uitstapjes rondom Siena,met openbaar vervoer.

22-09-2011 19:59 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik wil volgend jaar graag naar Siena.Vliegen en dan de trein nemen.Nu vind ik het ook leuk om uitstapjes te maken.Wie heeft tips?Graag tips waar we kunnen komen met trein of bus.Beide hebben we geen rijbewijs.

Alle tips zijn welkom!
Lucca, mooie oude stad.



Pisa natuurlijk, vanaf station naar de bekende toren en dom is prima te lopen,



Florence ligt ook goed in de buurt.



Cinqueterra: bij het eerste dorpje uistappen, de route langs zee lopen en bij het vijfde dorpje weer de trein pakken. Erg mooi!



Bologna en Modena zijn ook de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet iets waarop je zit te wachten, maar ik zou er nog een keer over nadenken. Het openbaar vervoer in Italie verschilt heel erg van het Nederlandse (iedereen heeft een auto, dus veel plekken zijn niet te bereiken met het OV en het is onbetrouwbaar). Ik weet heel veel leuke dingen om in deze omgeving te bekijken en te doen, maar zonder auto is het echt bijna niet te doen (tenzij je met tours meegaat). Ben je eventueel een echte fietsliefhebber en niet bang voor een heuveltje? Of heeft 1 van jullie een scooterrijbewijs? Je kan ook kijken op de website van SITA bus (hoe is je Italiaans?) Dit is een busorganisatie in Toscane en waar je vooraf een ticket kan kopen. Niet echt OV dus, maar wel betrouwbaarder en je kan in ieder geval wat plekken in Toscane bezoeken.
De trein is in die regio zeer betrouwbaar hoor, ik kwam er jarenlang, mijn ouders hadden er een tweede huis.



De steden die ik noemde hebben allemaal een goede treinverbinding. Bus zou ik dan weer niet doen, dat is wel een drama soms. Kijk ook wel uit dat je de sneltrein pakt en niet het boemeltje, kan soms wel de helft aan tijd schelen.



Nog twee tips:



La Spezia is een fijne plaats voor een dagje strand. Trein stopt nagenoeg aan het strand, hoef je alleen het trapje nog af.



Genua is wat verder, maar met de sneltrein ook goed te doen. Hele mooie stad en het zeeaquarium is echt de moeite waard. Dat vind je in de haven.
Alle reacties Link kopieren
Missgoudlokje,nee,ik ben blij met je reactie.ik kon zelf al niet zoveel vinden vandaar.op een tour zitten we eigenlijk niet te wachten.ook fietsen of scooter wordt het ook niet.zal zeker even kijken op de sita site.

Helene31,goede tips,maar de eerste 4 hebben we vorig jaar gedaan.was echt een topvakantie!
Alle reacties Link kopieren
Genua,lijkt me ook nog wel wat,maar misschien wat te ver van Siena af....
Als je die regio al hebt gedaan, waarom ga je dan nog een keer?



Als je cultuur zoekt, kan ik je ook het zuiden aanraden (Rond Rome en Napels) en de oostkust.
Alle reacties Link kopieren
Helene: de busorganisatie die ik noem is geen standaard buslijn van de overheid (die zijn inderdaad onbetrouwbaar), maar een particulier bedrijf. Hierbij koop je een kaartje van bijv. Siena naar Florence op een bepaalde tijd en de bus brengt je hier dan rechtstreeks heen. Je hebt dan alleen bepaalde tijden waarop ze rijden (bijvoorbeeld 's ochtends 3 keer heen en 's avonds 3 keer terug), maar ze gaan wel regelmatig. Tenminste, zo regelmatig als in Italie mogelijk is :D

Pak iig niet de trein van Siena naar Florence! Er rijdt namelijk alleen een stoptrein en dan duurt het minstens 2,5uur.
Alle reacties Link kopieren
Helene,omdat ik graag Siena eens wil zien!

Rome/Napels hebben we ook al gehad.
Kun je anders niet zelf een rondreis plannen? Dan prik je een paar steden die je graag wilt bezoeken en boek je daar steeds voor een of meer nachten een hotel of b&b. Dat zou denk ik een hoop schelen, hoef je niet steeds heen en weer, maar kun je een groter gebied beslaan.
Alle reacties Link kopieren
Missgoudlokje,dat vind ik opzich geen probleem.dat ga ik uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Mikkie: Ik begrijp je wel hoor, Siena is een heerlijke stad. Ik geniet elke keer weer als ik er loop (en ik kom er vaak!) Het is echter wel een kleine stad, dus ik denk dat je het na 2 dagen alles wel gezien hebt. Is anders een spoedcursus voor je rijbewijs een optie?
Als het je alleen om een keer Siena zien gaat, kun je trouwens ook een andere stad als uitvalsbasis nemen, 1 die bijvoorbeeld mooi om een kruispunt van treinverbindingen ligt. Dan doe je een of twee dagen Siena tussendoor en heb je een betere verbinding met de rest van de regio.



Sorry voor al die berichtjes, maar word er gewoon enthousiast van. Het is zo'n mooi land.
Alle reacties Link kopieren
Ja,dat zou kunnen,zo hebben we het de vorige keer ook gedaan.maar wat is leuk in dat gebied?
Alle reacties Link kopieren
Haha,helemaal mee eens hoor helene.daarom terug en toch weer nieuwe dingen zien!
Alle reacties Link kopieren
Haha,dat wordt niks hoor ik en rijbewijs ik ben al gevaar op de weg op de fiets volgens manlief
Alle reacties Link kopieren
Ik vond zelf Bologna een erg leuke stad, maar ik weet weinig van de omgeving hier. Ook is Perugia is erg leuk (maar is wel weer kleiner). Deze steden liggen allebei op ongeveer 2 uur afstand. Hoe lang wil je gaan?
Alle reacties Link kopieren
Nou,dat ligt eraan.vorige keer waren we 2 weken weg.Als we die tijd kunnen vullen met leuke uitstapjes of via doorreis vind ik dat super.
Mooie steden in dat gebied:



Bologna, Ferrara, Modena, Parma(wel iets noordelijker), Prato.



Je zou dan in Bologna kunnen zitten, dat ligt vrij centraal.
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor de tips,ik ga er eens induiken.
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier alvast met de voorpret
Komt vast goed! Veel plezier, ik ben jaloers hoor!
Alle reacties Link kopieren
helene en goudlokje,

ik zit het eens te bekijken en bologna lijkt me inderdaad een goed uitgangspunt!

hebben jullie nog tips voor de overnachting???
Een specifieke accomodatie kan ik niet noemen, ik kwam er meestal een dagje. Hotels en B&B kun je boeken via booking.com. Handige en betrouwbare site. Ik zou in elk geval proberen in het centrum (binnen de achthoek zeg maar) te zitten, maar dat ligt natuurlijk aan je budget. Dan is het treinstation ook prima te lopen namelijk.



Goede keuze trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik inderdaad wel van plan,midden in het centrum.heb je nog andere goede tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven