naar Indonesië, Australië, Chili, Bolivia, Peru (en Ecuador lukte niet vanwege overstromingen). Een redelijk traag reistempo maar daar heb ik geen moment spijt van gehad. Dan heb je lekker de tijd om veel van een land te zien en je wat meer te verdiepen in een cultuur.

Achteraf gezien zou ik Australië hebben laten zitten, veel te duur en andere landen vond ik bijzonderder.



Een andere ietwat langere reis van 9 weken ging door Brazilië en Peru.

Verder allerlei vakanties van 4-5 weken.



hoe hebben jullie het gedaan met vliegtickets?

Voor die reis van 12 maanden heb ik gekeken naar Round The World tickets, maar uiteindelijk bleek het (destijds) goedkoper om twee retours te kopen: retour Australië open jaw met stop-over in Indonesië; en een retour Santiago de Chile.



Open jaw wil zeggen dat we heen vlogen naar Perth, en terug uit Sydney. Dat is heel vaak mogelijk, ook voor verschillende landen. Bijvoorbeeld mijn reis naar Brazilië en Peru was ook open jaw: heen naar Salvador da Bahia, terugvlucht uit Lima.

Op die manier kun je het stuk ertussen over land afleggen en hoef je niet dezelfde reis weer helemaal terug te maken.



Die stopover op Indonesië (in het ticket naar Australië) was twee maanden, dat kon toen makkelijk, ik weet niet of dat tegenwoordig ook nog een goedkope optie is.



Achteraf gezien hadden we natuurlijk ook geen retourtje Santiago moeten nemen, maar ook daar een open jaw (uit Lima of Quito terug vliegen naar Nederland).



Zelf vind ik het wel prettig om een einddatum te hebben en daar mentaal naartoe te leven, maar iedereen is daarin anders.

Sommige landen doen ook moeilijk als je binnenkomt zonder 'uitreisbewijs', maar soms is een buskaartje de grens over ook voldoende.



Bedenk hoe flexibel jij je ticket wilt hebben. Een ticket dat je gratis of redelijk goedkoop kunt wijzigen, is vaak duurder in de aanschaf maar dat kan iets zijn wat je toch graag wilt.



en wat raden jullie aan of juist af?

Ik raad aan:



- let op klimaat



- bedenk wat je eigenlijk zelf wilt qua klimaat, type cultuur... wil je strandhangen en cocktails sippen? Leren duiken? Full moon party's? Of bergwandelen in de Andes?? Op safari, en Afrikaanse dorpen zien? Dansen bij Braziliaans carnaval? Op een motor door de VS trekken?



Hoe avontuurlijk ben je? Wil je liever naar een land als Thailand waar volop toeristische infrastructuur is en (erg) veel andere reizigers, of juist liever wat van de gebaande paden af? Of daar tussenin?

Er is zoveel te zien, maar je hebt vast wel voorkeuren / ideeën voor wat je nú wilt, en de rest bewaar je voor later.



Bijvoorbeeld Afrika trok mij als kind altijd al heel erg, en nu heb ik een zwak voor Latijns Amerika. Jij hebt vast ook wel landen/gebieden/culturen die je erg aantrekken?



- let op hoe duur een land is, in www.priceoftravel.com staat bovenaan een 'backpacker index' die een indruk geeft van kosten per dag



- lees op internet of in de bieb over landen die je trekken, dan vallen er vanzelf al een paar af omdat ze bijvoorbeeld onveilig zijn, duur zijn, je dingen leest die je niet aantrekken (bv heel vrouwonvriendelijk of te modern ofzo, of juist te primitief... kwestie van smaak).

Op www.wikitravel.org kun je wat algemeenheden lezen, en op de site van Lonely Planet (wel moeilijk te vinden tegenwoordig op hun site), en in blogs op www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com kun je indrukken opdoen hoe het is om daar te reizen.

Zelf blader ik ook graag lekker old skool door reisgidsen en fotoboeken in een bibliotheek. :-)

Voor foto-impressies online kijk ik met Google Images, en in Flickr.com en Pbase.com want daar komen mooiere foto's als bovenste zoekresultaten; in blogs staan vaak best lelijke foto's die een heel verkeerde indruk van een land kunnen geven.



- Kijk hier voor spaartips: http://www.backpackgek.nl ... ereldreis-onze-tien-tips/ (zie ook de reacties)



Ik raad af:

- Om teveel landen in een reis te proppen. Een mooie richtlijn vind ik een maand per land, dan bedoel ik landen zo groot als Peru, Thailand, Laos of Tanzania. Meer tijd is nog fijner, vooral als je ook wat minder toeristische plekken wilt bezoeken.

Voor giga-landen zoals Brazilië, Australië en China zou ik zeker twee maanden nemen.

Snel reizen / veel landen in korte tijd is ook duurder, en vermoeiender. En in verhouding verlies je dan veel tijd door al het verplaatsen.



- Ik raad ook af om veel gloednieuwe spullen te kopen voor je reis. Koop tweedehands, leen, of gebruik gewoon kleding die je al hebt. Een backpack vind ik wel een investering waard, en een goed thermisch truitje als je naar koud gebied gaat (ben erg blij met Icebreaker).



Laat nog even weten aan welke gebieden en landen je zit te denken, dan kunnen we misschien wat specifiekere tips geven. Ik heb bijvoorbeeld aardig wat gereisd in Latijns Amerika, en ook wel in landen in Afrika en Zuidoost-Azië.



En als je nog andere vragen hebt, zet maar hieronder.



Veel plezier met concreet maken van je heerlijke plan!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Mijn nichtje heeft dit gedaan! Ze hebben een verslag op 'reismee' staan en als ik het zo zie zijn ze van november 2011 tot juni 2013 weggeweest, door Azië, Australië en Nieuw-Zeeland. Ik geloof dat ze beiden hun baan en huis hadden opgezegd. Geeeen idee hoe ze het financierden of dat ze werkten tijdens de reis, of een grote buffer hadden? Kan wel eens vragen of ik je mag linken naar hun verslag als je wil?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel vanaf eind maart onderweg en over 1,5 week vlieg ik terug naar NL, na ruim zes maanden. Dit was het mooiste half jaar uit mijn leven. Echt, zo goed! Als ik nog geld over had, zou ik moeiteloos nog een paar maanden verder kunnen. Heerlijk!



Ik had geen vaste baan, dus vertrekken was relatief makkelijk. Ik woon goedkoop, dus heb mijn huurwoning aangehouden. Onderverhuren was een legale optie geweest via mijn woningstichting, heb ik niet gedaan. Verder natuurlijk alle abonnementen zoveel mogelijk uitgekleed of opgezegd om geld te besparen.



Ik heb een 'open jaw'-retour geboekt, heen naar Zuid Korea en terug uit Thailand. Voor een euro of 50 kon ik de einddatum eventueel nog omboeken als ik eerder of later naar huis zou willen. Ik wist ongeveer welke landen ik wilde zien, zeker de eerste maanden. Dat maakt plannen makkelijker.

Ik kocht onderweg vliegtickets van AirAsia en consorten om tussen landen te vliegen, dit heb ik dus niet voor vertrek uit NL geregeld.



Het scheelt al als je weet waar je ongeveer heen wilt. Wil je naar Australië, Azië of Zuid Amerika? Naar Afrika of overland naar Peking? Het maakt allemaal nogal een verschil in het uiteindelijk nodige budget.



Ik reken in zuidoost Azië met ongeveer 25 euro per dag, soms gaf ik minder uit, soms iets meer. Zuid Korea was dan weer duurder, tegen de 40 euro per dag. Maar het hangt echt heel erg af van wat je zelf wilt qua comfort.
Alle reacties Link kopieren
Een jaar weggeweest, naar Zuid-Afrika. En toen ik daar eindelijk was, weer terug gevlogen. Ook een keer 8 maanden in Rusland gewerkt (toen het nog USSR was) en 2 jaar als duikinstructeur in een warm land (ik ging voor een paar maanden uiteindelijk 2 jaar weggeweest)



Baan en huis opgezegd. Ik heb er wel voor gekozen om verschillende premies wel door te betalen zodat ik geen pensioengat zou krijgen. Ik ben vaker weg gegaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:eva2013 schreef op 22 september 2014 @ 13:35:

Hallo,



Ik speel al langer met het idee om een lange reis te maken, ik dacht zelf aan een half jaar ongeveer. Het zijn alleen zulke knopen om door te hakken, wat doe ik met mijn baan bijvoorbeeld? Waar wil ik allemaal heen reizen? Wat zou het allemaal kosten?



Ik zou het erg fijn vinden om ervaringen van mensen te lezen die zo'n reis hebben gemaakt, waar zijn jullie geweest, hoe hebben jullie het gedaan met vliegtickets en wat raden jullie aan of juist af?



Alvast bedankt!



Ik heb de 1e keer dat ik voor n halfjaar wegging mijn baan opgezegd. Wel met de toezegging dat ik terug kon komen. Appartement verhuurd.

Wij zijn de eerste keer naar Z-O Azie gegaan, begonnen in Bangkok en niks gepland. Gewoon een Lonely Planet mee en wel zien waar we uitkwamen of verder naartoe wilden.

Verder veel vaker voor 3 mnd weggeweest. Kon in de winter onbetaald verlof krijgen. Voor 3 mnd hebben we nooit ons huis verhuurd. We konden goedkoop vliegen vanwege werk, dus dat waren de kosten niet.



Bedenk eerst waar je naartoe wilt en wat het daar kost. Australie is bijv. veel duurder dan Azie. Maak een begroting, dus ticket, verzekering, de kosten die je per dag nodig hebt voor accommodatie/eten/uitjes. Als je jouw huis niet verhuurt dan moet je die kosten er ook bijtellen en vergeet niet dat je nog wat geld achter de hand moet hebben voor wanneer je terugkomt.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven