Jordanie, alleen

24-04-2014 11:45 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi medeforummers,



Ik wil dit jaar graag gaan rondreizen door Jordanie. (ik heb hier eerder al een topic over gehad) Nu heb ik er mijn zinnen helemaal op gezet, en het lijkt me echt fantastisch. Maar ik wil dus alleen gaan. Is dit wel veilig voor een vrouw alleen? Mijn moeder gruwelt bij het idee.
Alle reacties Link kopieren
Tja, beetje vragen naar de bekende weg.



Een jonge westerse vrouw, alleen in een arabisch land. Het is vragen om problemen.
Waarom ga je niet met een reisgezelschap? Ik heb dat met Egypte gedaan jaren geleden. Zo kun je er toch heen. Want in je eentje is inderdaad vragen om problemen. Overal kan natuurlijk iets gebeuren, maar wat jij wilt is het letterlijk opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 24 april 2014 @ 11:51:

Tja, beetje vragen naar de bekende weg.



Een jonge westerse vrouw, alleen in een arabisch land. Het is vragen om problemen.



Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht. (De mannen in) Jordanië is (/zijn) absoluut niet te vergelijken met landen als Egypte of Tunesië.



Ik ben er samen met een vriendin geweest (wel georganiseerd, maar ook wat tijd met z'n tweetjes rondgelopen) en heb geen nare/ongewenste aandacht ervaren.



Je zou eens naar ervaringsverhalen kunnen zoeken op het forum van Lonely Planet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip van het Forum van Lonely Planet Biebeltje! Ik zag op internet wel dat bijna iedere plek hostels heeft, wat denk ik wel wil zeggen dat het ingesteld is op backpackers/alleenreizenden.
Twee keer ongeorganiseerd alleen geweest. Geen problemen gehad. Je krijgt wel aandacht, maar als je daar niet op in gaat houdt het vanzelf weer op (net zoals in Italie en Griekenland bijvoorbeeld). Onveilig heb ik me absoluut niet gevoeld.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te horen Anna. Ik ga er eigenlijk van uit dat als ik daar 's avonds laat niet alleen over straat ga en ik mijn gezonde verstand gebruik het wel te doen moet zijn, toch? En wat ik hoor zijn er veel toeristen daar, dus het is niet dat ik naar een of andere afgelegen plek ga.

Hoe heb je rondgereisd? Openbaar vervoer?
Precies, gezond verstand gebruiken dan komt het goed. Een keer gereisd met OV, dat bestaat uit van die gedeelde taxies en de trein die toen van Aman naar Damascus ging (reisde door Jordanie en Syrie die keer), en een keer een auto gehuurd. Ik ben ook op redelijk afgeleken plekken geweest toen (maar dat hoeft idd niet Aman, Petra, Dode &Rode Zee zijn veel toeristen), dan staan mensen even raar te kijken en nodigen je voor een kopje thee uit.



Net als in de rest van de wereld zijn de meeste mensen okay, en als je je gezond verstand gebruikt en een redelijke intuitie hebt heb je grote kans dat je die enkele loslopende malloot niet tegen komt.
Alle reacties Link kopieren
Wat onzin om te zeggen dat je op deze manier de moeilijkheden op zoekt. Als je reist, in een land waarvan je de cultuur niet kent, moet je je altijd goed voorbereiden. Maar, het is ondoordacht om een reis als deze zomaar als gevaarlijk af te doen.



Ik heb, als single vrouw, in verschillende Arabische landen, gewoond en gewerkt, waaronder ook in buurland Syrie en vanuit daar heb ik ook twee keer Jordanië bezocht. Ik heb alleen maar positieve ervaringen met deze landen en de mensen die er wonen.



Zorg dat je op de hoogte bent van cultuur verschillen, sommige dingen die in het westen vanzelfsprekend zijn, werken nu eenmaal anders in een vreemde cultuur. Ga bijvoorbeeld nooit naast een chauffeur zitten in een taxi, maar achter in, dat doen de lokale vrouwen ook. Kleed je niet te schaars, kijk gewoon goed om je heen en pas je aan. En wees voorbereid op vragen over je je sociale status. Waar kom je vandaan? Wat voor werk doe je? Ben je getrouwd? Heb je kinderen? Dit zijn allemaal vrij normale vragen binnen de Arabische cultuur en ze worden niet gesteld om je vervolgens een huwelijks aanzoek te doen. Mensen zijn gewoon nieuwsgierig en willen graag iets over je weten. Je sociale status helpt hen een beeld te vormen, ook al zijn de vragen misschien wat ’te direct’. Bovendien kun je altijd zelf bepalen hoeveel informatie je met een ander deelt. Binnen de Arabische cultuur is het minder vanzelfsprekend dat je als vrouw alleen reist, maar ook hier zijn vele verschillen mogelijk. Ik reed zonder problemen met mijn auto van Damascus naar Petra, echt geen centje pijn! Net als ‘DE’ hollander, bestaat ook ‘DE’ arabier niet. Jordanie is een prachtig land en een bezoek meer dan waard, dus veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Wauw fijn om te horen! Ik was al bang dat ik niet zou kunnen gaan omdat het te onveilig is. Een georganiseerde reis zie ik niet zitten. En ik als je alleen reist leer je toch wel andere toeristen kennen.



En wat Noordewind zegt: je inderdaad goed verdiepen in de cultuur en volgens die regels je gedragen daar. Ik heb in de Lonely Planet al een en ander gelezen. En schaars kleden doe ik me in Nederland ook niet :P
Alle reacties Link kopieren
Ben in Syrië bij vrienden geweest op vakantie en verkeerde daar voornamelijk onder de mannen natuurlijk.

Ook mannen die ik aardig en sympathiek vond hadden rare ideeën over westerse vrouwen, zeker vrouwen alleen.

Zonder uitzondering vonden ze dat hoeren. Dat liet niet iedereen merken en ze deden ook best beleefd tegen westerse vrouwen. Maar dit is hoe ze er over dachten.



Persoonlijk zou ik een vrouw afraden naar een streng islamitisch land te reizen. Ik zou mij niet prettig voelen in een land waar zo over me gedacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Jordanie is geen streng islamitisch land
Alle reacties Link kopieren
quote:mick87 schreef op 24 april 2014 @ 13:12:

Jordanie is geen streng islamitisch land

Niet vanuit de overheid, en officieel heerst er godsdienstvrijheid.

Maar dat was in Syrië, toen ik er was, ook zo.

Neemt niet weg dat het grootste deel van de bevolking islamitisch is en dus de meeste mannen zullen vinden dat je een hoer bent.

Het is natuurlijk aan jou, of je je daar iets van aantrekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik proef dat je wil horen: Geen probleem, hartstikke veilig, je moeder zeurt.
Gewoon gaan. Volgens mij is Jordanie een behoorlijk veilig land voor alleenreizende vrouwen als ik het zo om me heen hoor.
quote:noreservations schreef op 24 april 2014 @ 13:27:

Ik proef dat je wil horen: Geen probleem, hartstikke veilig, je moeder zeurt.



Ik proef dat je wilt horen: Laat je bang maken voor niks en blijf lekker thuis bij je moeder.



Syrië is Jordanië niet.



Gewoon gaan, kan best.
..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Jordanese vrienden en ben meermaals alleen geweest. Het is totaal niet te vergelijken met andere Arabische landen. Meer dan 65% van de top van het bedrijfsleven in Jordanië is vrouw. Voelde me daar superveilig.

Ook 's avonds op straat. Niet raar aangesproken door mannen of nagestaard.



Prachtig land ook trouwens
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Of is het Jordaanse vrienden!?
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Jordaanse.





Ik was er 2 jaar geleden met mijn man. Ik was op zich wel blij dat ik niet alleen was, omdat elk contact daar in principe via de man loopt.



Maar ik heb er meerdere alleenreizende vrouwen getroffen. De Jordaniers zijn hartstikke aardig.
I believe in good
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke bestemming! Ik ben drie jaar geleden daar als vrouw alleen gaan reizen (was mijn eerste alleenreis), dit is me goed bevallen.



Ik heb in Amman in het Palace hotel gelogeerd. Deze boden excursies aan, wat me handig leek. Op deze manier leerde ik ook gemakkelijk andere mensen kennen. Grappig: omdat Jordanie een niet al te groot land is, doet iedereen hetzelfde rondje:). Vanuit daar heb ik rondgereisd naar Petra, Wadi Rum en Aqaba.



Ik heb er toen wel voor gekozen om ' s avonds niet alleen in de hoofdstad rond te lopen, voelde me toch wat ongemakkelijk (door het staren). Het is dus een beetje zoeken waar je je fijn bij voelt, maar dat hoort naar mijn idee bij ieder land.



Zeker doen dus, je gaat er geen spijt van hebben!
Alle reacties Link kopieren
Overigens (heel kinderachtig- ik weet het).. maar ik had het toen niet aan mijn ouders verteld omdat ik al vreesde voor hun reactie.



Uiteindelijk heb ik het een jaar later opgebiecht.. ze reageerden tot mijn verrassing heel relaxed. Tot ik een jaar later naar Iran ging met mijn vriend (ook een aanrader trouwens).:)
quote:sunrose01 schreef op 24 april 2014 @ 18:13:

Overigens (heel kinderachtig- ik weet het).. maar ik had het toen niet aan mijn ouders verteld omdat ik al vreesde voor hun reactie.



Uiteindelijk heb ik het een jaar later opgebiecht.. ze reageerden tot mijn verrassing heel relaxed. Tot ik een jaar later naar Iran ging met mijn vriend (ook een aanrader trouwens).:)





Wat was hun reactie?
Ik vond Jordanie...mwoah...



Alhoewel ik echt wel zedelijk en bedekt gekleed ging, werd ik helemaal gek van al die mannen daar. Kon geen stap zetten zonder aangesproken te worden en 's avonds vond ik het eng daar. Ben al in veel landen geweest, maar dit had ik nooit meegemaakt. Ik voelde me totaal niet veilig daar, werd ook achtervolgd enzo. Brrr...



Daarnaast vond ik het eten ook niet zo lekker. Soms wel, maar soms ook echt niet. Op vakantie wil ik lekker eten en drinken. Dat laatste gaat niet in Jordanie. Voor veel mensen is dat geen probleem, maar voor mij toch wel. 's Avonds voelde ik me dus nergens veilig en ik kon dus nergens heen voor mijn gevoel. Een keer een boek lezen op de hotelkamer vind ik prima, maar dat verveeld al snel. Voor mij in ieder geval voorlopig geen vakantie naar Arabische landen meer en zonder man sowieso niet.



De inwoners van Jordanie bestaan trouwens voor 60 procent uit Palestijnen, ik vond wel degelijk behoorlijk islamitisch en conservatief allemaal.
Blijf weg bij de syrische grens en pas je aan. Dan kan het best.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven