Vanuit Krakau naar Auschwitz, tips?

01-03-2010 14:32 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Eind april ga ik voor 2 nachtjes naar Krakau. Ik ben altijd heel erg geinterreseerd geweest in de tweede wereld oorlog en ik zou dan ook ondanks dat het schijnbaar een erg toeristische plek is geworden graag naar Auschwitz willen.

Hoe laat kan ik het beste gaan (ik wil zelfstandig met openbaar vervoer) zodat er het minste toeristen zijn? Is dat in de ochtend of maakt dat niet veel uit?

Hoeveel tijd kost het gemiddeld wil je alles gezien hebben? Wat kost het qua entree

Wie heeft er nog andere tips.

Groetjes Lotte
In de winter zijn er niet zoveel toeristen. Er gaat een bus heen vanaf Krakow centrum. Even vragen bij het hostel/hotel. Entree was niet veel, maar kan me niet meer herinneren. Je moet er wel een paar uur voor uittrekken, want ook de busreis erheen was tamelijk lang weet ik me te herinneren.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met de bus gegaan, het is wel een paar uur rijden. Wij zijn 's morgens vertrokken en waren aan het eind van de dag pas terug, in Auschwitz zelf hebben we nog lang niet alles gezien, je moet er echt wel een volle dag voor reserveren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er anderhalve dag doorgebracht.



Je hoeft niet bang te zijn voor babbelende toeristen, het is erg groot en de sfeer is verpletterend genoeg. Geen circus met hotdogs en merchandise.
Vroeg gaan en dan voornamelijk omdat het echt veel tijd kost om alles goed op je in te laten werken. Er zijn twee kampen, Auschwitz 1 en Auschwitz Birkenau. 1 is min of meer een museumkamp geworden, daar zijn in de meeste barakken tentoonstellingen geplaatst (naast dat je ook gewoon kunt zien waar de barakken toentertijd voor gebruikt werden) en Birkenau is het kamp zoals je dat uit films e.d. kent. Daar is wel het grootste deel metd e grond gelijk gemaakt, maar een aantal barakken zijn herbouwd en kun je bekijken, ook de overblijfselen van de gaskamers e.d. kun je bekijken. Voor zover ik weet wordt er geen entree gevraagd en de laatste jaren is het toeristische ook weer minder geworden begreep ik. Een jaar of 10 geleden stonden er alelrlei eettentjes enzo op het parkeerterrein dat is nu verboden, het was ook wel heel erg ongepast.



Trek goede loopschoenen aan en als je de tijd hebt neem dan de lange route langs de buiten rand van Birkenau aan het eidne, dat is heel indrukwekkend, je krijgt dan veel meer een beeld bij hoe het geweest moet zijn vond ik zelf. En als je iemand bent die het fijn vind om rondgeleid te worden vraag dan een privegids, daar heb je veel meer aan dan in een groep rond te sjokken en het is niet duur, paar euro omgerekend.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je ooit nog in Praag komen, de joodse begraafplaats daar is ook een bijzonder plek om te bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lotte85_ schreef op 01 maart 2010 @ 14:32:

Hoi

Eind april ga ik voor 2 nachtjes naar Krakau. Ik ben altijd heel erg geinterreseerd geweest in de tweede wereld oorlog en ik zou dan ook ondanks dat het schijnbaar een erg toeristische plek is geworden graag naar Auschwitz willen.

Hoe laat kan ik het beste gaan (ik wil zelfstandig met openbaar vervoer) zodat er het minste toeristen zijn? Is dat in de ochtend of maakt dat niet veel uit?

Hoeveel tijd kost het gemiddeld wil je alles gezien hebben? Wat kost het qua entree (neem aan dat ze er wel geld aan willen verdienen daar).

Wie heeft er nog andere tips.

Groetjes Lotte



Ik denk niet dat je het zo bedoeld? Maar ik denk niet dat die stichting geld wil verdienen, maar het geld van de entree alleen gebruiken voor het onderhoud van het gebied. Een stichting maakt sowieso geen winst maar je zin geeft een nare bijsmaak zo.



Aan het leed wat daar is voorgevallen zal niemand geld willen verdienen. Ik neem aan dat ze het alleen toegankelijk maken/houden zodat dit drama nooit vergeten wordt en voor een ieder toegankelijk is/ en hopelijk blijft.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Entree is gratis maar als je met een gids mee wil, dan moet je daar wel iets voor betalen.

Je hebt tenminste een halve dag nodig om alles te zien.

http://en.auschwitz.org.pl/z/



Vanuit Krakow kun je met de bus, op de website van Auschwitz staat een link naar de bus reisplanner.



Overigens ook aan te bevelen zijn de zoutmijnen in Wieliczka.
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Bedankt voor de tips!

In praag ben ik al geweest maar toen was het een nationale joodse feestdag en waren de joodse begraafplaats en joodse museum dicht! Hebben alleen van buiten de muren wat kunnen zien van de schots en scheve begraafplaats!

Inderdaad Mylenevalerie: Ik zie wat je bedoeld na de zin nog een keer doorgelezen te hebben. Ik bedoelde inderdaad dat ze geld vragen voor de entree om alles in stand te houden ed.

Ik zal de zin even veranderen.

en seu2 ik zal morgen eens op de site kijken!

groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ohja

Ik kom op dag 2 vraag aan (9.05uur) en ik heb dus die dag en de dag erna de heledag dag om op dag 3 weer heel vroeg te vertrekken dus ik denk dat ik genoeg heb aan Krakau zelf en Auschwitz. Dus helaas geen zoutmijnen!

groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik wil er ook nog steeds heel graag een keer heen . Lijkt me zeer indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Ja dacht het al Lotte dat je het niet zo bedoelde, kon het me niet voorstellen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Lotte_85: Dat heb ik een keer meegemaakt in de joodse wijk in Antwerpen.
Alle reacties Link kopieren
ik ben met buitenlandse reis van de uni er geweest. Wij gingen vanaf kwakow met de trein en vanaf station ozwitchem hebben we gelopen. dat is wel een aardig stukje, maar goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig, wilde hetzelfde weten, wij gaan eind maart 4 dagen.
Alle reacties Link kopieren
ik ben 2 jaar terug een paar dagen in krakow geweest en ook in auswitch. je bent er bijna wel een hele dag zoet mee.



wij zijn sochtends vroeg vertrokken met een busje vanaf het busstation, deze stopt vlak voor het museum.

entree is gratis.

tussen de twee 'kampen' rijdt ook nog een busje, maar ik geloof maar 1 keer in het uur.

wij hebben er een halve dag rond gelopen en waren daarna echt doodop, doordat het zo indrukwekkend was.



jammer dat je niet meer tijd hebt, want krakow zelf is ook een erg mooie stad en 1 dag zou niet genoeg zijn om de stad goed te kunnen bekijken.

maar alsnog wens ik je een hele fijne reis!
Ik zou de zoutmijnen echt niet overslaan! Krakow is geen grote stad, dat heb je zo gezien (in de ochtend en avond). Ik vond alleen het centrum de moeite eigenlijk. Vooral de 'kelder' cafe's zijn erg leuk en natuurlijk lekker eten want het is niet duur en het centrum heeft mooie oude structuren en gebouwen.
Eigenlijk moet je gewoon veel langer gaan! Vrienden van me zijn een week lang zoet geweest met Krakow en omgeving.



En zoals al eerder is gezegd: Je moet zeker ook naar Birkenau gaan!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn twee weken in Polen geweest afgelopen zomer en toen 4 dagen in het weekend in Krakow geweest. We waren zelf gereden dus de busdiensten zijn bij mij onbekend.

Ik vond Auschwitz & Birkenau erg indrukwekkend en we zijn er ondanks de regen toch een groot deel van de dag geweest.



Ik ben ook in de zoutmijn geweest, maar dat zou ik niet echt aanraden. Misschien ligt het ook aan de tour die ik heb genomen. martini-mate is niet goed ter been en ik was dus in mn uppie met een ochtend excursie meegeweest. het was vooral veel lopen en snel even stilstaan bij de bezienswaardigheden met een snel praatje van de gids.



ik zou dan aanraden om de volgende dag te besteden aan Krakow zelf - misschien een wandeling alvast uitstippelen langs de verschillende zaken die je wilt zien.

Wij zijn bijv in de joodse wijk geweest en bij de oudste synagoge en natuurlijk het centrum + het 'kasteel'



Heel veel plezier gewenst alvast!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi

ik heb al het blauwe ANWB boekje met wandelroutes gekocht (mijn persoonlijke reismaatje als ik citytrips ga maken) en ik heb de routes al een beetje doorgenomen. Ik heb er twee in mijn hoofd, maar kan zo even niet in details treden (weet het niet uit mijn hoofd). en dan dag twee wil ik zo vroeg mogelijk naar Auschwitz en dan kijk ik wel hoelang ik daarmee zoet ben.

Als het erg goed bevalt dan kan ik altijd nog een keer terug toch!!

groetjes
Alle reacties Link kopieren
owh, dat boekje hadden wij inderdaad ook toen wij in krakow waren. is erg handig, hebben wij ook een route van gelopen.



en we hebben de fiets tour gedaan.

was ook erg leuk, op beach bikes dwars door krakow fietsen.

we zijn toen later de dag nog naar nowa huta geweest.

de soviet wijk van krakow.



ook zijn we langs de fabriek van schindler geweest, alleen stond die jammer genoeg nog in de steigers.



en waar je een kopje koffie moet drinken is in noworolski,(zit op het plein) is erg leuk, je kan het hele plein overzien. en lenin dronk daar ook regelmatig zijn kopje koffie ;)



(owh, ik krijg zo weer helemaal zin om terug te gaan =P)
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een gezin met 5 personen en willen in de Mei vakantie naar Krakow, ook naar Auschwitz enz. Wie weet een leuk ( en niet te duur..) vakantie huis in de buurt. We willen waarschijnlijk vliegen en een auto huren. Alle tips MEER dan welkom! Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zag op marktplaats een vakantiehuis tussen krakow en zakopane te huur, zag er leuk uit. Even zoeken op krakow, kan niet missen, 1datzalwel.



Iemand leuke/goede hotel tips in de stad? loopafstand van centrum, ongeveer 50 euro p/nacht voor n double met eigen badkamer en snachts rustig. Op booking zoveel keuze, daarom persoonlijke tips gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Hi

Ik heb zojuist een bed in een hostel gereserveerd dat in het centrum van Krakow ligt. Het heet Cracow Hostel.

Ze hebben daar ook een appartement waar een badkamer en keuken inzit. Misschien is dat iets voor jullie? Cracow Hostel

ohhh ik heb er zo veel zin in!!!
Alle reacties Link kopieren
We willen misschien komende zomer naar Krakau. Je hotel ziet er leuk uit. Ik heb gisteren gekeken naar Ryanair, tickets voor twee personen kosten nog geen 90 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven