Ghana

01-08-2014 14:48 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Over een kleine 3 weken vertrek ik voor ruim 3 weken naar Ghana.

Ik kom aan in Accra, wil daar een dag blijven om vervolgens oostwaarts te gaan voor een aantal dagen. Hierna zal ik voor 2 a 2,5 week naar de Goudkust vertrekken om mee te helpen op een vrijwilligersproject.



Zijn er hier mensen die al eens in Ghana geweest zijn? Ik ben altijd wel benieuwd naar tips. Mijn tijd bij het vrijwilligersproject staat vast qua slaapplek en sight e.d., maar voor Accra en het oosten ben ik nog helemaal blanco. Dus als je tips hebt voor bezienswaardigheden of hostels/guesthouses of over iets anders; allemaal hartstikke welkom! Alvast dank!
Alle reacties Link kopieren
Ghana... goed idee joh! Lekker dicht bij de ebola.
Alle reacties Link kopieren
TO, laat je niet gek maken door Spectral. De uitbraak centraliseert zich in Liberia, Guinee en Sierra Leona. Ik ben zelf helaas nog nooit in Ghana geweest, maar ik hoorde van een vriendin dat de bevolking prettig en vriendelijk is en het land mooi.
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
quote:EssentialBliss schreef op 01 augustus 2014 @ 15:04:

TO, laat je niet gek maken door Spectral. De uitbraak centraliseert zich in Liberia, Guinee en Sierra Leona. Ik ben zelf helaas nog nooit in Ghana geweest, maar ik hoorde van een vriendin dat de bevolking prettig en vriendelijk is en het land mooi.Vergeet Nigeria niet... en er is zelfs sprake geweest van een geval in Ghana, wat uiteindelijk niet zo bleek te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Spectral; in België kun je al hep A oplopen, kun je ook dood aan gaan. Lekker pessimistisch van je.



EssentialBliss; dat doe ik ook vooral niet. De ebola is inderdaad veel noordelijker gesignaleerd. En als je voor alles bang moet zijn kom je de deur niet meer uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:naatb schreef op 01 augustus 2014 @ 15:12:

Spectral; in België kun je al hep A oplopen, kun je ook dood aan gaan. Lekker pessimistisch van je.



EssentialBliss; dat doe ik ook vooral niet. De ebola is inderdaad veel noordelijker gesignaleerd. En als je voor alles bang moet zijn kom je de deur niet meer uit.

Zo kun je alles natuurlijk bagatelliseren.



http://www.citifmonline.c ... ghanas-healthcare-system/
Alle reacties Link kopieren
Of je kunt overal bang voor zijn en alles opblazen en nooit verder komen dan Frankrijk (wat ook prima is, als je daar gelukkig mee bent).



TO, fijn dat je sowieso gaat. Ik hoop dat je leuke tips krijgt.
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
quote:EssentialBliss schreef op 01 augustus 2014 @ 15:20:

Of je kunt overal bang voor zijn en alles opblazen en nooit verder komen dan Frankrijk (wat ook prima is, als je daar gelukkig mee bent).



TO, fijn dat je sowieso gaat. Ik hoop dat je leuke tips krijgt.Uhm ik weet het niet hoor, maar ik 95% van de wereld spelen niet dit soort hele nare oncontroleerbare ziektes.... en om dan direct de link te leggen dat ik niet verder kom dan Frankrijk is wel heel kortzichtig van je.
Alle reacties Link kopieren
quote:EssentialBliss schreef op 01 augustus 2014 @ 15:20:

Of je kunt overal bang voor zijn en alles opblazen en nooit verder komen dan Frankrijk (wat ook prima is, als je daar gelukkig mee bent).



TO, fijn dat je sowieso gaat. Ik hoop dat je leuke tips krijgt.



Dankje EssentialBliss! Ga ik zeker doen.



Spectral; ga iemand anders vervelen met al je negativiteit.



En nu: terug naar de topic!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het dan weer kortzichtig om elk land in Westelijk Afrika als een brandende ebola-haard te zien. Maar let's agree to disagree.
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 01 augustus 2014 @ 15:23:

[...]



Uhm ik weet het niet hoor, maar ik 95% van de wereld spelen niet dit soort hele nare oncontroleerbare ziektes.... en om dan direct de link te leggen dat ik niet verder kom dan Frankrijk is wel heel kortzichtig van je.



En dan noemt ze iemand anders kortzichtig...

Back to the topic!
Alle reacties Link kopieren
quote:naatb schreef op 01 augustus 2014 @ 15:24:

[...]





Dankje EssentialBliss! Ga ik zeker doen.



Spectral; ga iemand anders vervelen met al je negativiteit.



En nu: terug naar de topic!Niets met negativiteit te maken, wel met realiteit.... heel Ghana is er zelf bang voor, maar jij gelukkig niet, veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
quote:EssentialBliss schreef op 01 augustus 2014 @ 15:25:

Ik vind het dan weer kortzichtig om elk land in Westelijk Afrika als een brandende ebola-haard te zien. Maar let's agree to disagree.Exact wat ik ook dacht ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf een aantal maanden in Ghana geweest. Leuke tijd gehad en Ghana is best relaxed (Accra vond ik overigens niet chill) Waar ben je van plan naar toe te reizen als je het over het oosten hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2,5 jaar geleden voor 5 maanden in Ghana geweest. Wat ik je aanraadt is om een Bradt Guide van Ghana te kopen. Kost even wat maar daar heb je veel aan. Misschien heeft iemand in je omgeving deze wel, dan hoef je hem niet zelf te kopen. In de Bradt staan leuke bezienswaardigheden per regio en plaats (ook Accra natuurlijk) en je vindt hier ook heel veel hotels, hostels enz. in. In Accra zit een goed hostel genaamd 'Pink Hostel'. Ook zit er nog een ander onbekender en goedkoper hostel maar ik weet eigenlijk even niet hoe deze heet. Staat in de Bradt, maar die heb ik op dit moment niet bij de hand. Dit hostel is nog goedkoper dan Pink Hostel. In Pink Hostel zitten veel Nederlanders maar ook genoeg andere nationaliteiten. In dat andere (wat onbekendere en goedkopere hostel) zaten wat meer Duitsers toen ik er was.



Verder wens ik je heel veel plezier! En ga je via een organisatie naar Ghana of zelfstandig?
Alle reacties Link kopieren
Er was in April nog Ebola in Ghana, ik zou nu ook ver weg blijven van zulk soort landen, straks hebben we het hier ook..
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch met over het algemeen jonge blanke vrouwen die een aantal weekjes vrijwilligerswerk in Afrika willen doen???
Alle reacties Link kopieren
quote:guria schreef op 01 augustus 2014 @ 15:36:

Ik ben zelf een aantal maanden in Ghana geweest. Leuke tijd gehad en Ghana is best relaxed (Accra vond ik overigens niet chill) Waar ben je van plan naar toe te reizen als je het over het oosten hebt?Nog geen idee eigenlijk! Is Wlii wat? en de Volta region? Alle tips zijn welkom! Ook mbt accommodatie
Alle reacties Link kopieren
quote:guria schreef op 01 augustus 2014 @ 15:36:

Ik ben zelf een aantal maanden in Ghana geweest. Leuke tijd gehad en Ghana is best relaxed (Accra vond ik overigens niet chill) Waar ben je van plan naar toe te reizen als je het over het oosten hebt?



Klopt Accra, echt een opgefokte plek, met opgefokte mensen.

Heel veel diefstal.........
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op 01 augustus 2014 @ 15:55:

Wat is dat toch met over het algemeen jonge blanke vrouwen die een aantal weekjes vrijwilligerswerk in Afrika willen doen???Wat je in 9 van 10 gevallen zèlf mag betalen
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben echt 100 jaar geleden in Ghana geweest. Nou ja, het was ongeveer 20 jaar geleden. Toen was er geen Ebola, maar politieke onlusten. Altijd lollig, daar.

Ik ben na Accra in Kumasi geweest. Erg leuk. Centrum van de Ashanti-cultuur (elke oudere man die je daar tegenkomt noemt zich een chief). Daarna naar de kust, maar je schreef dat je daar al vrijwilligerswerk ging doen? In ieder geval ben ik in Cape Coast en Elmina geweest. Beide stadjes hebben oude slavenforten, die in Elmina is van Nederlandse oorsprong. De hotels waar ik geweest ben zijn vast al gesloten en ik weet ze ook niet meer. Wat ik me herinner als negatief punt is de enorme (en best irritante) aandacht: Op elke hoek van een straat een huwelijksaanzoek, dat soort dingen. Is dat nog zo? Verder supervriendelijke mensen, heel kleurrijk en vrolijk. En gemakkelijk te bereizen. Voor Afrikaanse begrippen gingen de bussen aardig op tijd.
Ga je via een organisatie naar Ghana of zelfstandig?

Mijn ervaring van vrijwilligerswerk met een organisatie is dat je daar genoeg mensen tegenkomt die leuke ideeën of tips hebben.

Als je 'geluk' of pech hebt, hangt ervan af hoe je het bekijkt, woon je ergens waar ook reizigers komen. Die kunnen je ook tips geven. Vaak zie je dan meer van een land dan wanneer je van te voren gaat kijken in een boekje.

Was bij mij tijdens vrijwilligerswerk in Zambia wel zo.



Hoelang heb je om te reizen?
Alle reacties Link kopieren
quote:mardjene schreef op 01 augustus 2014 @ 15:41:

Ik ben 2,5 jaar geleden voor 5 maanden in Ghana geweest. Wat ik je aanraadt is om een Bradt Guide van Ghana te kopen. Kost even wat maar daar heb je veel aan. Misschien heeft iemand in je omgeving deze wel, dan hoef je hem niet zelf te kopen. In de Bradt staan leuke bezienswaardigheden per regio en plaats (ook Accra natuurlijk) en je vindt hier ook heel veel hotels, hostels enz. in. In Accra zit een goed hostel genaamd 'Pink Hostel'. Ook zit er nog een ander onbekender en goedkoper hostel maar ik weet eigenlijk even niet hoe deze heet. Staat in de Bradt, maar die heb ik op dit moment niet bij de hand. Dit hostel is nog goedkoper dan Pink Hostel. In Pink Hostel zitten veel Nederlanders maar ook genoeg andere nationaliteiten. In dat andere (wat onbekendere en goedkopere hostel) zaten wat meer Duitsers toen ik er was.



Verder wens ik je heel veel plezier! En ga je via een organisatie naar Ghana of zelfstandig?





Dank mardjene! Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van een Bradt gids heb gehoord. Ik gebruik meestal de LP maar die is er alleen van West Afrika, dus het deel over Ghana is beperkt. Ik ga eens achter die Bradt gids aan.



Pink hostel had ik gezien ja, maar ligt dat niet wat verder buiten de stad? Ik ben maar van plan 1 dag in Accra te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ghana is een land waar de dingen slecht georganiseerd zijn. Hou rekening met veel en lang wachten en onduidelijkheden.



Er zijn een hoop leuke dingen te doen, maar "rondreizen" is niet erg makkelijk in Ghana. Ghana is namelijk niet ingesteld op toeristen.



Het slavenfort aan de Goudkust vond ik erg indrukwekkend. Ik zou een gids nemen als ik jou was. Is de moeite waard.

Lake Volta, kost je een dag reizen, is niet de moeite waard.

Monkey sanctuary is wel de moeite waard

Mole (enige plek met "wilde" olifanten) is zeer moeilijk te komen. Wel de moeite waard maar dit moet je echt goed uitzoeken.

Je hebt ook een High rope, is erg leuk om te doen!



Ik denk dat je beter aan de kust kant kan blijven omdat je maar een paar dagen hebt. En de reistijden zijn echt erg lang om ergens te komen. En voor alsnog, je komt er net aan, geloof me, eer je een beetje snapt wat de cultuur is om ergens te komen dan zit je alweer in het vliegtuig terug.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt inderdaad iets verder weg ja, in Asyllum Down (als ik het goed schrijf). Staat vast wel ergens op Google en anders staat er ook een plattegrond van Accra in de Bradt geloof ik. Dat andere hostel ligt wel vlakbij het centrum. Stom dat ik de naam niet meer weet...



Mag ik vragen waarom je zo kort gaat? Er is echt zoveel te zien in het land!



De mensen zijn super aardig, en ik ben inderdaad ook vaak ten huwelijk gevraagd en nagefloten, aangesproken, enz. maar ik heb het niet als vervelend ervaren, vond het wel grappig. De bevolking vindt het leuk en interessant als er een blanke komt (ja echt!). Daarom dat ze je ten huwelijk vragen en de rest wat ik net al zei doen. Natuurlijk moet je niet naïef zijn en je gezonde verstand erbij houden, maar dat moet overal.



In deze periode heb ik veel geleerd en ik ben er ook veel zelfstandiger door geworden. Nog steeds geen spijt van het geld wat ik betaald heb om vrijwilligerswerk te gaan doen. Het kost veel dat is waar, maar dat kost een reis naar bijv Australië ook. Ieder doet zo zijn eigen ding.



Ik heb nog wekelijks contact met mijn gastgezin van toen en volgend jaar staat Ghana weer op de planning, maar dan voor vakantie en mensen bezoeken.



Als je nog vragen hebt mag je ze stellen!:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven