Shanghai

17-02-2013 01:55 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een baan aangeboden gekregen in Shanghai. Lijkt ons een erg leuke uitdaging en graag zou ik wat meer ervaringsverhalen horen over wonen in Shanghai, internationale scholen en de verschillende compounds in Shanghai.



Alvast bedankt!



Ps het gaat om een contract voor drie jaar en daarna weer terug naar onze oude woonplaats (ook buiten Nederland)
anoniem_146554 wijzigde dit bericht op 17-02-2013 09:01
Reden: Verduidelijking
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wonen op een compound associeer ik meer met Colombia, Venuzuela, Midden-Oosten en sommige landen in Afrika.



Shanghai is meer een moderne [edit] veilige [edit] wereldstad.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat Shanghai een moderne wereldstad is, ben er een paar keer geweest. Dat zegt helaas niks over de kwaliteit van het leven midden in de stad.

Er zijn genoeg moderne steden met compounds over de hele wereld.



We willen ervaringen van mensen dus als iemand hier ervaring mee heeft in Shanghai (of net buiten Shanghai moet ik zeggen) hoor ik het graag
Ik ken meerdere (westerse) mensen die in Shanghai wonen, en die wonen gewoon in de stad. Zou eigenlijk niet weten waarom je daar in een compound zou willen wonen? Er zijn gewoon huizen met riolering enzo... En goede en minder goede wijken.
Alle reacties Link kopieren
Dit omdat er veel smog is in de stad zelf en ik vind de stad vrij chaotisch. We wonen nu in het centrum van een hele grote stad en vind dat erg leuk maar in Shanghai zie ik dat niet zo zitten. Omdat het maar om drie jaar gaat zou ik graag in een relaxte luxe compound willen wonen.



Ik ben ook uiteraard het internet verder aan het afstruinen naar info maar was benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben qua scholen en de verschillende compounds.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens niet zo zeer op zoek naar een discussie over wel of geen compound....

We hebben al op vele plekken in de wereld gewoond dus dat zit wel goed.

Waar ik wel naar op zoek ben zijn ervaringsverhalen.
Nog even dan: wat vind je van de franse wijk in shanghai?
Alle reacties Link kopieren
De French concession vind ik geweldig! Maar niet om te wonen denk ik. Heb jij woonervaring met deze wijk?
Niet persoonlijk, maar een vriend woonde daar, dus wel op bezoek geweest. Mja, het lijkt mij dus heerlijk wonen, en hij woonde ook er ook met veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Misschien omdat we nu al jaren in een grote miljoenenstad wonen trekt mij het idee van het comfort en de luxe van een compound wel. Lijkt me heerlijk om drie jaar in zo'n 'nepstadje' te wonen, juist omdat het maar voor bepaalde tijd is. Om daarna weer terug naar de oude vertrouwde grote stad te gaan.



Maar misschien verkijk ik mij daar wel op en is het heel erg saai.......
Alle reacties Link kopieren
Heeft die vriend kinderen? Dat maakt volgens mij in China ook wel uit qua leefomgeving.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ruim een half jaar in China geweest voor mijn werk. Ik woonde toen in een accomodatie op het terrein van het bedrijf, dus geen ervaring met een compound. Wel meerdere mensen gesproken die op zon compound woonden. Het is echt een luxe leventje: iedereen heeft een schoonmaakster en een chauffeur. Er is security, de tuin wordt bijgehouden en er zijn meestal zwembaden en tennisbanen. Lijkt me op zich wel wat als je het vergelijkt met het leven in de drukke stad. Wel moet je er rekening mee houden dat iedereen elkaar kent in zon compound. Je wordt wel "in de gaten" gehouden en er wordt ook wat afgeroddeld. De meeste vrouwen van de compound werken niet en vullen de dag met theekransjes, tennissen, lunchen en koken.

Ik denk dat het er helemaal van afhangt of je kinderen hebt of niet. Zonder zou ik liever in de stad wonen. Met kinderen is een compound denk ik handiger.
Alle reacties Link kopieren
Wonen op een compound is duur aldaar. Compounds in minder goede en oudere wijken kosten boven de 1000 usd per maand, in de goede wijken (de europees georienteerde compounds) kan dat oplopen tot 12.000 usd per maand. Maar in de europesche compounds is het startbedrag 7.000 usd Vraag is of jullie of de werkgever dat kan of wil betalen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Het in de gaten houden vind ik niet erg, ik trek toch wel mijn eigen plan en trek mij weinig van anderen aan. Ook werk ik rond de 5 dagen per week onder schooltijd vanuit huis dus te druk voor theekransjes

We hebben twee kinderen dus dan lijkt me zo'n compound voor een bepaalde tijd wel makkelijk. Er is ook een mogelijkheid om voor twee jaar te gaan en dat spreekt mij wel iets meer aan qua gat in vriendschappen van de kinderen en ons leven hier waar we nu wonen.



Camomille: met het bedrag wat de werkgever betaald en het bedrag wat wij erbij leggen voor het huis kunnen we tot rond de 10.000 dollar gaan (gaan een gedeelte dus zelf betalen). Dus daar maak ik mij geen zorgen om
Alle reacties Link kopieren
Camomille heb jij daar zelf gewoond of ken je mensen die er wonen?
Alle reacties Link kopieren
Hai Jilllou, gefeliciteerd met deze mooie kans! Ik ken mensen die op expatbasis zitten in Shanghai, en weet dat ze t goed naar hun zin hebben daar. Kinderen naar de Dutch school waar t onderwijs prima is, en zelf in n compound inderdaad. Ik zou je aanraden om op expat-ladies-fora rond te kijken, zag er toen ik net even snel googelde al genoeg. Daar kunnen misschien meer gerichte vragen beter beantwoord worden?
Alle reacties Link kopieren
Dank je Cinnamon! Ik had zelf uiteraard ook al zitten surfen op het net maar was benieuwd of hier ook mensen met Shanghai ervaring zitten.

Nederlandse school is voor ons niet handig aangezien ze nu ook al Engelstalig onderwijs krijgen.



Krijg wel wat twijfels omdat we al heel wat jaren hier op een fijne plek wonen en ik op zich geen prettig gevoel krijg om kinderen van land naar land te slepen..... Als ze gaan studeren vind ik dat eigenlijk een beter idee maar dat duurt nog een tijdje.

Dat is eigenlijk de reden dat mijn man hier lokaal is aangenomen hoe aantrekkelijk het expat leven ook kan zijn. Je bent toch een soort van slaafje van het bedrijf bij de meeste bedrijven want je moet ja zeggen tegen de aanbiedingen die ze je geven wil je je baan behouden.



Gelukkig hebben we nog een tijdje om er over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, je bent afhankelijk van aanbiedingen en op het moment dat er iets nieuws komt, verandert niet alleen je werkomgeving maar ook je complete leven. Wij zitten op dit moment ook op expatbasis in het buitenland en ik snap wat je bedoelt. Shanghai lijkt mij ook zeker interessant om nog eens heen te gaan, voor langere tijd. Dus ik zou t gewoon doen! ;)



Over die Dutch school, ik bedoelde dat t een school is waar leerlingen les krijgen in t Engels plus daarnaast ook Nederlandse les, om dit qua grammatica etc ook bij te houden. Maar ik ben t met je eens, internationale omgeving en sterke Engelse taalvaardigheid is zeker zo belangrijk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een half jaar in Shanghai gewoond en nu voor 3 jaar in een andere Chinese stad. Ik woon op een compound omdat het voor kinderen handiger is. Geen auto's op de stoep tegen het verkeer in. Ik heb jonge kinderen die van rennen houden. In Shanghai gingen die nog niet naar school. Een compound is ook handig omdat het anders lastig is een huis met isolatie, verwarming, wc enzo te vinden. De NLse vereniging heeft handige info op hun site. De compounds in de stad zijn trouwens ook mooi, bijv. in Hongqiao. Ik wil nog even kwijt dat China interessant is om te beleven; de tradities, de mensen, hun gewoonten, mooie plaatsen in de buurt die je rustig kunt ervaren omdat je er toch woont. Wat mij betreft; als je er zelf wat te doen hebt, een bijzondere, leuke omgeving. Ik vind het juist vriendelijk dat de expats zo open staan voor vriendschappen en verder doe ik niet mee aan theekransjes enzo.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Lalalala01 voor je info en het delen van je ervaringen.

Wij wonen nu ook al in Azië dus ik weet inderdaad hoe bijzonder het is.



Nederlandse vereniging is alleen niets voor mij, die probeer ik waar we nu wonen ook zo veel mogelijk te vermijden. Niks persoonlijks hoor



We zijn er nog lang niet uit. Met oudere kinderen is het toch een stuk moeilijker om je boeltje weer in te pakken en te vertrekken. We gaan het ook binnenkort met ze bespreken maar wil zelf natuurlijk eerst vooronderzoek doen.



Mochten we besluiten om toch hier te blijven zijn de mogelijkheden hier ook gelukkig veelbelovend wat mijn man's werk betreft.
Alle reacties Link kopieren
Met NLse verenigingen heb ik ook niks, behalve hun info op de site vind ik een handige start als je je nog niet in China zit. Mensen houden zich dus bezig met tennisclubs en een oppas. Verder heb ik meegedaan met het Sinterklaasfeest. En ik hoorde later over een yahoogroup Shanghaiexpat met lokale info.



Ik zat overigens zelf in Hongqiao, maar veel zitten ook in Pudong en mensen zonder kinderen in het centrum. Met mijn jonge kids vond ik een park in de buurt heel belangrijk. Om zo het Chinese leven te ervaren terwijl mijn kinderen spelen. Bijv. 's ochtends met de locals tai chi'en in het park. Uiteraard is het ook handig dichtbij het werk te zitten, het blijft een enorme stad met een drukke spits.



Ik vind de sfeer in China heel vriendelijk. Shanghai heeft redelijke temperaturen. De hitte in de zomer vind ik wel aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor je info! Ik vind het ook erg belangrijk om het lokale leven mee te maken en dat doen we gelukkig in onze huidige woonplaats ook (ook ergens in Azië).

Maar voor twee/drie jaar lijkt het mij ook aantrekkelijk om voor het comfort en gemak van een compound te gaan.



Wat ik al eerder schreef komen na het spannende en vreugde gevoel de gevoelens van twijfel. Even goed nadenken en het er binnenkort met de kinderen over hebben. Hun mening telt wat mij betreft net zo hard mee, daar zijn ze oud genoeg voor.
Alle reacties Link kopieren
Hi, ja lastig om voor het hele gezin te bepalen of de stap naar China goed is. Fijn dat je met je gezin nu blijkbaar op een leuke plek zit.



Internationale scholen in China zijn trouwens bijzonder goed. Ik wilde graag terug als mijn kind 6 jaar is vanwege school. Nu denk ik daar anders over. Wat een faciliteiten en veel buitenschoolse activiteiten.



Vanwege de doorstroom die inherent is aan de expatdoelgroep, is instromen meer regel dan uitzondering, op school en in de wijk. Als mijn kinderen ouder zijn lijkt het me moeilijk om wel een thuisgevoel vast te houden ipv te snel weer vriendschapsbanden door te snijden vanwege expatcontractduur. Fijn dat je kids oud genoeg zijn om mee te praten. Misschien dat een forummer ervaring heeft met de scholen daar. Als je universiteiten zoekt, dan ken ik er wel wat daar.



Succes met jullie keuze
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel! We zijn nog niet aan de universiteit toe, duurt nog een aantal jaren
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 maanden stage gelopen in Shanghai, ben net terug.

Echt een fantastische stad, heb heel erg genoten. Leven in een compound klink overigens soms een stuk luxer dan dat het is als je naar dingen in het centrum kijkt. Ik woonde ook in een compound, 3 flatgebouwen met een verwaarloosde tennisbaan en een pleintje met speeltoestellen.



Zoals je zegt zou het bij jou wel wat groter en luxer zijn. Ik zou niet buiten Puxi willen wonen, maar ik begrijp dat het met kinderen een ander verhaal is. Voordeel aan z'n compound buiten het centrum is dat het meestal dichtbij internationale scholen zit. Ik weet weinig over die scholen (behalve dat ze belachelijk duur zijn, maar neem aan dat dit door de baas wordt betaald, net als je huis met ayi en tennisbaan en zwembad enzo)Als expat in Shanghai heb je een luxe leventje.



Kijk eens op shanghaiexpat, daar staat heel veel informatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven