Reizen door Nieuw Zeeland en/of Australië

16-09-2014 12:36 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Ik wil graag jullie ervaringen adviezen ten aanzien van mijn reis ideeën.



Ik wil al heel lang graag reizen voor een langere periode (met working holiday in Australië of Nieuw Zeeland). Ik ga er nu vanuit om ongeveer 7 maanden weg te gaan en ben dan ook druk aan het sparen. Ik ben op dit moment 25 jaar en wil alleen gaan. Ik zit op dit moment nergens aan vast, geen relatie, geen vaste baan, geen huis etc.



Nu zit ik te twijfelen om te beginnen in Australië of Nieuw-Zeeland en daarna door te gaan naar Azië. Wat ik nou heel graag wil weten is het volgende, voor beide landen:

*Hoe makkelijk vind je werk?

*Hoeveel verdien je per uur/dag? (is dit genoeg voor je levensonderhoud daar?)

*Op wat voor budget moet je ongeveer rekenen per dag?

*Wat is de leeftijd van reizigers die je tegenkomt?



Ik weet dat dit in vergelijking met Azië onwijs dure landen zijn, maar ik wil deze landen sowieso graag bezoeken.



Daarnaast ben ik nogal een twijfelkont, dus ik vind het heel lastig om de stap te zetten, maar ik weet zeker dat ik spijt krijg als ik het niet doe. Vooral het 'alleen' geeft me af en toe de kriebels, maar ik weet ook dat je nooit echt alleen bent. Er zijn natuurlijk altijd mensen.



Zo, een heel verhaal! Alvast bedankt!

xx
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Leuke plannen. Uiteraard ben je de eerste niet, en ik denk dat je met google-en ook al heel ver komt maar ik wil best met je delen wat ik ongeveer heb uitgegeven.



Ik reisde rond in een campervan in Australie en was per week kwijt voor twee personen in totaal (in AUSD)

140 eten 100 extra 100 benzine

Dit dan ongeveer 6 maanden lang en 30.000 km. Dus uiteraard ben je de ene keer wat meer kwijt aan benzine dan de andere keer, en 140 "eten" was meestal ook inclusief 30 dollar aan drank.

Ik was dus "niks" kwijt aan accomodatie. De campervan die we 6 maanden lang hadden hebben we uiteindelijk met maar 1500 dollar verlies verkocht.

Ik denk dat ik begon met 10.000 dollar. Na 6 maanden reizen inclusief 1 maand werken ben ik met 4500 dollar naar NL gekomen.



Leeftijd van mensen die ik tegen ben gekomen is toch wel tussen de 18 en 30 jaar haha, heel breed dus! Ik ben niet lang aan de oostkust geweest, daar ligt de gemiddelde leeftijd misschien wel vooral rond de 18-20 party party.



Vind je makkelijk werk? Als je er aardig wat energie in stopt wel. Wij hadden erg geluk, na 1 dag in de druiven vond ik een advertentie voor boerderij werk en daar konden we terecht. 5 weken lang, 5-6 dagen per week, 10 uur per dag (- 1 uur pauze), 18 dollar per uur. Nou dat tikt wel aan hoor! En er was nog een gratis camping in de buurt ook.



Ik denk dus ook dat het goed is om met een buffer geld heen te gaan en je wilt natuurlijk niet teveel en te lang werken, maar je werkt hier driedubbel zo lang voor minder uurloon en daar is alles ook nog eens drie keer zo duur dat het heel erg loont om IN Australie het meeste te verdienen.



Veel hostels doen ook werken voor accomodatie. Misschien couchsurfen? Er zijn ook "working hostels" die werk voor je regelen, maar verschillende verhalen en meningen over.. En in hostels zul je echt genoeg mensen tegen komen! Of op de gratis campings! Of je zet een leuk berichtje op gumtree.



Oeps haha heel verhaal x
Alle reacties Link kopieren
Ik was al een tijd geleden in Australië. Toen zaten we eigenlijk in het verkeerde seizoen en op de verkeerde plek om werk te vinden, namelijk in Perth in juli ofzo, winter daar. Horecawerk in de bediening was niet te vinden (alleen af en toe een zogenaamde proefdag, waarbij je wordt uitgebuit om een dag gratis te werken en dan nooit meer wat hoort).



Uiteindelijk heb ik 3 uur per dag als afwasser gewerkt en dan in de avonden als telemarketeer. Het afwassen was nog best leuk want dat waren aardige kerels en daar kreeg ik ook gratis eten mee. Maar telemarketing was afschuwelijk, met targets enzo.



Kortom let op het seizoen en waar je dan zit en of de werkgelegenheid dan hoog genoeg is (uiteraard gaat het in alles om de shitbaantjes die de Aussies zelf niet willen). Bijvoorbeeld in de landbouw is een plukseizoen natuurlijk gunstig.



In de lente in Sydney konden we wel makkelijker bedieningswerk vinden en dan ook meteen voor 10 uur per dag, 6 dagen per week. Helemaal kapot elke zondag, maar wel redelijk lekker verdienen en weinig uitgeven (want daar hadden we geen tijd voor haha).



Achteraf gezien sloeg het eigenlijk allemaal nergens op om als arme net afgestudeerde gup, naar zo'n onwijs duur land te gaan, op alles te moeten beknibbelen, in superdure slaapzalen te moeten slapen tussen andere snurkers, zelf te moeten koken in sneue hostels, bijna niks leuks te kunnen doen omdat je daar geen geld voor hebt.... terwijl we in Azië 6x zoveel konden doen met hetzelfde geld.

(4 maanden Australië was onderdeel van een reis van 12 maanden; Australië was echt killing voor ons budget, ondanks het werken.)



Achteraf gezien zou ik dus heel Australië hebben overgeslagen en bewaard voor ooit later als ik rijk ben, en zou ik in plaats daarvan gewoon lekker genoten hebben van Zuidoost Azië met mooie natuur, bezienswaardigheden, watersport en wandelingen, cultuur, lekker uit eten, luxe privékamertjes, massages, kookcursus etc.

En Zuid-Amerika waar we sowieso ook al heen gingen en wat super was.



Anyway, veel mensen hebben inderdaad een onbedwingbare drang om toch naar Australië te willen, ik denk eigenlijk vooral omdat het heel ver weg is en daardoor spannender lijkt.

Maar qua cultuur, natuur, muziek, kunst, eten en historie (dus eigenlijk alles) vind ik eerlijk gezegd Frankrijk of Spanje veel uitdagender, diverser en spannender dan Australië!

En bijvoorbeeld Laos al helemáál!



Overigens kan ik over NZ niet meepraten, schijnt wel mooi te zijn maar ik hoor ook vaak opmerkingen als 'saaie mensen' en 'te schoon en netjes'. Wel heel mooie natuur, zegt iedereen. Maar voor de steden moet je niet gaan denk ik.

Ik dacht dat een Nederlander daar geen Working Holiday Visum voor kon krijgen? Maar ik kan het mis hebben.



Nou goed, succes met alle beslissingen en vooral met het doorhakken van knopen. Je weet wat ze zeggen... je krijgt meer spijt van dingen die je NIET gedaan hebt, dan dingen die je wel gedaan hebt.

(Wat ik voel over Australië is ook geen 'spijt', maar ik zou het alleen anders gedaan hebben als ik dat van tevoren allemaal wist. Maar ik heb er toch ook wel mooie dingen meegemaakt en leuke mensen leren kennen, en geleerd hoe ik een vakantie NIET wil :-) ... dus spijt kan ik het niet noemen.)



Succes!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Australie gewoond en gewerkt. Het was een mooie en geweldige ervaring, maar wat Cecilia al zegt: het heeft niet echt veel cultuur etc. En het is erg duur. Nieuw-Zeeland ben ik ook geweest, en dat vond ik qua natuur echt het mooiste land waar ik ooit ben geweest. Echt geweldig.



Azie is echt een aanrader. Het is goedkoop, je hoeft niet steeds ieder dubbeltje om te draaien, het heeft veel cultuur (dus je hebt echt het idee dat je ver weg bent) en persoonlijk vond ik de mensen die ik daar ontmoette ook wat minder oppervlakkig. Australie was toch vooral party party. Toch raad ik Australie ook wel aan. Maar Azie is leuker. Als je het geld hebt zou ik zeker AUS en NZ doen. Maar in combinatie met Azie is echt veel beter voor je budget.



Tja en dat alleen zijn, dat valt echt wel mee hoor. Maar goed nu ben ik van nature wel een erge einzelgänger

Wat je ook beslist: gaan! Het is een onvergetelijke ervaring die erg bepalend is voor mijn leven en hoe ik op alles kijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven