Help alsjeblieft! Wel of niet emigreren naar Frankrijk?

31-07-2014 18:14 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben redelijk nieuw hier maar heb een probleem waarbij ik heel blij zou zijn met wat adviezen en meningen.



Ik ben 21 jaar en ben net afgestudeerd als docente Frans. Tijdens mijn studie ben ik een half jaar in Frankrijk geweest en heb daar ook lesgegeven. Geweldig vond ik het! En dat terwijl ik in Nederland helemaal niet graag voor de klas sta. Daar heb ik voor het eerst ervaren hoe leuk het kan zijn om leraar te zijn en dat was (beter laat dan nooit) een heel fijn gevoel. Bovendien voelde ik mij daar enorm thuis. Ik spreek vloeiend Frans en heb een hele fijne tijd gehad.



Nu ben ik dus klaar met studeren en wil ik niets liever dan terug naar de stad waar ik toen een half jaar gewoond heb. Echter moet ik om daar Franse les te mogen geven nog ongeveer twee jaar in Frankrijk studeren (maar dat is opzich niet zo erg) en het betekent dat ik op mijn 21e alleen moet emigreren. Daar ken ik niemand (ik had toen der tijd veel vrienden, maar die waren net als ik ook buitenlands dus zijn ook allemaal naar hun thuisland terug).



Ik ben mij ervan bewust dat Frankrijk niet de andere kant van de wereld is, maar toch…



Ik heb nu zomervakantie en merk dat ik in NL best gelukkig ben. Alleen met mijn werk absoluut niet. Een andere opleiding gaan doen is geen optie, naar mijn gevoel. Ik heb een enorme passie voor de Franse taal en beheers hem op moedertaalniveau (met diploma vastgelegd) en wil dit koste wat het kost niet verliezen. Bovendien sta ik dus graag voor de klas. Alleen niet in Nederland.



Kort samengevat is mijn dilemma als volgt: Moet ik vanwege een beroep dat ik in Nederland niet wil uitoefenen alles achterlaten en naar Frankrijk vertrekken. Zoals ik al zei houd ik oprecht van het land, de mensen en de taal en ik zie mezelf er ook wel wonen, maar ik zou er wel alleen terecht komen en helemaal opnieuw moeten beginnen. Er is net als in Nederland wel veel kans op een baan in het onderwijs (na die opleiding).



Misschien goed om te weten: ik heb geen partner en geen kinderen.



Wat zouden jullie doen?



Ik zou het op prijs stellen als ik geen vervelende vragen krijg over waarom ik mijn studie heb afgemaakt. Hier zijn redenen voor.



Merci beaucoup!
Ik zou het doen. Je kunt altijd nog terug. Beter spijt van iets wat je gedaan hebt dan van iets wat je niet gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg doen!

Bevalt het na een jaar toch niet dan ben je zo weer terug in NL.

Als je hart daar ligt moet je er vooral voor gaan. Je hebt niets te verliezen.
Ik zou het doen, waarom niet? Je kunt altijd terug en dan heb je iig je dromen nagestreefd. Beter dan later spijt hebben dat je dat niet hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met Redhot.



Je krijgt spijt als je het niet doet.
Alle reacties Link kopieren
DOEN, je bent nog lekker jong. Stel dat je binnen Nederland moet verhuizen naar een heel ander deel van het land, dan ken je ook niemand. Je spreekt vloeiend Frans dus je kunt met iedereen communiceren. Misschien kun je, tijdens je studie, een beetje vrijwilligerswerk doen, dan kom je met heel veel mensen in aanraking. Ook het verenigingsleven bloeit in Frankrijk aardig, vooral in de wat kleinere gemeentes. Alléz, dépèche toi!
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kijken voor vacatures voor een Internationale school?
Doen! Je begint niet overnieuw, je begint nu pas aan je leven en als dat op zo'n mooie manier kan, waarom zou je het dan laten.

Je kunt altijd nog terug.



Als ik het over moest doen, dan had ik het wel geweten.
Alle reacties Link kopieren
Doen!
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:Cateautje schreef op 31 juli 2014 @ 18:44:

Als ik het over moest doen, dan had ik het wel geweten.Ja, idem hier: er is iig 1 kans die ik heb laten lopen en dat vind ik nog steeds heel jammer.
Alle reacties Link kopieren
Doen! Je kunt inderdaad altijd nog terug en vrienden en kennissen doe je snel genoeg op als je zo goed Frans spreekt.
Never give up hope.
Doen!



Je kunt beter spijt hebben van iets wat je hebt gedaan dan dat je op je oude dag denkt 'had ik maar....'
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het toch proberen en eerst uitgaan van 6 maanden tot een jaar tijdeijk iets huren. Indien het niet lukt ben je een ervaringrijker waar je je hele leven iets aan hebt en indien het wel lukt ook helemaal top.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil zo met je ruilen maar helaas, ik kan je oma zijn.
verba volant, scripta manent.
Frankrijk lijkt mij geweldig om te wonen, leven en genieten! Ik zeg Doen!
Alle reacties Link kopieren
Doen !!! Je bent pas 21, je zult heel snel andere studenten ontmoeten - en als je heimwee hebt kun je makkelijk een weekendje naar huis



Pas de regret !
Alle reacties Link kopieren
Doen! Er is altijd een weg terug. Niet geschoten is altijd mis en als je het niet doetblijf je je altijd afvragen hoe het zou zijn geweest
Nou, dat lijkt me overduidelijk TO.



Niet geprobeerd is altijd mislukt.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt zelf eigenlijk al het antwoord:)

Doen natuurlijk, ik heb ook ooit een paar jaar in Frankrijk gewoond, nooit geen spijt van gehad. Een ervaring die niemand je meer afneemt..
Alle reacties Link kopieren
Met zo'n passie als jij hebt, zou ik niet twijfelen en mijn pijlen op Frankrijk richten. Je enige twijfel lijkt te zijn dat je daar helemaal vanaf 0 moet beginnen en nieuwe vrienden 'moet' maken, maar dat is echt bijzaak vergeleken met je liefde voor de Franse taal en het land.
Het lijkt mij een nachtmerrie. Maar in jouw geval: doen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je hier nou nog steeds? Allez, wegwezen!

Tuurlijk moet je dat doen! Vrienden heb je zo, zeker als je zo goed Frans spreekt.

Ik wilde op mijn 21e ook dolgraag in Frankrijk blijven werken, maar toen helaas geen baan gevonden na mijn au-pair tijd. Vind ik tot op de dag vandaag nog steeds berejammer. En ik kan je moeder zijn.

Dus volg nu maar gewoon het advies van al deze 'oudere' Viva dames op!
Doen, als je dan in Frankrijk zelf nog een diploma erbij haalt en een paar jaar werkervaring hebt heb je een goede startpositie mocht je toch terugkomen.

Je zou dan bijv. in het HBO (lerarenopleiding?) kunnen gaan werken. En dat is heel andere koek dan op een middelbare school in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel allemaal!!! Dit is helemaal duidelijk! Ik geloof dat ik mijn koffers maar eens ga pakken! En teruggaan kan altijd nog.



Nogmaals dank voor de mooie reacties!
quote:missfrenchkiss schreef op 31 juli 2014 @ 19:29:

Dankjulliewel allemaal!!! Dit is helemaal duidelijk! Ik geloof dat ik mijn koffers maar eens ga pakken!



Nogmaals dank voor de mooie reacties! Haha, soms is alles simpeler dan je dacht! Laat je nog 's weten hoe het gaat, als je daar zit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven