Indonesië

30-08-2014 22:03 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
In november ga ik met een vriendin reizen door indonesie. De planning is Java, Bali, Lombok en Gili's. Wie heeft er tips voor must-do's en see's?!
4 eilanden in 1 maand?



Ik zou zeggen, keuze's maken.
Alle reacties Link kopieren
Hm, ik zou zeggen: Java en Bali OF Lombok en Gili eilanden of een andere combi binnen die 4 locaties. 4 eilanden in 1 maand is echt te veel, er is zoveel te zien!!
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet Sumatra, trouwens, schitterend eiland...
Alle reacties Link kopieren
Keuzes maken inderdaad. Ga je een maand, of langer?



Ik ben net een maand op Java geweest en een week op Bali. Over een half uurtje vertrek ik naar de Gili's voor een week en daarna heb ik nog twee weken voor Lombok. Ik heb nu al het gevoel dat ik keuzes moet maken



Maar ik kom inderdaad mensen tegen die alles in één maand proppen en bijvoorbeeld in 7 dagen over Java racen. Ik zou het jammer vinden.



Must see op Java: de omgeving van Bandung (zuid vond ik het mooiste), de trein tussen Bandung en Yogya, de omgeving van Malang. Borobudur, Prambaman en Bromo uiteraard.
Het oostelijk deel van Java is 't mooist. Sla Jakarta maar gerust over en reis gelijk door naar omgeving Borobudur, Prambanan, Yogya en Bromo.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een paar jaar geleden dezelfde reis gemaakt in een maand tijd. Was wel even doorpezen maar uiteindelijk heel veel gezien. Tip: neem genoeg tijd op de Gili's dan heb je ook je ontspanning! Wat ik echt niet had willen missen:



Java:

- zonsopkomst Bromo, heel mooi en geweldig om over dat 'maanlandschap' te lopen na de zonsopkomst en daadwerkelijk de Bromo te beklimmen.

- stad Yogyakarta

- treinreis van west naar oost Java

- Ijen plateau, mooie omgeving en heel indrukwekkend om de mensen daar aan het (bijna onmenselijke) werk te zien.



Bali:

- Ubud, heel toeristisch maar wel sfeervol en heeft een hele leuke markt.

- Lovina, hier lekker uitgerust. Is niet de mooiste badplaats maar wel een van de rustigste.



(Dag verspild in Seminyak, scheen dat je hier leuk kon winkelen. Dit stadje had naar onze mening een te hoog 'Valkenburg' gehalte. Te toeristisch, prijzen overal te hoog en het volk is echt alleen maar op je geld uit.)



Gili's:

- neem de snelle boot richting Lombok of de Gili's. Het extra geld is echt de extra tijd die je op de eilanden hebt waard.

- Gili Air: dit was ons paradijs. Rustig maar toch hier en daar een eetgelegenheid, koffiebarretje (en duikscholen genoeg, waar we graag een volgende keer gebruik van maken!). Hele lieve mensen die er een relaxte levensstijl op na houden. En ga een keer eten bij Coconut! Hier hebben wij de lekkerste maaltijden van heel de reis gehad. Genoeg verlaten strandjes te vinden op het eiland en mooi om te snorkelen!! De kwaliteit van de snorkelsetjes die verhuurd worden is niet altijd even geweldig dus volgende keer nemen we een eigen setje mee.

- dagje met de boot naar Gili Meno: nog rustiger dan Gili Air. Hier een wandeling over het strand om het hele eilandje gemaakt. Heerlijk rustig en toch heerlijk kunnen eten vlakbij het haventje.

- dagje met de boot naar Gili Trawangan: dit hadden we beter kunnen overslaan. Als je dit wilt kun je qua sfeer net zo goed een retourtje Lloret de Mar boeken... Niettemin was de omgeving wel mooi, en er is veel te doen op het eiland, maar je zit daar hutje mutje tussen de Hollanders op het strand. Hier is wel de enige pinautomaat die de Gili's rijk is. Pin dus genoeg op Bali of Lombok als je Trawangan wilt mijden.



Lombok:

Hier hadden we te weinig tijd en energie over om Gunung Rinjani te beklimmen. Heb wel gehoord dat dit geweldig moet zijn. Een volgende keer staat dit dus wel op ons lijstje.

We hebben op 2 dagjes weg na vooral verbleven in Sengigi, om te ontspannen en ons voor te bereiden op de terugreis. Een tour naar de waterval was prachtig, vooral om onder de waterval te baden in het frisse water.



Al met al had de reis ook 6 weken mogen duren, maar we hebben nergens spijt van. Volgende keer zouden we op Lombok willen beginnen om daar wat meer van het national park te zien, en zeker week een weekje Gili Air meepakken!



Wat je ook doet en waar je ook gaat, ik ben ervan overtuigd dat je een prachtige en indrukwekkende reis gaat meemaken!
Alle reacties Link kopieren
Als je prioriteiten stelt en niet alles wilt zien,denk ik dat het best te doen is.



Je zult waarschijnlijk vliegen op Jakarta. Jakarta zelf vond ik een vieze stad, hoef je geen dagen voor uit te trekken. Ik ben het met EN eens dat het oostelijk deel van Java wel mooi is.



Op Bali hangt het ervan af wat je wilt. Het zuiden van Bali (Sanur, Kuta/Legian/Seminyak) vond ik té toeristisch en er waren veel opdringerige straatverkopers. Lovina en Ubud vond ik leuker en ik heb ook goede verhalen gehoord over duiken in Amed.



Lombok vond ik erg mooi en rustiger dan Bali, hier had ik graag langer willen blijven.



De Gili eilanden vond ik zelf een goede afsluiter. Gili Meno en Gili Air zijn heerlijk rustig, Gili Trawangan is juist weer veel toeristischer en drukker. Ik zou op 1 eiland verblijven, met een boot kun je makkelijk een dagje naar een van de andere eilanden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal! Fijne tips! Ik ga inderdaad een maand... Blijkt dat niet genoeg, dan ga ik gewoon nog eens terug!
Alle reacties Link kopieren
Je zit dan in het regenseizoen. Ik wou ik oktober die kant op. Bali zou nog kunnen dan, maar in oktober begint het regenseizoen al in oktober. November is het volgens mij in het hele gebied regenseizoen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven