Griekenland (diverse vragen)

24-04-2014 22:30 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
We overwegen in de zomer (hoogseizoen) naar Griekenland te gaan met kinderen van 12 en 15.

We willen dan Athene zien en evt. nog wat cultuur (misschien Peleponesos of Olympia?) en 1 of 2 eilanden.

Wie heeft ervaring?

Zijn Athene (Acropolis) en Peloponesos of Olympia te doen in hoogzomer vanwege de temperatuur?

Wat is leuker voor de kinderen: Peloponesos (wat dan?) of Olympia?

Welke(e) eiland(en) zouden leuk/handig zijn?

We willen ca 2 weken gaan, niet te veel verschillende hotels.

En kom je vanuit Athene makkelijk /snel in Pireus voor de boten?

Andere tips?
Olympia ben ik vorig jaar eind juni geweest. 40 graden! Het is prachtig en indrukwekkend, maar veel te heet. Zeker met kinderen zou ik niet kiezen voor een "stedentrip" vakantie in hartje zomer. Een zon, zee, strand vakantie in Griekenland moet goed te combineren zijn met cultuur of andere activiteiten. Dit is natuurlijk een persoonlijk voorkeur. Ik weet niet wat jij en je gezin leuk vinden. Als je goed tegen hitte kunnen, zou het geen probleem moeten zijn, maar onderschat het niet. Rond de tijd dat je gaat kan het makkelijk 45 graden worden.
De Acropolis is mooi, maar verder vond ik Athene een vieze stad. En het is bloedheet in de zomer. Athene zou ik dus lekker overslaan. Behalve om aan te komen of de boot te pakken dan. Je bent inderdaad zo in Pireus, met een trein geloof ik.

De Peloponnesos vond ik mooi, en dan inderdaad steden als Olympia bezoeken (jij hebt het over of of maar Olympia ligt dus op/in de Peloponnesos). Moet even nadenken over de naam van ander mooi stadje. Het is overigens wel jaren geleden dat ik er was, heb toen rondgetrokken en gecampeerd (interrail).
Nafplion!
Alle reacties Link kopieren
Athene is een verschrikking in augustus. Zeer druk stadsverkeer, sowieso altijd druk (van de 10 miljoen Grieken wonen er 5 miljoen in Athene), duur, veel smog, te veel toeristen bij toeristische trekpleisters zoals Acropolis, Plaka etc. en vooral bloedheet met weinig tot geen afkoeling of je moet de hele dag ergens in de airco gaan zitten. Ook veel zichtbare armoede op straat (eten uit vuilnisbakken, slapen op straat op karton, veel zwerfhonden en behoorlijk wat vage/ verslaafde types op straat.





Cultuur zou ik achterwege laten in augustus. Opgravingen bekijken bij plus 40 graden in de schaduw en 50 graden of wat meer in de zon (en dat is niet overdreven) is echt geen pretje.





Het beste is om in augustus meer de natuur op te zoeken, zoals op een eiland of tenminste een plek dichtbij een strand en/ of zwembad binnen bereik.



De Ionische eilanden zijn een aanrader en dan met name Lefkas. Schone lucht, veel stranden, relaxte sfeer, geen files etc. (het eiland heeft geen enkel stoplicht) compact en toch zeer veelzijdig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben afgelopen zomer met onze zonen van toen 14 en 12 een reis door Griekenland gemaakt. Gestart in Athene, daar 2 dagen geweest. Acropolis was heet, lang in de rij, dus ga echt vroeg of juist eind van de dag als alle cruisegezelschappen weg zijn. Het museum naast de Acropolis is spectaculair (en airconditioned). Verder hebben wij een Segwaytochtje gemaakt, wordt rond de acropolis aangeboden, zie je vanzelf en dat is geweldig met pubers.

Vanuit de haven (Pireaus) met de ferry gaan eilandhoppen, van Santorini (prachtig, maar meer voor bejaarden), Naxos (leuk, ook veel watersport op en bij het strand), Mykonos (mooi, erg duur en sjiek, zijn we maar een nacht geweest) en Samos (week geweest, groter eiland, veel te zien en te doen mits je auto huurt, ook erg leuke stranden).

Was al met al een erg leuke vakantie, met (voor ons) de goede mix tussen stad, platteland, natuur, musea, opgravingen, "ouwe GRieken-dingen" en mooie strandjes. De enige tegenvaller was het eten, ik kan geen souvlaki meer zien de komende jaren!



Denk er wel aan dat de populaire ferry-routes in het hoogseizoen vaak vol zijn, wij hadden alles bij voorbaat geboekt en waren daar wel blij mee, ook al lever je je vrijheid in.
Alle reacties Link kopieren
De enige tegenvaller het eten?? Juist in Griekenland is een grote variatie in eten te krijgen. En héérlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:missbibi schreef op 25 april 2014 @ 01:37:

De enige tegenvaller het eten?? Juist in Griekenland is een grote variatie in eten te krijgen. En héérlijk!We hebben ook op een aantal plaatsen goed gegeten, maar toch is me vooral de (gortdroge) Souvlaki tegen gaan staan.
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt iets om in een meivakantie te doen
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit bij de anderen aan. In de meivakantie vond ik het al erg warm.

Napflio is inderdaad super mooi, Olympia vond ik meer interessant vanwege de betekenis die het nu nog heeft.

Verder, de Ionische eilanden zijn erg mooi. Zoals eerder gezegd Lefkas maar ook bijvoorbeeld Ithaka. En dan lekker een scootertje huren en de kinderen achterop
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties zover.



Ik zou ook liever in de meivakantie gaan, maar dan hebben we altijd maar 1 week. Vind ik erg kort. Dus we overwegen toch maar de hitte te trotseren en in airco auto en hotels (en zwembad/zee) af te koelen... Ik vind het erg jammer om naar Griekenland te gaan en Athene dan helemaal over te slaan, maar we zijn wel (goed) gewaarschuwd door jullie. Hoe vroeg moet je zijn om niet al te lang in de rij te staan bij de Akropolis? Nog tips qua gidsen etc?



Ik bedoelde trouwens niet Olympia maar Delphi :-). Maar denk inmiddels dat Nafplion leuker is om te bezoeken.



Qua eilanden willen we niet teveel rondtrekken. Denken nu aan een week op 1 eiland, vermoedelijk Naxos. Is wat groter. Hoeven dan niet superveel te zien, vooral relaxen, beetje rondrijden op scooter inderdaad leuk. Moet daar toch wel een week uit te houden zijn?



En weet iemand welke eilanden in de buurt je daar goed als dagtripje kunt bezoeken? Is Mykonos echt maar een half uur met de boot? (las ik ergens) Kan het me niet voorstellen.
Ik ga la jaren naar Griekenland, maar de hoofdstad heb ik nog nooit gezien

Corfu, Zakynthos, Kreta en Rhodos zijn stuk voor stuk prachtige eilanden met meer dan genoeg Griekse cultuur. En daar is het in de steden en stadjes al smoorwarm in augustus, maar kun je nog eens lekker uitwaaien aan het strand of aan het zwembad.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vond ik Naxos niet interessant genoeg voor een week, maar wij willen dan ook graag elke dag wat ondernemen.



Of van Naxos naar Mykonos een half uur is, weet ik niet meer, weet wel dat het dichtbij is. Op directferries.nl kun je dit allemaal terugvinden, wij hebben alles via die site geboekt. Je kunt er dus goed zien welke verbindingen mogelijk zijn, hoe lang het duurt en op welke dagen ze varen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven