autoroute du soleil zaterdag 2 aug 2014

29-07-2014 08:37 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben thuismama van twee mooie meiden en lees al maanden mee. vandaag besloten om me toch aan te melden en heb meteen een reis vraag..

wie heeft er ervaring met het rijden naar Zuid Frankrijk op een zwarte zaterdag? Dus de beruchte autoroute du soleil.

Een familie lid van me vertrekt as zaterdag en maakt zich nu al onwijs druk en als ik daarover lees dan begrijp ik haar. Iemand ervaring met het vertrekken vanuit NL op een zwarte zaterdag?



Ze gaat proberen een andere route te nemen zodat ze de A6 of A7 kan vermijden en wil dan vrijdag avond rond een uur of 20 in de avond vertrekken. eerste de route naar Antwerpen, Brussel, Luxemburg, door naar Dijon. Ipv de autoroute du Soleil te nemen willen ze dus erom heen gaan rijden wel een omweg van 100 km maar goed stil staan in de file lijkt ze ook niks in de drukte met twee kids.



Iemand ook ervaring met alternatieve routes vanuit Dijon richting Montelimar?



Dank alvast.

Groetjes van mij
Volgens mij is rond 16.00 uur hier vertrekken de beste tijd. Dat gaf de anwb iig laatst aan ergens. Dan heb je de minste kans op file. En tja, ik zou zelf dan pas maandag vertrekken ipv 2 of 3 augustus. Heel frankrijk krijgt ook vakantie dit weekend, dus het zal overal wel stervens druk zijn. Ook op eventuele alternatieve routes vrees ik, want die kennen de fransen vast ook
Niet doen. Files van 20, 30 km zijn geen uitzondering, en wat Desperate_Houswive al zegt, de Fransen kennen die alternatieve routes ook, en met half West-Europa op de Franse wegen ga je geen rustige stukken vinden.

Zou ook op maandag gaan.
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van ons vertrekken om die reden expres aanstaande donderdagmiddag/avond al. Het is echt verschrikkelijk op zwarte zaterdag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een hoop mensen die s nachts om 1 uur gaan rijden en die het goed te doen vinden (dan ben je om 12 uur aan de cote).

Hoe oud zijn je kinderen?

Op zondag gaan rijden kan ook, dat zou ik liever doen dan op maandag, ivm veel vrachtverkeer op maandag.

Ik zelf ga liever over de weg via Clermont Ferrand, neem de de buitenste Pheripheriqe om Pariijs, zet je navigatie uit en volg borden naar Bordeaux, en zodra je Orleans ziet, die afslag nemen.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:mienietjefietje schreef op 29 juli 2014 @ 08:53:

Ik ken een hoop mensen die s nachts om 1 uur gaan rijden en die het goed te doen vinden (dan ben je om 12 uur aan de cote).

Hoe oud zijn je kinderen?

Op zondag gaan rijden kan ook, dat zou ik liever doen dan op maandag, ivm veel vrachtverkeer op maandag.

Ik zelf ga liever over de weg via Clermont Ferrand, neem de de buitenste Pheripheriqe om Pariijs, zet je navigatie uit en volg borden naar Bordeaux, en zodra je Orleans ziet, die afslag nemen.Ik vind dit nog best te doen zonder kinderen, maar met kinderen is het wat mij betreft geen optie meer. Je kinderen houden toch hun gewone ritme aan, dus overdag even lekker slapen is er dan niet bij. Je slaat dus een hele nacht over en dat is niet echt bevorderlijk voor je rijgedrag. Als je van tevoren goed kan slapen oke, maar mijn ervaring is dat dat met kinderen gewoon niet lukt. En de dag erna ook niet, dus ben je brak de eerste paar dagen op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
de kinderen zijn 10 en 13 dus geen jonkies gelukkig.

Het is mijn schuld dat ze zaterdag 2 augustus heeft geboekt dus voel me echt wel schuldig nu! normaal vertrekken ze de eerste week van de vakantie dus kunnen gewoon doorrijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 08:57:

[...]



Ik vind dit nog best te doen zonder kinderen, maar met kinderen is het wat mij betreft geen optie meer. Je kinderen houden toch hun gewone ritme aan, dus overdag even lekker slapen is er dan niet bij. Je slaat dus een hele nacht over en dat is niet echt bevorderlijk voor je rijgedrag. Als je van tevoren goed kan slapen oke, maar mijn ervaring is dat dat met kinderen gewoon niet lukt. En de dag erna ook niet, dus ben je brak de eerste paar dagen op vakantie.Nou, mijn kinderen zijn de deur al uit, dus ik doe dit zelf niet, wij rijden ook niet s nachts, we gaan zelf meestal rond 5 uur in de ochtend weg, en dan overnachten we in Clermond in de Ibis. Maar ik kan me voorstellen dat overnachten met kinderen erbij aardig in de papieren gaat lopen.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Ook wij rijden (met caravan) via Parijs, Clermont naar het zuiden. Route du soleil is een ramp, je kunt op maandag gaan maar dan zit je weer met vrachtverkeer.

Ik zou of om vier uur vertrekken en om 13.00 stoppen of snachts rijden. Dat deden wij toen de kids klein waren en dat beviel prima. De kids sliepen en wij wisselden elkaar af en sliepen twee uur op en twee uur af.
Novotel heeft trouwens familiekamers en is mits je niet te zuidelijk zit prima te doen met kids.

Je kunt natuurlijk ook op een camping overnachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:nmsnv schreef op 29 juli 2014 @ 09:03:

de kinderen zijn 10 en 13 dus geen jonkies gelukkig.

Het is mijn schuld dat ze zaterdag 2 augustus heeft geboekt dus voel me echt wel schuldig nu! normaal vertrekken ze de eerste week van de vakantie dus kunnen gewoon doorrijden.Jouw schuld? Maar het is toch zo dat de huisjes en campings in deze tijd alleen maar vanaf zaterdag tot zaterdag verhuren, daaaaaar zouden ze eens iets aan moeten doen!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Mienietjefietjenwij boeken al

Jaren camping door de week huren caravan van dinsdag tot dinsdag gewoon. Relaxt hoor, wij vertrekken maandag met overnachting en komen dan dinsdag in zuid Frankrijk aan... Proberen reizen in het weekend altijd te vermijden of indien niet anders kan s nachts rijden in weekend
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 29 juli 2014 @ 09:07:

[...]





Jouw schuld? Maar het is toch zo dat de huisjes en campings in deze tijd alleen maar vanaf zaterdag tot zaterdag verhuren, daaaaaar zouden ze eens iets aan moeten doen!



Ik snap het wel, ze krijgen het zo toch wel vol en als ze dag tot dag doen dan hou je altijd "lege" dagen.



Ik rij zelf liever via Duitsland naar Dijon, maar dat ligt er een beetje aan waar in Nederland je woont. Duitsland rijdt meestal een stuk beter door.
Alle reacties Link kopieren
Op vrijdag (extra overnachting regelen) of op zondag gaan rijden...
Alle reacties Link kopieren
Via Clermont-Ferrand rijden is ook nog een optie.
Alle reacties Link kopieren
De RN is op die zwarte zaterdagen ook propvol. Als het echt niet anders kan, zorg dan dat je goed bent voorbereid, bijtijds tanken zodat je niet zonder benzine in de file komt te staan, je airco doet het dan echt niet, voldoende drinken en iets te eten, iets te doen voor de kinderen. Wij gaan bijna altijd op een doordeweekse dag, wel veel vrachtverkeer en ook vrachtwagenchauffeurs die maling hebben aan inhaalverboden. Arrangementen van zaterdag op zaterdag zouden verboden moeten worden.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Indien mogelijk niet doen. Het is echt vreselijk. Indien mogelijk een dag eerder of een dag later gaan. En anders idd de alternatieve route via clermont die je ook nog kan bereiken door bij Parijs de franciliene naar nevers, moulins, clermont te nemen. Nog steeds een drukke route op die dag maar een stuk rustiger als de route du soleil.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
oh wat vreselijk allemaal begint me nu echt goed te dagen hoe verschrikkelijk die zwarte dagen zijn. man o man wat voel ik me lullig want ik ga er met de zomerthalys heen en zij dus met de auto pffffffffffff..

er is misschien een oplossing dus ik wacht op het verlossend woord en dan kan ik me weer ff minder schuldig voelen
Alle reacties Link kopieren
Ze zouden ook kunnen kijken naar de auto(slaap)trein, maar ik vrees dat die al erg vol is.
Alle reacties Link kopieren
Zuid Frankrijk is nogal ruim, dat kan de Atlantische kust zijn maar ook de Middellandse zee, welke kant ga je uit, Bordeaux, Biarritz, Marseille, Menton? Ik kom sinds 1962 jaarlijks meerdere keren in Frankrijk dus ik weet er intussen wel een beetje de weg.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
richting Montelimar, lees ik in de OP.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
idd ze zitten half uur van Montelimar af.
Alle reacties Link kopieren
dan heb je knooppunt Lyon dus.

daar kom je bijna niet omheen zonder enorm uit te wijken.
wij slapen nooit.
quote:mienietjefietje schreef op 29 juli 2014 @ 09:07:

[...]



Jouw schuld? Maar het is toch zo dat de huisjes en campings in deze tijd alleen maar vanaf zaterdag tot zaterdag verhuren, daaaaaar zouden ze eens iets aan moeten doen!



niet alle campings hoor, wij hebben nu van woensdag tot woensdag geboekt



Vorig jaar rond Lyon ook megalang in de file gestaan in het weekend en het was niet eens zwarte zaterdag toen..
Alle reacties Link kopieren
Je zou voorbij Dijon de RN kunnen nemen aan de andere kant van de Rhône richting Vienne maar dat is allemaal tweebaans en ook nog eens veel verkeerslichten in de dorpen waar je langsrijdt.

Via Reims naar Dijon is ook een optie, ik denk dat je meer oponthoud hebt wanneer je via Luxemburg rijdt.



Ik had over Montelimar heengelezen, terwijl ik nougat toch erg lekker vind.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven