Kinderwens, fertiliteitstraject, wat zouden jullie doen?

29-04-2024 17:30 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Advies gevraagd: wat zouden jullie doen?

Wij zijn bezig met OI (Letrozol). 5 weken geleden kregen wij te horen dat er geen eisprong is geweest, ik kreeg Provera om de menstruatie op te wekken. En erna door te gaan met Gonal F. Ivm buikpijn is er 4 weken geleden een echo gemaakt, er blijkt een cyste te zitten van 5,5cm. Het advies was 3 weken afwachten. Ondanks menstruatie, zit de cyste er nog steeds. Ik kreeg twee opties:

- Meteen kiezen voor operatie waarbij de cyste wordt weggehaald en eileiders worden doorgespoeld, vervolgens door met Gonal F.

- Eerst 4 weken de anticonceptiepil, als de cyste dan nog niet weg is, alsnog opereren. Als de cyste wel weg is, door met Gonal F.

Ik vind het een moeilijke keuze…
Alle reacties Link kopieren Quote
Een buikoperatie wanneer je bezig bent met een kinderwens zou echt het laatste station moeten zijn ivm kans op verklevingen..

Zou absoluut voor de 4 weken pil gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe groot is de kans dat optie 2 werkt? Als dat bij wijze van +/- 30% is lijkt me dat het al waard om te proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat elke week extra er een teveel is als je een kinderwens hebt. Toch zou ik eerst 4 weken de pil proberen voor voor een operatie te kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enigme schreef:
29-04-2024 17:33
Een buikoperatie wanneer je bezig bent met een kinderwens zou echt het laatste station moeten zijn ivm kans op verklevingen..

Zou absoluut voor de 4 weken pil gaan.
Voor mij voelt het dubbel:
De pil slikken terwijl je zwanger wilt worden. We zijn al enkele weken aan het “uitstellen”, 4 weken geleden eerst optie om af te wachten of de pil, en nu de pil of operatie.

Vorige week had ik zo’n ontzettende pijn toen ik op de bank ging liggen. Waarschijnlijk een kanteling van de eierstok door de cyste. Ik ben bang als we nu 4 weken pil doen, dat er tussentijds een steeldraai optreedt waardoor ik mijn eierstok kwijt raak, of dat er na die 4 weken alsnog een cyste zit en ik dan alsnog onder het mes moet. Waardoor we dan al 3 maanden uitstellen en niet verder kunnen.

Anderzijds, een operatie blijft een operatie. Bang dat ze de eierstok niet kunnen sparen, en idd verklevingen.

Ze denken dat het een ovariele cyste is, maar een hydrofalinx ofzoiets, sluiten ze niet uit.

Ik moet er over nadenken en morgen mijn besluit doorgeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bonte_specht schreef:
29-04-2024 17:36
Hoe groot is de kans dat optie 2 werkt? Als dat bij wijze van +/- 30% is lijkt me dat het al waard om te proberen.
Dat is niet gezegd. De gyn kwam eerst meteen met opereren. Ik schrok daarvan en vroeg of er echt geen andere optie was. Toen gaf hij aan dat we de pil kunnen proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De optie pil lijkt mij dan alleen gegeven omdat jij niet wilde opereren en om een andere optie vroeg, ik denk dat de gyn je die wilde bieden maar weet dat daarna ws toch opereren word voor jou.

Ik zou inderdaad bij de gyn navraag gaan doen over cijfers/percentage mbt de pil, kan je daarna een beter afgewogen besluit nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het een laparoscopische operatie? Dat valt echt heel erg mee. Ik heb dat ook gehad toen wij 14 jaar geleden in het traject zaten en heb er weinig last van gehad. Bij mij hebben ze toen ook de eileiders doorgespoeld en dat schijnt je kansen weer te vergroten.
Alle reacties Link kopieren Quote
AvO83 schreef:
29-04-2024 18:00
Is het een laparoscopische operatie? Dat valt echt heel erg mee. Ik heb dat ook gehad toen wij 14 jaar geleden in het traject zaten en heb er weinig last van gehad. Bij mij hebben ze toen ook de eileiders doorgespoeld en dat schijnt je kansen weer te vergroten.
Ja laparoscopisch inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Carpe-diem94x schreef:
29-04-2024 18:01
Ja laparoscopisch inderdaad.
Dan zou ik daarvoor gaan denk ik. De ingreep valt wel mee en je weet dat ook gelijk zeker dat je eileiders goed open zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
AvO83 schreef:
29-04-2024 18:00
Is het een laparoscopische operatie? Dat valt echt heel erg mee. Ik heb dat ook gehad toen wij 14 jaar geleden in het traject zaten en heb er weinig last van gehad. Bij mij hebben ze toen ook de eileiders doorgespoeld en dat schijnt je kansen weer te vergroten.
En dit idd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de pil een reële optie is, zou ik eerst daarvoor gaan.

Een laparoscopische operatie nu is misschien een eitje maar als je in de toekomst een relatief simpele blindedarmontsteking of galblaasontsteking krijgt, is de kans dan veel groter dat je dan niet meer laparoscopisch geholpen kunt worden en je buik alsnog verder open moet. Iedere keer dat je buik opengaat, is er meer risico op verklevingen.

4 weken wachten is toch nog wel te overzien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Carpe-diem94x schreef:
29-04-2024 17:39
Voor mij voelt het dubbel:
De pil slikken terwijl je zwanger wilt worden. We zijn al enkele weken aan het “uitstellen”, 4 weken geleden eerst optie om af te wachten of de pil, en nu de pil of operatie.

Vorige week had ik zo’n ontzettende pijn toen ik op de bank ging liggen. Waarschijnlijk een kanteling van de eierstok door de cyste. Ik ben bang als we nu 4 weken pil doen, dat er tussentijds een steeldraai optreedt waardoor ik mijn eierstok kwijt raak, of dat er na die 4 weken alsnog een cyste zit en ik dan alsnog onder het mes moet. Waardoor we dan al 3 maanden uitstellen en niet verder kunnen.

Anderzijds, een operatie blijft een operatie. Bang dat ze de eierstok niet kunnen sparen, en idd verklevingen.

Ze denken dat het een ovariele cyste is, maar een hydrofalinx ofzoiets, sluiten ze niet uit.

Ik moet er over nadenken en morgen mijn besluit doorgeven.
Kan de arts iets zeggen over de kans daarop?
En is het zeker dat je eierstok bij een operatie gespaard kan worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het noodzakelijk dat de cyste weggehaald wordt? Ik heb zelf ook een cyste gelijk qua grootte en daar ivf & icsi trajecten mee gedaan. 2 kinderen gekregen. Ik weet niet welk ‘type’ cyste ik had/heb, maar de cyste is in elk geval nooit uit zichzelf weg gegaan… cyste weghalen is mij destijds ook wel voorgesteld, maar dan was er een kans dat eileider/eierstok ook weggehaald moest worden en dat wilde ik niet. Ik had verder geen last van de cyste. Het is allemaal al een tijdje geleden dus ik weet het niet precies meer, maar om de trajecten te kunnen doen hoefde de cyste bij mij dus niet weg…
Alle reacties Link kopieren Quote
Toppie2024 schreef:
29-04-2024 19:06
Is het noodzakelijk dat de cyste weggehaald wordt? Ik heb zelf ook een cyste gelijk qua grootte en daar ivf & icsi trajecten mee gedaan. 2 kinderen gekregen. Ik weet niet welk ‘type’ cyste ik had/heb, maar de cyste is in elk geval nooit uit zichzelf weg gegaan… cyste weghalen is mij destijds ook wel voorgesteld, maar dan was er een kans dat eileider/eierstok ook weggehaald moest worden en dat wilde ik niet. Ik had verder geen last van de cyste. Het is allemaal al een tijdje geleden dus ik weet het niet precies meer, maar om de trajecten te kunnen doen hoefde de cyste bij mij dus niet weg…
Ja volgens de arts moet hij wel weg, gezien zwanger raken ermee niet zal lukken. Buiten dat, heb ik veel pijn ervan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
29-04-2024 19:05
Kan de arts iets zeggen over de kans daarop?
En is het zeker dat je eierstok bij een operatie gespaard kan worden?
De kans is niet heel groot gelukkig, maar bij een cyste is dit altijd een risico.

Ik ga dit morgen navragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf heb ik een hysteroscopie (kijkoperatie, ongeveer hetzelfde dus) gehad waarbij de eileiders ook gelijk werden doorgespoeld. Ik denk in jouw geval dat ik voor de laprascopie zou gaan. Waarschijnlijk komt het daar toch op uit, dus dan maar gelijk. Dan kun je daarna weer verder.

NB.: Ik was daarna na 3 maanden (3x iui) zwanger. Misschien geeft dat je een beetje hoop, ook al is iedere situatie verschillend. Sterkte met alles!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben jaren geleden laproscopisch geopereerd aan een dermoid cyste van 11 cm.

Eierstok draaide geregeld om z'n as. Dan ga je door de grond van de pijn.

Maar die operatie vond ik echt helemaal prima. Ik had vooral last van het gas wat ze in je spuiten.
Als ik het weer zou hebben zou ik zonder twijfel voor de operatie gaan.

Ze hebben een deel van die eierstok weg moeten halen. Maar ik ben daarna gewoon 2 x zwanger geraakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit zelf in een ivf traject. Als ik jouw ziektebeeld had zou ik voor optie 1 gaan. Zo snel mogelijk door met de meeste kansen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meisjemetdeparel schreef:
29-04-2024 20:12
Zelf heb ik een hysteroscopie (kijkoperatie, ongeveer hetzelfde dus) gehad
Dat is dus wel duidelijk iets anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
29-04-2024 23:54
Ik zit zelf in een ivf traject. Als ik jouw ziektebeeld had zou ik voor optie 1 gaan. Zo snel mogelijk door met de meeste kansen.
Dat weet je helemaal niet wat de meeste kansen biedt.
En kansen op war?
Zo snel mogelijk een zwangerschap? Of lans om alsnog je eierstok te verliezen?
Die kans heb je met een operatie ook nog.
Mocht dat je overkomen zou je to h wensen dat je nog 4 wk afgewacht zou hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
Craziestcatlady schreef:
30-04-2024 05:09
Dat weet je helemaal niet wat de meeste kansen biedt.
En kansen op war?
Zo snel mogelijk een zwangerschap? Of lans om alsnog je eierstok te verliezen?
Die kans heb je met een operatie ook nog.
Mocht dat je overkomen zou je to h wensen dat je nog 4 wk afgewacht zou hebben?
Ik ga geen discussie hierover voeren. Ik geef mijn advies en TO moet zelf weten wat ze ermee doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een hydrosalpinx zou je echoscopisch moeten kunnen onderscheiden van een ovariële cyste.. want een hydrosalpinx zit in je eileider.. (die is dan niet meer functioneel) als dat een verdenking is dan snap ik de optie operatie wel beter.. want een hydrosalpinx gaat niet vanzelf weg.. die moeten ze dan clippen.. of verwijderen..

Ik begrijp dat het dubbel lijkt even aan de pil.. maar zo worden veel IVF trajecten ook opgestart.. het is gewoon een kwestie van de cyclus stil willen leggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enigme schreef:
30-04-2024 12:36
Een hydrosalpinx zou je echoscopisch moeten kunnen onderscheiden van een ovariële cyste.. want een hydrosalpinx zit in je eileider.. (die is dan niet meer functioneel) als dat een verdenking is dan snap ik de optie operatie wel beter.. want een hydrosalpinx gaat niet vanzelf weg.. die moeten ze dan clippen.. of verwijderen..

Ik begrijp dat het dubbel lijkt even aan de pil.. maar zo worden veel IVF trajecten ook opgestart.. het is gewoon een kwestie van de cyclus stil willen leggen.
De gynaecoloog denkt bijna zeker te weten dat het ovarieel is, maar een hydrosalphix is wel al vaker benoemd door een andere gyn.

Toen ik gisteren vroeg wat de vervolgstappen zijn ivm cyste zei hij eerst: zullen we hem maar weg gaan halen? Dan kijken we meteen of er verklevingen zijn en spoelen we de eileiders door.

Toen ik vroeg of er echt geen andere opties zijn, gaf hij de pil. Maar volgens mij acht hij de kans klein dat het door de pil weg zal gaan (2 weken geleden Provera geslikt zonder resultaat en tijdens de menstruatie 2 weken geleden is hij ook niet weggegaan).

Ik heb straks een belafspraak en heb al mijn vragen opgeschreven zodat ik deze kan stellen. Hopelijk kan ik daarna een weloverwogen keuze maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah ok.. deze 'cyste' is dus niet recent ontstaan? Omdat je zegt dat een andere gynaecoloog al eens de verdenking hydrosalpinx heeft uitgesproken?

Succes met het gesprek.. hopelijk lukt het ok dan een keuze te maken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven