Vragen omtrent emigratie

08-03-2011 15:34 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn man kan een baan krijgen in het buitenland.

Nou ben ik redelijk in Engels, maar dit kan altijd nog beter. Dus ben ik mij aan het oriënteren voor een cursus Engels. Nou zie ik dat Amerika en Australie werken met de Ielts test. Ik heb een instituut gevonden die mij hier les in gaat geven. hij vertelde mij dat ik wel even moest uitzoeken welk niveau er wordt geëist in beide landen. Dit kan per persoon verschillen.



Ik zoek mij eigen rot , maar kan echt niets concreets vinden. Hebben jullie misschien ervaring hierin? Of tips hoe ik dit het beste kan uitzoeken?



Daarnaast ben ik natuurlijk ook heel erg benieuwd naar jullie emigratie-ervaringen!!



Bedankt,

Siamese
Alle reacties Link kopieren
Via de ambassade lijkt mij het handigste
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou ook zeggen ambasade.



En verder, bereid je voor op een hele hoop papierwerk, dat hoort helaas bij een emigratie.
Als jij ook wilt gaan werken is het wel handig om nu al te kijken of jouw diploma's ook erkend worden.
Alle reacties Link kopieren
http://www.immi.gov.au/



http://www.uscis.gov/portal/site/uscis





Het zou op deze sites moeten staan.

Voor welke soorten visa zou je in aanmerking komen? Want de vereisten verschelen meestal per visa.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet voor Australie geldt het volgende:

Uit mijn hoofd moet de (toekomstige) werkgever van je man hem 'sponsoren'. Hij krijgt dan op basis van zijn nieuwe baan een visum. Jij, als vrouw van je man, kan dan een visum krijgen op basis van het feit dat je wil verblijven bij je man. Daarvoor zijn de vereisten dan volgens mij vrij laag.



Je kan ook op je eigen kwalificaties in aanmerking komen voor een visum. Wat daa de vereisten voor zijn vind je in de links die ik plaatste.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.

@gember erg handig deze links, ga ik even verder uitpluizen:)
Alle reacties Link kopieren
Als je Engels al redelijk is heb je echt geen cursus nodig hoor. Een paar maanden in een Engelstalig land en je hoeft er niet eens meer bij na te denken.



Het mooie weer? Je weet dat het in Houston dus echt het halve jaar heel erg warm is, he? Met een hoge luchtvochtigheidsgraad.



En ja, het weer hier in Australie... ligt er aan waar je zit. Varieert van tropisch tot gematigd (en in Tasmanie kan het heel guur en koud zijn).



Als ik mocht kiezen, dan wist ik het wel... Australie.
Alle reacties Link kopieren
vergeet de belastingdienst niet...en bedenk of je echt gaat emigreren of voor een tijd in het buitenland gaat wonen. Je moet je uitschrijven bij de gemeente, maar zeker als je weet dat het voor bepaalde tijd is, zou ik dat dus niet doen.



Er bestaan ook boekjes met tips als je gaat emigreren, dat gaat dan meestal over de Nederlandse kant van het verhaal, dus over de belastingdienst, pensioen etc etc. (heb ik pas gelezen toen we geemigreerd waren )



Tja en verder is het handig om te kijken of je diploma's geldig zijn in het land waar je naartoe emigreert.



Succes in ieder geval, het is een aardige papierwerk.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het in Australie zit, maar in de VS krijg je geen werkvergunning als je meegaat als echtgenote van, en kun je dus niet zomaar gaan werken. De vereisten zijn dan idd lager, maar je zit de komende jaren wel thuis.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Bakersfield is niet zo charmant, maar toch beter dan Houston. Jouw carriere? Denk dat het enigszins afhangt van je branche, maar de corporate culture in Noord Amerika is toch echt wel anders dan die in Nederland, wat ik ervan begrepen heb.



Ik heb zelf in Canada en Amerika gewoond en ik zit nu in Australie. Heimwee heb ik wel degelijk gehad in het begin maar dat ging over (en had de eerste 2 jaar ook nog geen internet). Het moeilijkst vond ik het gebrek aan vrienden in het begin. En dan nog, hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is aangezien mensen dan gaan trouwen en kinderen krijgen. Ik heb heel erg geleerd om mezelf te vermaken maar heb ook wel goede sociale contacten. En heb geluk nu dat mijn beste vriendin vanuit NL 20 km bij me vandaan woont



Ik zou het zeker als een ervaring en uitdaging zien. Je kunt het altijd voor een jaar proberen en als het niet bevalt kun je altijd nog terug! Veel succes.
Alle reacties Link kopieren
@Bittermoon, bedankt voor het delen van je ervaring. Jij hebt dus al behoorlijk wat meegemaakt op emigratie gebied! Waar heb jij precies gewoond?



Precies zoals je zegt, als het niet bevalt kunnen we altijd terug!

Wat leuk dat je vriendin zo dicht bij je woont!
Alle reacties Link kopieren
@lotje Bedankt voor de tip. Ik zal idd eens kijken naar zulke boekjes. Waar ben jij naar toe geëmigreerd? Bevalt het?



Gelukkig is mijn diploma wel internationaal erkend! Dus dat scheelt weer!



Ohhh ik vind het best spannend hoor!!

Maar voor het zelfde geldt gaat het niet door en maak ik mij nu druk om niets.



Missen jullie Nederland als land? Of missen jullie alleen familie en vrienden?
Alle reacties Link kopieren
Bakersfield vind ik gewoon geen leuke stad. Geen charme, niks. Zoals de meeste steden in Amerika. Je hebt perse een auto nodig en gaat dus in de auto naar de mall en weer terug. Alleen San Francisco en New York vind ik 'bruisend'.



Maar goed, als je de kans hebt om te gaan, zou ik zeggen 'DOEN!'. Het is wel echt een ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Vroegere kennissen van mij zijn jaren geleden naar de VS ge-emigreerd. Het zou kunnen dat regelgeving veranderd is, maar als echtgenote kreeg je toen pas een werkvergunning als je ook je permanente verblijfsvergunning krijgt om onafhankelijk van je man te blijven. Dat was toen pas na 10 jaar. als ze in die tussentijd zouden scheiden, zou zij ook niet in de VS mogen blijven. Alleen als jij een bedrijf kunt vinden dat jou een baan aanbiedt, dan moet dat bedrijf eerst aantonen dat er niemand in de VS is die dat werk ook zou kunnen doen, en dat jij echt de meest geschikte en enige kandidaat bent, dan kunnen ze jou een werkvergunning geven, die je dan ook weer kwijtraakt als je die baan verliest.

De vrouw van die kennis heeft 7 jaar thuis gezeten voor ze die baan vond.

In Nederland krijgen partners van expats ook niet zomaar een werkvergunning als ze van buiten de EU komen.



Aanvulling: Als je man al wel de amerikaanse nationaliteit heeft wordt het een stuk eenvoudiger, maar als jullie allebei expats zijn/ worden, dan zou ik e.e.a maar goed uitzoeken en overwegen of de overstap nog steeds loont als dat betekent dat jij je carriere een aantal jaar min of meer moet stopzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een aantal jaar in de VS gewoond, en mijn Nederlandse vrienden hadden inderdaad het probleem dat hun partner niet mocht werken. Het hangt wel af van het visum dat je man en jij krijgen begreep ik.



Ik heb erg genoten van het land, en ben nog steeds blij met de ervaring. Veel plezier met de voorbereidingen!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Wel zuur dat een werkvergunning voor een partner zo slecht te regelen is. Daar maak ik mij best een beetje zorgen over.



Als mijn partner een green card kan krijgen, kan ik dan wel een werkvergunning krijgen? Ik kan dat niet zo goed vinden op deze site uscis.gov.



@Chris. Waar heb jij gewoond? Wil je weer terug?
Alle reacties Link kopieren
Ga je alsjeblieft niet blind staren op de grencard, want die krijg je niet zomaar. Dat is een heel lang proces, en wordt normaliter pas ingegaan na 3-5 jaar op basis van een visum in de US te hebben gewoond. Of je met een greencard van je partner mag werken weet ik niet.

Ergens staat me overigens bij dat je partner wel mag werken als je een L-1 visum hebt, maar dat weet ik niet zeker. Laat je man dat even navragen bij het bedrijf waar hij gaat werken?



Wat veel van de partners van mijn vrienden deden was vrijwilligerswerk, bijvorbeeld in het ziekenhuis, of via Nederland voor het NFIA werken.



Ik heb zelf in Boston gewoond, en heb een super tijd gehad. Of ik terug wil? Ik weet het niet. Ik mis het enorm, maar realiseer me ook dat als ik terug ga dingen ws heel anders zullen zijn.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:bittermoon schreef op 11 maart 2011 @ 00:25:

Bakersfield vind ik gewoon geen leuke stad. Geen charme, niks. Zoals de meeste steden in Amerika. Je hebt perse een auto nodig en gaat dus in de auto naar de mall en weer terug. Alleen San Francisco en New York vind ik 'bruisend'.



Maar goed, als je de kans hebt om te gaan, zou ik zeggen 'DOEN!'. Het is wel echt een ervaring.



Dan ben je nog nooit in de stad geweest waar ik woon, ik zou echt niet anders meer willen:))



Wij zijn zeven jaar geleden vertrokken naar Amerika ook in verband met het werk van mijn man, wij wonen hier nog steeds met veel plezier. Laat je goed voorlichten, waarschijnlijk weet de hr van je mans werk hier ook wel het nodige van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kris33 schreef op 14 maart 2011 @ 02:42:

Ga je alsjeblieft niet blind staren op de grencard, want die krijg je niet zomaar. Dat is een heel lang proces, en wordt normaliter pas ingegaan na 3-5 jaar op basis van een visum in de US te hebben gewoond. Of je met een greencard van je partner mag werken weet ik niet.

Ergens staat me overigens bij dat je partner wel mag werken als je een L-1 visum hebt, maar dat weet ik niet zeker. Laat je man dat even navragen bij het bedrijf waar hij gaat werken?



Wat veel van de partners van mijn vrienden deden was vrijwilligerswerk, bijvorbeeld in het ziekenhuis, of via Nederland voor het NFIA werken.



Ik heb zelf in Boston gewoond, en heb een super tijd gehad. Of ik terug wil? Ik weet het niet. Ik mis het enorm, maar realiseer me ook dat als ik terug ga dingen ws heel anders zullen zijn.



Succes!Wij zijn hier ook gekomen op basis van een L1 visum en ik mocht ook werken. Sinds een jaar hebben wij de greencard, als je man de nodige diploma's en ervaring heeft hoeft een greencard geen probleem te zijn. Wij hebben er een jaar over gedaan om hem te krijgen. Dus dat valt allemaal wel een beetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Oke meiden, een L1 -visum! Daar ga ik dus voor :-). Super om te horen. Ik zou het namelijk zo jammer vinden om thuis te zitten. Natuurlijk zou ik vrijwilligerswerk gaan doen en bij verschillende clubjes aansluiten, ik zou zeker niet stil zitten. Maar leven van twee salarissen maakt het natuurlijk wel wat makkelijker.



@Kris. Hoe lang ben je weer terug in NL? Waarom ben je bang dat er te veel veranderd zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ruim 1,5 jaar geleden terug gekomen, en heb sindsdien moeite gehad met het terugvinden van mijn ritme, door verschillende redenen. Ik ben uiteindelijk tijdelijk weer weg gegaan uit NL, en zit nu voor een paar maanden in Azie, en heb geen idee wat ik hierna ga doen.



Als ik terug zou gaan naar Boston zou dat absoluut anders zijn: andere baan, een aantal vrienden (nederlands, engels en amerikaans) is verhuisd en degenen die er nog steeds zijn zijn nu gesetteld en hebben inmiddels kinderen gekregen, daardoor zou de lol die we met onze hechte vriendengroep hadden destijds toch heel anders zijn. Ik ben gewoon bang dat het erg tegen gaat vallen. Ik zou dan liever naar een andere staat of een geheel ander land willen gaan dan weer naar Boston, begrijp je wat ik bedoel?



Wat betreft je visum: een L1 is een intercompany visum, of kenniswerker. Uit je post kan ik niet opmaken of je man voor zijn werk wordt uitgezonden, of actief aan het solliciteren is op banen in het buitenland? Als dat laatste het geval is dan wordt het krijgen van een L1 moeilijker, als je wordt uitgezonden als kenniswerer zoals ik destijds is je L1 zo geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon niet in bakerfielfd, maar in de staat Oregon.

Wij zijn hier inmiddels zeven jaar, en alles is indertijd geregeld door het bedrijf geregeld. Ik heb eigenlijk nooit geen heimwee gehad. In het begin heb ik natuurlijk wel moeten wennen maar alles ging eigenlijk vanzelf. De eerste jaren heb ik niet gewerkt maar toen ik eindelijk besloot te gaan werken had ik vrij snel een baan. Maar de werkloosheid is nu erg hoog, je kunt wel merken dat er een soort crisis is.

Kris33 heeft wel gelijk wat betreft het L1 visum, eigenlijk zo het bedrijf waar je man voor werkt jullie ook van de nodige informatie kunnen voorzien. Visa versea heeft veel voor ons geregeld..
Alle reacties Link kopieren
Ah, Oregon... Nee, helaas nooit geweest maar hoop dat het er nog een keer van komt. Lijkt me erg mooi daar.



Ben zelf wel helemaal weg van Melbourne. Vind dit echt de leukste plek waar ik ooit geweest ben. Heb ook totaal geen last van heimwee. Helaas moet ik over 3 maanden weer terug naar NL, of althans weg uit Aus. En zoals Kris, geen idee wat ik hierna ga doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven