Verhuizen naar Londen

21-04-2014 10:35 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Om mijzelf kort te beschrijven; ik ben bijna afgestuurd en verhuis in juni naar Londen. Daar ga ik samenwonen met mijn vriend die Engels is en mijn carrière opbouwen.

Natuurlijk komt er veel bij kijken. Een verhuizen is al altijd meer werk dan verwacht. De dozen vol spullen waarvan je niet eens wist dat je ze had komen als bosjes tevoorschijn en gaan met de verhuiswagen mee. Laat staan een oversteek maken over de zee, wat neem je mee want het kan niet teveel zijn? Hoe vind ik een woning en wat is de beste eerste stap opzoek naar een baan in de Makelaardij?

Er zijn vast meer reisgenoten, schrijfgenoten en slimme Viva forum genoten die antwoorden hebben op dit soort vragen. Dus ik stel voor om dit topic te openen en te discusseren over het onderwerp; Ik verhuis naar Londen en hoe pak ik dit aan?



Heb jij tips over de verhuizing, het vinden van werk en een huurwoning, het leven in Londen en financiën? Ga je zelf verhuizen of woon je al in Londen? Laat je gaan en schrijf alle je tips en tricks op!



Ik kijk uit naar jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Wat je wel of niet meeneemt (buiten kleding en persoonlijke eigendommen als sieraden en foto's), daar zou ik me nu nog niet zo druk over maken. Ik zou me eerst eens concentreren op het vinden van een woning. Betaalbare woonruimte is zeer schaars in Londen, je betaalt zo een paar duizend euro per maand voor een bezemkast (en dan zit je nog niet eens op een superlocatie). Als je nog geen werk hebt (je vriend wel?), zul je dus een behoorlijk spaarpotje moeten hebben om de eerste maanden door te komen, want ook verder is het leven duur in Londen.



Verder maakt het (voor wat je mee moet nemen) natuurlijk uit of je gemeubileerd gaat huren of zonder meubels. Ik zou in elk geval dingen die je niet direct nodig hebt niet mee gaan nemen en (als dat mogelijk is) bijvoorbeeld bij je ouders op zolder zetten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Woont je vriend nu ook al in Londen? Kan je tijdelijk bij hem intrekken om samen een geschikte woning te vinden of is dit niet mogelijk?

Ik zou ook alleen de essentiële dingen meenemen en de rest (vooralsnog) in Nederland laten, bijv. bij je ouders op zolder. Zodra je weet waar je gaat wonen kun je kijken welke spullen je nodig hebt. Zeker huisraad en meubels zou ik niet uit NL laten overkomen als je vriend ze ook heeft.
Ik woon sinds een paar maanden in ander Europees land, dit is tijdelijk, waarschijnlijk een jaar en daarna gaan we weer ergens anders heen. Wij konden samen alleen onze auto volpakken, tot het punt waarop we nog veilig door de spiegel konden kijken. Wij hebben briefadres in NL. Ik heb bijna alles verkocht en de rest opgeslagen. Jij hebt nog een verhuiswagen, dat was voor ons geen optie (te duur), dus meubels en huisraad moesten wij nieuw kopen. Creatief zijn helpt.



Mijn tip: koop vacuümzakken! Hema of xenos ofzo. Dan moet je wel investeren in een strijkijzer haha.



Ik vond het belangrijk mijn eigen kussen en dekbed mee te nemen. Verder slechts 3 paar schoenen per persoon, werkkleding, beetje vrijetijdskleding, techniek (computers, snoeren ed), beddengoed etc. Toen was de auto vol haha. Zoals gezegd, de rest hebben we nieuw gekocht, althans deels nieuw en deels 'marktplaats' nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik heb een jaar in Richmond (Greater London) gewoond, hele mooie plaats en goede ov mogelijkheden naar het centrum. Wij keken voor huizen vaak op Rightmove.co.uk.



Het moeilijkste was verder eigenlijk een bankrekening openen



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Nou nou, Pejeka schetst wel een heel negatief beeld. Je betaalt geen duizenden euro's voor een bezemkast hoor, maar wel al gauw 1250-1500 pond voor een flat met 1 slaapkamer. Dan zit je in zone 2 of 3. Vandaar dat veel mensen een woning delen.



Ik vond het leven in Nederland duurder dan in Engeland - ik voelde me daar rijker. Boodschappen en uit eten zijn betaalbaarder, zeker in het eetcafé-segment (daar betalen we in NL absurde prijzen voor).



Richmond is inderdaad heel mooi maar wel wat verder weg, ligt er uiteindelijk helemaal aan waar je werk vindt, of je dat te doen vindt. Mijn ervaring is dat je al gauw drie kwartier reizen enkele reis reist, vooral met de metro. Aangezien reiskostenvergoeding er meestal niet inzit, is fietsafstand naar je werk prettig. Ik vond tot een half uur fietsen prima te doen, maar heb ook wel een tijd een uur enkele reis gefietst (maar dan niet elke dag). Door te fietsen leer je de stad heel goed kennen wat ik echt een groot feest vond. Wel oppassen, het wordt steeds beter maar door gebrek aan fietspaden ben je wel wat kwetsbaarder dan in Nederland wanneer je op de fiets zit.



Rightmove is een prima plek om te zoeken, ook in de gewenste wijk makelaars bezoeken werkt. Vanuit NL iets vinden valt niet mee tenzij je vriend alvast kan gaan kijken. De landlord/makelaar wil ook jou vast gezien hebben, ze verhuren niet zomaar aan iemand op papier. De doorstroom is vele malen hoger dan in NL dus een woning vinden lukt meestal wel, al is het vaak voor minimaal een jaar en wil je meestal na 1 of 2 jaar zelf wel weer weg. Woningen in Londen zijn niet altijd in opperbeste staat en meestal gemeubileerd, en na een jaar slapen op een scheef matras (dat je niet weg mag doen) of zitten aan een te kleine keukentafel (die je ook niet weg mag doen) betekent dat je wel weer eens wat anders wilt. Maar je kan ook geluk hebben!



En inderdaad, wat je nodig hebt, dat blijkt vanzelf. Eerst gaan, en opslaan die spullen. Je hebt het zo opgehaald. Het heeft weinig zin je hele hebben en houden over te laten schepen als je nog niet eens weet in wat voor woning je komt.



Engeland is een heerlijk land - veel plezier!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:caramella2 schreef op 22 april 2014 @ 19:51:

Nou nou, Pejeka schetst wel een heel negatief beeld. Je betaalt geen duizenden euro's voor een bezemkast hoor, maar wel al gauw 1250-1500 pond voor een flat met 1 slaapkamer. Dan zit je in zone 2 of 3. Vandaar dat veel mensen een woning delen.



Ik vond het leven in Nederland duurder dan in Engeland - ik voelde me daar rijker. Boodschappen en uit eten zijn betaalbaarder, zeker in het eetcafé-segment (daar betalen we in NL absurde prijzen voor).



Richmond is inderdaad heel mooi maar wel wat verder weg, ligt er uiteindelijk helemaal aan waar je werk vindt, of je dat te doen vindt. Mijn ervaring is dat je al gauw drie kwartier reizen enkele reis reist, vooral met de metro. Aangezien reiskostenvergoeding er meestal niet inzit, is fietsafstand naar je werk prettig. Ik vond tot een half uur fietsen prima te doen, maar heb ook wel een tijd een uur enkele reis gefietst (maar dan niet elke dag). Door te fietsen leer je de stad heel goed kennen wat ik echt een groot feest vond. Wel oppassen, het wordt steeds beter maar door gebrek aan fietspaden ben je wel wat kwetsbaarder dan in Nederland wanneer je op de fiets zit.



Rightmove is een prima plek om te zoeken, ook in de gewenste wijk makelaars bezoeken werkt. Vanuit NL iets vinden valt niet mee tenzij je vriend alvast kan gaan kijken. De landlord/makelaar wil ook jou vast gezien hebben, ze verhuren niet zomaar aan iemand op papier. De doorstroom is vele malen hoger dan in NL dus een woning vinden lukt meestal wel, al is het vaak voor minimaal een jaar en wil je meestal na 1 of 2 jaar zelf wel weer weg. Woningen in Londen zijn niet altijd in opperbeste staat en meestal gemeubileerd, en na een jaar slapen op een scheef matras (dat je niet weg mag doen) of zitten aan een te kleine keukentafel (die je ook niet weg mag doen) betekent dat je wel weer eens wat anders wilt. Maar je kan ook geluk hebben!



En inderdaad, wat je nodig hebt, dat blijkt vanzelf. Eerst gaan, en opslaan die spullen. Je hebt het zo opgehaald. Het heeft weinig zin je hele hebben en houden over te laten schepen als je nog niet eens weet in wat voor woning je komt.



Engeland is een heerlijk land - veel plezier!!!!1500 pond is dus bijna 2000 euro per maand voor een kleine flat in een minder gewilde buurt. Dus hoezo schets ik een negatief beeld als ik stel dat je zo een paar duizend pond per maand kwijt bent voor een kleine woning op een minder gewilde locatie?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Zone 2 of 3 zijn geen 'minder gewilde' locaties maar de wijken waar de meeste Londoners met veel plezier wonen (al is alles natuurlijk van smaak afhankelijk). Als je toerist bent, wil je in zone 1 zitten, maar als stadsbewoner is die noodzaak er veel minder. Bijna niemand (relatief dan he, voordat je ze gaat tellen) woont in zone 1. Bovendien zal TO's salaris er waarschijnlijk hoger zijn dus da's niet helemaal hetzelfde als 2000 euro in de maand betalen in Nederland, en bovendien betaal je nauwelijks belastingen (riool, afvalheffing, waterbelasting) wat veel scheelt. En een bezemkast is wat anders dan je eigen woning. Dat, dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven