Vliegtuigergernissen (lowcost en niet)

27-10-2010 11:50 266 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de leuke discussie die aan de gang is op een ander topic over reizen met Ryanair met een kind... Hierbij het topic voor al je Ryanair-ergernissen (of vliegtuigirritaties in het algemeen )



Zoals wel meer mensen vandaag de dag woon ik in een land en werk ik vaak in een ander land, dus ik mag mezelf als een frequent flyer beschouwen. Vroeger voor weinigen weggelegd, maar dankzij de komst van de lowcostvluchten kunnen we nu allemaal internationaal pendelen!



Jarenlang aanschuiven voor checkins en slappe koffie drinken in de vliegtuigen met blauwgeel logo hebben ervoor gezorgd dat ik zo langzamerhand goed thuis ben in de wereld van de lowcostreiziger. Tot een jaar of zeven, acht geleden was lowcost 'not done', tenzij je je leven beu was (het was bon ton om wijd en zijd te verkondigen dat je nooit een lowcostvlucht zou nemen en liever betaalde voor 'kwaliteit', whatever that may be). Het publiek bestond dan ook voornamelijk uit backpackers en studenten zonder een cent te makken. Je kon nog sjoemelen met je handbagage (kilootje meer of minder) en rellen met fysieke verwondingen aan de checkin waren zeldzaam.



Toen werd het lowcostfenomeen ontdekt door jonge gezinnetjes met een verse hypotheek en hoge maandelijkse luierkosten. Veiligheidsschoenen dragen bij de checkin was aan te raden, want de trotse ouders reden steevast met hun ergonomisch verantwoorde bugabookinderwagen je tenen tot moes in het gedrum, vastbesloten hun kroost het beste plekje te gunnen (prioriry checkin konden ze zich wegens bovenstaande hypotheek niet permitteren). Vaste reizigers werden gedwongen een onfeilbare kinddetectieradar te ontwikkelen om op het eerste zicht de stoel te identificeren die het verst van de rijen met gillende koters verwijders was. De zenuwen van mensen met vliegangst werden nog extra op de proef gesteld met bloedstollend gekrijs tijdens het opstijgen en landen.



De laatste tijd is vliegen zo goedkoop geworden dat de vliegtuigen worden bestormd door puisterige schoolgaande jeugd (bestellen de ryanair 'shots' in trieste plastic zakjes, in de ijdele hoop daarvan dronken te worden, en heffen bij de landing een tenenkrommend applaus aan); en door vage sujetten die je tien jaar geleden slechts op de achterbank van de Eurolinesbus naar Kazachstan aantrof. Hebben de vervelende neiging zich mentaal op de vlucht voor te bereiden door zich zo min mogelijk te wassen en stappen altijd als laatste in, net als je je verheugt op een comfortabele vlucht met een lege stoel naast je....



Nu jullie
Alle reacties Link kopieren
Dat klappen zie ik als een bedankje voor de bemanning dat ze mij veilig op de grond hebben gezet.



Tijdens een vlucht hadden we enorm veel turbulentie ik vind dat geweldig iedereen gillen de kopjes vlogen door t vliegtuig. Ik moest alleen maar lachen. De vrouw naast mij vond het niet om te lachen en dat zei ze ook ik reageerde toen met , nou als we neerstorten dan ga ik liever lachend dood dan bang en gillend. Ze vond mij maar raar.
Alle reacties Link kopieren
Een paar maanden geleden mocht ik weer eens vliegen. De hele rij achter mij was leeg: 8 plekken. Ik vroeg heel beleefd of het misschien mogelijk zou zijn dat ik een stoelrij naar achter ging zeggen. Steward helemaal verontwaardigd... Waar moesten zij dan zitten?! Laat maar... Vijf minuten later komt er een 50+j Nederlandse en die gaat zo over de vier middenstoelen liggen. Die steward rent er naar toe maar mevrouw is onvermurwbaar en geeft hem niet eens oogcontact: ZIJ gaat daar slapen. Toen heb ik heel hard gelachen om die steward...



of bij de incheckbalie van een lowcost in de rij staan en dan horen: "Ja, kunnuh zu niet effe een balie opendoen?! Is toch geen surrevus!". Tja je krijgt waar je voor betaalt!
Ik kan me goedkope maatschap maatschappijen vaak ergeren aan mensen die als laatste instappen. Wanneer je geen vaste zitplaats hebt, en die dan met aan het geweld met 2 of 3 naast elkaar willen zitten. Als je als laatste instapt is die kans toch veel kleiner?

Mijn reismaatje heeft daar een handje van, als laatste in willen stappen een dan mopperen dat we niet naar elkaar kunnen zitten.....
Alle reacties Link kopieren
Mensen moeten niet zo veel zeiken over been ruimte en stoelen die naar achter gaan , neem dat lekker Firstclass !!! De stoelen kunnen niet voor niks naar achteren ....
Alle reacties Link kopieren
Dat ze naar achteren kunnen wil niet zeggen dat het ook moet gebeuren.

Zeker niet op een kort vluchtje midden op de dag.Bij een nachtvlucht vind ik het iets heel anders.



Trouwens laatst voor het eerst met Ryan air gevlogen en weet nu wat dat voor stomme dingeldeuntjes zijn die hier genoemd worden.

Voor het opstijgen een of ander raar ouderwets middeleeuws klinkend deuntje,vriendin en ik verwachtten half en half dat er minstrelen het vliegtuig binnen zouden komen
Alle reacties Link kopieren
Klappen/mensen doe t niet!!!

5 Drankjes vragen en de helft laten staan

Lopen als de service bezig is

Aan de toiletdeur staan rukken: PUSH!

Niet luisteren naar crew..ja de crew is er alleen voor de koffie.. Not
Alle reacties Link kopieren
Dat klappen bij landing, ik vraag me toch af op wat voor bijzondere vluchten ik me begeef. Nul komma nul vluchten waarbij dat gebeurde. Incl. de enkele vakantiechartervlucht-ervaringen. Wel zo rustig anderzijds. Veilig op de grond zetten is het werk van de crew. De enkele uitzonderlijke keer dat het een huzarenstukje is om tot een veilige landing te komen bedank ik liever door dat verbaal te tonen.quote:dolfje schreef op 04 augustus 2012 @ 10:45:

Dat ze naar achteren kunnen wil niet zeggen dat het ook moet gebeuren.

Zeker niet op een kort vluchtje midden op de dag.Bij een nachtvlucht vind ik het iets heel anders.



Dat het voor jou de enige vlucht is en wat uurtjes niets is, zegt weinig over de andere passagiers. Men kan net zo goed op een dusdanige reis zijn dat dit niet de eerste vlucht van de reis. Idem dito met het onbekend zijn met de reden waarom die stoel naar achteren gaat. Naast "omdat het kan" zouden dat zo maar eens andere redenen kunnen zijn. Al die dingen hoef je natuurlijk helemaal niet te weten van medepassagiers -ik heb er in elk geval geen behoefte aan- maar trek dan geen conclusies op basis van hoe jouw eigen reisschema en situatie eruit ziet.



Er niets mis met rekening met elkaar houden en ben ik daar erg pro-actief in, maar met het denken in eigen straatje en dus stoel niet naar achteren want ik acht het niet nodig ben ik zelf inmiddels heel makkelijk klaar. Rekening houden met komt van 2 kanten immers. Dan komt er een seintje naar achter dat de stoel naar achter gaat -en er dus niet net iemand bijv. voorover bukt en hoofd stoot o.i.d.- maar dan gaat ie ook.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pixiedust schreef op 04 augustus 2012 @ 14:03:





[...]





Dat het voor jou de enige vlucht is en wat uurtjes niets is, zegt weinig over de andere passagiers. Men kan net zo goed op een dusdanige reis zijn dat dit niet de eerste vlucht van de reis.

k.



Ja ok dat is wel zo,ze kunnen natuurlijk doorreizen.Niet aan gedacht.

Meestal heb ik er ook geen problemen mee maar idd wel als ze het zomaar doen terwijl er net een kop koffie voor mijn neus staat.
Alle reacties Link kopieren
Pixiedust,

Dat klappen komt meestal voor op vluchten waar veel zuid-amerikanen aan boord zitten. Ik vind het ook onzin. Het stomme is dat ze beginnen te klappen op het moment dat de banden de baan raken... Alsof ze dan veilig zijn, terwijl dat zo'n beetje het meest cruciale moment van het vliegen is
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd nog maar liever dat de mensen klappen

bij de landing, dan dat de banden klappen
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Wat een geklaag. Wat verwacht je van corendon dan? Wie weinig wil betalen moet ook niet zo veel verwachten.
Ik heb ook een ergernis. Misschien is het al genoemd, ik heb niet alles gelezen. Wat mij bloedlink maakt irriteert is, wanneer het cabinepersoneel met een vragende blik in hun ogen het pad afloopt met dekentjes en kussentjes, en wanneer je om een dekentje en/of kussentje vraagt, dat ze dan met rollende ogen op een betuttelende toon zeggen. dat dit alleen voor ouders met kinderen is. Loop dan gelijk door naar de ouders van kinderen .



Wat me ook irriteert is het gegiechel en gebabbel van het cabinepersoneel wanneer ze alle formaliteiten achter de rug hebben en ze achter het gordijntje verdwijnen. Volgens mij vergeten ze weleens dat de eerste tig rijen gezellig mee kunnen luisteren en niet geïnteresseerd zijn in het gegeit van de dames en heren.
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik er ook wel een paar van....:



- Met mijn lengte (1.90) probeer ik altijd de plaatsen bij de nooduitgang te krijgen. Op de laatste vlucht waren die helaas ingepikt door een ouder stel, beide niet langer dan 1m60. Fijn voor hun natuurlijk, maar ik zat er direct achter en behoorlijk klem.

Waren we een kwartiertje onderweg, besloten ze te gaan pitten en gooiden dus beide de stoel naar achter. Ik en mijn vriend (die nog 5 cm langer is dan ik) kregen die stoel dus vol tegen onze knieen. Begonnen die twee te klagen dat ze last hadden van ''geschop'' tegen de rugleuning... Ik heb ze toen vriendelijk gevraagd de stoel recht te houden, omdat mijn vriend en ik wel erg onaangenaam zaten.

Begon die man over ''hoe onbeschoft de jeugd van tegenwoordig wel niet is''... (wat dan wel weer grappig was, mijn vriend en ik waren toen beiden eind 20 haha)

Fijn begin van een vlucht van 11,5 uur!!!



- Gillende kinderen, altijd vervelend. Ik heb echt niks tegen kinderen en het kan juist ook wel gezellig zijn als er een paar in het vliegtuig zitten, maar gillend rondrennen/ op de stoel klimmen/ vechten met broertjes of zusjes.. kom op ouders, let er een beetje op!



- Maar toch met stip op nummer 1, ik heb dat nu 2 keer meegemaakt, mensen met vliegangst die in paniek raken....

1 Keer zelfs een vrouw die huilend verkondigde dat ze toch echt wel zeker wist, tijdens flinke turbulentie, dat we allemaal dood zouden gaan.... :D
Alle reacties Link kopieren
Carried,

Die plaatsen kan je toch tevoren boeken? Of vloog je met een maatschappij waar je gewoon instapt en zelf plaatsen kiest? Dat concept ken ik alleen van lowcosts, maar dan op korte vluchten.
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn ergernissen toch ook mensen die zonder waarschuwing hun stoel achterover zetten.



Ik lees eigenlijk altijd een boek in het vliegtuig, door het op het tafeltje te leggen en zo te lezen. Als iemand dan zijn stoel achterover zet is dat dus keihard tegen je neus/gezicht. En een sorry kan er natuurlijk nooit af. Ook niets als door hun actie je eten/drinken ineens over je schoot geworpen krijgt.



Zo veel moeite is het toch niet om even te kijken of je rustig je stoel achterover kan doen of niet...
Wat mij bij de lowcostmaatschappijen wel iets te ver gaat is dat je vaak als een soort vee op weg naar het slachthuis een wachtruimte wordt ingedreven, waar dan geen enkele stoel staat en waar je vervolgens moet wachten voor je het vliegtuig in kan stappen.
Tijdens een lange vlucht wanneer mensen in het gangpad gaan staan en tegen jouw leuning gaan hangen of er half op gaan zitten. Een keer een dame gehad die op de leuning van de stoel voor mij ging zitten en vervolgens zachtjes met haar benen ging bungelen. Toen ik vroeg of ze daarmee niet steeds tegen mijn benen aan wilde komen, kreeg ik een vernietigende blik.



Wanneer je een middenrij hebt, aan het gangpad zit en twee giechelende jongedames aan de rode wijn naast je hebt zitten. En wanneer de middelste naar het toilet moest, aan mij vragen of ze er langs mocht; ze maakte me er zelfs voor wakker. Euh, vraag aan je vriendin of ze op staat .



En ja, kleine kinderen is vaak ook een ergernis. Het heen en weer rennen kan ik nog wel begrijpen, maar het laten huilen, tot het punt dat ze gaan krijsen, is onbegrijpelijk. Terwijl de ouders er stoïcijns bij zitten. Onbegrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat je je ergert aan mensen die klappen. Dan spoor je dus echt niet he.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig kunnen die stoelen naar achteren; dan kan ik tenminste tukken op een nachtvlucht van 15 uur.
Ik merk weinig verschil meer tussen gewone maatschappijen en low cost binnen Europa. KLM is afgelopen jaar een paar keer mijn bagage vergeten en er was een vlucht overboekt.



- Bagage vergeten

- Vies eten

- Weinig ruimte

- Arrogant personeel

- Vertraging
Alle reacties Link kopieren
Ja, de KLM maakt er inderdaad een potje van, en is nog best duur ook. Ik vlieg dan ook al jaren niet meer met KLM.
Ik vind het klappen wel gezellig. En het is toch fijn dat we weer veilig aan de grond staan? Ik klap vrolijk mee. Waar ik een hekel aan heb: mensen die hun kinderen niet onder controle hebben. Laatst in het vliegtuig mot gehad met de vrouw achter mij, nadat haar kleinzoon al 2 uur tegen de stoel van mijn vriend aan had staan schoppen, tegen mijn stoel aanzat, aan de stoel hing, zijn neus aan het uitgraven was en met diezelfde vingers aan de hoofdsteun van mijn vriend zat. Ik kon er 100x iets van zeggen, maar dat mens kon haar kleinzoon niet onder controle houden. Zucht....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar 1 groot bezwaar tegen de bekende ierse lowcost maatschappij en dat is dat ik bij de enige vlucht bij hen bedwantsen heb opgelopen op de terugweg. Wat vond ik dat vreselijk zeg, zo'n smerig idee..... En nu gaan we over een paar weken weer met Ryanair, hopelijk is het vliegtuig deze keer wat schoner.......



Verder, tja, de tickets zijn zo goedkoop, ik ben al blij als ik voor dat geld veilig vervoerd kan worden, en hoe dat dan precies in zijn werk gaat, maakt me niet zoveel uit. Stoelen zitten krap, eten en drinken is duur, die reclamepraatjes zijn irritant, het boarden is een grote chaos, maar vooruit, met het bespaarde geld vermaak ik me in de vakantie wel weer hoor. Daar hoor je me niet over klagen. Ik hoop alleen dat ze nooit bezuinigen op onderhoud of inspecties of pilotenkwaliteit, dat is alles.
..
Bedwantsen opgelopen? Hoe dan? Via de baggage?
Alle reacties Link kopieren
Dat klappen is volgens mij een uiting van spanning. Veel mensen vinden het toch nog erg spannend om te vliegen en ik denk dat het klappen aan het einde van een vlucht een soort los laten van die spanning is.



Afgelopen vakantie had ik iemand achter me zitten die blijkbaar alleen kon opstaan door zich aan mijn rugleuning omhoog te hijsen. De eerste keer is dat vervelend, de tweede keer zwaar irritant en na de derde keer heb ik er wat van gezegd. Ja hij kon anders niet omhoog komen uit die stoel. Nou, dan blijf je zitten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven