Gambia: kinderen aan anti-malariapillen?

19-11-2010 10:51 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
In januari willen we graag een weekje (of mogelijk 2) naar de zon. Nu kwam deze week Gambia in beeld. Ik zag echter dat we dan in het malariaseizoen zitten. Nu heb ik twee kinderen (van 2 en 3 jaar). Ik vind het niet zo'n fijn idee om ze malariapillen te geven. Van verschillende kanten heb ik verhalen gehoord dat je ook met malariapillen nog malaria kan krijgen en dat het in dat geval erg moeilijk is om de diagnose te stellen. Juist omdat je al die pillen hebt genomen.



Hoe denken jullie hierover?
Ga naar de GGD. Klik

Daar kun je ook te recht voor een adviesgesprek.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het risico niet nemen met zulke jonge kinderen. De zon schijnt niet alleen in Gambia in januari.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jippertje schreef op 19 november 2010 @ 11:00:

Ik zou het risico niet nemen met zulke jonge kinderen. De zon schijnt niet alleen in Gambia in januari.





Dit dus.

Ik zou alleen voor een vakantie mijn kinderen echt niet willen volstoppen met die troep (en dan alsnog risico lopen op malaria).



Dat je het uberhaubt alleen al overweegt snap ik echt niet.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ka32 schreef op 19 november 2010 @ 10:51:

In januari willen we graag een weekje (of mogelijk 2) naar de zon. Nu kwam deze week Gambia in beeld. Ik zag echter dat we dan in het malariaseizoen zitten. Nu heb ik twee kinderen (van 2 en 3 jaar). Ik vind het niet zo'n fijn idee om ze malariapillen te geven. Van verschillende kanten heb ik verhalen gehoord dat je ook met malariapillen nog malaria kan krijgen en dat het in dat geval erg moeilijk is om de diagnose te stellen. Juist omdat je al die pillen hebt genomen.



Hoe denken jullie hierover?



Tja, de ggd, travelclinic en artsen zullen er wel naast zitten dan he.



Je gaat toch geen risico nemen met kinderen. Malariapillen voorkomen niet dat je malaria krijgt, maar het zorgt er wel voor dat de overlevingskansen groter worden bij bepaalde soorten van malaria.

Denk ook aan DTP, tyfus en hepatitis etc.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
En ik zou ook een andere bestemming kiezen.
Cum non tum age
Ga lekker naar de Caraïben. Lekker weer en geen ziektes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb kinderen uit die regio en die zijn uiteraard op vakantie geweest in die regio (nou ja, niet allemaal, maar wel zo jong of zelfs jonger). Beetje realiteitszin mag dus wel ten aanzien van het risico.

Het geven van malariapillen betekent dat als je kind malaria krijgt, dit in elk geval minder ernstig (dus dodelijk) verloopt dan zonder die pillen. Ik heb het wel gedaan, maar zou niet adviseren om kinderen daar te laten zijn zonder profylaxe (de medicatie dus). Verder is het belangrijk dat je weet wat de ziekteverschijnselen zijn, en dat je weet waar je moet zijn voor behandeling. Of dat haalbaar is tijdens een tweewekenvakantiereisje, weet ik niet. Probeer of je vanuit hier ook medicatie kunt meenemen voor behandeling, indien nodig, dan ben je minder afhankelijk van de beschikbaarheid daar.
Alle reacties Link kopieren
als je geen zin hebt om je kinderen vol te stoppen met die pillen, moet je daar niet heen gaan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Voor een weekje zou ik een iets makkelijker land utkiezen.



(persoonlijk vind ik het geschilft om voor een maar 1 of 2 weken zo ver te gaan)
Alle reacties Link kopieren
ik zou er niet heen gaan met jonge kinderen en ik zou al helemaal niet overwegen om ze geen pillen te laten slikken. Van malaria kan je namelijk dood gaan. En wat je allemaal gehoord hebt, klopt niet. Je kan inderdaad nog steeds malaria krijgen als je trouw je pillen hebt geslikt, maar minder ernstig en de diagnose is nog steeds heel goed te stellen. Maar die pillen zijn wel troep, zeker in kinder lijfjes.

Echt sommige mensen, daar snap ik werkelijk niks van.
De kans dat je in twee weken malaria oploopt en het zich daar al openbaart is klein. De gemiddelde incubatietijd is 10 tot 14 dagen. Goed insmeren, lange broek en lange mouwen aan als het gaat schemeren en dan kom je vast wel veilig thuis. Maar als je geen speciale band met Gambia hebt en alleen maar 2 weekjes zon wilt, dan zou ik persoonlijk een andere bestemming kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ja zeg, je gaat je kinderen toch niet volstoppen met die chemische rotzooi? Dat is zòòòò ongezond en he-le-maal niet goed voor ze, arme bloedjes!



Nee, een leuke malaria-aanval, dàt is fijn voor een tweejarige!



echt, ik ken iemand die malaria heeft gehad. Dat is geen griepje of zo! Raad vragen aan je arts en je kinderen gewoon naar behoren beschermen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Maja82 schreef op 19 november 2010 @ 11:21:



(persoonlijk vind ik het geschilft om voor een maar 1 of 2 weken zo ver te gaan)Zo ver weg? Het is maar ongeveer 6 uur vliegen.
quote:Maja82 schreef op 19 november 2010 @ 11:21:

Voor een weekje zou ik een iets makkelijker land utkiezen.



(persoonlijk vind ik het geschilft om voor een maar 1 of 2 weken zo ver te gaan)

Het is juist erg dichtbij, dus vandaar dat ze het misschien juist wel overwegen. Maar dan zou ik toch gewoon 4 uur extra in 't vliegtuig gaan zitten naar de Caraiben, hoef je niets voor te slikken of te spuiten.



En ach, er zijn mensen die meer dan 10 uur met de auto rijden voor 'n vakantiebestemming dicht in de buurt, kun je toch beter die 10 uur in 't vliegtuig zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Philein schreef op 19 november 2010 @ 11:27:

[...]



Zo ver weg? Het is maar ongeveer 6 uur vliegen.Dat vind ik dus geen 'maar'. Maar dat is mijn idee en gevoel.
In Gambia gaan geregeld kinderen aan malaria dood. Hun ouders hadden gewild dat ze hun kind met die chemische middelen hadden kunnen volstoppen.



Een mug discrimineert niet, die weet niet dat jij er maar een weekje op reis bent.



Je kunt er trouwens ook andere gore ziektes oplopen. Ik heb daar gezien dat er in mijn (dure en sjieke) hotel flessen water uit de vuilnisbak gevist werden om opnieuw te verkopen. En met het water uit zo'n fles maak jij een flesje voor je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin allemaal, haha. Overdreven zeg.

Gambia is een van de schoonste Afrikaanse landen die ik heb gezien, zeker als je in een beetje fatsoenlijk hotelletje gaat zitten dan is er niks aan de hand. Prima voor kinderen ook. Goed insmeren, lange mouwen 'savonds en..ach, het is al vaak genoemd hier.



Mensen gaan er dood, omdat ze geen tijdige behandeling (kunnen) krijgen, dat is het probleem in Afrika.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saaar schreef op 19 november 2010 @ 11:06:

[...]

Dit dus.

Ik zou alleen voor een vakantie mijn kinderen echt niet willen volstoppen met die troep (en dan alsnog risico lopen op malaria).



Dat je het uberhaubt alleen al overweegt snap ik echt niet.Voor zulke jonge kinderen is Gambia niks. Ik ben er 2 x geweest en afgezien van het feit dat ze aapjes in het wild kunnen zien, is er weinig voor zulke jonge kinderen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Philein schreef op 19 november 2010 @ 12:32:

Wat een onzin allemaal, haha. Overdreven zeg.

Gambia is een van de schoonste Afrikaanse landen die ik heb gezien, zeker als je in een beetje fatsoenlijk hotelletje gaat zitten dan is er niks aan de hand. Prima voor kinderen ook. Goed insmeren, lange mouwen 'savonds en..ach, het is al vaak genoemd hier.



Mensen gaan er dood, omdat ze geen tijdige behandeling (kunnen) krijgen, dat is het probleem in Afrika.



En nu de reden waarom je je kinderen uberhaubt aan het risico van malaria wilt blootstellen?

En dan nu de reden waarom je je kinderen zo'n troep wilt geven terwijl je ruime keus hebt aan vakantielanden (ja, malariatabletten zijn troep waar je behoorlijk ziek van kunt worden).
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad aan hen, misschien veel praktischer om een gemakkelijker land te kiezen, al zie ik de risico's niet direct als no-go.
Alle reacties Link kopieren
Wat een reacties!

Ik was erg druk vanochtend, daarom geen tijd om te reageren.



Gambia is dé zonzekere bestemming die het meest dichtbij is.

Ik snap de mensen die zeggen dat je je kinderen dit niet moet aandoen. Desondanks lijkt dit mij een hele mooie en bijzondere vakantie voor ons.



Nammma, jij zegt dat er niks te doen is voor kleine kinderen. Die van mij houden heel erg van zon en strand en zwemmen, en dat lijkt mij er bij uitstek heel goed te doen daar.



Philein, jij bent er vaker geweest?

(Elninjoo wel, las ik al in een oud topic.)
Alle reacties Link kopieren
En hoe je het vinden wanneer je kindjes ziek worden door malaria op die mooie, bijzondere, zon-zekere prachtvakantie?



Je kinderen zijn nog zo klein, dat kan later allemaal nog wel een keer wanneer ze niet zo kwetsbaar zijn.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Als je een leuk hotel uitkiest met goede faciliteiten (airco), dan is dat al echt veiliger. Het eten is er over het algemeen prima in orde, ben er nooit ziek geweest in elk geval. De mensen zijn er uitermate vriendelijk, vind ik en inderdaad: zon zee (en zwembaden) en strand op relatief korte afstand.

(ja, ben er geweest uiteraard Ka, anders zou ik er niet over durven te oordelen )
Alle reacties Link kopieren
quote:Philein schreef op 19 november 2010 @ 13:26:

Als je een leuk hotel uitkiest met goede faciliteiten (airco), dan is dat al echt veiliger. Het eten is er over het algemeen prima in orde, ben er nooit ziek geweest in elk geval. De mensen zijn er uitermate vriendelijk, vind ik en inderdaad: zon zee (en zwembaden) en strand op relatief korte afstand.

(ja, ben er geweest uiteraard Ka, anders zou ik er niet over durven te oordelen )http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=883777
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven