Hoeveel fooi geven jullie?

24-04-2014 15:34 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Edit: sorry, verkeerde pijler. Weet niet hoe ik dit moet veranderen



Hallo Forummers,



Er zal vast wel al eerder een topic over geweest zijn, maar ik kan er nu niets over vinden. Ik ben dus benieuwd hoeveel fooi jullie geven in de horeca.



Ik maak zo vaak slechte service mee (ik woon in de hoofdstad), maar geen fooi geven, durf ik dan weer niet. Ik geef dan standaard 10%-20% fooi. Het valt me op dat de bediening de fooi ook gewoon verwacht. Dan heb ik bijvoorbeeld ergens wat gedronken, heb ik horkerige service gekregen, maar zeg ik toch "maak er maar zoveel euro van", krijg ik als antwoord een gemompeld "oké" of "ja". Je kan toch ook gewoon beleefd "dank u wel" zeggen, denk ik dan.



Verder heb ik eigenlijk ik landen waar het niet gebruikelijk is om fooi te geven, zoals China, Japan, Australië en Nieuw Zeeland, altijd de beste en vriendelijkste service gehad.



Hoeveel fooi geven jullie en geven jullie ook weleens geen fooi? Kan je het maken om alleen fooi te geven als je bijzonder tevreden bent over de service (dus niet wanneer de bediening alleen twee kopjes koffie op je tafel heeft gezet, wat per slot van rekening gewoon zijn werk is en waar hij ook gewoon voor betaald wordt)?
Alle reacties Link kopieren
10 tot 20% fooi geven omdat je het niet durft om niet te geven vind ik belachelijk.



Een kopje koffie rond ik af naar boven, en als er van alles mis is gegaan betaal ik het exacte bedrag. Lunch/dineer ik ergens en is het lekker geweest en was er goede service geef ik zo'n 10% ongeveer.
I would rather shit in my hands and clap
Alle reacties Link kopieren
20% fooi? Ben jij van lotje getikt.



In Amerika is het standaard 15% maar daar krijg je als bedienend personeel vrijwel niks betaald en is de fooi je grootste inkomstenbron.



Ik doe tussen 5 en 10% afhankelijk van de bediening en de hoogte van de rekening in verhoudign tot het gebodene. Slechte service betekent geen fooi.
Alle reacties Link kopieren
Als de bediening slecht is geef ik echt geen fooi.

Alleen wanneer ze aardig en attent zijn doe ik dat.

Bij een drankje trouwens meestal niet.

Bij uit eten gaan wel.
Alle reacties Link kopieren
Bij een snel kopje op terras oid en niet geweldige service geen fooi. Wel laat ik die 20 c oid zitten, geef dus wel een rond bedrag. Bij eten iets van 10% als de service goed en vriendelijk was. Indien niet dan gewoon naar een rond bedrag. Echt slecht wil ik zelfs nog een dubbeltje terug
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties zover. Heel eerlijk gezegd wist ik het wel dat het belachelijk is om fooi te geven als de service slecht is geweest. Maar het is waar: ik voel me vreselijk slecht of opgelaten bij het idee om geen fooi te geven - ja zeg maar gerust, ik durf dat niet.



Nu ik de eerste reacties lees, ga ik in de toekomst toch proberen het fooien bij slechte service achterwege te laten.
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan de service en de kwaliteit van de koffie of het eten.

Als ik iets héél slecht vind geef ik ¤ 0,05 fooi, meestal komt dat wel aan, vooral als ik vijf losse Eurocenten uittel.
verba volant, scripta manent.
quote:markovic schreef op 24 april 2014 @ 15:39:

20% fooi? Ben jij van lotje getikt.



In Amerika is het standaard 15% maar daar krijg je als bedienend personeel vrijwel niks betaald en is de foori je grootste inkomstenbron.



Ik doe tussen 5 en 10% afhankelijk van de bediening en de hoogte van de rekening in verhoudign tot het gebodene. Slechte service betekent geen fooi.Dit dus. Ik geef weinig fooi omdat ik de service in de horeca best wel slecht vind. Meestal wordt er niet veel meer gedaan dan het gebruikelijke werk: bestelling noteren, bestelling brengen, vragen of het gesmaakt heeft en de rekening brengen om te betalen. En soms heb ik de grootste moeite om de bestelling überhaupt door te geven of de rekening te vragen omdat het personeel niet altijd goed oppikt dat er mensen om aandacht vragen (dat kan ook aan mij liggen, ik ben niet zo "aanwezig" ).
quote:hawaiki schreef op 24 april 2014 @ 15:52:

Bedankt voor jullie reacties zover. Heel eerlijk gezegd wist ik het wel dat het belachelijk is om fooi te geven als de service slecht is geweest. Maar het is waar: ik voel me vreselijk slecht of opgelaten bij het idee om geen fooi te geven - ja zeg maar gerust, ik durf dat niet.



Nu ik de eerste reacties lees, ga ik in de toekomst toch proberen het fooien bij slechte service achterwege te laten.Ga pinnen. Meestal rond je af omdat het makkelijker is terug te geven, maar bij pinnen hoeft dat niet: 13,65 is net zo makkelijk afrekenen als 15 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar dat je fooi geeft terwijl je eigenlijk niet tevreden bent maar het niet durft om geen fooi te geven. Waar ben je bang voor? Dat ze je niet meer aardig vinden?



Ik geef bijna nooit fooi. Bij een etentje rond ik het vaak wel naar boven af maar alleen als ik tevreden ben, niet omdat 'het hoort'.

Als ik ergens met een vriendin een kopje thee drink en/of een broodje eet ga ik echt geen fooi geven. Dat doet in mijn omgeving overigens niemand, alleen dus (soms) tijdens een etentje.
Ik geef vaak zat geen fooi. Als ik slecht geholpen word (onbeleefd of bijvoorbeeld geen verstand van het eten/drinken) dan geef ik het niet of weinig als ik merk dat het geen onwelwillendheid is. Als mijn man betaalt komt daar niks van terecht, die vind dat asociaal van mij.



Bij een drankje op het terras vind ik fooi eigenlijk onzin, maar vaak laat ik wat liggen als ze gewoon vriendelijk zijn.



Als ik goed geholpen word geef ik na een etentje gerust 20/40 euro. Ik zie fooi echt als prestatiebonus.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 24 april 2014 @ 15:53:

Ligt aan de service en de kwaliteit van de koffie of het eten.

Als ik iets héél slecht vind geef ik ¤ 0,05 fooi, meestal komt dat wel aan, vooral als ik vijf losse Eurocenten uittel.Doe je dat echt?! Wat ontzettend denigrerend zeg. Zeg dan gewoon dat er iets mis is, dan kan de bediening het nog in orde maken.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt met fooi geven. Nu kom ik als student niet vaak in heel erg chique tenten, maar ik vind de bediening over het algemeen niet capabel. Dingen vergeten (als ik vraag of ik extra suiker mag, of juist iets zonder komkommer bijvoorbeeld) en als ik het bij het neerzetten op tafel aangeef krijg ik vaak een zucht. Lang moeten wachten voor je iets kunt bestellen, of voordat je kunt betalen.. Etc.



Ik verdien waarschijnlijk hetzelfde als zij per uur en krijg ook geen fooi.



Het ergste vind ik nog de pizzakoeriers die het verwachten. Ik las hier op het forum pas dat mensen dat überhaupt doen. Sinds ik dat weet snap ik de afwachtende blikken opeens...
Alle reacties Link kopieren
Oh, en als het echt heel erg goed is en de serveerster is buitengewoon aardig, dan geef ik wel fooi.
Alle reacties Link kopieren
10-20% fooi is in Nederland erg hoog, dat zijn Amerikaanse getallen. Omhoog afronden met 5-10% bij goede service is in Nederland gebruikelijk, misschien iets meer bij kleine bedragen, en iets minder bij grote. 8 euro afronden naar 10 is wat normaler dan 80 euro afronden naar 100.

Bij slechte service hoef je in Nederland echt geen fooi te geven. Personeel dat laat merken dat ze een 'fooi verwachten' staat voor mij gelijk aan slechte service.



Overigens geef ik juist wel fooi bij 'een drankje en een broodje'. De omzet per tafel per uur is dan namelijk veel lager dan wanneer je uitgebreid uit eten gaat. Bij een goede maaltijd waarbij er ook een flesje wijn en een kaasplankje doorgaat, verdienen ze al royaal aan me. Als ik 's middags met een krantje en een kopje koffie een uur aan een tafeltje mag zitten, geef ik rustig een paar euro extra.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Als de kwaliteit van eten & bediening goed is, rond ik af naar boven, naar het eerstvolgende papieren bedrag. Is het heel goed, dan tien of twintig euro fooi, beetje afhankelijk van hoeveel ik heb uitgegeven.



Is de kwaliteit niet goed, maar ook niet vreselijk, dan geen fooi, geen commentaar. Is de kwaliteit echt slecht, dan betaal ik er niet voor. Meestal is men meer dan bereidwillig om fouten te herstellen, en als dat goed gebeurt, mag dat wel weer een fooi opleveren.



En in alle gevallen deel ik mijn ervaringen via Yelp.
Alle reacties Link kopieren
Owja, bezorgers van eten krijgen ook altijd fooi bij mij. Maar dat verwachten ze nooit, ook al moeten ze een paar trappen op voordat ze bij me zijn. Misschien niet zo gebruikelijk in onze wijk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 24 april 2014 @ 16:40:

Als de kwaliteit van eten & bediening goed is, rond ik af naar boven, naar het eerstvolgende papieren bedrag. Is het heel goed, dan tien of twintig euro fooi, beetje afhankelijk van hoeveel ik heb uitgegeven.



Is de kwaliteit niet goed, maar ook niet vreselijk, dan geen fooi, geen commentaar. Is de kwaliteit echt slecht, dan betaal ik er niet voor. Meestal is men meer dan bereidwillig om fouten te herstellen, en als dat goed gebeurt, mag dat wel weer een fooi opleveren.



En in alle gevallen deel ik mijn ervaringen via Yelp.





Wat moet ik me daar bij voorstellen?



Je kunt iets terugsturen als het zwaar onder de maat is, dan kunnen ze het herstellen, maar je kunt niet zomaar eenzijdig beslissen dat je niet hoeft te betalen omdat je het eten slecht vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik reken meestal eerst gewoon het exacte bedrag af, als de bediening goed was en als ze ook vriendelijk blijven na het afrekenen geef ik altijd fooi. Ligt aan het bedrag dat besteed is, maar meestal zo'n 10-15% of gewoon een paar euromunten of een paar 2-euro munten op een terrasje bijvoorbeeld.
Ab imo pectore
quote:markovic schreef op 24 april 2014 @ 16:44:

[...]





Wat moet ik me daar bij voorstellen?



Je kunt iets terugsturen als het zwaar onder de maat is, dan kunnen ze het herstellen, maar je kunt niet zomaar eenzijdig beslissen dat je niet hoeft te betalen omdat je het eten slecht vindt.

Als je iets terug stuurt betaal je er niet voor, lijkt me. Ik niet in ieder geval. Als zoiets al gebeurt, wordt het eigenlijk altijd hersteld. Ik zou niet anders verwachten overigens, maar nee, daar betaal ik niet voor.



En in het uiterst theoretische geval dat fouten niet hersteld worden, zie ik ook geen enkele noodzaak te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 24 april 2014 @ 16:34:

[...]



Doe je dat echt?! Wat ontzettend denigrerend zeg. Zeg dan gewoon dat er iets mis is, dan kan de bediening het nog in orde maken.Het betreft missers door de bediening, als er iets mis is met het eten geef ik dat discreet door. En ja, het is bij een slechte bediening ook inderdaad zo bedoeld.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 24 april 2014 @ 16:56:

[...]





Het betreft missers door de bediening, als er iets mis is met het eten geef ik dat discreet door. En ja, het is bij een slechte bediening ook inderdaad zo bedoeld.

Wat voor 'n missers moet ik me daarbij voorstellen? Doe je ook zo denigrerend tegen andere vakgebieden? Ga je in de winkel ook je bedrag in centen betalen wanneer er slechte service is?

Ik vind dat echt not done zeg.



Ik geef zelf overigens meestal wel fooi. Een drankje of broodje rond ik af, krijg ik echt een rekening (omdat ik uit eten ga of een avond ergens op bon heb gedronken) dan doe ik zo'n 10%.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:hawaiki schreef op 24 april 2014 @ 15:52:

Bedankt voor jullie reacties zover. Heel eerlijk gezegd wist ik het wel dat het belachelijk is om fooi te geven als de service slecht is geweest. Maar het is waar: ik voel me vreselijk slecht of opgelaten bij het idee om geen fooi te geven - ja zeg maar gerust, ik durf dat niet.





Waarom niet?

Geef je de bakker ook fooi, de kassiere bij de supermarkt?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 24 april 2014 @ 17:07:

[...]



Wat voor 'n missers moet ik me daarbij voorstellen? Doe je ook zo denigrerend tegen andere vakgebieden? Ga je in de winkel ook je bedrag in centen betalen wanneer er slechte service is?

Ik vind dat echt not done zeg.



Ik geef zelf overigens meestal wel fooi. Een drankje of broodje rond ik af, krijg ik echt een rekening (omdat ik uit eten ga of een avond ergens op bon heb gedronken) dan doe ik zo'n 10%."Mijn collega komt zo bij u", niet dus. Koffie met een voetbad, koffie verkeerd als ik doodgewone koffie bestel, spa rood die uit een grote fles komt waar de bubbeltjes inmiddels uit zijn, een glas waar nog lippenstift van de vorige aanzit. Als je er iets van zegt gebeurt er niets. Doorgaans kom ik gelukkig niet in van die budget vreetschuurtjes maar het overkomt je weleens als je ergens niet bekend bent.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Wij geven bij uiteten gaan vaak 2 euro fooi.

Bij een terrasje oid hangt het er maar net vanaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven